صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم The American

نقد و بررسی فیلم The American

1 566

آمریکایی ” براساس رمانی به نام ” یک جنتلمن خیلی خاص ” به قلم ” مارتین بوث”  که در سال 1991 نوشته شد، ساخته شده است. این کتاب نیز مانند بیشتر داستانهای اروپایی شامل موش و گربه بازی بین شخصیت هاست وی می توان نشانه های این خصوصیت را در این فیلم نیز مشاهده کرد.این کتاب هم به مانند بیشتر اقتباس ها تقریبا 10 سال دست به دست شد تا بالاخره ” آنتون کوربیجن ” وظیفه ساخت آن را بر عهده گرفت.

 

جک یا ادوارد ( جورج کلونی ) یک متخصص ساخت اسلحه های ترکیبی است که استعداد زیادی در این کار دارد و می تواند هر نوع سلاحی را با دیگری ترکیب کند. رئیس او پاول ( جوهان لیسن ) قصد دارد تا جک را برای انجام ماموریتی به ایتالیا بفرستد. او باید در این ماموریت با زن به نام ماتیلدا ( تکلا روتن ) دیدار کند. جک در ایتالیا با این زن ملاقات می کند ، این زن بصورت کاملا مخفی برگی به او می دهد که بر روی آن یک کلمه نوشته شده است : تیررس . بنابراین جورج متوجه می شود که او چه نوع سلاحی می خواهد. اما جورج در حین انجام این ماموریت با زنی آشنا می شود. جک که همیشه در زندگی اش تنها بوده است در این ماموریت با این زن رابطه برقرار می کند و…

این فیلم از آن نوع فیلمهایی است که باید به شدت به جزییات آن توجه کنید، در واقع اگر بخواهید به تمام اتفاقات فیلم و سوالاتتان پاسخ دهید باید تمام صحنه های فیلم را دنبال کنید. شخصا کمتر فیلمی دیده ام که در آن نحوه اسمبل سلاح با این جزییات توضیح داده شود! از امتیازهای مثبت فیلم پرداختن به جزییات داستان است جزییات زیاد فیلم و پرداختن به تمامی آنها قابل ستایش است. البته انتظار نداشته باشید بخاطر محوریت داشتن اسلحه در این فیلم با یک فیلم اکشن و پر زد و خورد مواجه شوید بلکه برعکس ، این فیلم عجله ای در به هیجان آوردن تماشاگر ندارد و خیلی منطقی مسیرش را طی می کند. ” کلونی ” در این فیلم در نقش جک یا ادوار2 11cد ( مشخص نیست نام اصلی اش چیست! ) بازی فوق العاده ای داشته است. شخصیت بی روح و خشک جک که مشابه یک فرد سامورایی است توسط ” کلونی ” به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده است و احتمالا باید از الان ” کلونی ” را از جمله کاندیداهای اسکار بدانیم. ” کلونی ” از جمله بازیگرانی است که همیشه ریسک حضور در نقشهای متفاوت را قبول کرده است و می توان ادعا کرد که همیشه هم موفق بوده است. برای اثبات این ادعا کافی است به حضور او در فیلمهای ” سریانا ” ، ” شب بخیر و موفق باشید ” ، ” بالا در آسمان ” و.. نگاهی بیندازید تا متوجه شوید همه این نقشها متفاوت از دیگری بوده است. ” آنتون کوربیجن ” کارگردان این فیلم که اهل هلند است ، پیش از این فیلم تحسین شده ” کنترل ” را ساخته بود. ” کوربیجن ” در این فیلم با تمرکز بز جزییات داستان و پرهیز از قسمت کردن داستان به بخش های مختلف ، مسیر داستان را بصورت یکپارچه ترسیم کرده است و در راس این داستان کسی را قرار داده است که توانایی اش در رهبری یک فیلم را پیش از بارها ثابت کرده بود. بدون شک حضور ” کلونی ” در کنار ” کوربیجن ” کمک زیادی در خوب ساخته شدن این فیلم داشته است.

آمریکایی ” فیلمی نیست که با یکبار دیدن بخواهید تمام جزییات آن را متوجه شوید. این فیلم ارزش بارها دیدن را دارد. بازی بی نقش ” کلونی ” ، فیلمنامه منسجم ، فیلمبرداری عالی ، دلیل دیگری برای دوباره ندیدن فیلم باقی می گذارد ؟

منتقد : میثم کریمی

آمریکایی: 3 2caThe American

کارگردان : Anton Corbijn

نویسنده : Rowan Joffe . Martin Booth

بازیگران :

George Clooney …  Jack / Edward

Irina Björklund …  Ingrid

Lars Hjelm …  Hunter #1

Johan Leysen …  Pavel

و……………

ژانر : درام – تریلر

درجه سنی :  R( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 103دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها