فیلم سینمایی « روزهای زندگی » یکی از مهمترین و ستایش شده ترین فیلم های سی امین جشنواره فجر بود ، گامی بلند در کارنامه فیلمسازی پرویز شیخ طادی و خونی تازه در رگ های سینمای دفاع مقدس .
فیلمی راستی گرا و خوش ساخت درباره جنگ و بودن آدمی در درون رخداد جنگ و ایستادگی . کوششی برای نمایش راستی پنهان و راز نهفته در مفهوم بزرگ دفاع و درامی انسانی و تاثیرگذار با نگاه به آنچه در جنگ هشت ساله ایران و عراق اتفاق افتاده است . « روزهای زندگی » از امروز چهارشنبه 20 اردیبهشت ماه در سینماهای تهران و شهرستان ها روی پرده رفته است .
ایده فیلمنامه « روزهای زندگی » از کجا شکل گرفت و طرح مشکلات جامعه پزشکی در سال های جنگ چطور دغدغه شما شد ؟
ـ پرویز شیخ طادی : در مقطعی که قطعنامه اعلامشد ، عراق حمله ای داشت که تعدادی از بیمارستان های صحرایی در شرایط سختی قرار گرفتند و مستنداتی در این زمینه وجود دارد ، برایم بسیار جالب بود این از جان گذشتگی های پزشکان را که کمتر در سینما دیده شده نشان دهم .
بعداز مطالعات و تحقیقات روایت اولیه فیلمنامه پیدا شد و شروع به نوشتن کردم . سعی کردم یک نگاه جنگی و اجتماعی به فیلمنامه داشته باشم .
سفارشی برای ساخت یک فیلم دفاع مقدسی به شما شده بود ؟
ـ قبلاز اینکه « روزهای زندگی » را شروع کنم قرار بود فیلم دیگری را کارگردانی کنم که من به ساخت آن تمایل نداشتم ، بعد طرح ساخت چنین فیلمی را دادیم و پذیرفته شد ، درواقع سفارش ازطرف خودمان بود .
فکر می کنید مشکلات تولید آثار دفاع مقدس باعث شده تعدادی از فیلمسازان کمتر به سراغ این نوع سینما بروند ؟
ـ تمایل برای ساخت این فیلم ها در همه فیلمسازان وجود دارد ، اما وقتی امکانات کم است و مراکزی که باید به این گونه سینما کمک کنند این کار را نمی کنند میل به ساخت آثار جنگی کم می شود .
گلایه ای که فیلمسازان از کمبود امکانات و نبود حمایت دارند ، واقعی است . از زمانی که شهرک دفاع مقدس ساخته شده ارگان ها و نهادهای نظامی که باید به سینمای دفاع مقدس بهلحاظ تجهیزاتی کمک کنند شانه خالی کرده اند و این مسیولیت در شرحوظایف آنها تعریف نشده است .
ادوات و وسایلی که فرسوده شده به شهرک دفاع مقدس منتقل کرده اند ، ابزارات و تجهیزات این نوع سینما در جای دیگر وجود ندارد و نهادهای نظامی برای تولید فیلم دفاع مقدسی پشتیبانی نمی کنند ، به همین علت شوق و انگیزه ساخت فیلم جنگی در فیلمسازان کمرنگ می شود .
شما زمان ساخت « روزهای زندگی » از حمایت خاصی استفاده نکردید ؟
ـ ما در این کار مشکلات زیادی داشتیم ، کمبودهایی که باز دارنده بودند ، وجود داشت . ما با کمترین ها فیلم ساختیم ، از کمبودها رنج بردیم ، وجه تمایز تولیدی خاصی بهلحاظ امکانات تجهیزاتی نداشتیم .
احساس مسیولیت و ایثار یکی از مهمترین عناصر شکل دهنده به قصه و فیلم است . این ویژگی به فیلم اعتبار و امتیازی ویژه داده است .
ـ احساس مسیولیت ، نوع دوستی ، ایثار و . . . در فطرت تمام انسان ها وجود دارد و آماده بیدار شدن است . کافی ا ست از هنر استفاده کنیم و آن صفات و رفتارها را در دل ها غبارروبی و احیا کنیم .
در فیلم های سینمایی بیشتر زندگی های ناموفق موضوع است اما در « روزهای زندگی » زوج موفقی را می بینیم که با عشق در شرایط سخت کار می کنند ، در فلسفه هم بحث جبر و اختیار انسان بسیار مطرح است ، شخصیت ها و فضای « روزهای زندگی » می تواند نمونه خوبی برای نمایش مسیولیت پذیری ، عشق و ایثار باشد .
یکی از ویژگی های مثبت « روزهای زندگی » این است که بدون شعارزدگی واقعیت جنگ را نشان می دهد .
ـ بزرگترین وجه تمایز این فیلم این است که آرمان ها و شعارها را بهصورت عملی گرایی نشان می دهد ، در عمل جانبازی را می بینیم ، قهرمان های فیلم کلیشه ای نیستند ، از جنس مردمند و خانواده ها و مردم ایران که همه در دفاع مقدس شریک بوده اند با این فیلم و شخصیت ها همذات پنداری می کنند .
پیش بینی شما از استقبال مردم در اکران عمومی این فیلم چیست ؟
ـ مطمیناً اگر تبلیغات درستی درمورد این فیلم انجام شود و مردم با فیلم آشنا شوند این فیلم ارتباط خوبی با مردم برقرار می کند ، مردم خودشان تفاوت ها را احساس می کنند .
باتوجهبه استقبالی که از « روزهای زندگی » شده ، احتمال دارد فیلم بعدی تان را بازهم در این فضا بسازید ؟
ـ موضوع دفاع مقدس بسیار جذاب است ، همیشه بستر مرگ و زندگی درام خوبی را شکل می دهد در موضوعات دفاع و جنگ ماجراها ، اتفاقات و شخصیت پردازی ها بسیار پرکشش و متنوع است و بهطورکلی مواد لازم را برای یک فیلم قابلتأمل دارد ، اما کمبود حمایت ها باعث شده این سینما و کارکردن آن در اولویت هنرمندان و فیلمسازان نباشد ، من اما همیشه تمایل دارم در این عرصه کار کنم ، امیدوارم با بهتر شدن شرایط ، فیلمسازی دفاع مقدس دوباره رونق بگیرد
با سپاس از تارنمای سوره سینما