صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم کودا (Coda)

نقد و بررسی فیلم کودا (Coda)

Coda نقد فیلم کودا

 

کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟

نقش اصلی فیلم یعنی امیلیا جونز را قبلا در فیلم « Nuclear» دیده بودیم. با این حال به نظر می رسد که حداقل تا اینجا «Coda» شاخص ترین اثر در کارنامه این بازیگر محسوب می شود. مشهورترین بازیگر فیلم اما مارلین متلین است که قدیمی تر های سینما او را با فیلم « Children of a Lesser God» به یاد می آورند که توانست برای بازی در آن اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن را دریافت کند.

داستان فیلم درباره چیست؟

روبی دختر نوجوانی است که رویای خوانندگی دارد اما مشکلات خانوادگی مانع از رسیدن او به خواسته هایش می شود. خانواده روبی ناشنوا هستند و برای کسب و کارشان نیز به حضور مداوم روبی دارند و…

کارگردان کیست؟  

سیان هدر که در سال 2016 تنها ساخته سینمایی اش یعنی فیلم « Tallulah» را با بازی الن پیج (الیوت پیجِ امروز) ساخت که اثر قابل قبولی بود و در آن مقطع مورد تمجید تماشاگران قرار گرفت.

خانواده‌ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه نمایند؟

به جز برخی اشارات به مسائل جنسی، فیلم مشکلی برای افراد نوجوان ندارد. خانواده ها هم می توانند به تماشای اثر بنشینند و درس زندگی بیاموزند.

Coda نقد فیلم کودا

نکات مثبت فیلم؟

مفهوم خانواده به خوبی در فیلم شکل می گیرد. هدفی که سازندگان داشته اند این بوده که خانواده روبی مستحکم به نظر برسند که باید گفت به هدف خود رسیده اند.

خوشبختانه در این جا ترحمی متوجه خانواده ناشنوای داستان نیست. آن ها مانند دیگر اعضای جامعه زندگی و کار می کنند؛ نگاهی که جامعه هم باید به افراد با شرایط خاص داشته باشند.

بازی مجموعه بازیگران فیلم تماشایی و قابل توجه است.

پیام های زیرمتنی که درباره رسیدن به استقلال و ارزش خانواده در فیلم وجود دارد، اگرچه با کلیشه گره خورده اما لوس نیست و به درستی به مخاطب منتقل می شود.

نکات منفی فیلم؟

قصه فیلم بیش از حد سرخوش است و در میان پیام های مثبت اجتماعی که اشاعه می دهد، واقعیت زندگی سخت ناشنوایان را تا حد زیادی نادیده گرفته است.

شخصیت پردازی ها در قصه عمیق نیست. ما در طول فیلم خیلی با گذشته شخصیت ها و مشکلات شان آشنا نمی شویم و درباره روابط آدم ها نیز عمیق نمی شویم. مانند رابطه برادر روبی و دوستش که کلا کمتر از یک دقیقه در فیلم به آن پرداخته می شود!

می شد تا ارتباط بین موسیقی و ناشنوایی به شکل بهتری در طول داستان پرداخته شود اما فیلم تنها به آن سکانس پشت ماشین و آوازخوانی روبی برای پدر ناشنوایش بسنده کرده است.

عامل تأثیرگذار برای تماشای فیلم؟

شناخت معضلات دنیای ناشنوایان در مواجه با افراد شنوا.

Coda نقد فیلم کودا

حرف آخر:           

«کودا» اثر ارجینالی نیست و به نوعی کپی نسخه اصلی اش یعنی فیلم فرانسوی « The Bélier Family» است که تنها در ریز جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند. با این حال می توان گفت که «کودا» تا حد زیادی توانسته روح اثر اصلی را حفظ کرده و احساسات عمیق قصه را به مخاطب انتقال دهد. کودا به خوبی ارزش های خانواده را یادآور می شود و در عین حال مخاطب را به مستقل شدن و تلاش برای رسیدن به رویاهایش تشویق می کند. تماشای «Coda» برای تماشاگرانی که این روزها حال و روز خوشی از لحاظ روحی ندارند یک غنیمت بزرگ به شمار می رود!

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب به صورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها