پایگاه اجتماعی محبوب سینما دوستان، “لترباکسد” (Letterboxd)، اخیراً فهرست سالانه محبوبترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۴ را منتشر کرده است. بیش از ۱۷ میلیون سینمادوست در این پلتفرم، فیلم حماسی “تلماسه: قسمت دوم” به کارگردانی “دنی ویلنوو” را بیش از هر فیلم دیگری تماشا کرده و پسندیدهاند.
این دنباله در سه بخش مهمترین فیلم، پربینندهترین فیلم و فیلمی با بیشترین نقدهای مثبت در صدر جدول قرار گرفته است. کارگردان کانادایی این اثر نیز به عنوان پراستقبالترین کارگردان سال شناخته شده و در واکنش به این موفقیت، بیانیهای منتشر کرده است. کاربران “لترباکسد” به این دنباله امتیاز بسیار خوب ۴.۴ از ۵ دادهاند، در حالی که قسمت اول در سال ۲۰۲۱ امتیاز ۳.۹ دریافت کرده بود.
ویلنوو در این باره میگوید: “امشب با آرامش میخوابم. تصور اینکه جامعهای از علاقهمندان سینما در “لترباکسد” وجود دارد که فیلمها و نظراتشان را به اشتراک میگذارند، به آینده سینما امیدوارم. جذابیت این موضوع این است که این بازخوردها از طرف افرادی است که هیچ وابستگی شخصی به من ندارند و صرفاً درباره خود فیلم صحبت میکنند. از همه شما سپاسگزارم.”
“زندیا” به لطف درخشش در “تلماسه: قسمت دوم” و درام ورزشی “چلنجز” به کارگردانی “لوکا گوادانینو”، برای دومین سال پیاپی به عنوان پربینندهترین بازیگر زن “لترباکسد” انتخاب شده است. اما “تیموتی شالامی” جایگاه خود به عنوان محبوبترین بازیگر مرد را به “ویلم دفو” واگذار کرده است که سال گذشته در فیلمهای “بیتلجوس بیتلجوس”، “انواع مهربانی”، “شنبه شب” و “نوسفراتو” درخشید.
فیلم برزیلی “هنوز اینجا هستم” به کارگردانی “والتر سالس” که جایزه بهترین بازیگر زن گلدن گلوب را برای “فرناندا تورس” به ارمغان آورد، دومین فیلم برتر سال ۲۰۲۴ در “لترباکسد” است. رتبه سوم به فیلم تایلندی “چگونه پیش از مرگ مادربزرگ میلیونر شویم” تعلق دارد که به عنوان بهترین فیلم اول یک کارگردان نیز شناخته شده است.
فیلم مستند فلسطین
شبکه اجتماعی محبوب «لترباکسد» (Letterboxd) فهرست سالانه ردهبندی محبوبترین فیلمهای سال ۲۰۲۴ را منتشر کرد. بیش از ۱۷ میلیون سینهفیل در «لترباکسد» فیلم «تلماسه: قسمت دوم» (Dune: Part Two) ساخته «دنی ویلنوو» را بیش از هر عنوان دیگری دیده و پسندیدهاند.
این دنباله در سه بخش بالاترین امتیاز، محبوبترین فیلم و بیشترین بازبینی در رتبه اول است. کارگردان کانادایی فیلم از سوی دیگر پربینندهترین کارگردان سال شناخته شده شده و با انتشار بیانیهای به این موفقیتها واکنش نشان داده. کاربران «لترباکسد» به دنباله «تلماسه ۲» امتیاز ۴.۴ از ۵ دادهاند در حالی که قسمت اول در سال ۲۰۲۱ امتیاز ۳.۹ دریافت کرده بود.
ویلنوو میگوید: «امشب راحت میخوابم. تصور اینکه جامعهای، جامعه عاشقان سینما در لترباکسد، سینهفیلها، فهرست فیلمها و علایق خود را به اشتراک میگذارند، مرا به آینده سینما امیدوار میکند. جذابیتش صراحتاً این است که از طرف افرادی است که هیچ اهمیتی به من نمیدهند، بلکه درباره خود فیلم حرف میزنند، میدانید؟ سپاسگزارم، به دلم مینشیند.»
«زندیا» به لطف «تلماسه: قسمت دوم» و درام ورزشی «چلنجز» (Challengers) به کارگردانی «لوکا گوادانینو» برای دومین سال پیاپی پربینندهترین بازیگر زن «لترباکسد» شده اما «تیموتی شالامی» جایگاه خود به عنوان پربینندهترین بازیگر مرد را به «ویلم دفو» سپرده که سال گذشته در «بیتلجوس بیتلجوس» (Beetlejuice Beetlejuice)، «انواع مهربانی» (Kinds of Kindness)، «شنبه شب» (Saturday Night) و «نوسفراتو» (Nosferatu) درخشید.
فیلم برزیلی «هنوز اینجا هستم» (I’m Still Here) به کارگردانی «والتر سالس» که جایزه بهترین بازیگر زن گلدن گلوب را برای «فرناندا تورس» به ارمغان آورد، دومین فیلم برتر سال ۲۰۲۴ در «لترباکسد» است. رتبه سوم را فیلم تایلندی «چگونه پیش از مرگ مادربزرگ میلیونر شویم» (How to Make Millions Before Grandma Dies) اشغال کرده و بهترین فیلم اول یک کارگردان نیز شناخته شده است.
فیلم فلسطینی «سرزمین دیگری نیست» (No Other Land) بهترین مستند سال «لترباکسد» شناخته شده و «اگرو دریفت» (Aggro Dr1ft) ساخته «هارمونی کورین» بیشترین تفرقه را میان مخاطبین انداخته است.
بالاترین امتیاز فیلم – «تلماسه: قسمت دوم» (Dune: Part Two)
محبوبترین فیلم – «تلماسه: قسمت دوم» (Dune: Part Two)
محبوبترین مستند – «ویل و هارپر» (Will & Harper)
بالاترین امتیاز مستند – «سرزمین دیگری نیست» (No Other Land)
بالاترین امتیاز برای اولین کارگردانی – «چگونه پیش از مرگ مادربزرگ میلیونر شویم» (How to Make Millions Before Grandma Dies)
بالاترین امتیاز انیمیشن – «نگاه به گذشته» (Look Back)
بالاترین امتیاز اکشن/ماجراجویی – «تلماسه: قسمت دوم» (Dune: Part Two)
بالاترین امتیاز کمدی – «صدها سگ آبی» (Hundreds of Beavers)
بالاترین امتیاز درام – «هنوز اینجا هستم» (I’m Still Here)
بالاترین امتیاز وحشت – «نوسفراتو» (Nosferatu)
بالاترین امتیاز رمانس – «آنورا» (Anora)
بالاترین امتیاز علمی-تخیلی – «تلماسه: قسمت دوم» (Dune: Part Two)
بالاترین امتیاز ورزشی – «چلنجز» (Challengers)
بالاترین امتیاز فیلمی به کارگردانی یک زن – «بانوان گمشده» (Laapataa Ladies)
بالاترین امتیاز اولین کارگردانی یک زن – «هرچه نور تصور میکنیم» (All We Imagine As Light)
بالاترین امتیاز مستندی به کارگردانی زن – «سرزمین دیگر» (No Other Land)
محبوبترین فیلم به کارگردانی یک زن – «ماده» (The Substance)
بالاترین امتیاز فیلم آفریقایی – «پرواز ۴۰۴» (Flight 404)
بالاترین امتیاز فیلم آسیایی – «چگونه پیش از مرگ مادربزرگ میلیونر شویم» (How to Make Millions Before Grandma Dies) (تایلند)
بالاترین امتیاز فیلم اروپایی – «کنت مونت کریستو» (The Count of Monte Cristo) (فرانسه)
بالاترین امتیاز فیلم آمریکای شمالی – «تلماسه: قسمت دوم» (Dune: Part Two) (ایالات متحده)
بالاترین امتیاز فیلم اقیانوسیه – «خاطرات یک حلزون» (Memoir of a Snail) (استرالیا)
بالاترین امتیاز فیلم آمریکای جنوبی – «هنوز اینجا هستم» (I’m Still Here) (برزیل)
بالاترین امتیاز فیلم به زبان مالایالام – «آتام» (Aattam) (هند)
بالاترین امتیاز فیلم کوتاه لایو-اکشن – «کوریها» (Coreys)
بالاترین امتیاز فیلم کوتاه انیمیشن – «اسنوپی تقدیم میکند: به خانه خوشآمدی فرانکلین» (Snoopy Presents: Welcome Home, Franklin)
محبوبترین مینیسریال – «بچه گوزن» (Baby Reindeer)
بالاترین امتیاز مینیسریال – «ساموئل» (Samuel)
بالاترین امتیاز سریال مستند – «دیجی مهدی: ساخت فرانسه» (DJ Mehdi: Made in France)
بالاترین امتیاز استند-آپ کمدی – «راهحلهای استندآپ» (Stand Up Solutions)
بالاترین امتیاز ویژه برنامه یا فیلم تلویزیونی – «نامه هواداران وان پیس» (One Piece Fan Letter)
بالاترین امتیاز مستند موسیقی – «آر.ام: افراد درست، جای اشتباه» (RM: Right People, Wrong Place)
بالاترین امتیاز فیلم کنسرت – «پاپ آوت: کن و دوستان» (The Pop Out: Ken & Friends)
پربینندهترین بازیگر زن – «زندیا» (Zendaya)
پربینندهترین بازیگر مرد – «ویلم دافو» (Willem Dafoe)
پربینندهترین کارگردان – «دنی ویلنوو» (Denis Villeneuve)
پربینندهترین کارگردان زن – «کورالی فارژا» (Coralie Forgeat)
پربینندهترین کارگردان تازهکار – «آرتورو پرز جونیور و سامانتا جین» (Arturo Perez Jr. & Samantha Jayne)
هیجانانگیزترین فیلم سال ۲۰۲۵ – «میکی ۱۷» (Mickey 17)
بیشترین بازبینی وسواسی – «تلماسه: قسمت دوم» (Dune: Part Two)
بیشترین نسبت لایک به بازدید – «هنوز اینجا هستم» (I’m Still Here)
کمترین امتیاز و دوستداشتنیترین – «مادام وب» (Madame Web)
تفرقهبرانگیزترین – «اگرو دریفت» (Aggro Dr1ft)
عناوینی که باید دید – «داستان او» (Her Story)
کمترین امتیاز و دوست داشتنی ترین🤦🤦🤦🤦🤦
عجب کاربرایی داره این لترباکسد که مادام وب این عنوانو گرفته
بنده به مناسبت پایان سال ۲۰۲۴ میخواستم چندتا مطلب که آماده کرده بودم رو با دوستانِ اینجا به اشتراک بذارم که موقعیتش پیش نیومد و حسش نبود و گفتم حالا سال نویی دعوام میشه با ملت مخصوصا چون یکیشون در رابطه با سریال و فیلم های مورد علاقم از ۲۰۲۴ بود (اسپویلر… اسپویلر… آرکین، تلماسه ۲، پنگوئن، ددپول و ولورین، سابستنس، هرتیک، اسکوئید گیم، وایلد روبات، اینساید اوت ۲، ابیگیل، اسمال ثینگز لایک دیس و سیویل وار)
پس فقط بسنده میکنم به بیان اینکه دستور جلسه برای سال ۲۰۲۵ چی هست و الان در چه وضعیتی قرار داریم و ما بعنوان مخاطبان سینمای واقعی (نه این فیک نیوز های متظاهر) باید چه کنیم.
من اعتقاد قلبی داشته و دارم که تک تک طرفداران فیلم اون جریان اصلیای که بعد از انقلاب اسپیلبرگ و لوکاس در سینمای جهان ایجاد شد و چهره هایی که پدید اومدن تحت تاثیرش (از جیمز کمرون گرفته تا پیتر جکسون و سم ریمی و کریس نولان و حتی همین دنی ویلنوو و مت ریوز) همه تو یه جبهه هستن و نباید سر مسائل بی اهمیتی مثل اینکه کی بهترینه و دعواهای مسخره سر مارول و دی سی که خوشبختانه کمتر شدن نسبت به قبل، وقت تلف کنن. من حتی دوست دارم افرادی مثل هیچکاک و حداقلش دیگه کوبریک رو هم از دست ندیم بخاطر تأثیری که روی اون انقلاب گذاشتن و نذاریم از ما بگیرنشون.
جامعه فیلمباز ما متأسفانه بعد از دوران کرونا و قبلش با طغیان مقطعی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ این فسیل بازای حیف نون، دچار آلودگی شدید به هجوم مخاطب کژوال شده؛ اینایی که برای گذر وقت یه سایت فیلم باز میکنن، یه فیلم با کیفیت پایین دانلود میکنن، سی دقیقه نگاه میکنن و شیفت دیلیت و یه فحش تو کامنت ها میدن و میرن! دلیل اینکه اینها هستن که بیش از بقیه جولان میدن، وابستگی دو طرفه داره به اینکه مخاطب های دارای شوق و ذوق و فیلمباز واقعی، سرخورده و منزوی شدن و توانایی بیان صحیح علاقه هاشون رو از دست دادن و اینجا هم باز این فسیلبازای لندهور رو میشه مقصر دونست چون هرجا دست به کیبورد میبرن، اونجا خاک مرگ پاشیده میشه! اینها آنچه که بعنوان علاقه و عشق نسبت به سینما بهش وانمود میکنن اصلا ربطی به اونچه فیلمبازان واقعی در نظر دارن، نداره. اینها لذتشون رو از طریق تر زدن به اعصاب دیگران با اسم «نقد» و پز دادن های مسخره دریافت میکنن! دریغ از یه دونه پوستر آویزون به دیوار و تی شرت و ماگ با عکس فیلم های مورد علاقه؛ اینها باور کنید این نِیم دراپینگ هایی که در هر فرصتی میکنن هم بیشتر برای رفتن روی اعصاب شماست وگرنه خودشون حالشون از نصف این فیلم هایی که همیشه خدا اسم میارن بهم میخوره!
سر همین من مخاطب های جوون رو تشویق میکردم برن بعضی از این فیلم هایی که اینها اسم میارن ببینن و به همون شیوه «نقد» کنن تا اینها حساب کار دستشون بیاد! قشنگ هم باید بیفتید به جون قلب داستان و اون فیلم های دهه ۳۰ و ۴۰ و ۵۰ وگرنه ایراد گرفتن از اسکورسیزی و کاپولا و ریدلی اسکات که کاری نداره اصلا. صحبت از اینها شد؛ کسانی که ادعا میکنن فیلمباز هستن و نامبر وان هاشون اسکورسیزی و کاپولا و… هستن… اینا به درد ما نمیخورن! فیلمبازیسم واقعی با اسکورسیزی مخالف است! باید تو لیست تاپ ۱۰ طرف حتماً اسم امثال نولان و پیتر جکسون و جیمز کمرون و اینها باشه و چمیدونم ارباب حلقه ها و… حتی جنگ ستارگان هم قبوله! ولی طرفدارای اسکورسیزی و دی پالما و اینها سر و تهشون رو بزنی به همون گفتمان فسیل بازی میرسی!
خلاصه که Be excellent to each other و مهم تر از آن Party on dudes و امیدوارم که ۲۰۲۵ خوبی رو در کنار هم سپری کنیم!
واقعن امیدوارم سال 25چن تا فیلم و سریال خوب بیاد کیف کنیم…و البته ارکین در سال گذشته تاپ ترینشون بود….
بییییگ لایک 👍👍👍
ممنونم
رفیق نکن این کارو
مخاطبای جوون می رن فیلمای کلاسیک رو می بینن یا ضد خودت می شن😉 یا دلیل هایی میارن که مرغ پخته می خنده😂😂
نه اونهارو هیچ دستکم نگیر
آهن رو سوراخ میکنن، چهارتا فیلم اورهایپ و اورریتد آزمون زمان پس نداده که چیزی نیست!
داداش آزمون زمانو پس دادن
که تو کلاسای فیلمسازی و کانالای فیلم
همش به عنوان الگو و درس و معلم
یادشون می دن
کلاسای فیلمسازی و کانالای فیلم…
بهشون نیازی نداریم!
در جهان
در جهان
راستی کریستوفر مک کواری و جوزف کوزینتسکی هم یادت رفت بگی
اونا هم پرفروش و ارزشمند میسازن
درسته