صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : اطلاعات جدید درباره پر هزینه ترین فیلم تاریخ ایران

اطلاعات جدید درباره پر هزینه ترین فیلم تاریخ ایران

IMAGE634847902674617350

شفیع آقامحمدیان رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و تهیه‌کننده «لاله» در خصوص چگونگی ساخت این پروژه توضیحاتی ارائه کرد.

بخشی از برنامه «هفت» به گفت‌وگو و بررسی در خصوص پروژه «لاله» با حضور شفیع آقامحمدیان رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اختصاص داشت.

وی در پاسخ به سوال مجری «هفت» درباره مخالفت‌هایی که با این پروژه صورت گرفته است، گفت: «ما هر موقع خواستیم در مورد هر کاری نگاه سیاسی داشته باشیم، مشکل پیدا کرده‌ایم. به این پروژه هم نگاه سیاسی شده است. سه سال فیلمنامه آن در حال نوشتن بوده و حالا هم که تصویب شده و کارهای قانونی‌اش اجرا شده و هیچ مشکل قانونی ندارد. ما نمی‌گوییم مجلس ورود نکند،اما  رئیس سازمان سینمایی به مجلس رفته و صحبت کرده و یک سری از مشکلات برطرف شده است.»

وی ادامه داد: «ما باید از نگاه سیاسی فاصله بگیریم.از بعد مخالفت با این فیلم نگاه سیاسی وجود دارد. اگر با نگاه سیاسی وارد شویم سخت می‌توانیم وارد مذاکره شویم. دوستان پذیرفتند که اشکالاتی در فیلمنامه وجود دارد و باید اشکالاتش برطرف شود اما  «لاله» با برخی سلیقه‌ها جور در نمی‌آید.»

رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وظیفه مرکز، ساخت فیلم مستند و فیلم اولی است، عنوان کرد: «وظایف مرکز برای شما هم تعریف شده نیست. ما فیلم سینمایی هم می‌توانیم بسازیم. ما سال گذشته «سلام بر فرشتگان» را ساختیم که بهترین فیلم کودک بود. در تعریف جدید سازمان می‌توانیم به سمت فیلم‌هایی برویم که تجربی باشد. مثلا دیالوگ‌ها به صورت انگلیسی باشد. ما یک نگاه بین‌المللی برای «لاله» داریم و تجربیات این را هم داشتیم. بعد مثبت فعالیت‌های مرکز اصلا در نظر گرفته نمی‌شود. ما پروژه‌هایی مثل «رستم و سهراب» داشتیم و پروژه‌های این چنینی در نظر گرفته نمی‌شود.»

وی ادامه داد: «مرکز گسترش فیلم اولی هم بسازد وارد عرصه سینما شده است. فیلم «لاله» فیلمی تجربی است.  با نگاه فنی که برای فیلم داریم، نوآوری درآان دیده می‌شود، کمتر فیلمی در کشور ما این ویژگی را دارد.»

وی همچنین عنوان کرد: «ما نمی‌خواهیم زندگی لاله را مو به مو در این فیلم وارد کنیم. می‌خواهیم امیداوری را به بانوان ایرانی برگردانیم که به این مرتبه هم می‌توانند برسند. در این فیلمنامه این خانم خانواده دار است و دنبال زندگی است و در کنار او مربیان آنچنانی قرار دارند.»

آقامحمدیان در خصوص بودجه این فیلم توضیح داد: «اگر شما از من شنیده باشید که گفته باشم هشت میلیارد تومان بودجه صرف می‌شود، درست نیست و این شایعه پراکنی است. این پروژه بالای هفت، هشت میلیارد هزینه دارد و ما چهار میلیارد داریم و این پول جوابگوی این فیلم نیست. ما می خواهیم باقی بودجه را از کمپانی خارجی بگیریم. اما شرایطی که آقایان ایجاد کردند، باعث شد چند کمپانی که حاضر به انجام این کار شده بودند، الان حاضر به انجام این کار نیستند. در داخل ایران هم چند بانک قرار بود اسپانسر شوند که الان با این شرایط گفتند، نمی‌کنند اما ما ناامید نیستیم. ما با بیش از 100 بازیگر ایرانی مذاکره و مصاحبه کردیم و بسته شدن تیم بازیگران منوط به انتخاب بازیگران اول و دوم است. قرار بود بازیگران نقش اول خارجی باشند اما الان شرایط سخت شده و امکان پذیر نیست.»

آقامحمدیان درباره انتخاب بازیگران توضیح داد: «مذاکرات جدیدی با بازیگران فرانسوی، هندی و انگلیسی انجام شده، و از هفته آینده با عوامل جدیدتری فیلم را دنبال می کنیم.»

وی خاطرنشان کرد: «ما به نظرات دوستان در کمیسیون فرهنگی احترام می‌گذاریم. ارشاد نماینده قوه مجریه است و کمیسیون فرهنگی مجلس قانون گذار است. شورای پروانه ساخت در زمینه پروانه دادن تولیدات سینمایی تصمیم گیری می‌کند. دوستان باید یک قانونی وضع کنند که اگر مخالف هستند با کل فیلم‌های سینمایی اینطور برخورد کنند. ما  برای ساخت «لاله» پروانه ساخت داریم.»

وی همچنین اظهار داشت: «جایگاه روحانیت در این فیلم رعایت شده است. این فیلنامه در خارج از ایران توسط فیملنامه نویس خارجی نوشته شده بود. توسط آقای نیک نژاد منتقل شد و سه سال در حال بازنویسی است. نهایتا تا 10 روز دیگر تکلیف فیلم روشن می‌شود که می‌توانیم بازیگر جذب کنیم یا خیر؟ ما می‌خواهیم به هدف فرهنگی خودمان برسیم و به صورت بین‌المللی هم برسیم. اگر ما بتوانیم نظر یک کمپانی بین‌المللی را جلب کنیم، می‌توانیم فیلم را در سطح جهانی پخش کنیم.»

خبرآنلاین

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها