صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم The Sorcerer’s Apprentice

نقد و بررسی فیلم The Sorcerer’s Apprentice

1 ae1

بعضی از شاهکارهای تاریخ سینما را نه از کل فیلم بلکه از سکانس مشخصی از آن فیلم بخاطر می آورند. مانند لحظه پایانی فیلم ” پدرخوانده 2 ” که ” آل پاچینو ” نگاه مبهم و نگرانش به آینده خودش کاملا خودنمایی می کرد. این سکانس یکی از بهترین سکانس های تاریخ سینما به حساب می آید . یا سکانسی در فیلم ” هفت ” که در آن ” کوین اسپیسی ” وارد مقر پلیس می شد و فریاد می زد : بازرس ! .اما مساله دیگری هم هست و آن اینکه برخی از جزییات سکانس های معروف فیلمها خود دستمایه ساخت فیلم شده اند که ” شاگرد جادوگر ”  یکی از همین فیلمهاست. ” شاگرد جادوگر ” براساس سکانس معروف فیلم ” آهنگ خیالی ” ( 1940 ) ( همان میکی موس خودمان ) که در آن میکی موس با جارو و سطل مبارزه می کرد ساخته شده است!.

مرلین 3 جادوگر دارد ( بالتازار ( نیکلاس کیج ) ، ورونیکا ( مونیکا بلوچی ) ، هاوارث ( آلفرد مولینا ) ) و باید از بین 3 نفر 2 نفر را به عنوان امین خود انتخاب کند اما در این بین هاوارث به مرلین خیانت کرده و با دشمن او یعنی مارگانا لی فی  ( آلیس کریگ ) متحد می شود و با کمک مارگانا موفق می شوند که مرلین را به قتل برسانند. بعد از مرگ مرلین ، بالتازار و ورونیکا تصمیم می گیرند که هرطور شده مارگانا رو دستگیر کنند بنابراین آنها برای او تله می گذارند اما نه تنها مارگانا دستگیر نمی شود بلکه ورونیکا نیز توسط مارگانا به اسارت گرفته می شود!. مدتها گذشته است و بالتازار تصمیم می گیرد که هرطور شده همه را از شر هاوارث خلاص کند. اما او نمی تواند به تنهایی در این راه کاری از پیش ببرد بنابراین تصمیم می گیرد شاگردی در کنار خودش داشته باشد. شاگرد بالتازار جوانی به نام دیو ( جی باروچل ) است که یک جادوگر خلاق و باهوش است و …

مثل فیلمهای دیگری که ” جری بروکمایر ” تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته است ، انتظار دیدن داستان درست و حسابی را نداشته باشید. این فیلم هم مانند دیگر فیلمهایی که پر از جلوه های ویژه پر زرق و برق است داستانی چندانی برای تعریف کردن ندارد و به قول معروف داستان بهانه ای است برای خلق صحنه های نبرد. البته علاوه بر داستان اصلی، داستان های فرعی هم در فیلم حضور دارند اما همانطور که گفتم همگی در حد یک روایت ساده و بی آلایش است و تماشاگر شخصیت پردازی پیچیده ای نخواهد دید. قهرمان داستان ما کسی است که پالتوی چرمی تنش است و مشخص نیست که کی هست و قبلا چیکاره بوده است! اما از بحث داستان که بگذریم باید به جلوه های ویژه فیلم نمره قبولی داد. جلوه های وِیژه فیلم همگی چشم نواز و CGI یی هستند. لحظه جنگ بالتازار با اژدها یکی از صحنه های جالب و تحسین برانگیز فیلم می توان بحساب آورد. 3 d4dبازی بازیگران فیلم خوب است ، ” نیکلاس کیج ” این روزها بدجوری هوس کرده فیلمهای جدید و متفاوت بازی کند ، بعد بازی در نقش بتمن در فیلم کمدی ” بزنش ” اینبار او را در هیبت یک قهرمان می بینیم ( البته او پیش از این در ” روح سوار ” قهرمان بودن را تجربه کرده بود اما اولین بار است که قدرت ماورالطبیعه دارد ! ). بازی ” کیج ” یکی از نقاط فیلم است و مانند ” روح سوار ” توی ذوق نمی زند. ” جی بروچل ” و ” آلفرد مولینا ” علی رغم ضعفی که در شخصیت پردازی نقشهایشان داشته اند بازی های بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته اند که باعث شده کیفیت این فیلم افزایش پیدا کند. ” مونیکا بلوچی ” البته … خب در واقع … مانند همیشه …اصلا ولش کن این یک نفر را خودتان ببینید!!.

کارگردان این فیلم ” جان تارتلتاب ” است. او قبلا در ” گنجینه ملی ” با کیج همکاری کرده بود ، فیلمی که آن را می توان نسبتا موفق دانست. ” تارتلتاب ” در این فیلم با تمرکز بر روی جلوه های ویژه و اکشن توانسته صحنه های جذابی را بوجود بیاورد اما او در این راه داستان و شخصیت هایش را فدا کرده است. با اینحال بنظر می رسد او به هدف خود رسیده است زیرا او می خواسته فیلمی بسازد که اکشن آن در خاطرها بماند و می توان گفت تا حدودی به خواسته اش رسیده است. در کل عملکرد ” تارتلتاب ” در کارگردانی این فیلم را باید مثبت ارزیابی کرد .

شاگرد جادوگر”   فیلم سرگرم کننده ای است که می تواند برای مدت 108 دقیقه هیجان لازم را به شما بدهد و از شما هم می خواهد که به داستان کاری نداشته باشید و فقط سعی کنید که از جلوه های ویژه لذت ببرید پس لطفا درخواستش را رد نکنید.

منتقد : میثم کریمی

2 e9b

شاگرد جادوگر : The Sorcerer’s Apprentice

کارگردان : Jon Turteltaub

نویسنده : Lawrence Konner . Mark Rosenthal

بازیگران :

Nicolas Cage …  Balthazar

Jay Baruchel …  Dave

Alfred Molina …  Horvath

Teresa Palmer …  Becky

و……………

ژانر : اکشن

درجه سنی :  PG( مناسب برای تمام سنین اما به والدین توصیه می شود که همراه کودکان خود باشند)

 

زمان : 108دقیقه

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صادق
صادق
7 ماه قبل

چرا در مورد محتوا چیزی نمیگین!
همه‌اش از جادوگری بود
این بده..