خلاصه داستان «کاناپه»:
پس از این که پدر خانواده (فرهاد آئیش) تصمیم می گیرد یک کاناپه را از خیابان به منزل بیاورد تا جایگزین کاناپه کهنه خودش کند، این اتفاق منجر به خلق یک بحران می شود و…
کارگردان:
کیانوش عیاری: یکی از فیلمسازان پر حاشیه سال های اخیر سینمای ایران که همواره آثارش با مشکلات فراوانی در اکران مواجه شده است. «خانه پدری» و «روزگار غریب» از جمله مشهورترین آثار این کارگردان به شمار می روند.
نقد فیلم «کاناپه»:
«کاناپه» یکی از جسورترین آثار تاریخ سینمای ایران به شمار می رود. البته این جسارت، نه در مورد کیفیت فیلم که در ادامه در مورد آن صحبت خواهد شد، بلکه در تصمیم کارگردان نسبت به ساخت فیلمی با رویکرد حجاب اختیاری بازیگرانش است. فیلمی که در سال 1395 ساخته شده و از آن زمان تا به امروز، حتی یک مسئول، سخنی از رفع توقیف فیلم به میان نیاورده و این در حالی است که دیگر ساخته کیانوش عیاری یعنی «خانه پدری» سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، مجوز انتشار پیدا کرده بود.
اما اگر به حواشی فیلم بی توجه باشیم و بخواهیم به خودِ فیلم بپردازیم، باید گفت که با یکی از ضعیف ترین آثار کیانوش عیاری در سال های اخیر مواجه هستیم که از لحاظ ساختار، به هیچ عنوان کیفیت یک فیلم سینمایی را ندارد و به راحتی در رده یک اپیزود سطحی از سریال های تلویزیونی قرار می گیرد.
«کاناپه» در تمامی بخش ها دچار ایرادات بزرگ است. از صدابرداری اشتباه گرفته تا تصویربرداری به طوری که گاهی شما می توانید بوم صدابرداری را در فیلم مشاهده نمائید. با این حال، یکی از بزرگترین مشکلات فیلم، فیلمنامه اثر است. فیلمنامه ای که در آن علت و معلول ها دچار فقدان منطق هستند. شخصیت های داستان نیز بدون آن که پرداخت مناسبی داشته باشند، به دسته خوب و بد تقسیم می شوند و رویکرد خاکستری درباره آنان به چشم نمی خورد. به عنوان مثال، مادرِ پسر بی خود و بی جهت با دختری که مورد علاقه پسرش است رفتار بدی دارد بدون آن که دلیلش مشخص باشد!
به مشکلات فیلم باید بازی های بد بازیگران زن فیلم را هم اضافه کرد که پاشنه آشیل فیلم بوده است. در میان بازیگران حرفه ای فیلم، فرهاد آئیش بازی مناسبی در نقش اصلی دارد اما بازیگران زن مکمل فیلم، چه در بیان دیالوگ ها و چه در اکت های سینمایی، مشکلات عدیده ای دارند که کیفیت اثر را چندین سطح کاهش داده است. به این موارد، دیالوگ های ضعیف را هم اضافه کنید که محصول فیلمنامه ضعیف است.
نقد ویدئویی فیلم «کاناپه» را در ادامه ببینید:
«کاناپه» از حیث اهمیت اجتماعی قطعاً یکی از آثار پر بحث جامعه ایران خواهد بود. اثری که در سال های بعد نام آن را بارها و بارها خواهیم شنید و در تاریخ سینمای ایران ماندگار خواهد شد. اما از حیث سینمایی، فیلم حرفی برای گفتن ندارد و به راحتی فراموش می شود. برخلاف «خانه پدری» که علاوه بر جنجال های مقدمه اش، در ادامه نیز فیلم قابل توجهی بود و کماکان یکی از آثار برتر سینمای ایران به شمار می رود. بعید است که «کاناپه»، جز با رویکرد حجاب اختیاری بازیگرانش، به دلیل دیگری در یاد تماشاگر بماند.
نمره: 1/10
منتقد: میثم کریمی
فرهادآءیش بابک حمیدیان وابوالفضل پورعرب فوقالعاده قشنک ایفای نقش کردن درکاناپه باید مخصوصابه آقای فرهادآءیش اسکارداد….آقایان این سریال خیلی قشنگ بازی کردن تاخانمها….خانمهاهم خوب بودن…فوقالعاده سریال قشنگی بودوناراحت شدمویادخیلیا افتادن اطرافم این حرکات زدن ومردای ایرانی وقتی دستشون خالی مجبورن…بهترین فیلم ایرانی بود که نشستم نگاش کردم تا آخر…ممنون از ساخت یک چنین سریال قشنگی
کاناپه عالی بود.مورد بوده زنه پولدار بادوتاپسر به دختری آموزش هنرمیداد. دختر تو هوای اینکه مربیشون دوسش داره وشاید واسه پسراش ازش خواستگاری کنه.بعدفهمیدمادرش از این قبلا پول میگرفته به اسم اینکه سیدموکمکم کن ومادرشم روسادگیش دور ازچشم شوهروبچه هاش میرفت خمس وزکات میگرفت وبیسوادبودوکمک میخواست….مربی خانم که مربی دخترش بود روترحم ازدخترش پول کلاس نمیگرفت.بعد دخترفهمیدوکلی گریه وکلاس کنارگذاشت. از فکرایی که داشت وخجالتی که بعد از اون بهش دست داده بود….البت تواون شهرخیلیا تیکه مینداختن به دختراش که مادرت ازما کمک میخوا….زندگی متوسطی داشتن با حقوق کارمندی بخور نمیر پدرش وتعداد زیادبچه…ولی دهن مردم باز همیشه….
عاشق سریال کاناپه شدم…بخیلیام گفتم نگاه کنیدواقعیت جامعست…مرداش قشنگتر بازی کردن….بعد چند سال دیدن فیلم ترکی اولین فیلم ایرانی توجهم جلب کردوتا اخر نگاش کردم.ولی خدانیاردیدم همچی خانواده هاییکه واقعا لوازم مردم مجبورن میارن واسه خانمشون وبروخودشون نمیارن…چون دستشون خالی وبعد فهمیده میشه ورسوایی ودعوا…تنهافیلمی که حس کردم چقدر به واقعیت وزندگی ما ایرانیا نزدیک بود
فیلم سینمایی کاناپه واقعیت خیلی خانواده ها ایرانی هست.خوب بودوعالی.یاد خیلیا افتادموکلی خندیدم….مورد گُل ازاشغالی برداشته ومیزبان دلخور شده چه گل زشتی وخواهر میگفت پولوگذاشته جیبش نیازداشته گفته همین گل میشورم ببریم خخخ. یا سطل اشغال مادری برداشته ازهمسایه دامادش ونگودامادش پشت شیشه دیده و وضع دامادشم توپ. دامادش کلی فحش مادرت ابروم بردواشغالی همسایمون برداشته….دختر از یک پدرودومادر بوده وانگار مادرناتنی میشده ولی مهربونوساده…روسادگیش برداشته که حیفه…خخخ عالی بود کاناپه از ام آی تیوی دیدم جدیدن ویادقدیما وخیلی چیزا افتادموکلی خندیدم.من کم میشه فیلم ایرانی توجهم جلب کنه.ولی این فیلم خوب شروع شدوخیلی عالی بودوقشنگ بازی کردن.تنهافیلم واقعیت اکثر ایرانی هابود فکنم.عاری از اغراق ومبالغه…ممنون
موضوع فیلم خوب بود. به نظر من بازی فرهاد آئیش عالی و ابوالفضل پورعرب خوب بود و سایر بازیگران خوب نبودن.
نظرش محترم اما فاقد دلایل منطقی است ، از نظر ساختاری شاید فیلم تلویزیونی بنظر برسد ، اما سوژه بسیار بکر و تصاویر بدون دیالوگ زیبایی دارد که جای بحث بسیار است ، بنظرم انتخاب داستان عالی است ، اما درمورد مادر پسر فیلم اتفاقا در همان نگاه اول می شد فقهید چرا مخالف ازدواج این دو هست و در دیالوگ های که با دختر در منزل میکند دیدگاهش کاملا مشخص می شود ، بنظرم از نگاه کلی بسیار فیلم زیبایی بود ، شاید در جزئیات نکاتی داشته باشد ،
خوب بود من که همزاد پنداری کردم با پدر خانواده
کاناپه رو دیشب دیدم فیلم عالی بود .. آرام ارام تلخی فقر و تلخی زندگی و فاصله طبقاتی رو میگه . فیلم بسیار بسیار ساده است اما در دل سادگی التهاب عمیق و زخمی دردناک است .
یادمه اون روزا تازه اومده بودم تهران و ارشد بازیگری قبول شده بودم. با هزار ذوق و شوق برای تست این فیلم رفتم و در یک صف طولانی نشستم تا بالاخره نوبت بهم رسید و تست دادم . با خودم میگفتم آقای کیانوش عیاری که یک فیلمساز حرفه ای و باسواد هست مثل بقیه نیست که فقط چهره براش مهم باشه وقتی بازی و رزومه منو ببینه حتما قبولم میکنه، ولی ایشون حتی به خودش زحمت نداد که بیاد و ازم تست بگیره ، درعوض خانم شبنم دستیار لوند و بداخلاقش اومد و کلی غر زد و گفت حالا بهتون خبر میدیم. و…..
حیف اون همه انرژی و وقت که واسه این تست دادنها تلف کردیم
اصلا هم انتخاب بازیگرهای زن به درستی انجام نشده بود مخصوصا دختر بزرگ خانواده (عروس) هم چهرش به درد بازیگری نمیخورد و هم خیلی ضعف داشت بازیگریش ببینده متوجه ضعفش میشد راحت
بزرگترین ضعف فیلم در اجرا و میزانسن و طراحی صحنه بود و خانواده ای از طبقه متوسط که مشخصا دغدغه مالی نداشته و ندارند، اما این که سه یا چهار دختر تقریبا هم سن و شبیه به هم چه در صدا و یا دیالوگ، در سکانس های داخلی مدام حرکت رفت و آمد این دختر خانم ها رو با کلاه گیس هایی که ( فکر کنم دستیار و تهیه کننده فیلم کلاه گیس ها رو خیلی خیلی خیلی ارزون خرده بود ) اینقدر به این نوع پوشش مضحک و به رخ کشیدن آن از سوی جناب عیاری پرداخته بود که ریتم و روایت داستان برای بیشتر لحظات تکراری و حوصله سر بر میشد
باید جناب عیاری عزیز آنقدر آزار و اذیت شدند که حتی فیلمی صعیف هم شبیه سبک کاهانی یا فرهادي بسازد روند سینمایی همان خواهد بود
کاری به اینکه کارگردانی، نویسندگی، بازیگری و …. در چه سطحی هست ندارم فقط فکر میکنم آقای عیاری به بهانه نمایش بی حجابی این فیلم رو ساخته. یه چیزی شبیه اون قضیه دکمه و کت. حالا اگه کت آقای عیاری خوش قواره در نیومده یه بحث دیگه است.
یک فیلم بسیار عالی با بازی زیبای فرهاد آئیش و ابوالفضل پورعرب. من فیلمو دیدم ولی وقتی هم که بیاد حتما میرم ینما که زحمت بازیگرا و کارگردان حیف نشه
زیبا بود
نمی دونم چرا همچین شخصی با چنین تحلیل سطحی در سایت مطلب می نویسه؟؟!!!
نوشتید:مادرِ پسر بی خود و بی جهت با دختری که مورد علاقه پسرش است رفتار بدی دارد بدون آن که دلیلش مشخص باشد!!!!
یعنی واقعا متوجه نشدید که مادر پسر خود و خانواده خودش رو از نظر مالی بالاتر از اونها می دونه؟!!و مخالف این ازدواج هست؟
اون کاناپه رو حتی یه کارتن خواب هم برنمیداره، اقلا میتونست از یه کاناپه نو تر که بردنش به خونه حتی توسط یه آدم فقیر هم قابل قبول باشه استفاده کنه…یه فیلم ضعیف و مسخره بود با بازی های رباتی، افسوس از کیانوش عیاری
تو اصن نمیفهمی فیلم چیه بعد تحلیل میکنی بدون شک یکی از فیلمهای ماندگار خواهد بود
عزیز دلم شما که سواد سینمایی نداری چرا نظر میدید؟! فیلم آقای عاری بدون اینکه تدوین و صداگذاری و غیره روش انجام بشه دزدیده شده
این فیلم قاچاق شده، خود کارگردان هم راضی نیست به دیدنش و انتشارش، بعد شما اومدین نقدش رو هم گذاشتین؟؟
مرسی واقا /:
چون بدون حجاب فیلم ساخته ماندگار میشه ؟ چه تحلیل عجیبی!!!!
چیش عجیبه موندم تا کی شما در عصر حجر میمونید
به دلیل اینکه اولین باره که بعد از انقلاب فیلمی دیده میشه که خانمها تو خونه با روسری نیستند ، تو اتاق خواب بدون حجاب هستند ، تو آشپزخانه موقع آشپزی روسری سرش نیست و باور پذیر تره ، انگار واقعی تره کاری ندارم که فیلم خیلی سطحش پایین بود اما چون بیحجاب بودند خیلی واقعی بود خونه ، از این لحاظ ماندگار میشه
چند وقت دیگه هم به بهانه واقعی بودن تو اتاق خواب بدون هر لباسی تو بغل هم خوابیدن باب میشه!!!!
عجب استدلالی!
سینمای ما شریف ترین سینمای دنیاست اما میشه در عین حال واقعی بودن صحنه ها رو هم دید مثل همین فیلم ، دلیل نداره لحظات خصوصی یک زن و مرد و به تصویر بکشند بیخودی جو درست نکنید
شما که هنوز نمیتونید تفاوت صحنه مبتذل با صحنه واقع گرایانه و تشخیص بدید نظر ندید
خانم مریم سادات استدلال ایشون نشونه ریا کاریشه شما فریبشو نخورید
سینمای آمریکاو اروپا و ژاپن
مگه صحنه برهنگی ندارن
چرا فیلماشونو پخش می کنن
چطور اون فاسدان می تونن فیلم خانوادگی قشنگ بسازن
چطور همین حزب اللهیا دم به دقیقه اسمکوراساوا می برن
کوراساوا تو ریش قرمز زن برهنه داشت
غلطه
چجور غلطی
به فساد رفته؟
پس بیجا میکنن فیلماشو با سانسور پخشش می کنن
اصلا بیان جواب بدن اونمبتذلای ژاپنی که فیلکای *ورن هم میسازن چطور مفهوم های والای انسانی رو می تونن بسازن
اینا با این همه ادعاشون پمی تونن
مرد حسابی
زنان مسلمان سوریه و فلسطین و …
فیلماشون بی حجابن
صحنه جنسی مدارن اما کنار هم دراز می کشن
مرد بودی اونا رو به برهنگی متهم می کردی
بعدشم اونجا قانون درجه بندیه
و همینطور شلم شولوا نیست
په اینجا خوبه
که توی اینستا و تلگرام کلی اکانت و حساب هرزه
دارن روسپی فروشی می کنن
کسی هم جلوشونو نمی گیره
تو سینما هزار کثافته
حداقل هالیوود چندتاشو زندانی کرده اینجا طرف واسه خودش امپراطوری راه انداخته
اگه تو خیلی نجیب بودی جانملز آب نمی کشیدی فیلم خارجی نمی دید
سایبری مزدور. این چیزا فقط تو مخ کثیف شما هست
الان شمابادیدن چهارتاکلاه گیس تحریک شدی؟اذیت شدی؟ چرا تموم نمیشیدشما؟چرا حداقل ساکت نمیشیدنظرات کوته وعصرحجریتونابرای خودتون نگه دارید
تمام این سالها فیلمهایی که دیدیم تو صحنه هایی که نباید حجاب باشه ، حجاب دیدیم مثلا تو وان حموم با مانتو و روسری یا زیر دوش میتونستن این صحنه ها رو اصلا نگیرند ما چشممون عادت کرد اما از بیرون که دیده میشه خیلی مسخره است مثلا خانمی که تو تخت خوابیده با روسری ، تو این فیلم دیگه اینطوری نیست از این جهت خیلی واقعی بود
با دیدن کاناپه سالم در کنار سطل اشغال وکاناپه دربه داغون منزل شاید من و بدتر از وضعیت من وشاید بهتر از وضعیت من هم همین کار را میکرد بقول مهران مدیری دیدم که میگم ..ولی نکته اینجاست که چرا اینقدر نا خواسته سو تفاهم های وحشتناک وناخواسته گریبانگیر این حکایت میشود تا انجا که پدر بخت برگشته جوابی برای عملکرد خود ندارد .چون با توجه به دیدگاه خودش کار خیلی عادی بوده که ناخواسته به اینجا کشیده میشود ودر این فیلم . بخوبی نشان داده شده است که زپلشک اید .. زن زاید و مهمان عزیزی ز در اید و مرد بیچاره ونگون بخت را از زندگی معمولی خود ساقط کرده 🙏🙏
حالا که فکر میکنم بهتر بود…(نمیدونم چی بگم این بخش کامنتو خودمم گیر کردم)
بگذریم حیف نتی که پاش دادم
من ایوب روشن ضمیربازیگرفیلم سفره ایرانی به کارگردانی آقای عیاری هستم،ایشون اطلاع رسانی کردندکه فیلم بدون اجازه من آمد درفضای مجازی،لطفابه خاطرحقوق مادی ومعنوی فیلمساز،ازدیدن اون امتناع بورزید،دوستان،چطورشماحاضرشدیدفیلم رو دانلودکنید؟شرم اورنیست؟اصلا دیدن این فیلم دراین شرایط که مالک اثرراضی نبوده صحیح نیست،حالا روشن فکرانه نقدوبررسی میکنید؟
ایوب خان کانالهای ماهواره دارن پخشش میکنن. در ضمن به این فیلم میشه گفت فیلم تلوزیونی نه سینمایی، جناب استاد عیاری ما از شما توقع زیادی داریم، شما شاهکارهای زیادی دارید، امیدوارم به حقتون برسید
ما دانلود نکردیم از ماهواره پخش شد وقتی که یک فیلم تازه میاد بیرون کانالهای ماهواره یکی در میان همش اون و پخش میکنند بعدش هم خیلی ها مثل من نمیدونستند که این فیلم قاچاقی اومده بیرون شما هم ناراحت نباش اینهمه اتفاق بدون اجازه ما مردم میفته مگه میتونیم چیزی بگیم ؟ همچنان زنده ایم آقای عیاری هم یکی مثل ما