صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : در یک شب اتفاق افتاد ( It Happened One Night )

سینمای کلاسیک : در یک شب اتفاق افتاد ( It Happened One Night )

clark ga3424

داستان فیلم :

الی پس از اینکه از دست پدرش که مخالف ازدواج اوست فرار می کند بطور اتفاقی با یک خبرنگار همراه می شود و…

کارگردان :

فرانک کاپرا : وی زادهٔ سیسیل در ایتالیا است و در شش سالگی به همراه خانوادهٔ خود به آمریکا مهاجرت کرد. کاپرا ابتدا به کارهای مختلفی در سینما دست زد. اولین تجربه مهم وی در هالیوود، نوشتن فیلمنامه در استودیو مک سنت در دهه ی ۲۰ می باشد. در سال ۱۹۲۶ برای اولین بار در مقام کارگردانی قرار گرفت و فیلم ولگرد، ولگرد، ولگرد را با بازی هری لنگدون ساخت. این فیلم با معرفی جوان کرافورد هنرپیشه بزرگ سینمای کلاسیک نیز همراه بود. همکاری بین کاپرا و لنگدون با دو فیلم دیگر به نامهای مرد قوی (۱۹۲۶)، و زیرشلواری دراز (۱۹۲۷) ادامه یافت. این سه فیلم از بهترین فیلمهای هری لنگدون می باشند. در سال ۱۹۲۸ کاپرا برای اولین بار در مقام تهیه کننده نیز قرار گرفت و کمدی صامت این چیز معین را با بازی ویولا دانا ساخت.

پس از این دوره مسیر زندگی کاپرا با پیوستن به کمپانی کلمبیا تغییر اساسی پیدا کرد و وی در سال ۱۹۳۴ با کمدی بی نظیر در یک شب اتفاق افتاد توانست جایزه اسکار را دریافت کند. (این فیلم برای اولین بار در تاریخ سینما جایزه “۵ بزرگ” را بدست آورد). در آقای دیدز به شهر می رود و خرمن تصادفی او باز هم تصویری فاتحانه و ایده‌آلیستی از جامعه آمریکا به نمایش می گذارد و با آقای اسمیت به واشنگتن می رود یک بار دیگر اثری ستودنی را خلق می کند.

پس از خلق تعداد زیادی از شاهکارهای تحسین برانگیز سینمای کلاسیک توسط وی در دهه ۳۰ و همچنین بردن سه اسکار کارگردانی برای فیلمهای در یک شب اتفاق افتاد، آقای دیدز به شهر می رود و نمی‌توانی این را با خودت ببری، او نیز همچون دیگر کارگردانهای بزرگ سینمای آمریکا به جبهه های جنگ جهانی رفت تا فیلمهای مستند از جنگ تهیه کند. از جمله این مستندها پیش‌درآمدی یر جنگ (۱۹۴۳) و مجموعه کارهای ما چرا می جنگیم است. کاپرا در خلال جنگ تصمیم به ساخت آرسنیک و تور کهنه (۱۹۴۴) با بازی کری گرانت می گیرد. این فیلم یکی از شاهکارهای کمدی سیاه در تاریخ سینما و فیلمی تاثیر گذار در کارنامه کاپرا می باشد. اما بیشتر کاپرا را با چه زندگی محشری می شناسند که او در سال ۱۹۴۶ آن را ساخت و اکنون با گذشت بیش از شصت سال از زمان ساختش به یکی از محبوب ترین فیلمها نزد سینما دوستان آمریکایی و مردم جهان بدل گردیده است. این فیلم توسط مؤسسه فیلم آمریکا به عنوان امید بخش ترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شده‌است.[۱] کاپرا پس از چه زندگی محشری که در آن سال با شکست تجاری مواجه گشت تنها ۹ فیلم دیگر ساخت که دو تای آنها نیز بازسازی فیلمهای سابق خود بود. جیب بر شگفت انگیز (۱۹۶۱) با بازی بت دیویس و گلن فورد (بازسازی فیلم بانویی برای یک روز ۱۹۳۳ ساخته خودش) آخرین ساخته این استاد هنر سینما می باشد.

