صفحه اصلی > نقد و بررسی سریال : نقد و بررسی سریال نون خ 2

نقد و بررسی سریال نون خ 2

نقد سریال نون خ 2

 

کمتر در تاریخ تلویزیون پیش آمده که فصل دوم یک سریال بلافاصله پس از پایان فصل نخست ساخته شود. فصل اول « نون.خ » با استقبال چشمگیری از سوی مخاطبین تلویزیون مواجه شده بود و همین مسئله باعث شد تا ساخت فصل دوم در دستور کار قرار بگیرد. در این مسیر، شیوع ویروس کرونا و مشکلات مربوط به تولیدات سینمایی و تلویزیونی باعث سرعت بخشیدن به روند تولید « نون.خ 2 » شد و در نهایت تقریباً همزمان با پایان فصل ششم سریال پر حاشیه « پایتخت » به روی آنتن رفت.

این همزمانی و تم نسبتاً مشابه سریال « نون.خ 2 » با « پایتخت 6 » باعث شکل گرفتن شرایط مقایسه این دو اثر شده است. این مقایسه مخصوصاً زمانی که فصل آخر « پایتخت » با انتقادات بسیاری مواجه شده بود، بیشتر به چشم می آید. در « نون.خ 2 » ، بار دیگر داستان درباره کردها و ماجرای خانزاده و اتفاقات پیرامونش است. امیر وفایی که فصل اول سریال « نون.خ » را نوشته بود، در فصل دوم نیز نگارش قصه سریال را برعهده داشته اما تغییراتی در روند سریال ایجاد کرده که روی هم رفته مثبت ارزیابی می شود.

نقد سریال نون خ 2

سعید آقاخانی به عنوان بازیگر و کارگردان سریال « نون.خ 2 » ، بالاخره پس از سالها به این نتیجه رسیده که مخاطب رسانه ملی مانند مخاطبین امروز سینمای ایران، از شنیدن داستان های آپارتمانی به ستوه آمده و دوست دارد تا فضای متفاوتی را تجربه کند. استقبال از سریال « پایتخت » سرآغاز اثبات تمایل تماشاگران به تماشای آثار خارج از آپارتمان بود و حالا با پخش سریال « نون.خ 2 » و استقبال عمومی از این سریال، به نظر می رسد که این روند کماکان پابرجا باشد. در فصل دوم سریال، شوخی ها و کنایه های اجتماعی بیشتری را شاهد هستیم که به اندازه هستند و افراط در بیان آن دیده نمی شود.

سعید آقاخانی که خود اصلیتی کرد دارد، به خوبی از پتانسیل های بالای فرهنگ مردم کرد استفاده کرده و توانسته روابطی که میان مردمان این جغرافیا وجود دارد را همانطور که هست به تصویر بکشد و در عین حال، امیر وفایی نیز شوخی های متناسبی با حال و هوای فرهنگ کرد برای شخصیت ها نوشته که هم بامزه و هم در عین حال، در ذهن تماشاگر باقی می ماند. فصل دوم « نون.خ 2 » به خوبی توانسته با شخصیت پردازی مناسب، آدمهایی در حد و اندازه قاب تلویزیون خلق کند که خانواده های ایرانی با انواع و اقسام فرهنگ بتوانند آنها را پذیرفته و از دنبال کردن ماجراهایشان لذت ببرند.

نقد سریال نون خ 2

ایرادی که می توان به « نون.خ 2 » وارد دانست، انحراف مقطعی داستان از مسیر اصلی است که گاهی باعث پراکندگی در روایت داستان می شود. با اینکه داستان حول محور خانزاده قرار دارد و بیشتر دقایق او در مقابل دوربین قرار دارد، اما گاهی این روند تغییر می کند و خرده پیرنگ های فرعی به داستان اضافه می شود که روند داستان را دچار لکنت می کند. البته این مشکل در مقایسه با فصل ششم سریال « پایتخت » به حدی زیاد نیست که تمرکز مخاطب را از بین ببرد و طول زمان سریال را بی جهت افزایش دهد.

می توان گفت که « نون.خ 2 » یک پیشرفت بزرگ برای سعید آقاخانی و تیم سازندگان سریال بوده است. سعید آقاخانی به درستی ذائقه مخاطب را تشخیص داده و توانسته از خصوصیات فرهنگ کردی که شاید برای اولین بار در تاریخ تلویزیون باشد که در یک سریال پر مخاطب استفاده می شود، بهره کامل را ببرد. فضای صمیمی سریال و شوخی های مناسبی که برای موقعیت ها نوشته شده، باعث می شود که تماشای « نون.خ 2 » تجربه به مراتب بهتری از فصل ششم « پایتخت » باشد.

 

منتقد : محمد جاوید

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها