صفحه اصلی > نقد و بررسی سریال : نقد و بررسی سریال Avatar: The Last Airbender (آواتار: آخرین بادافزار)

نقد و بررسی سریال Avatar: The Last Airbender (آواتار: آخرین بادافزار)

آخرین بادافزار (Avatar: The Last Airbender)

آخرین بادافزار (Avatar: The Last Airbender) یکی از محبوب ترین انیمیشن های در میان مخاطبان در دو دهه اخیر بوده است. انیمیشن مذکور نخستین بار در سال 2005 منتشر شد و توانست پس از 3 فصل، تبدیل به اثر محبوب علاقه مندان به انیمیشن شود.

پس از چند سال، ام نایت شیامالان تصمیم گرفت تا اقتباسی سینمایی از این عنوان روانه سینما کند که نتیجه آن فاجعه آمیز بود! فیلم «آخرین بادافزار» در سال 2011 در میان گزینه های تمشک بدترین آثار، تقریباً در تمامی رشته ها نامزد شد و گل سرسبد آن مراسم بود.از این جهت، ساخت یک نسخه دیگر بر اساس این عنوان منتفی شد تا این که پس از گذشت بیش از یک دهه، این بار نتفلیکس تصمیم گرفت تا یک نسخه لایو اکشن از اثر مذکور بسازد و در قالب سریال روانه بازار نماید.

آخرین بادافزار (Avatar: The Last Airbender)

سریال « Avatar: The Last Airbender» در دورانی روایت می شود که چهار عنصر اصلی یعنی آب، خاک، هوا و آتش توازن صلح در جهان را برعهده دارند و هر قبلیه وظیفه حفاظت از این عناصر را برعهده گرفته است. با این حال، عنصر آتش تصمیم می گیرد به دیگر قلمروها حمله نماید و این در حالی است که یک آواتار که می تواند عر 4 عنصر را کنترل نماید، می تواند مانع فروپاشی شود و…

« Avatar: The Last Airbender» در مقایسه با فیلم شیامالان، در بخش های فنی عملکرد بهتری از خود ارائه داده است. علی رغم این که بودجه ساخت سریال «آواتار: آخرین بادافزار» چندان بالا نیست و نتفلیکس ترجیح داده با حداقل منابع مالی این سریال را بسازد، اما می توان گفت که در مجموع عملکرد سازندگان در ساخت این سریال قابل قبول بوده است. البته نباید ضعف گرافیک و تفکیک پرده سبز و بازیگران را نادیده بگیریم که مخصوصاً در سکانس های بیرونی، گاهی بدجوری توی ذوق تماشاگر می زند!

Avatar: The Last Airbender

در بخش اکشن نیز این سریال در مجموع قابل قبول است و به خوبی کاربران را سرگرم می کند. مبارزات در سریال اجرای نسبتاً مناسبی دارند و اگرچه اسلوموشن های متعدد و تکان های شدید دوربین باعث می شود که جزئیات از دست برود، اما روی هم رفته می توان گفت که سریال «آخرین بادافزار» در زمینه اکشن، عملکرد قابل قبولی دارد.

اما این سریال ضعف های پرشماری هم دارد که اغلب آن ها به فیلمنامه و انتخاب بازیگران باز می گردد. فیلمنامه ای که نتفلیکس برای « Avatar: The Last Airbender» در نظر گرفته، ساده و کاملاً کلیشه ای است. فیلمنامه ای که در هر قسمت قصد دارد به زور به مخاطبش پیام اخلاقی دهد و در حالی است که برای ارائه پیام به مخاطب، به گل درشت ترین و زمخت ترین روش ممکن روی آورده است و به طور مستقیم تماشاگر را مورد هدف قرار می دهد!

نقد ویدئویی فیلم «Avatar: The Last Airbender» را در ادامه ببینید:

انتخاب بازیگران سریال نیز بدترین بخش ممکن به شمار می رود. بازیگر نقش اصلی سریال (گوردن کارمیر)، بازی بسیار بدی در مقابل دوربین ارائه داده است. این بازیگر کودک در به نمایش گذاشته احساسات و البته، انجام شوخی، واقعاً ناامید کننده است و این مشکل در خصوص دیگر بازیگران سریال نیز صدق می کند. به نظر می رسد که نتفلیکس تصمیم گرفته تا با کاهش بودجه سریال، تیم بازیگری کم تجربه ای را در مقابل دوربین قرار دهد که نتیجه ناامید کننده ای بر جای گذاشته است.

سریال « Avatar: The Last Airbender» اگرچه در مقایسه با فاجعه شیامالان، اثر بهتری محسوب می شود، اما کماکان غیرقابل مقایسه با انیمیشن اصلی است. انیمیشن جذابی که جزئیات داستانی آن به حدی زیاد بود که تماشاگر می توانست به راحتی با تمام شخصیت های داستان ارتباط برقرار کند. اتفاقی که در نسخه لایو اکشن رخ نمی دهد و تماشاگر هیچ سمپاتی با این شخصیت ها برقرار نمی کند و به طور خلاصه، اثر را در سطح یک سریال ساده و فراموش شدنی نگه می دارد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد جواد
محمد جواد
5 ماه قبل

کلا هیچ وقت با سری آواتار کنار نیومدم.این دفعه گفتم شاید این یکی لایو اکشنش خوب باشه اما بعد از دیدن قسمت اول دیگه رغبتی برای ادامه نداشتم و دراپ کردم