تهمینه میلانی هرقدر که در فیلمسازی خوش شانس بود در نقاشی خوش شانس نبوده چون انفجار اطلاعات در روزگار غلبه سایبر سبب ساز آن شد که نمایشگاه نقاشی این کارگردان در همان ابتدای راه و به دلیل کپی کاری تعطیل شود.
به گزارش مووی مگ به نقل از سینماروزان ،در میان آثاری که میلانی در نمایشگاه خود ارائه داده بود آثاری وجود داشتند دارای شباهت به برخی آثار «جنی میلیهاو» هنرمند روس مقیم اسرائیل؛ اتفاقی که با واکنش این هنرمند هم روبرو شد و در نهایت شرایط را به جایی رساند که حوری قدیمی مدیر گالری ایوان که نمایشگاه در آن برگزار شده بود کلا نمایشگاه را تعطیل کرد.
مدیر گالری ایوان در گفتگویی با «شرق» کوشیده هم در چرایی برگزاری نمایشگاه میلانی و هم چرایی تعطیلی آن سخن گوید.
چطور شد که خواستار برگزاری نمایشگاه خانم تهمینه میلانی شدید؟
خانم میلانی از نظر حرفه کارگردانی و فیلمسازی، هنرمند سرشناسی هستند. هرچند من با ایشان از نزدیک آشنا نبودم، اما به پیشنهاد کارشناس هنری گالریام که ایشان را به من معرفی کردند راغب به برگزاری نخستین نمایشگاه نقاشی خانم میلانی شدم؛ با این استدلال که سال گذشته خانم میلانی در گالری «آریانا»، نمایشگاه عکس برگزار کرد که از استقبال خوبی هم برخوردار شده بود. البته باید توضیح دهم من وقتی به دفتر ایشان رفتم، تنها با استناد به چند اثر از این مجموعه تصمیم به برگزاری نمایشگاه گرفتم. نقاشیهای ایشان مسلما باب سلیقه شخصی من نبود، اما هر گالریداری که نمایشگاه نقاشی برپا میکند، الزاما سلیقه شخصی او نیست و احترام به سلیقه مخاطب اولویت گالریهاست. منتها من به سابقه هنری خانم میلانی نگاه کردم که در حرفه کارگردانی و عکاسی کارهای قابلقبولی داشتند و نمایشگاه را برپا کردم. تا اینکه یک روز بعد از افتتاح نمایشگاه ناچار شدم که آن را ملغی کنم. البته این توضیح را هم ارائه بدهم که چنین اشتباهاتی اجتنابناپذیر است؛ مثلا پیش از ما هم گالریهای اعتماد و آران هم چنین اتفاقی را از سر گذرانده بودند. کمااینکه «گالری ایوان» هم قدمت کمتری نسبت به آنها دارد!
لغو سریع نمایشگاه به دلیل فشارهای زیاد بود. کی مطلع شدید که یکی از کارها کپی از اثر هنرمند؛ جِنی میلیهوف بوده؟
من بعد از اینکه متوجه هجمهها شدم و کار این خانم را دیدم، متوجه شدم که متأسفانه کار کپی است! ما حتی برخی از آثار را که به نظرمان کمی مشکلدار به نظر میرسید از همان ابتدا کنار گذاشته بودیم. به همین دلیل تصمیم گرفتم که نمایشگاه را ملغی کنم. من واقعا از عموم مخاطبان نهایت عذرخواهی را میکنم. بالاخره ممکن است در هر کاری چنین اشتباهاتی پیش بیاید!
یکی از نقدها این بود که چرا گالریداران سراغ چهرههای مطرح هنرهای دیگر میروند، درحالیکه جوانان خلاق زیادی وجود دارند که صاحبان گالریها اصلا نیمنگاهی هم به آثارشان نمیاندازند؟ ضمن اینکه باید قبول کنیم که هنر ایران در عرصههای مختلف به سمت انحصار گرایش پیدا میکند!
ببینید من فکر میکردم با برگزاری نمایشگاه «فیلمهایی که نساختم» ادای دینی به یکی از کارگردانان خوشنام و برتر سینمای ایران کردهام. ضمن اینکه برایم مهم است، شخصیت حرفهای خانم میلانی خدشهدار نشود. درباره ورود هنرمندان به عرصههای مختلف باید بگویم که هر انسان هنرمندی آزاد است که خود را در عرصههای مختلف بیازماید. ما بزرگانی داشتیم مانند سهراب سپهری که هم شاعر بودند و هم نقاش یا زندهیاد عباس کیارستمی که هم فیلمساز بودند و هم عکاس و در هنرهای دیگری هم فعال بودند.
یکی از مشکلات برخی از گالریداران این است که کارشناسان هنری آنها چندان با هنر روز دنیا آشنا نیستند! دستکم جستوجوکردن در فضای مجازی میتواند در جاهایی راهگشا باشد. چرا چنین نکردید؟
من روند برگزاری این نمایشگاه را به کارشناس هنری این پروژه و معرف خانم میلانی واگذار کردم. ضمن اینکه درباره نمایشگاه خانم میلانی، به اعتبار و صحت حرفها و روش کاری ایشان اعتماد کردم.
واکنش خانم میلانی به لغو نمایشگاه چه بود؟
ممکن است ایشان از من دلخور شده باشند، اما من دیگر نمیتوانستم بیش از این به حیثیت گالری خودم ضربه وارد کنم!
خود شما چقدر به جوانان در گالریتان میدان دادهاید؟
اگر به سردر گالری من توجه کرده باشید، نوشتهام که هدفم جذب و کشف جوانان است. من در دوران کوتاه تأسیس گالریام، از جوانانی مانند وحید امینی، سهیل بسطامی، نارنج کاظمی، اشکان حسینی، جعفر پاکروان، سیاوش حاتم و … نمایشگاه برگزار کردهام. به همین دلیل چنین نقدهایی را که هدفم از برپایی این نمایشگاه بهدستآوردن پول است تاب نیاوردم. من اغلب با فروش آثار، هزینههای خیریههای زیادی را برعهده گرفتهام که همه مدارک آن موجود است.
اینکه شما به خیریهها کمک میکنید درعینحال که کار بزرگی انجام میدهید، نافی بهسرانجامرساندن وظایف گالری نیست! بههرحالت گالریداری مثل هر هنری ضوابطی دارد که حتما باید دنبال شود… .
به همین دلیل میگویم که کار من مسائل مادی نیست و اساسا خط مشی گالری ایوان حمایت از هنرمند و نه تنها فروش آثار او است. من اولین کسی هستم که در دوبی نمایشگاهی از هنر ایران را به نمایش گذاشتهام، ضمن اینکه حتما میدانید که خود گالری کلی خرج دارد که همه را خودم متقبل شدهام.
چرا قیمت تابلوها بالا و غیرواقعی بود؟ از ۱۵ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان! برای این تابلوها خیلی زیاد است. درحالیکه تابلوهای بسیاری از بزرگان هنر ما چنین قیمتی ندارند؟
خب این قیمت توسط یکی از کارشناسان مطرح حوزه تجسمی و کارشناس هنری این پروژه گذاشته شد!
خود شما با چنین قیمتهایی موافق بودید؟
قطعا نبودم، اما وقتی افراد صاحبنظر در حیطه هنرهای تجسمی که بسیارهم شناختهشده هستند ، راجع به این تابلوها نظر دادند، دیگر روی حرفشان چیزی نگفتم. در انتها با حفظ احترام و شأن خانم تهمینه میلانی در حوزه سینما از همه هنردوستان و هنرمندان در عرصه تجسمی مراتب عذرخواهی خود را اعلام میدارم.