صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم ربوده شده 2 ( Taken 2 )

نقد و بررسی فیلم ربوده شده 2 ( Taken 2 )

1

قسمت اول فیلم « ربوده شده » در سال 2008 ، یکی از بهترین اکشن های سال بود. این فیلم با یک داستان ساده و بسیار پیش پا افتاده، اما پرداخت مناسب و اکشن نفس گیرش سبب شد « ربوده شده » بر خلاف انتظار تبدیل به یکی از بهترین فیلمهای اکشن های سال شود. بعد از موفقیت این فیلم و همچنین فروش قابل توجه اش در گیشه، سازندگان تصمیم گرفتند تا به هر نحوی که شده، ادامه ای بر این داستان ساخته و آن را روانه سینما کنند. اما مشکل اینجا بود که داستان « ربوده شده » پتانسیل تبدیل شدن به قسمت دوم را نداشت و به نوعی می توان گفت که ساخت قسمت جدید این فیلم به هر شکلی، می توانست تبدیل به یک اثر سطحی و ضعیف شود که حتی خاطرات خوش قسمت اول را هم زیر سوال ببرد، اما در نهایت قسمت دوم ساخته شد و حالا هم روانه سینما شده است.

در قسمت قبل مشاهده کردیم که برایان ( لیام نیسن ) توانست بعد از کشتن تمام آدم رباها ، دخترش کیم ( مگی گریس ) را از چنگال آنان خارج کند و به سلامت به خانه بازگرداند. حال پس از آن اتفاقات وحشتناک، برایان تصمیم می گیرد برای یک سفر تفریحی به همراه دختر و همسر سابقش لنور ( فامک یانسن ) به شهر استانبول ترکیه بروند تا هم تفریحی کرده باشند هم اینکه خاطرات بد را برای همیشه به فراموشی بسپارند. اما سفر آنها به ترکیه بی خطر نیست چراکه پدر یکی از آدم ربایان کشته شده در جریان گروگانگیری دختر برایان به نام مراد ( راد سربزیجا ) تصمیم گرفته به هر شکل ممکن ، انتقام فرزندش را از برایان و اعضای خانواده اش بگیرد. به همین جهت مراد، افرادش را به سراغ برایان می فرستد و آنها موفق می شوند تا خودِ برایان و همسر سابق اش را بربایند، این در حالی است که کیم هنوز دستگیر نشده و حالا نوبت اوست که به کمک پدرش بیاید و…

« ربوده شده 2» از نظر منطق داستانی دچار ضعف فراوانی است که این مشکل2 تا حدی باعث آزار تماشاگر می شود. همانطور که در بالا اشاره کردم، ساخت قسمت دوم از این فیلم کار بسیار مشکلی بود که ظاهراً لوک بسون و رابرت کامن از پس آن برآمدند و توانستند یک داستان به مراتب سطحی تر از قسمت اول را ضمیمه قسمت دوم کنند! اینکه پدر یکی از کشته شدگان ( یکی از چند ده کشته شده قسمت قبلی ! ) تصمیم می گیرد تا برای انتقام، خانواده برایان میلیس را نابود کند به نظر، مشکلی ندارد، اما اتفاقاتی عجیب و غریبی که در ادامه رخ می دهد باعث می شود تا مشکلات فیلمنامه خودش را نشان دهد. در قسمت دوم ، برایان میلیس دیگر مثل سابق تنها نیست و اینبار دخترش هم توسط موبایل برای کمک به او هدایت می شود که حضور این خانم متاسفانه جذابیت چندانی به داستان اضافه نکرده و بهتر می بود که خودِ برایان به مانند قسمت اول، یکه و تنها به مقابله با گنگسترها می پرداخت. شاید نکته ای که نویسندگان مد نظر داشتند، این بوده که با قرار دادن یک شخصیت مکمل در کنار برایان ، می توان از تکرار جلوگیری کرد و نفس دوباره ای به جان این فیلم دمید. اما حقیقت این هست که این شخصیت مکمل در واقع دخترِ میلیس هست که هیچ تجربه ی خاصی از اکشن ندارد و تمام دانستنی هایش به واسطه ارتباط تلفنی پدرش با او شکل می گیرد که روی هم رفته اصلاً منطقی و باور پذیر نیست. در « ربوده شده 2 » کیم یک دختر ساده و امروزی هست که از کشت و کشتار به سبک پدرش چیزی نمی داند اما وقتی که از پدرش سوال می کند :« پدر، حالا من باید چکار کنم» ، پدر در جواب به او می گوید :« بهترین کاری رو که می تونی انجام بده! » همین جمله کافی هست که کیم وارد اکشن فیلم شود و با وسایل نظامی از پشت گوشی تسلط پیدا کند!

