صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم ایرانی : نقد فیلم موقعیت مهدی

نقد فیلم موقعیت مهدی

نقد فیلم موقعیت مهدی

 

خلاصه داستان:

این فیلم داستان زندگی فرمانده دوران دفاع مقدس، شهید مهدی باکری را روایت می کند. روایتی از زندگی این فرمانده از ازدواج تا حضور در جبهه جنگ.

کارگردان:

هادی حجازی فر: بازیگر پرکار این روزهای سینما و شبکه نمایش خانگی که در آثاری همچون «ماجرای نیمروز» و «ایستاده در غبار» حضور داشته و «موقعیت مهدی» اولین تجربه کارگردانی این بازیگر به شمار می رود که خودش نیز ایفاگر نقش اصلی آن بوده است.

نقد فیلم «موقعیت مهدی»:

اولین ساخته «هادی حجازی فر» بی‌شباهت به «ایستاده در غبار» نیست. فیلمی که بازیگر نقش اصلی آن نیز هادی حجازی فر بود و حالا در «موقعیت مهدی» به نظر می‌رسد که این بازیگر نیم‌نگاهی به شناسه‌های کارگردانی محمدحسین مهدویان در روایت داستان داشته است. حجازی فر در کارگردانی «موقعیت مهدی» تمام تلاش خود را به کار بسته تا تصویری غیرکلیشه‌ای از قهرمان دوران دفاع مقدس ترسیم کند و تا حدی نیز موفق شده به این هدف خود دست پیدا کند. بااین‌حال، عمده مشکل فیلم به فیلمنامه باز می‌گردد که نقطه‌گذاری‌های اشتباهی را برای پرورش شخصیت مهدی باکری انجام می‌دهد.

نقد فیلم موقعیت مهدی

فیلم تلاش دارد تا فارغ از مسائل مربوط به جنگ، به زندگی شخصی مهدی باکری نیز ورود کند و رفتار و منش او را در مواجهه با خانواده و همسرش به تصویر بکشد و این احتمالاً بزرگ‌ترین ایراد فیلم نیز محسوب می‌شود به این جهت که زندگی شخصی مهدی باکری المان جذابی برای مخاطب ندارد که به آن پرداخته شود. شخصیت مهم مهدی باکری در دوران جنگ، به‌اندازه‌ای اهمیت و جزئیات داشته که بتوان آن را در قالب یک فیلم سینمایی به تصویر کشید تا قهرمان‌سازی به‌صورت اصولی در طول فیلم شکل بگیرد. اما پرداخت به زندگی شخصی مهدی باکری و مخصوصاً بگو مگوهای زن و شوهری‌شان، فیلم را از یکپارچگی خارج کرده است.

به مشکل فوق باید روایت مستندوار فیلم را هم اضافه کرد که در تعارض با روایت سینمایی است. هنگام ساخت یک اثر سینمایی درباره قهرمان ملی، فارغ از اتفاقات واقعی که در طول فیلم به تصویر کشیده خواهد شد، نیاز است تا خرده داستان‌هایی را هم برای منسجم شدن هرچه بیشتر قصه به پیکره فیلمنامه اضافه کرد تا مجموعه این اقدامات منجر به ماندگاری اثر در ذهن مخاطب گردد. اما در «موقعیت مهدی» صرفاً تمام اطلاعاتی که تا به امروز مخاطب درباره شهید باکری شنیده عیناً در فیلم به تصویر کشیده شده و خبری از دراماتیزه شدن آن نیست. به‌عنوان‌مثال (خطر لورفتن داستان) لحظه شهادت باکری که می‌بایست تکان‌دهنده و تأثیرگذار باشد، به‌سرعت همانند آنچه که از شرح وقایع آن دوران به‌جای‌مانده به تصویر کشیده می‌شود و فیلم ناگهان به پایان می‌رسد!

نقد فیلم موقعیت مهدی

هادی حجازی فر در نقش شهید باکری بازی خوب و روانی ارائه داده است و به‌خوبی مخاطب با او همراه می‌شود. اگرچه شاید تأکید حجازی فر بر کم رو بودن شهید باکری گاهی تأثیر منفی بر بازی او در این نقش داشته است، اما روی‌هم‌رفته می‌توان گفت که بازی حجازی فر در نقش شهید باکری نمره قبولی می‌گیرد.

«موقعیت مهدی» در مجموع تلاش شایسته‌ای برای ارائه تصویر غیرکلیشه‌ای از یکی از قهرمانان دوران دفاع مقدس بوده که تا حدی نیز در رسیدن به هدف خویش موفق بوده اما متأسفانه نتوانسته به انسجامی در روایت داستان زندگی شهید باکری برسد. شاید بهتر بود تا حجازی فر به زندگی این شهید در جبهه‌های جنگ و تصمیمات سرنوشت‌ساز او در خلال جنگ می‌پرداخت و تا این حد به زندگی شخصی او وارد نمی‌شد. بااین‌حال، تلاش سازندگان برای به‌تصویرکشیدن داستان قهرمانان دوران دفاع مقدس، تصمیمی مهم و ارزشمند است تا حداقل نسل جدید آشنایی بیشتری با فرماندهان دوران جنگ و وضعیتی که در آن گرفتار بودند داشته باشند.

 

10

 

 

 

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها