صفحه اصلی > نقد و بررسی سریال : نقد قسمت 1 سریال خانه اژدها (House of the Dragon)

نقد قسمت 1 سریال خانه اژدها (House of the Dragon)

house of the dragon نقد سریال


سرانجام HBO قسمت اول سریال «House of the Dragon» را منتشر کرد. سریالی که به شکل عجیبی اولین قسمت آن یک روز قبل از انتشار رسمی توسط هکرها از وب سایت HBO به سرقت رفت تا علاقه مندان به دنیای «بازی تاج و تخت» یک روز زودتر از موعد مقرر به محتوای سریال دسترسی داشته باشند!

احتمالاً تا الان از جزئیات قصه مطلع هستید اما برای کسانی که سریال را ندیده اند، خلاصه داستان اینچنین است: قصه «خانه اژدها» به 172 سال قبل از ماجراهای «بازی تاج و تخت» باز می گردد و داستان به قدرت رسیدن خاندان تارگرین را به تصویر می کشد. همان خاندانی که در سریال « Game of Thrones»، دنریس تارگرین نماینده آن ها بود و با اژدهای معروفش اقدامات مختلفی را انجام می داد. این بار داستان با قدرت گرفتن تارگرین و بحث جانشینی پادشاه مطرح می شود. جانشینی که به دلیل نداشتن پسر، محل بحث و جدل بوده و احتمالاً جنگ و درگیری مطرح می شود.

house of the dragon نقد سریال

نخستین قسمت از سریال «House of the Dragon» همانطور که باید انتظار داشته باشیم، به ارائه یک پیش نمایش از کلیت قصه سریال می پردازد. در این قسمت، اشراف زادگان و خانواده تارگرین معرفی می شوند و بحث ابتدایی نزاع بر سر قدرت نیز تا حدودی به میان آمده است. اما مسئله پررنگ در قسمت اول «بازی اژدها» نگاه ویژه سریال به مسئله زنان و قدرت گرفتن آنان است. این رویکرد در سریال «بازی تاج و تخت» تا این حد مورد تاکید قرار نگرفته بود اما نقش آن در سریال «خانه اژدها» بسیار پُر رنگ تر است و در چند مرحله حتی از طریق دیالوگ، صحبت هایی درباره جدی نگرفتن زنان مطرح می شود.

پیش از انتشار سریال، سازندگان اعلام کرده بودند که صحنه های جنسی و خشونت در سریال کمی کنترل شده تر از «بازی تاج و تخت» خواهد بود اما این مسئله حداقل در اپیزود اول این مجموعه صدق نمی کند و ما کماکان با نمایش عریان خشونت و روابط جنسی مواجه هستیم که بخش دوم خیلی در خدمت داستان نبوده است. اگر خشونت های قسمت اول مخصوصاً در هنگام حمله به شهر را لازمه آشنایی مخاطب با شخصیت دیمون بدانیم و بتوانیم آن را توجیه کنیم، برای صحنه های جنسی توجیه قانع کننده ای وجود ندارد.

house of the dragon نقد سریال

هنوز برای اظهار نظر کلی درباره سریال «House of the Dragon» بسیار زود است اما می توان گفت که سریال در اپیزود اول آغاز محکم و غافلگیر کننده ای برای طرفداران «بازی تاج و تخت» به همراه ندارد و باید منتظر ماند تا شخصیت های داستان (مخصوصاً دیمون) گسترش پیدا کنند. قسمت اول «خانه اژدها» از لحاظ ساختاری و جلوه های ویژه مشکل چندانی ندارد اما برای قانع کردن مخاطب در بخش فیلمنامه راه طولانی در پیش دارد.

 

منتقد: رضا توسلی

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها