مرضیه برومند کارگردان با سابقه سینما و تلویزیون به تازگی از رفتار مدیران سازمان صداوسیما در عدم نمایش چهره و صدای محمد رضا شجریان به شدت انتقاد کرده است. سازنده «مدرسه موشها» و «هتل» همچنین اکثر تهیه کنندگان سریالهای تلویزیونی را دلال نامیده و گفته عدهای فقط با جذب سرمایه میتوانند تهیه کنندگی یک سریال تلویزیونی را بر عهده بگیرند.
به گزارش مووی مگ به نقل از آی سینما، مرضیه برومند که از ابتدای دهه 60 با ساخت برنامهها و سریالهای تلویزیونی بسیاری از مخاطبان را به تماشای برنامههای رسانه ملی ترغیب کرد، این روزها انتقادات بسیار زیادی به عملکرد مدیران این سازمان دارد.
برومند در مورد وضعیت این روزهای سازمان صداو سیما به روزنامه اعتماد گفته است: «یک دورهای هرکس که میگفت تلویزیون نگاه نمیکنم با او برخورد میکردم چون اعتقاد داشتم که همه باید تلویزیون ببینند، اما حالا دیگر چنین اعتقادی ندارم و هربار که تلویزیون میبینم آنقدر آزار میبینم که ترجیح میدهم نگاه نکنم.»
برومند معتقد است که مدیران صداوسیما تمام تمرکز خود را بر روی مسائل سیاسی معطوف کردهاند: «من همیشه نگاه آرمانگرایانه به تلویزیون داشتهام و از ابتدای انقلاب به این سخن امام خمینی که تلویزیون دانشگاه است باور داشتم و همچنان دارم ولی فکر میکنم این باور کلا از میان برداشته شده است و فقط بخش سیاسیاش است که خیلی مواظبش هستند، ولی به بخش فرهنگی آن توجه نمیشود و این دانشگاه گاهی به اکابر و مهد کودک تبدیل میشود.»
کارگردان «قصههای تا به تا» درباره محتوای آثار ساخته شده در تلویزیون هم نظر جالبی دارد: «متاسفانه آثار تلویزیونی ما از زبان درست، زیبایی شناسی و روح انسانی حاکم بر اثر هنری تهی شده و تنها چیزی که خیلی از آن مراقبت میشود مسائل سیاسی است. در حالیکه تلویزیون باید با مردم روراست و بازتاب و انعکاس جامعه باشد. البته قبول دارم که در هر حکومتی یکسری محدودیتهای سیاسی و امنیتی وجود دارد. متاسفانه مسایل اقتصادی اختیار فرهنگ را دست بازار داده است و غالبا اهداف بازار با اهداف فرهنگی همسو نیست.»
این کارگردان که قرار بود سال 94، سریال «ویلا» را به تهیه کنندگی مهران مهام جلوی دوربین ببرد، به انتقاد از برخی تهیه کنندگان سریالهای تلویزیونی میپردازد و میگوید: «در حال حاضر تهیهکنندگان دلال هستند و هرکس که اسپانسر بیاورد تهیهکننده میشود، اکثر این واسطهها هستند که پول میآورند. ما هم خیلی کارها بلد هستیم ولی شأن ما اجازه انجام چنین کارهایی را نمیدهد.»
برومند در مورد وضعیت سریالهای تلویزیونی که در چند سال اخیر از شبکههای مختلف سیما به روی آنتن رفتند، توضیح داد: «خیلی وقت است که دیگر سریال جذابی از تلویزیون ندیدهام، روح انسانی از سریالهای ما رخ بسته است، در گذشته که سریال «میوه ممنوعه» پخش میشد اگر کسی می گفت نمیبینم ناراحت میشدم چون سریال خوبی بود، حتی «آب پریا» را هم دوست داشتم مردم ببینند و نظرشان را بگویند، اما الان که سریالها را می بینم حرص میخورم چرا که فورا نیت سازنده را تشخیص میدهم. نیت خیلی مهم است و نیت آدمها در کارشان بازتاب دارد و معلوم میشود برنامهای برای پول ساخته شده یا میخواهد به مردم خدمت کند، به این مردمی که رهایشان کردهایم و حالا تماشاگر ماهواره شدهاند، از ماهواره دفاع نمیکنم و نمیگویم خوب است، ولی خودمان باعث شدیم بیننده سمتش برود.»
کارگردان «مربای شیرین» در پاسخ به این پرسش که رییس سازمان صدا و سیما در نوروز چه عیدی ای میتواند مخاطبان تلویزیون بدهد، میگوید: «ساز نشان دهد! شجریان نشان دهد! همین ماجرای استاد شجریان، آیا کسی دلسوزتر از او برای این مردم و انقلاب وجود دارد؟ کسی که اول انقلاب «برادر کاکلش آتش فشان است» را خواند. برادر من دکترای اقتصادش در آمریکا را رها کرد و به خاطر این قطعه به ایران آمد. وقتی میخواند «تفنگت را زمین بگذار» از این جمله زیباتر چیست، آن وقت ما با او لج میکنیم، با چه کسی لج کردهایم؟ با آقای شجریان؟ نه با خودتان لج کردهاید و با این کار بخش مهمی از مردم و جوانان را از خودتان رنجاندهاید. مردمی که همه عاشق شجریان هستند و برایش احترام قائلند.»
برومند در پایان با حالتی کنایه آمیز به عبدالعلی علی عسگری رییس سازمان صداو سیما میگوید: «شما شجریان، ناظری و ساز در تلویزیون نشان دهید آن وقت میبینید که مردم تلویزیون نگاه میکنند یا نه؟ یعنی چه تلویزیون ساز نشان نمیدهد؟ اصلا مگر آقای علی عسگری به حوزه علمیه رفته تا برای نشان دادن ساز استفتا کند و راه حلی برای آن بیابد، اینها مسایلی است که باید حل شود.»