خلاصه داستان «هتل»:
رامین (پژمان جمشیدی) که در شُرف ازدواج مجدد قرار دارد، یک پیشنهاد مالی جذاب از سوی همسر سابقش دریافت میکند که بر اساس آن، باید چند روزی به کیش سفر کند اما…
کارگردان:
مسعود اطیابی که یکی از موفقترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران در عرصه ساخت فیلمهای بفروش به شمار میرود. از ساختههای پیشین این کارگردان میتوان به «دینامیت» و مجموعه فیلمهای «تگزاس» اشاره کرد.
نقد فیلم «هتل»:
«هتل» از آن دسته آثار کمدی سینمای ایران است که صرفاً برای خنداندن مخاطب به هر قیمت اکران شده است و هدف دیگری را هم دنبال نمیکند. فیلمنامه نگارش شده برای این اثر، تمام مؤلفههای محبوب فضای اجتماعی ایران را در اختیار دارد. از زن دوم و سوم و پنهانکاری گرفته تا کلکل زنان و مردان و تا حدی هم شوخیهای جنسی.
مسعود اطیابی در جدیدترین ساخته سینماییاش، هدف مشخصی را دنبال نمیکند. در «هتل» نه شخصیتی ساخته میشود که مخاطب با او همراه شود و نه اصولاً دغدغهای جز شیرینکاری بازیگران وجود دارد. اغلب در تعریف آثار کمدی به این نکته ظریف اشاره میشود که “اثر کمدی میبایست در لایههای زیرین فیلمنامه، هدفی والاتر از صرفاً خنداندن مخاطب را دنبال نماید”، اتفاقی که ابداً در «هتل» رخ نمیدهد.
بهعنوانمثال، شخصیت اصلی داستان با بازی جمشیدی در فیلم، هیچ شخصیتپردازی مشخصی ندارد. تماشاگر نه با انگیزههای او برای انجام معامله با همسر سابقش آشنا میشود و نه اصلاً میداند بین او و زن سابقش چه گذشته است. به این ملغمه، جمعشدن همسر سابق، همسر فعالی، دوستدختر رئیس و همسر رئیس را هم اضافه کنید تا آش درست شده شورتر هم شود!
نکته جالب در خصوص «هتل» این که فیلم موقعیتهای زیادی را در طول فیلم مطرح میکند و بدون هدف، شخصیتهای مختلف را وارد داستان میکند و در نهایت، زمانی که نمیتواند به نتیجهگیری مشخصی درباره آن برسد، همه چیز را به حال خود رها میکند تا به این شکل، فصلی جدیدی از روایت قصه در آثار طنز سینمای ایران به چشم بخورد!
دراینبین، شاید تنها ترکیب محسن کیایی و پژمان جمشیدی است که میتواند گاهی لبخند را به تماشاگر هدیه کند. متأسفانه سطح طنزی که در «هتل» به مخاطب ارائه میشود، چیزی بیشتر از کلیپهای منتشر شده در فضای مجازی نیست با این توضیح که در آن کلیپها به دلیل عدم محدودیت، شوخیها معمولاً بیپرواتر و نافذتر هستند؛ اما در این جا، از میزان نافذ بودن شوخیها کاسته شده و جایش را به متلک و موقعیتهای دوپهلو داده است که بهسختی میتواند باعث خنده شود.
نقد ویدئویی فیلم «هتل» را در ادامه ببینید:
«هتل» به طور مشخص تفاوت چندانی با آثار طنز ملقب به «شونه تخممرغی» ندارد. در فیلم رقص، قر کمر، شوخیهای جنسی، همسران آشکار و پنهان و به طور خلاصه، تمام مؤلفههای بفروش سینمای ایران قرار گرفتهاند و میزان فروش فیلم نیز، موفقیت چنین رویکردی را در سینمای ایران به تصویر میکشید. موفقیتی که باتکیهبر ارائه شوخیهای سطح پایین متأثر از شبکههای اجتماعی بهدستآمده و به نظر میرسد که این روند حداقل تا اطلاع ثانوی، فرمولی امن برای فیلمسازان ایرانی به شمار میرود.
نمره: 3/10
منتقد: میثم کریمی
عااالی عااالی …
خیلی تازه با ارفاق نمره دادین 3
من 1 میدم که صفر نداده باشم.
این که میخواید از هرچیزی یه معنی و مفهوم در بیارید فرو کنید تو مغز ملت هم در نوع خودش جالبه!!
انگار آلبر کامو و تولستوی فیلمنامه هامونو مینویسن! اصلا چرا باید هر چرندی معنا و محتوای پنهان و ویژه داشته باشه؟؟
تنزل سلیقه مخاطب!! بزرگترین جوک قرن
وقتی قبلش هم با فیلم و سریالهای پا منقلی و آبدوغ خیاری درگیر بودیم چه معنی میده این حرف و دغدغه های مثلا روشن فکری؟
فیلم فارسی قبل انقلابی خودشو حالا این شکلی نشون میده،، محتوا که همون خزعبله، نوع نمایشش کمی عوض شده
خوب یا بد همین مزخرفات وارد فضای مجازی میشن چون درنهایت فرهنگ ما حول محور همین چیزا میچرخه از شصت سال پیش تا الان
به نظرم نقد فیلم های اطیابی و ده نمکی و … و ژست های روشنفکری و معناگرایی شماها سوژه کمدی خنده دار تریه تا این فیلما!
زباله دانی سینمای ایران
ظاهرا اقای جمشیدی دست رد به سینه هیچ فیلمنامه یا تبلیغی نمی زنند….
دوستان عزیز مووی مگی….این همه فیلم خوب جدیدن تو ایران ساخته میشه آخه نقد فیلمی مثه هتل یا امثال هم دارای ارزشه؟از نمونه های عالی فیلم ایرانی…دیروز تیزری از یه فیلم ترسناک دیدم …دو تا بچه تو کوچه بودن یه هو از یه ماشین موجوداتی شبح گونه و سیاه بیرون اومدن و زوزه کشان یکی از بچه ها رو گرفتند کلشو کوبیدن تو جعبه برق و کشون کشون بردنش…اسم این فیلم رو نتونستم متوجه بشم…لطف کنید به تیمتون بگید ضمن اخذ اطلاعاتی از این فیلم در مورد زمان اکران و نقدش هم پست بذارن
اسم فیلمه فکر کنم یکی از اینا باشه:
1- ریش درازان روان پریش
2- سیه جامگان تروریست
3- ماشین مرگ
4- سگ های پرواری (گوسفندان پروار می شوند تا کشته شوند، سگها پروار می شوند تا بکشند)
5- تروریستهای وطن
6- تا ما هستیم داعش نیز همیشه زنده است.
7- میخواهیم قبل از داعش و طالبان نام ما باشد.
8- مشکلی با داعش و طالبان نداریم مادامی که آنها هم مثل ما بر ضد بشر و آمریکا باشند.