اما « ربوده شده 2 » از نظر اکشن هنوز یکی از قابل اعتمادترین فیلمهاست. با اینکه در جریان ساخت قسمت دوم، پیر مورل کنار گذاشته شد و اولیویر مگاتون کا3رگردانی فیلم را برعهده گرفت اما خوشبختانه این تغییر و تحول، تاثیر منفی بر اکشن فیلم نگذاشته و « ربوده شده 2 » با کمک لیام نیسن در بخش اکشن کم نقص عمل می کند. تغییر لوکیشن فیلم به ترکیه ، یکی از بهترین تصمیم های سازندگان بوده چراکه این شهر با کوچه های پر پیچ و خمی که دارد می تواند بهترین گزینه برای تعقیب و گریز باشد که « ربوده شده 2 » به بهترین نحو ممکن از این امتیاز استفاده کرده است. همچنین باید به فیلمبرداری عالی رومین لاکورباس هم اشاره کنم که عالی و چشم نواز است. دوربین در « ربوده شده 2 » بخصوص در صحنه های تعقیب و گریز در کوچه های نه چندان وسیع استانبول ، بهترین جایگیری را دارد و خوشبختانه تماشاگر را از تماشای جزییات صحنه محروم نمی کند.

ستاره « ربوده شده 2» همانطور که انتظار داشتم، لیام نیسن کهنه کار هست که با قسمت اول همین فیلم تبدیل به یک چهره قابل اعتماد در سینمای اکشن شد و از همان سال به بعد نیز اغلب فیلمهایش را ژانر اکشن تشکیل می دهد. لیام نیسن در « ربوده شده 2 » مانند قسمت اول بی نقص عمل کرده و در صحنه های اکشن نیز ظاهراً از لحاظ فیزیکی با محدودیتی مواجه نبوده است ( البته در بعضی از صحنه ها کاملاً مشهود است که یک بدلکار به جای او در صحنه قرار دارد ، شما که انتظار ندارید این پیرمرد را در حال پرش های چند متری ببینید!؟ ) . نیسن در سال 2008 با « ربوده شده » بار دیگر احیا شد و حالا در دومین قسمت از همان فیلم نیز بر پرده سینماها می درخشد. البته ایرادی هم می توان بر کارگردان این فیلم درباره استفاده از نیسن گرفت و آن اینکه وی تقریباً در همه صحنه ها از او بازی گرفته و سبب شده تا دیگر شخصیت ها بدون وجود او بی هویت باقی بمانند! یکی از شخصیت های مکمل فیلم خانم لنور هست که اصلاً معلوم نیست برای چه از برایان جدا شده است، چراکه رفتار ای4ن دو با یکدیگر اصلاً شبیه به افراد طلاق گرفته نیست! آنها بیشترین رفتار مثبت ممکن در یک رابطه زناشویی را با یکدیگر دارند و دلیل جدا شدنشان از یکدیگر ، یکی از چالش های اساسی تماشاگران در تماشای این فیلم خواهد بود! مگی گریس در نقش دختر نیسن، نسبتاً قابل قبول و راضی کننده هست و اگر بتوانید با رفتارهای بعضاً غیرمنطقی این شخصیت کنار بیایید، می توانید از بازی او هم لذت ببرید. درباره نقش منفی داستان باید بگویم که او کلیشه ای و تکراری هست و نکته خاصی ندارد که بخواهم به آن اشاره کنم! در یک فیلم ” تمام اکشن ” ، معمولاً شخصیت های منفی از یک بعد تشکیل شده اند و کاملاً خراب و فاسد هستند و گویی که در زندگی شان هرگز نور خورشید را ندیده اند؛ مراد در « ربوده شده 2 » اینچنین شخصیتی است.

« ربوده شده 2 » یک اکشن کاملاً سرگرم کننده و جذاب هست که می تواند طرفداران این ژانر را راضی کند. بهتر هست هنگام تماشای این فیلم کاری به حفره های فیلمنامه نداشته باشید و منطق را هم تا حدود زیادی فراموش کنید ، در این فیلم کلی تعقیب و گریز و کشتار راه می افتد که مانند قسمت اول، شما را پای صندلی میخکوب خواهد کرد؛ پس به تماشای یک اکشن عالی بنشینید و از آن لذت ببرید.

33

                                                 Photo Gallery                                                                  trailer icon

 

منتقد : میثم کریمی 

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید5

ربوده شده 2 : Taken 2

کارگردان : Olivier Megaton

نویسنده : Luc Besson ، Robert Mark Kamen

بازیگران :

Liam Neeson …Bryan Mills

Maggie Grace …Kim

Famke Janssen …Lenore

Leland Orser …Sam

و…

ژانر : اکشن

رده سنی : PG-13( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

زمان : 91 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها