صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : جشنواره فیلم ساندنس 2014 با اعلام برندگان به کار خود پایان داد

جشنواره فیلم ساندنس 2014 با اعلام برندگان به کار خود پایان داد

2-1-201412719841

سی و یکمین دوره جشنواره سینمایی ساندنس پس از ۱۰ روز نمایش تازه ترین آثار سینماگران نوپای آمریکا و جهان کار خود را در روز ۲۶ ژانویه به پایان رساند.

به گزارش مووی مگ به نقل از سایت بی بی سی، در مراسم اهدای جوایز فستیوال امسال که شنبه شب ۲۵ ژانویه در پارک سیتی یوتا برگزار شد، دیمین چازل فیلمساز ۲۹ ساله روی صحنه رفت و دو جایزه بهترین فیلم سال هیات داوران و بهترین فیلم منتخب تماشاگران را از دست ویلیام اچ میسی، هنرپیشه ای که خود نخستین ساخته اش را به جشنواره آورده بود دریافت کرد. «شلاق» دومین فیلم چازل است که نه تنها این دو جایزه را به دست آورد، بلکه توانست در همان نخستین شب نمایش، فیلمش را به یک شرکت پخش کننده معتبر به فروش برساند.

شلاق ماجرای نوازنده درامز جوان با بازی مایلز تلر و معلم موسیقی او (جی کی سیمون) است که می کوشد تا با فراگیری تکنیک های پیچیده در نواختن درامز به مراحل عالی برسد. فیلم بر اساس فیلم کوتاهی از همین کارگردان ساخته شده که سال گذشته در جشنواره ساندنس مورد توجه شدید دست اندرکاران قرارگرفت. دیمین چازل هنگام دریافت جایزه خود گفت: هیچ کس تا به حال نخواسته فیلمی درباره یک نوازنده درامز بسازد و این مسئله برای من واقعا شوک آور است. اگر فرصت نمایش نسخه کوتاه تر این فیلم در بخش فیلم های کوتاه پارسال پیش نمی آمد، شاید من امروز اینجا نبودم.

در مراسم اهدای جوایزامسال زوج هنری بازیگر و فیلمساز، نیک آفرمن و مگان مولالی در نقش مجری، ضمن اجرای برنامه هایی با مهمان های سرشناس ازجمله رابرت ردفورد، لیندزی لوهان و کریستین استوارت و فیلم تازه او «کمپ اکس ری»شوخی کردند.

فهرست برندگان جوایز اصلی جشنواره:

جایزه اول برای بهترین درام سال آمریکا – «شلاق».

جایزه اول برای بهترین مستند سال آمریکا – «ریچ هیل».

جایزه اول برای بهترین درام بین المللی – «کشتن یک مرد».

جایزه اول برای بهترین مستند بین المللی – «بازگشت به حمص».

جایزه منتخب تماشاگران برای بهترین درام سال آمریکا – «شلاق».

جایزه منتخب تماشاگران برای بهترین مستند سال آمریکا – «زنده دردرون: داستانی ازموسیقی وحافظه».

جایزه منتخب تماشاگران برای بهترین فیلم درام بین المللی: «دیفرت».

جایزه منتخب تماشاگران برای بهترین مستند بین المللی: «شاهزاده سبز».

جایزه منتخب تماشاگران برای بهترین کارگردانی یک درام آمریکایی: کاترهودیرن برای فیلم ماهیگیری بدون تور.

جایزه منتخب تماشاگران برای بهترین کارگردان یک مستند آمریکایی: بن کونتر و رایان وایت برای فیلم پرونده علیه لایحه ۸.

جایزه منتخب تماشاگران برای بهترین کارگردانی یک فیلم درام بین المللی: صوفی هاید برای فیلم ۵۲ سه شنبه.

جایزه منتخب تماشاگران برای بهترین کارگردان یک فیلم مستند بین المللی: ایان فورسایت و جین پولارد برای فیلم ۲۰ هزار روز روی کره زمین.

جایزه بهترین استعداد نوظهورهیات ژوری به جاستین سیمیان برای فیلم «مردم سفیدپوست عزیز» رسید و جایزه بهترین موسیقی فیلم سال هیئت ژوری به گروه»اکتاپوس پروژه» برای فیلم «کومیکو: شکارچی گنج» اهدا شد. جایزه فیلمسازی غریزی سال به فیلم «شبگردها» و جایزه بهترین گروه بازیگران (آنسامبل)به فیلم «خدا به داد دختران برسد» اهدا شد.

در بخش رقابت های فستیوال چند هیات داوران ۵ نفره که از میان اعضای جامعه بین المللی سینماگرانی با دیدگاه های مختلف برگزیده شده بودند، بهترین آثار سینمای آمریکا و جهان را ازمیان ۱۹۸ فیلم به نمایش درآمده در رده بندی های درام، مستند و کوتاه انتخاب کردند. جایزه بهترین مستند منتخب هیات داوران فستیوال توسط تریسی چپمن به «ریچ هیل» ساخته اندرو دروز پالرمو و ترییی دروزتراگوس اهدا شد. فیلم درباره دشواری های زندگی و امیدهای سه پسربچه فقیر در شهرک دورافتاده ای در ایالت میسوری در آمریکای امروز است. جایزه اول هیات داوران برای یک فیلم داستانی بین المللی به «کشتن یک مرد» محصول مشترک شیلی و فرانسه ساخته الخاندرو فرناندز آلمندراس تعلق گرفت.

فیلم داستان یک مرد مهاجر شیلیایی است که می کوشد علیرغم سختی ها زندگی خود و خانواده اش را در یک کشورغریب تامین کند، اما مورد آزار و اذیت همسایه های شروری قرار می گیرد که پس از تیراندازی به پسرش با حداقل مجازات مقامات فرانسه ازمهلکه نجات پیدا می کنند. این جایزه هم چنین در رشته بهترین مستند سینمای جهان به فیلم «بازگشت به حمص» محصول مشترک سوریه و آلمان ساخته طلا درکی اهدا شد. فیلم ماجرای دروازه بان ۱۹ ساله تیم ملی فوتبال سوریه است که به رهبری تظاهرات خیابانی می پردازد و به آوازخوانی روی می آورد و تبدیل به مبارزی جنگجو می شود. از سوی دیگر، اسامه ۲۴ ساله شخصیتی مردد است که از ستیزه جویان و ستیزه جویی انتقاد می کند تا روزی که نیروهای امنیتی رژیم اسد او را به زندان می اندازند. فیلم «زنده در درون: داستانی از موسیقی و حافظه» درباره درمان مشکل از دست دادن حافظه با نوای موسیقی، جایزه بهترین مستند سال منتخب تماشاگران را به دست آورد.

جایزه «والدو سالت» بهترین فیلمنامه سال به دو فیلمنامه نویس، کرگ جانسن و مارک هیمن برای نوشتن فیلمنامه»اسکلت دوقلوها»تعلق گرفت. فیلم ماجرای برادر و خواهری است که پس ازگذر از وقایع ناهمگون زندگی پاسخ را در بازسازی روابط بین خود می یابند.

جایزه بهترین کارگردانی سال در بخش فیلم های درام آمریکایی به کاتر هودیرن برای فیلم «ماهیگیری بدون تور» تعلق گرفت. فیلم بازگویی ماجرای دزدان دریایی سومالی از زبان یک ماهیگیر نوجوان و فقیر در یکی ازسواحل این کشور است.

جایزه بهترین کارگردانی یک مستند آمریکایی به دو کارگردان فیلم «پرونده علیه لایحه ۸» رایان وایت و بن کنتر تعلق گرفت. دربخش فیلم های درام وداستانی بین المللی، فیلم»دیفرت» با تهیه کنندگی آنجلینا جولی درباره موانع و مشکلات سرراه یک وکیل اهل اتیوپی که به کارحمایت از زنان و کودکان دراین کشور اشتغال دارد جایزه منتخب تماشاگران فستیوال را به دست آورد.

دربخش فیلم های مستند بین المللی، جایزه منتخب تماشاگران به فیلم «شاهزاده سبز» محصول مشترک آلمان، اسرائیل و انگلستان ساخته ناداو شیرمن تعلق گرفت. فیلم، داستان واقعی یکی ازمقامات برجسته امنیتی اسرائیل است که بیش از ۱۰ سال به جاسوسی درمیان مردم این کشور اشتغال داشته است. این تریلر، با داستانی پرکشش مسائلی چون وحشت، خیانت و انتخاب های غیرقابل باور انسان ها را مطرح می کند.

امسال بخشی از جوایز هیات ژوری و جوایز افتخاری فستیوال در رده بندی فیلم های کوتاه در مراسم جداگانه ای در پارک سیتی در روز ۲۱ ژانویه به برندگان آن اهدا شد. دربخش فیلم های کوتاه جایزه اول هیئت داوران به فیلم «خدا و سگ ها» محصول سوریه با استفاده از مجموعه ای ازفیلم های جمع آوری شده رسید.

در بخش فیلم های کوتاه انیمیشن جایزه اول هیات داوران به فیلم «کتاب سال» تعلق گرفت. جایزه منتخب تماشاگران فیلم های کوتاه یوتیوب نیزبه فیلم «کلیسای پریلوس» اهدا شد.

جایزه ویژه برندگان «پروژه فیلمسازی مشترک ساندنس و ماهیندرا» برای حمایت از فیلمسازان نوپا در گوشه و کنار جهان به هونگ خائو برای فیلم «مونسون» محصول مشترک ویتنام و انگلستان، توبیاس لیندهولم برای فیلم «جنگ» محصول دانمارک ، اشلی پیج برای فیلم «آرشیو»محصول استرالیا ونیراج قایوان برای فیلم «پرواز تنها» محصول هند رسید.

جایزه ویژه حمایت از فیلمسازان جوان به مارک روزنبرگ کارگردان فیلم «آگهی کشف نشده» اهدا شد. جایزه ۱۰ هزار دلاری تاج سرخ جشنواره ساندنس۲۰۱۴ به الیزابت هولم تهیه کننده فیلم «فرزند آشکار»رسید و جایزه ۲۰ هزاردلاری آلفرد پی اسلون برای یک فیلم داستانی برجسته با تمرکز برروی مسائل علمی و تکنولوژی یا استفاده از یک شخصیت علمی یا خیالی در یک فیلم به مایک چاهیل کارگردان و فیلمنامه نویس فیلم «منشا» رسید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها