صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : در جلسه پرسش و پاسخ فیلم « تنهای تنهای تنها » چه گذشت؟

در جلسه پرسش و پاسخ فیلم « تنهای تنهای تنها » چه گذشت؟

351432413414513

جلسه پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «تنهای تنهای تنها» عصر دوشنبه ۱۶ بهمن ماه در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد با حضور احسان عبدی پور کارگردان، ادریس عبدی پور تهیه کننده، فردین خلعتبری سازنده موسیقی متن، ساعد نیک ذات فیلمبردار و میثم فرهومند بازیگر فیلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا شهیدی فرد مجری جلسات پرسش و پاسخ جشنواره ی فیلم فجر با بیان اینکه با این فیلم، جنس بحث های جلسه های پرسش و پاسخ عوض می شود، گفت: این فیلم تاکنون پدیده جشنواره ی امسال بوده است.

این جمله شهیدی فرد با تشویق حاضران روبه رو شد.

در ادامه این نشست احسان عبدی پور کارگردان با گلایه از کیفیت نامناسب پخش سیستم صوت و تصویر سالن برج میلاد اظهار کرد: این قضیه به قدری مرا ناراحت کرده است که وقتی با تشویق تماشاگران روبه رو می شوم، احساس نمی کنم که این تشویق واقعی است.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که لابراتوار به من گفت همه کارگردانان حسرت پخش فیلم مرا می خورند. من از مهران ملکوتی که صدابرداری این اثر را به عهده داشت، عذرخواهی می کنم.

در ادامه ساعد نیک ذات مدیر فیلمبرداری فیلم نیز با گلایه از وضعیت صدای فیلم تصریح کرد: وقتی تجارت، جای هنر و دانش را می گیرد، چنین مسائلی نیز پیش می آید یعنی وقتی بدون اطلاعات فنی، تاسیساتی وارد می شود چنین اتفاقاتی نیز بدیهی است بنابراین برای اینکه زحمات به باد نرود، بهتر است که ابزارآلات با دانش وارد شود.

در ادامه ی نشست نقد و بررسی فیلم «تنهای تنهای تنها»، احسان عبدی پور کارگران این فیلم یادآور شد: روزی یک تهیه کننده با من تماس گرفت و گفت فیلمنامه ای دارم و علاقه مندم که تو کارگردانی آن رابه عهده بگیری و من نیز جواب دادم که به شرط انجام دادن تغییرات این کار را انجام دهم. بعد در روند تغییراتی که بر روی فیلم اعمال می کردم، احساس کردم که کار بسیار خوب شده است. لذا آرزو داشتم تهیه کننده خود از ساختن فیلمنامه صرف نظر کند، بعدها این اتفاق افتاد و من فیلمنامه را با تغییرات خودم ساختم.

او با بیان اینکه فیلمش محصول صداوسیمای بوشهر بوده است، گفت: وقتی می گویی فیلمت متعلق به تلویزیون است، دلت می خواهد سرت پایین باشد ولی واقعیت این است که در ساخت این فیلم کسی به من یاری نکرد و کسی معرف من به جایی نبود و کسی نامه مرا پاراف نکرد. فیلم من سفارشی نبود و خودم با همکاران بوشهری خودم به ساختن آن اقدام کردیم.

ادریس عبدی پور تهیه کننده هم یادآور شد: پیش از این نیز، عوامل این فیلم با یکدیگر دو تله فیلم را ساخته بودند.

محمدرضا شهیدی فرد در ادامه پرسید که آیا فردین خلعتبری نیز در تولید آن دو فیلم با شما همکاری داشته اند؟ که احسان عبدی پور پاسخ داد: در آن زمان ما از این پول ها نداشتیم.

او در ادامه اظهار کرد: این جمله را با مزاح گفتم. فردین خلعتبری بدون رد و بدل شدن هیچ کاغذی با ما همکاری کرد و تاکنون نیز من از مبلغ پرداخت شده به او آمار دقیقی ندارم.

عبدی پور با بیان اینکه فیلمش در ژانر کودک ساخته شده است، گفت: وقتی فیلمی در ژانر کودک کار می شود، با آن نیز کودکانه برخورد می شود. من فکر می کنم وقتی فیلمی به جشنواره کودک می رود، در جشنواره فجر حقش پایمال می شود.

در ادامه این نشست ساعد نیک ذات که فیلمبرداری فیلم سینمایی «تنهای تنهای تنها» را به عهده داشت گفت: احساس می کنم این فیلم بعد از مدت ها تنها فیلمی بود که به توانسته بود انسانیت را در پشت و جلوی دوربین حفظ کند. کار در پشت صحنه و خود فیلم بسیار انسانی انجام شد.

در ادامه احسان عبدی پور با بیان اینکه رامتین بالف مستندساز نیز در این نشست حضور دارد، اظهار کرد: در جریان ساخت این فیلم روزی رامتین بالف نزد ما آمد و من متوجه شدم او ایده ای مشابه با ایده من در ذهن داشته است ولی او سکوت کرد و دیگر به ساخت فیلمش اقدام نکرد. این در حالی است که او می توانست با مطرح کردن این موضوع برای ما مشکلاتی ایجاد کند.

فردین خلعتبری آهنگساز فیلم با بیان اینکه از حضورش در جلسه پرسش و پاسخ خرسند است، اظهار کرد: این دو برادر یعنی احسان و ادریس عبدی پور تنها کارگردان و تهیه کننده این فیلم نبودند بلکه کار یک تیم برای ساختن یک فیلم سینمایی را انجام می دادند، امیدوارم این خلوص نوجوانانه احسان عبدی پور ادامه پیدا کند.

وی اذعان داشت: من می بینیم که برخی از نشریه های سینمایی حتی نام فیلم سینمایی «تنهای تنهای تنها» را جزو فیلم های جشنواره فیلم فجر اعلام نکردند ولی امیدوارم توجه اصحاب رسانه که امروز در نمایش فیلم و نشست پرسش و پاسخ آن حضور داشتند به این فیلم جلب شود.

در ادامه احسان عبدی پور درخصوص هنرپیشه نوجوانش میثم فرهومند گفت: این نوجوان برای بار دوم است که برای فیلم من بازی می کند. اولین تجربه من برای همکاری با او فیلم ویدیویی «افسانه ۹۸ » بود. وقتی من برای همکاری دوباره ام نزد او رفتم، دیدم که او بسیار چاق شده است و به او گفتم که اگر علاقه مند برای بازی کردن در فیلم من هستی باید خود را لاغر کنی و چند ماه به او فرصت دادم تا خودش را لاغر کند.

عبدی پور ادامه داد: وقتی من بعد از دو ماه و نیم بازگشتم تا بار دیگر او را ببینم، دیدم که او ۱۵ کیلو لاغر شده است. من فکر می کنم که این کودک علاقه وحشتناکی به سینما دارد به طوری که اگر از او بخواهید برای بازی در فیلمی ریاضیاتش را قوی کند، ریاضیات جهان دگرگون می شود.

در ادامه این نشست میثم فرهومند با بیان اینکه بازی در این فیلم برایش بسیار سخت بوده است، اظهار کرد: فیلمبرداری های این فیلم در گرمای بوشهر انجام می شد و علت اینکه من برای این فیلم اینقدر زحمت کشیده ام این است که من به فیلم عشق می ورزم و از آن خوشم می آید.

وی افزود: وقتی در نقشی بازی می کنم، سعی می کنم در آن فرو بروم حتی وقتی به من می گویند که نقش یک بیکار را بازی کن، از همان ابتدای کار حس یک فرد بیکار را می گیرم.

فرهومند درباره روند لاغرشدنش توضیح داد: در جریان لاغرشدنم ادریس عبدی پور بسیار یاری ام کرد و به من امیدواری دارد. من باید بگویم که وقتی بعد از دو ماه و نیم احسان عبدی پور مرا دید که برای بازی در فیلمش لاغر شده ام، مرا نشناخت و امروز اطرافیانم وقتی مرا می بینند از روی چهره ام مرا نمی شناسند وقتی صحبت می کنم با صدایم مرا می شناسند.

کارگردان فیلم سینمایی «تنهای تنهای تنها» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر در مکالماتش از بداهه بهره برده است، اظهار کرد: اکثر بداهه های فیلم مربوط به مکالمات بود.

او در پاسخ به اینکه با توجه به محتوای فیلم، یکی از خطراتی که فیلمش را تهدید می کرده است، دیده نشدن فیلم بوده است، گفت:ما روی مرز حرکت می کردیم و من بسیار چکش کاری کردم تا درباره فیلمم گفته نشود که سفارشی کار کرده ام.

عبدی پور در ادامه در سوالی مبنی بر اینکه چقدر صرف هزینه این فیلم شده است، گفت: این فیلم با هزینه ای بالغ بر ۲۲۰ میلیون تومان ساخته شد.

محمدرضا شهیدی فرد با ابراز تعجب به مبلغ اعلام شده نیز گفت: ساختن تله فیلم ها در تهران بیش از ۲۲۰ میلیون هزینه می برد.

در ادامه احسان عبدی پور با تشکر از ساعد نیک ذات و فردین خلعتبری گفت: علی رغم سختی کار، من هرگز در جریان فیلمبرداری با ساعد نیک ذات و فردین خلعتبری به مشکلی برنخوردم.

او درخصوص تهیه کننده فیلم سینمایی «تنهای تنهای تنها» ادریس عبدی پور نیز گفت: او در تهیه کنندگی فیلمش قادر است بزرگترین وسایل را به صحنه کار بیاورد به طوری که من فکر می کنم حتی، اگر از او یک هلیکوپتر می خواستیم، او می توانست آن را به صحنه فیلمبرداری بیاورد.

در ادامه عبدی پور در پاسخ به سوالی چرا از نام «تنهای تنهای تنها» برای فیلمش استفاده کرده است چون این نام کشش لازم را برای جذب مخاطب ندارد، اظهار کرد: بر سر نام این فیلم دعواست و همین که بر سر نام فیلم دعواست خوب است و من قصد تغییر دادن نام فیلم را ندارم. من برای این فیلم بعضی نام ها را در نظر داشتم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه گذاشتن آن نام ها را برای فیلمم نداد.

در ادامه این نشست، فردین خلعتبری در پاسخ به سوالی در ارتباط با موسیقی فیلم گفت: در این فیلم به خاطر فضای موجود در فیلم از آکاردئون بهره گرفتم.

او ابراز عقیده کرد: موسیقی های خوب در فیلم های غیرمطرح ماندگار نمی شوند بلکه با بررسی فیلم های سینمای ایران و جهان متوجه می شویم که تنها موسیقی فیلم هایی دیده شده اند که خود فیلم ها در جهان مطرحی بودند. من در بسیاری از جشنواره ها به این نتیجه رسیدم که موسیقی برخی فیلم ها از فیلم هایی که موسیقی شان برتر اعلام می شود، بهترند ولی چون فیلم شان دیده نشده به موسیقی آنها توجه نمی شود.

در ادامه شهیدی فرد از ادریس عبدی پور پرسید که چرا علی رغم قابلیت های موجود «تنهای تنهای تنها»، این فیلم به بخش مسابقه سودای سیمرغ راه نیافت.

ادریس عبدی پور نیز پاسخ داد: به این خاطر که فیلم چهره ندارد.

خلعتبری نیز در جواب به این مساله پاسخ داد: نمی شود از جشنواره به طور کلی توقع برقراری عدالت را به صورت کامل داشت. چراکه انتخاب برای هیات انتخاب بسیار دشوار است و من منصفانه می گویم که کار هیات انتخاب از هیات داوری نیز سخت تر است ولی اگر به جشنواره به صورت یک جشن نگاه کنیم افسوس این را نمی خوریم که چرا فیلم «تنهای تنهای تنها» در بخش مسابقه سودای سیمرغ راه نیافت.

در ادامه ساعد نیک ذات با بیان یکی از خاطرات خود با زنده یاد نعمت حقیقی گفت: فیلمبرداری این فیلم مرا به یاد سال های نوجوانی ام انداخت لذا فرآیند فیلمبرداری این فیلم برای من بسیار لذت بخش بود. من برای بسیاری از صحنه های این فیلم گریه کردم.

در ادامه این نشست ادریس عبدی پور در پاسخ به این سوال که آیا به اکران جهانی فیلم فکر می کند، پاسخ داد: ما درصدد این هستیم که این فیلم را در سطح جهانی اکران کنیم ولی فقط ما نیستیم که تصمیم می گیریم. صداوسیمای بوشهر نیز باید با ما برای انجام این کار هماهنگ شوند.

احسان عبدی پور در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به محتوای فیلم تحت تاثیر ادبیات دهه ۴۰ بوده است که در این زمینه پاسخ مثبت داد.

در پایان این نشست، احسان عبدی پور در پاسخ به این سوال که آیا فیلمش سیاسی است، گفت: فیلم من سلامی به صلح بود و مساله ام نیروگاه و مسائل پیرامون آن نبود. من فکر می کنم این وظیفه انسان هاست که با فیلم هایشان جاده را برای تغییر ذائقه مردم صاف کنند.

در این نشست رامتین بالف، حامد کلاهداری حضور داشتند.

فیلم سینمایی «تنهای تنهای تنها» مورد استقبال اصحاب رسانه قرار گرفت به طوری که بعد از اتمام فیلم به تشویق طولانی مدت فیلم پرداختند.

ایسنا

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها