صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم ایرانی : نقد و بررسی فیلم غریب

نقد و بررسی فیلم غریب

فیلم غریب

خلاصه داستان:

این فیلم داستان زندگی شهید بروجردی در سال های ابتدایی انقلاب در یک ماموریت به منطقه کردستان را روایت می کند.

کارگردان:

محمدحسین لطیفی: یکی از کارگردانان شناخته شده سینمای ایران که از جمله آثار مطرح او فیلم هایی نظیر«روز سوم»، «توفیق اجباری» و «خوابگاه دختران» بوده است. لطیفی در سال های اخیر به واسطه اجرای برنامه «هفت» در تلویزیون دیده شده است.

نقد فیلم «غریب»:

یکی از اصلی ترین فاکتورهای موفقیت در ساخت آثار بیوگرافی، پرداخت شخصیت پردازی قهرمان داستان است. شخصیتی که تماشاگر از قبل با آن آشنایی دارد و حالا باید در قالب یک فیلم سینمایی با او ملاقاتی مجدد داشته باشد، اتفاقی که در «غریب» تبدیل به نقطه ضعف بزرگ فیلم شده است. مقدمه ابتدایی فیلم کمک چندانی به شناخت شخصیت محمد بروجردی نمی کند. فیلم که آغاز می شود ما با شخصیتی مواجه هستیم که دائم در حال لبخند زدن است! لبخندهای اغراق آمیزی که گاهی به حدی بر اجرای آن توسط بازیگر اصرار ورزیده می شود که موقعیت بحرانی قصه را تبدیل به اثری کمیک می کند که در نوع خودش عجیب است!

فیلم غریب

متاسفانه فیلمنامه «غریب» قصد داشته با اضافه کردن عناصر درام، کمی از وجه بیوگرافی اثر بکاهد و به آن روایت داستانی تزریق کند. اما ضعف مفرط در شخصیت پردازی باعث شده تا این اقدام چیزی شبیه فیلم های اکشن رده ب هالیوود شود. جایی که یک شخصیت خبیث عجیب و غریب در طول فیلم یا به گوشه ای تکیه داده و پایش را دراز کرده یا در حال گفتن دیالوگ های شعاری و سفارشی است. از این جهت است که بدمن قصه در اینجا هرگز تبدیل به شخصیت نمی شود و تنها کاریکاتوری از یک جنایتکار است که به طور عجیب و تکرار شونده ای در طول فیلم در حال سخنوری از طریق بی سیم برای بروجردی و هم رزمانش است! این وضعیت زمانی بدتر می شود که کارگردان، این شخصیت را در حال خواندن کتاب «Revolution in the Revolution»  به تصویر می کشد تا به این شکل، منش او را برای تماشاگر شرح دهد! متاسفانه «غریب» در سکانس های اکشن هم نمی تواند اثر بدیعی باشد. برای ساخت جلوه های ویژه میدانی فیلم به طور مشخص زحمات زیادی کشیده شده اما تدوین بسیار بد فیلم در سکانس های تنش آمیز، اجازه تمرکز به تماشاگر را نمی دهد. تدوین و کارگردانی که باعث شده اثر بیش از آن که مناسب صفحه بزرگ سینما باشد، متمایل به قاب تلویزیون باشد.

فیلم غریب

یکی از نکات ضعف فیلم را می توان بازی بابک حمیدیان برشمرد. نه لحن و نه بیان و نه حتی میمیک صورت بابک حمیدیان شباهتی به محمد بروجردی ندارد و خنده های عجیب و هیستریک او نیز در مقاطعی تماشاگر را بُهت زده می کند. به احتمال بسیار زیاد، لبخند و خنده های مکرر او در طول فیلم براساس خاطرات و شنیده هایی است که سازندگان از اطرافیان شهید بروجردی دریافته اند، اما اجرای این ویژگی ها توسط بابک حمیدیان به عجیب ترین شکل ممکن انجام شده که به هرحال، باعث شده شخصیت اصلی داستان خیلی شبیه به یک فرمانده نباشد. این که پردیس پورعابدینی هم توانسته برای بازی در این فیلم سیمرغ نقش اول زن را دریافت کند، احتمالاً یکی از عجیب ترین تصمیمات تاریخ جشنواره فجر محسوب خواهد شد!

فیلم غریب

«غریب» بیشتر از این که یک اثر بیوگرافی باشد، فرصتی برای بیان شعارهای مختلف توسط سازندگان فیلم بوده است. متاسفانه شخصیت بروجردی در این جا تنها بهانه ای برای روایت آنچه که در کردستان در سال های اول انقلاب رخ داد است و تماشاگر با جزئیات چندانی درباره زندگی این شهید مواجه نمی شود. شاید سینمای ایران روزی این نکته را متوجه شود که بیان حرف های زیبا و نصیحت کردن شخصیت های شهید از طریق قاب سینما، لزوماٌ باعث شخصیت سازی نمی شود. شاید بهتر باشد زمان آن برسد که نگاهی منطقی تر و واقعی تر به شخصیت های جنگ داشته باشیم و آن ها را به حدی غیرعادی به تصویر نکشیم که نتوان در سینما باورشان کرد. فرماندهانی که بررسی دقیقی زندگی و مسیری که طی کرده اند می تواند برای تماشاگر ایرانی جالب توجه باشد اما سینمای ایران تاکید دارد تا آنان را روئین تن و کاملاً بی نقص معرفی می کند و انبوهی از نصیحت های اخلاقی را از زبانشان به تماشاگر ارائه می کند تا باعث از دست رفتن کارکرد سینمایی اثر شود.

 

نمره: 3/10

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
10 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سهیلا سادات حسینی
سهیلا سادات حسینی
8 ماه قبل

فیلم عالی و موفقی بود با بازی خوب بازیگران که هر کدام در نقش خود درخشیدند حتی پسر نوجوانی که بدون دیالوگ مفاهیم بسیاری را منتقل کرد. طبیعتا دارای نقاط ضعفی هم هست مثل اینکه فلش بک ابتدای فیلم اصلا کمکی به فیلم نکرد و در شروع بسیار کشدار شده بود. اما سایر موارد آن قابل تقدیر است. البته در مقایسه با فیلم موقعیت مهدی هنوز راه دارد تا به آن اثر بی بدیل برسد.

باربد
باربد
1 سال قبل

اتفاقا فیلم بسیار خوبی بود به مراتب از فیلمهای مزخرفی مثل جدایی نادر از سیمین و برادران لیلا بهتر بود بازی مهران احمدی هم عالی بود برعکس حمیدیان که افتضاح بود

رضا فراهانی
رضا فراهانی
1 سال قبل

اصلا با نقدتون موافق نیست
فیلم بنظر من شاهکار بود
بخصوص بازی بابک حمیدیان
من سه بار فیلم رو دیدم
و در هر سه باز اصلا خنده ها ، میمیک صورت و … واسم غیر واقعی جلوه نکرد
تنها نقدی که اشاره کردید و وارد بود ، عدم شخصیت پردازی درست بدمن داستان بود

حامد
حامد
1 سال قبل

بیشترین مشکل فیلم به نظرم اینه که شور و احساسی برنمی‌انگیزد.واقعا هر کارگردانی برای هر ژانری ساخته نشده.این فیلمنامه دست امثال حاتمی کیا ویا احمد درویش بود حتما کار بهتری در میومد.اصلا انتخاب مهران احمدی به عنوان نقش منفی اشتباه بوده.او بیشتر با نقش های کمدی مثل پایتخت شناخته میشود و هرچقدر هم اخم کند و گریم شود باز اثر گذار نیست و بیشتر کاریکاتور نقش منفی میشود.
بعد مثلا صحنه هایی مثل کشتن داماد در عروسیش چقدر بی رمق و ساده ست همینو کارگردان باتجربه تاثیر گذار در میاورد و مثلا هنگام رقص و پایکوبی با شلیک از دور و صحنه اسلوموشن باعث بهت تماشاگر میشد..یا اسیرانی که اوایل فیلم یک به یک کشته میشوند چقدر ساختگی و مضحک در اومده..مثلا یکی طناب دستش را با سنگ پاره میکند و کشته میشود درحالیکه میشد این صحنه هارو حذف کرد و نشان داد وقتی ارتش و سپاه میرسد همه غرق در خون هستن و کشته شده اند.
همه اینها و بیشتر باعث شده متاسفانه فیلم خیلی ضعیفی از کار در آید و بیشترش هم بخاطر کارگردانی ضعیف آن است.

علی
علی
1 سال قبل

جالبه شما هم صبر کردین نسخه انلاین بیاد نگاه کنید نقد بنویسید و شما هم که کارتون نقد فیلم ه حوصله سینما رفتن برای این فیلم رو نداشتید

صلاح
صلاح
1 سال قبل

بهتر نیست شما نظر ندین

مریم
مریم
1 سال قبل

بامزه اینجاست که یکی از سایت های معروف سینمایی که منتقد توانا و قادرش در نوشتن نقدهای پولی و رانتی شهرت دارد این فیلم ضعیف را به عنوان پدیده جشنواره معرفی کرده بود.

ا.ح
ا.ح
1 سال قبل
پاسخ به  مریم

این منتقد توانا و قادر فیلم فرزند صبح افخمی رو به عنوان یک شاهکار تمام عیار قبول داره در صورتی که خود افخمی فیلمو مزخرف میدونه و گردن نمیگیره😁

یاشار
یاشار
1 سال قبل

محمد حسین لطیفی با فیلم بد روز سوم وبرنده شدن سه سیمرغ رسید به فیلم بدتر غریب با برنده شدن پنج سیمرغ.برادری تو ثابت کنی اجر و پاداشت محفوظه.

ahmad a.
احمد
1 سال قبل

بابک حمیدیان و اگه لحظه به لحظه کنترلش نکنی و مواظب سوتی ها و بازی های ناشیانه اش نباشی، چنان افتضاحی به بار میاره که یه تنه برای نابود کردن یه فیلم کافیه. در هالیوود فیلمی اگه ضعیف باشه، بار ضعفش روی دوش بازیگرهای فیلم میفته و اونا تا حدی با بازی خوبشون، ضعف فیلم و میپوشونن مثل آلپاچینو که در ضعیف ترین فیلماش هم بازیش دیدنی هستش. اما در ایران باید مواظب باشی بازیگر خودش باعث ضعف فیلم نشه.