کاپرا در ۳ سپتامبر ۱۹۹۱ در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

منبع : ویکی پدیا

still23232

بازیگران :

کلارگ گیبل: ویلیام کلارک گیبل نخستین روز فوریه سال ۱۹۰۱ در «کادیز اوهایو» به دنیا آمد. پدر او «ویلیام هنری گیبل» یک کارگر حفار چاه نفت و مادرش «آدلین هرشلمن»، یک مهاجر آلمانی بود.

مادر «کلارک» هنگامی که او ۶ ماهه بود، وی را در کلیسای کاتولیک رم غسل تعمید داد و هنگامی که «کلارک» تنها ۱۰ ماه سن داشت، در پی رشد شدید تومور مغزی از دنیا رفت. پس از مرگ مادر بر سر نحوه تربیت «کلارک» خردسال بین خانواده‌های والدینش، اختلاف نظر شدیدی به وجود آمد. هنگامی که «کلارک» پا به دوره نوجوانی گذاشت، زندگی خانوادگی اش در پی ورشکستگی پدر دچار تلاطم و سختی‌های بسیار شد. در پی آن وی ترک تحصیل کرد و در کارخانه لاستیک سازی شهر محل سکونتش، آکرن، مشغول کار شد. در این سال‌ها بود که «کلارک» نوجوان پس از دیدن نمایش «مرغ بهشت»، به بازیگری علاقه مند شد. در سن ۲۱ سالگی «کلارک» مادرخوانده مهربان خود را نیز از دست داد و پس از پرسه زدن در شهرهای مختلف و کار کردن در کارخانه‌ها و نیز میدان‌های نفتی، سرانجام به سوی گروه‌های تئاتری کشیده شد. ازدواج با «لوراهوپ کروز» هم بازی، مربی و مدیر پرنفوذ کلارک پای او را به هالیوود در حال شکوفایی دهه ۱۹۲۰ کشاند. اولین فیلم‌های «کلارک گیبل» صامت بود. در ابتدا مدیران استودیوهای هالیوود نظر مثبتی درباره این بازیگر سبزه رو و گستاخ نداشتند. غافل از آن که همین ویژگی‌ها به علاوه صدای بم و چهره مردانه «کلارک گیبل» به شدت مورد اقبال تماشاگران قرار می‌گیرد. «مترو گلدوین مایر» استودیوی معتبر هالیوود که «کلارک» را در استخدام داشت، به تدریج و ناباورانه متوجه تاثیرگذاری وی بر تماشاگران سینما شد. اگرچه مدیران استودیو، باز هم خطر میدان دادن به این جوان گستاخ ولی دوست داشتنی را نپذیرفتند. سال ۱۹۳۱ «گیبل» برای آزمودن بخت خویش، روانه استودیوی برادران وارنر شد. «داریل زانوک» مدیر اجرایی استودیو، پس از تست اولیه «کلارک»، در حاشیه فرم استخدامی وی نوشت: «گوش‌های او بیش از حد بزرگ است و در واقع به یک میمون تنومند شباهت دارد.» به این ترتیب برادران وارنر یکی از ارزشمندترین جواهرات هالیوود را از دست داد، زیرا گیبل نزد «متروگلدوین مایر» و مدیر جدید و آینده نگر آن «ایرونیگ» بازگشت. تنها ظرف ۲ سال «کلارک گیبل» به یکی از درخشان‌ترین چهره‌های هالیوود مبدل شد و ازدواج دومش با «گرتا گاربو» او را در حد یک ستاره سرشناس مطرح کرد.

این در حالی بود که بداخلاقی و ناسازگاری وی با تهیه کنندگان، به سوژه نشریات مبدل شد و جالب آن که محبوبیت او را نیز افزایش داد. در سال‌های دهه ۱۹۳۰ حضور «کلارک گیبل» در هر فیلمی، به معنای هجوم تماشاگران مشتاق به سالن‌های سینما بود و رسانه‌های گروهی و تماشاگران به او لقب «سلطان هالیوود» را دادند، لقبی که تا آن زمان به کسی داده نشده بود. پس از آن نیز کسی یارای تصاحب این عنوان را نیافت.

سال ۱۹۳۴ «کلارک گیبل» با نقش آفرینی به یادماندنی خود در فیلم «در یک شب اتفاق افتاد»، علاوه بر کسب اسکار بهترین بازیگر سال، قامت بازیگری اسطوره‌ای را یافت. براساس گزارش‌های مطبوعاتی و نظرسنجی‌های آن سال‌ها، نقش آفرینی وی در این فیلم تاثیر چشمگیری بر نحوه لباس پوشیدن، رفتارهای اجتماعی و سبک زندگی مردان در آن سال‌ها و حتی دهه‌های بعد گذاشت و شکل خاص سبیل او تا چند دهه بین مردان رایج شد. نقش «گیبل» در این فیلم هم چنین الهام بخش «فرتیس فرلنگ» طراح و کارگردان سرشناس انیمیشن، برای خلق شخصیت کارتونی «باگزبای» شد. یک سال بعد «گیبل» برای حضور درفیلم «شورش در کشتی بونتی» نامزد دریافت اسکار شد، گرچه آن را به دست نیاورد. او خود این فیلم را بهترین اثر کارنامه حرفه‌ای اش توصیف کرد. «گیبل» برای جاودانه شدن نیاز به برداشتن یک گام دیگر و شاید مهم‌ترین گام زندگی اش داشت. این امکان سال ۱۹۳۹ برای او فراهم شد زمانی که «دیوید سلزنیک» بی پروا تصمیم گرفت تا شاهکار عظیم«مارگرت میچل» را به تصویر بکشد. به این ترتیب تولید «بربادرفته» با شکوه‌ترین فیلم تاریخ سینما آغاز شد. براساس نتایج نظرسنجی‌ها، «کلارک گیبل» بهترین فرد برای ایفای نقش «رت باتلر» گستاخ و جذاب بود. «مارگرت میچل» خالق «بربادرفته» نیز گیبل را خود «رت باتلر» می‌دانست. اما «متروگلدوین مایر» با آگاهی از حساسیت عمومی در این باره، شرایط سختی را برای قرض دادن ستاره خود به «سلزنیک» مطرح کرد. از این رو «سلزنیک» بر آن شد تا از «گری کوپر» برای ایفای نقش «رت باتلر» بهره بگیرد. «سلزنیک» بعدها در این باره گفت: «هم «گیبل» و هم «کوپر» از چهره‌های شاخص زمان خود بودند. «کلارک» بسیار خوش لباس بود و هیبتی مردانه داشت و «گری» نماد یک آمریکایی واقعی بود»

624434734

«گری کوپر» این پیشنهاد را رد کرد و در نهایت «سلزنیک» مجبور شد تا در مقابل ۵/۱ میلیون دلار و ۱۵ درصد از درآمد خالص فیلم «کلارک گیبل» را از متروگلدوین مایر قرض بگیرد، و در عوض، لویی بی. میر،‌پدرخواندهٔ سلزنیک و رئیس کمپانی متروگلدوین‌میر، نیمس از هزینهٔ ساخت فیلم را بر عهدا گرفت. چنین توافقی برسر یک بازیگر در کل تاریخ سینما بی سابقه‌است. از قول «گری کوپر» درباره دلیل رد کردن پیشنهاد «سلزنیک» چنین نقل شده‌است: ««بربادرفته» بزرگ‌ترین شکست تاریخ هالیوود خواهد بود. خوشحالم از این که به جای من، دماغ کلارک گیبل به خاک مالیده خواهد شد » 

فیلم «بربادرفته» با تمام مشکلات و موانع پیش روی خود ساخته شد و به خلاف پیش بینی «گری کوپر» نه تنها بزرگ‌ترین شکست تاریخ هالیوود نبود، بلکه به پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین فیلم تاریخ سینما مبدل شد. با این وصف نه تنها بینی «کلارک گیبل» -آن طور که «گری کوپر» انتظار داشت- به خاک مالیده نشد، بلکه شگفتی آفرید. «گیبل» دهه ۱۹۵۰ در مصاحبه‌ای گفت: «هر گاه تصور می‌شود دوره افول من فرارسیده‌است، پخش مجدد فیلم «بربادرفته» مرا به لحاظ حرفه‌ای دوباره زنده می‌کند.»سال ۱۹۴۲ و در بحبوحه جنگ جهانی دوم «کلارک گیبل»، پس از مرگ همسر محبوبش «کارول لومبارد» به نیروی هوایی ارتش آمریکا پیوست. وی به ماموریت‌های متعددی برفراز اروپا -میدان اصلی جنگ جهانی دوم- و حتی بر فراز خاک آلمان اعزام شد. آدولف هیتلر پیشوای رایش سوم، «کلارک گیبل» را بزرگ‌ترین بازیگر سینما می‌دانست و برای کسی که «سرگرد کلارک گیبل» را دستگیر کند و سالم تحویل ارتش آلمان دهد، پاداش بسیار چشمگیری تعیین کرده بود.پس از جنگ جهانی دوم «گیبل» به هالیوود بازگشت. گرچه نقش‌های او در این دوره از نظر خود وی جالب نبودند. «سلطان هالیوود» دیگر پا به سن گذاشته بود. وی طی این سال‌ها برای پنجمین و ششمین بار نیز ازدواج کرد.۱۶ نوامبر ۱۹۶۰«کلارک گیبل»، در پی چهارمین حمله قلبی خود در لس آنجلس درگذشت. گفته می‌شود نقش‌های سنگین و پرتحرک او در فیلم‌های آخرش، وی را از پا درآورد. «گیبل» در سال‌های پایانی زندگی اش بسیار چاق شده بود. هنگام ساخت فیلم «بربادرفته»، گیبل ۸۶ کیلوگرم وزن داشت و با توجه به قد ۱۸۵ سانتی متری خود از اندام بسیار متناسبی برخوردار بود. حال آن که در سال‌های پایانی وزن او به ۱۰۴ کیلوگرم رسیده بود. وی برای حضور در آخرین فیلمش -ناجورها- ۱۶ کیلوگرم از وزن بدنش را کم کرد. استفاده مفرط از قرص‌های لاغری و استعمال شدید دخانیات (گیبل به مدت ۳۰ سال به طور متوسط روزانه ۳ پاکت سیگار می‌کشید) سلطان هالیوود را تسلیم مرگ کرد. چهار ماه پس از مرگ وی، تنها پسرش «جان کلارک گیبل» به دنیا آمد.

منبع : ویکی پدیا

aaaa323

کلودت کولبرت : ویکه اولین بازیگر زن فرانسوی است که جایزه اسکار دریافت کرد متولد ۱۳ سپتامبر ۱۹۰۳ در سن ماندِ (Saint-Mandé) فرانسه می باشد. او کار هنری اش را در آمریکا آغاز کرد و ملیت آمریکایی هم داشت.

کلودت سه ساله بود که پدرش که مغازه شیرینی فروشی داشت تصمیم گرفت با خانواده‌اش به نیویورک مهاجرت کند. وی می‌خواست طراح و دوزنده لباس شود و در رشته هنرهای دراماتیک در کالج ثبت نام کرد. کار در یک مغازه مد لباس در برادوی کار او را به سینما کشاند و با استودیو پارامونت قرارداد امضا کرد و اولین فیلمش را با فرانک کاپرا به نام برای عشق مایک (۱۹۲۷) تجربه کرد که یک شکست تجاری برای فیلم و شکست فردی برای او بود اما دومین فیلمش با سیسیل ب دومیل در فیلم نشان صلیب (۱۹۳۲) برایش موفقیت و شهرت آورد و از این پس برای تهیه کنندگان فیلم نام او تضمین کننده فروش فیلمهایشان بود. سالهای ۳۶–۱۹۳۵ سالهای اوج مجبوبیت اوست او در بین ده هنرپیشه محبوب سال قرارگرفت و از رقیب خود کارول لمبارد پیشی گرفت

در سال ۱۹۳۴ جایزه اسکار بهترین هنرپیشه زن را برای فیلم نیویورک-میامی فرانک کاپرا دریافت کرد؛ و از آن پس در حدود ۸۰ فیلم با همکاری مشهورترین کارگردانان زمان خودش را در کارنامه هنری اش ثبت کرد.

کولبرت در سال ۱۹۹۲ اعلام بازنشستگی کرد و در سال ۱۹۹۶ از دنیا رفت.

منبع : ویکی پدیا

نکاتی که احتمالا درباره « در یک شب اتفاق افتاد » نمی دانید :

کلارک گیبل مجسمه اسکارش را که برای بازی در این فیلم دریافت کرده بود به کودکی اهدا کرد و گفت که او صاحب این مجسمه نیست. با اینحال آن کودک پس از مرگ گیبل مجسمه را به خانواده وی بازگرداند.

« یک شب اتفاق افتاد » نخستین فیلمی است که برنده تمام جوایز مهم سینمایی سال شده است. این جوایز عبارت بودند از بهترین فیلم، بهترین بازیگری نقش اصلی مرد و زن، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه.

کلودت کالبرت از درآوردن لباسش در مقابل دوربین در این فیلم خودداری کرد.

کالبرت یکبار به یکی از دوستانش درباره فیلم گفته بود : « بازی کردن من در بدترین فیلمی که تابحال در آن حضور داشتم به پایان رسید! »

« یک شب اتفاق » افتاد فیلم محبوب آدولف هیتر و جوزف استالین بود.

کمپانی MGM برای تنبیه کلارک گیبل به دلیل رابطه اش با جوآن کرافورد، وی را برای بازی در فیلم « یک شب اتفاق افتاد » به کمپانی کلمبیا پیکچرز که در آن زمان وضعیت مالی مناسبی نداشت قرض داد!

اولین ملاقات کلارک گیبل و فرانک کاپرا زمانی اتفاق افتاد که گیبل به شدت تحت تاثیر مشروبات الکلی بود و اختیاری بر رفتارش نداشت! این دو بعدها دوستان صمیمی شدند.

it happened one 23423

رابرت مونتگومری بازی در نقش اصلی فیلم را رد کرد و گفت فیلمنامه این فیلم بدترین چیزی هست که در عمرش خوانده!

بت دیویس علاقه زیادی به بازی در نقش الی داشت اما برادران وارنر حاضر به قرض دادن او به کلمبیا پیکچرز نشدند.

کاپرا گفته بود که کلودت کالبرت شصتمین بازیگر زنی بود که پیشنهاد بازی در نقش اصلی فیلم به او داده شده بود! کالبرت در نهایت از روی اکراه بازی در این فیلم را پذیرفت با این شرط که دستمزدش دو برابر شود و کاپرا تضمین کند که وی تنها در 4 هفته فیلمبرداری را به اتمام خواهد رساند.

هیچکدام از عوامل ساخت فیلم در حال حاضر در قید حیات نیستند. آخرین بازمانده فیلم کلودت کالبرت بود که در سال 1996 در سن 92 سالگی درگذشت.

خود فرانک کاپرا در یک سکانس به عنوان مسافر در اتوبوس دیده می شود.

در سال 2006 مجله پریمر از این فیلم به عنوان یکی از 50 فیلم برتر تاریخ سینما یاد کرد.

در سال 1996 استیون اسپیلبرگ اسکار کلارک گیبل را خریداری کرد و آن را تحویل آکادمی اسکار داد تا از استفاده ابزاری از آن در تبلیغات جلوگیری نماید.

کلودت کالبرت فکر می کرد که در آن سال اسکار قطعا به بت دیویس خواهد رسید بنابراین به مراسم اسکار نرفت.

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به کانال رسمی مووی مگ در تلگرام بپیوندید!

 

در یک شب اتفاق افتاد : It Ha43e Night23123It Happened One Night

کارگردان : فرانک کاپرا

نویسنده : رابرت ریسکین

بازیگران :

کلارک گیبل / پیتر

کلودت کالبرت / الی

والتر کانلی / اندروز

زمان : 105 دقیقه

محصول : 1934

مهمترین افتخارات : برنده اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اصلی ، بهترین بازیگر نقش اصلی زن، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها