صفحه اصلی > پنج برتر : 5 فیلم برتر ساخته شده در ایالت تگزاس

5 فیلم برتر ساخته شده در ایالت تگزاس

Slacker

جشنواره فیلم «جنوب از جنوب غربی» یا به اختصار SXSW از آخر همین هفته در شهر آستین در ایالت تگزاس کار خود را از سر می گیرد، جشنواره ای فرهنگی که همه ساله در فصل بهار و در ماه مارس برگزار می شود، این فستیوال اولین بار در مارس سال 1987 برگزار گردید و به گفته برگزار کننده آن « لوئیز بلک» خیلی زود تبدیل به یک جشنواره بین المللی شد.بمناسبت آغاز به کار این جشنواره تصمیم  گرفتیم تا 5 فیلم برگزیده با لوکیشن تگزاس را در این بخش قرار دهیم که امیدواریم مورد پسند شما قرار بگیرد..

تگزاس سال هاست که لوکیشن فیلم های بزرگ بوده و تقریبا ً ناممکن است که تنها 5 فیلم را از میان آنان برگزینید. براحتی می توان 5 فیلم دیگر را به این لیست اضافه کرد امـّا در آن صورت لیست بسیار طولانی می شود.


  اسلکر ( 1991 ): این فیلم فقط و فقط در تگزاس می توانست ساخته شود. فیلمی که نوع خاصی از قشر جوان را در مکان و زمانی خاص به تصویر می کشد. این فیلم را که توانست نقش مهمی در موج سینمای مستقل در دهه 90 ایفا کند، کارگردان تگزاسی تبار «ریچارد لینکلتر» ساخته، کارگزدانی که نامش ( بهمراه «رابرت رودریگز» ) مترادف با فیلمسازی در آستین است. پرسه های بی هدف در اطراف مرکز ایالت و دانشگاه تگزاس شکوفایی بذر تفّکر لینکلتر است، کاراکتر های داستان بی دلیل در آمد و شدند: چند نفر آبجو می نوشند و «اسکوبی دوو» را تحلیل می کنند، مرد جوانی ( با بازی خود لینکلتر ) در یک تاکسی، درباره سرنوشت سخن می گوید و زنی از تست سرطان مدونا می گوید. اتّفاقاتی رخ می دهد ولی هیچ اتّفاقی رخ نمی دهد و این به طرز مضحکی خواب آور است. اسلکر اصطلاحی است به معنی آدم تنبل و بی‌هدف در زندگی.

 نام لاتین : Slacker

0a073fead6f54806090f6a7067008229

جایی برای پیرمردها نیست ( 2007 ): نخستین فیلم «جوئل کوئن» و «ایثن کوئن» یعنی «به زلالی خون» می توانست در این لیست جای بگیرد، ولی از دید من، این تریلر جنایی در «رویو گرانده» شاهکار این دو کارگردان و  بهترین فیلم دهه نخست قرن 21 است.کوئن ها با فیلمبردای «راجر دیکنز» بزرگ، چشم اندازی غم افزا و خیره کننده به تصویر کشیدند و وسترنی ساختند که می توانید گرمای آفتاب تابان و خراش تیغ بوته زاران را حس کنید با دیالوگ هایی که ( بر اساس نول کورمک مک کارتی ) در نهایت توازن، رنگ و کیفیتند. و «تامی لـی جونز» که خود زاده و بزرگ شده ی این ایالت است، در نقش یک کلانتر سالخورده در پی به دام انداختن یک قاتل است. این فیلم موفّق به کسب 4 اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم سال شد.

نام لاتین : No Country for Old Men

0bc27d61d6f54806090f6a706700a24e

 جمعه شب های روشن ( 2004 ): این فیلم ورزشی به کارگردانی «پیتر برگ» ذهن شما را کاملاً با فوتبال امریکایی مدرسه ای در تگزاس درگیر می کند و با در اختیار داشتن یک منبع موثر یعنی پر فروش ترین کتاب دهه 90 ( کتابی بهمین نام بقلم اچ. جی بیسینجر ) واقعیت ها و رسم روزگار را با جزئیاتی مهیج و شیوا به تصویر می کشد. جمعه شب ها همه مغازه ها بسته می شود و هر هفته 20 هزار نفر عازم استادیوم می شوند و هر کدام درمورد ارنج تیم توسط مربّی ( بیلی باب تورنتون ) نظری دارد. این تیم خاص که از شهر اودسا در تگزاس غربی می آید و کارگردان آنان را با لباس هایی ساده و رنگ و رو رفته نشان می دهد، باعث می شود که منظره خشک زمین های نفت خیز، باز هم غریب تر و خشن تر بنظر آید.

نام لاتین : Friday Night Lights

65165

 

 آخرین نمایش ( 1971 ): این درام می تواند همه خصوصیات شهر تگزاس را برای شما توصیف کند. «پیتر بوگدانوویچ» با فیلمنامه «لری مک مورتری» احساسی با تمام جزئیات از آن دوران مانند فوتبال مدرسه ای، اتومبیل ها و مردمش را به شما القا می کند که گویی شما در آن شهر ساکنید.مطمئناً این چیز ها را در اوایل دهه 50 در سایر ایالات هم می شد دید، ولی حس غربتی که از شهر کوچک تگزاس غربی با آن آسمان آبی و گامزدن های آزادانه در این فیلم بنمایش در آمده، بسیار زنده و روشن است. «جف بریجز» و «تیموتی باتومز» جوان در نقش دو دانشجو و دوست صمیمی و «سبل شپرد» در نقش دختری بازی می کند که نمی تواند این دو جوان را مجذوب خود کند.این فیلم در هشت عنوان ( شامل بهترین فیلم سال ) نامزد اسکار شده بود و توانست اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را از آن خود کند.

نام لاتین : The Last Picture Show

texas-chainsaw-

 کشتار با ارّه برقی در تگزاس ( 1974 ): این اثر فیلمی ست اوریجینال [در ژانر] و از نخستین آثار ارباب وحشت «توبی هوپر» که ژانر آن با آن افکت ها و تعلیق های بیصدایش، بشدّت در میان مردم جا باز کرد و هنوز هم ترسناک می نماید.داستان را که حتماً می دانید: داستان واقعی این فیلم درباره ی 5 دوست صمیمی ست که اسیر چنگال یک خانواده آدمخوار به رهبری “صورت چرمی” می شوند. این فیلم در آستین و شهر های نزدیک آن فیلمبرداری شد، حس انزوایی را القا می کند که ویژه و متفاوت است.تگزاس آنقدر پهناور است که تصور اتّفاق های عجیب در گوشه و کنار آن دور از انتظار نیست.

نام لاتین : The Texas Chain Saw Massacre

به روایت کریستی لیمایر / اسوشیتد پرس / ترجمه مرتضی قنبری

 کپی برداری از مطالب مووی مگ تنها با ذکر دقیق لینک سایت MovieMag.IR و نویسنده مطلب مجاز است.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها