علیرضا رضاداد که به عنوان حکم پروژه «لاله» به کارگردانی اسدالله نیکنژاد انتخاب شده بود رای خود را در مورد وضعیت ادامه تولید آن اعلام کرد.
به گزارش مووی مگ به نقل از خبرآنلاین، این فیلم پرحاشیهترین تولید سینمایی دوره جواد شمقدری بود که با تغییر مدیریت سینما، تولید آن متوقف شد تا وضعیت آن و بودجهای که به فیلم اختصاص یافته بود، بررسی شود. رضاداد به تازگی نظر خود را در مورد این پروژه چنین اعلام کرده است:
«جناب آقای دکتر حجت الله ایوبی
ریاست محترم سازمان سینمایی
با سلام
متعاقب ارجاع موضوع حکمیت اختلافات فی مابین آقای اسدالله نیکنژاد و مرکز گسترش سینمای تجربی به اینجانب، از خرداد ماه سال جاری جلسات متعددی با دست اندرکاران پیشین و فعلی فیلم برگزار شد و کلیه اسناد و مدارک موجود در خصوص موضوعات مورد اختلاف دریافت و مورد بررسی قرار گرفت.
در جریان بررسی موضوع اصلی اختلاف که مالکیت فیلم را شامل میشد، به دلیل ارتباط وضعیت آتی پروژه با موضوع حکمیت نظیر امکان اتمام فیلمبرداری و آمادهسازی فیلم و مواردی از قبیل ادامه همکاری عوامل، امکان آمادهسازی پیست، همکاری وزارت ورزش و فدراسیون و … این مسائل نیز مورد پیگیری و بررسی قرارگرفت که نتایج به شرح زیر تقدیم میشود:
یک- در خصوص مسایل مربوط به مالکیت، بررسی جامع و کاملی نسبت به کلیه مستندات به عمل آمد. متاسفانه فقدان قرارداد و تفاهم روشن و آشکار میان مدیران سابق سازمان سینمایی و نیز مرکز گسترش از یک سو، و آغاز فعالیت اجرایی فیلم و حتی آغاز فیلمبرداری پیش از تعیین تکلیف وضعیت و نسبت افراد با فیلم از سوی دیگر، این پروژه را به کلاف سردرگمی تبدیل کرد به گونهای که کلیه مشکلات ایجاد شده در همین شفاف نبودن مسایل و وضعیت پروژه ریشه دارد.
پیروی نکردن طرفین از شیوههای استاندارد و معمول و قابل قبول تولید فیلم و بلاتکلیف نگه داشتن مسایل مربوط به جذب سرمایه، نحوه تولید و مدیریت پروژه و نحوه پخش و توزیع و نحوه مشارکت در سود و زیان که در معمولترین قراردادها نیز به وضوح مطرح و مورد توافق قرار میگیرد، موجب شده است که برداشتهای مختلفی از موضوع ایجاد شود و براساس آن داوری و پیشداوریهایی صورت گیرد و انتظاراتی از پروژه پیدا شود.
النهایه آنچه از مستندات ارائه شده و موجود و قابل قبول فعلی قابل استنباط است اینکه آقای نیکنژاد به جهت انجام مراحل تحقیق و نگارش فیلمنامه و الزامات آن و تلاش هایی که قبل از آغاز پروژه برای اجرایی شدن پروژه نمودهاند و تلاشهایی که لازم است پس از پایان فیلم و در مراحل پخش و توزیع با پروژه داشته باشند، در سود فیلم به میزان 30 درصد سهیم خواهند بود که پس از درآمدزایی باید از سوی مرکز به ایشان پرداخت شود ولی مالکیت و کلیه مسئولیتها و اختیارات ناشی از مالکیت فیلم در حیطه اختیار و مسئولیتهای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.
دو- از آنجا که مذاکرات اولیهای صورت پذیرفته است که اجرای عملیات پس از تولید از مرحله تدوین تا آماده شدن نسخه نهایی در خارج از کشور انجام شود، در صورتی که مسئولیت اجرای عملیات پس از تولید در خارج از کشور از سوی مرکز به آقای نیکنژاد محول شود و ایشان حسب توافق قبلی بدون دریافت دستمزد و با رقمی حدود 600 هزاردلار مورد توافق، کلیه امور مربوط به پس از تولید را در مراکز معتبر خارج از کشور به انجام رسانند این سود 30 درصدی به 40 درصد افزایش خواهد یافت، در هر صورت اخذ تصمیم نهایی در این موضوع که عملیات پس از تولید چگونه و در کجا انجام شود موکول به توافقات بعدی با مرکز گسترش خواهد بود.
سه- با تلاشی که گروه سازنده اعم از تهیهکننده و کارگردان محترم و دیگر همکاران اصلی فیلم در چند ماه اخیر معمول داشتند و با همکاری ارزشمند جناب آقای خادم در وزارت ورزش و ریاست محترم فدراسیون بحمدا… شرایط آغاز فیلمبرداری در پیست ایجاد شده است و موانع قبلی که با عث توقف فیلمبرداری در دوره مدیریت پیشین مرکز گسترش شده بود برطرف شد و در نتیجه گروه در حال حاضر آمادگی دارند با انجام پیش تولید تا پایان شهریور ماه، از آغاز مهرماه و همزمان با مسابقات رالی فدراسیون که از شیراز آغاز میشود فیلمبرداری را آغاز کنند و به مدت 45 روز کاری فیلمبرداری را به اتمام برسانند.
چهار- در خصوص هزینههای این بخش تلاش و تعهد گروه بر این است که در سقف بودجه و اعتبار مانده از قرارداد فعلی سرکار پروانه پرتو با مرکز (حدود 5/1 میلیارد تومان) فیلمبرداری به سرانجام برسد. گرچه با توجه به اینکه قرارداد پروژه امانی است و مرکز نظارت مستقیم بر انجام هزینهها دارد افزایش احتمالی هزینهها تا سقف 10% قابل توجیه بوده و غیرمتعارف نیست. به هرحال گروه آمادگی پیدا کردهاند با دریافت اولین تخصیص برای آمادهسازی پیست کارشان را آغاز کنند.
پنج- آقای نیکنژاد مبالغی از فارابی دریافت کردهاند و فارابی پس از آنکه مدیریت و اجرای پروژه به مرکز گسترش منتقل شده است وجوه پرداختی به آقای نیکنژاد را از مرکز گسترش دریافت کرده است و در حال حاضر این وجوه به حساب بدهی آقای نیکنژاد منظور شده است.
لازم است این بدهی در حال حاضر از حساب هزینههای پروژه و بدهی آقای نیکنژاد خارج شود و در حساب دیگری به عنوان علیالحساب پرداختی به آقای نیکنژاد منظور شود و در محاسبات نهایی سهم ایشان لحاظ شود و در صورتی که بابت هزینههای اجرایی پروژه آقای نیکنژاد گزارش هزینه و مستنداتی ارائه کنند آن صورت هزینهها به صورت معمول به حساب هزینههای پروژه منظور شود و از علیالحساب دریافتی ایشان کسر شود.
شش- روح حاکم بر هر توافق و انجام هر فعالیتی میان افراد گوناگون اعتماد متقابل و رعایت حقوق دیگران است.
ضروری است همزمان با آغاز پیشتولید و قبل از شروع مجدد فیلمبرداری قراردادی مورد توافق طرفین بر مبنای اصول متعارف تولید یک فیلم ایرانی و دارای پروانه ساخت، از سوی مرکز آماده و با آقای نیکنژاد مبادله شود که حاوی کلیه مفاد فوق و درج جزئیات مورد نظر طرفین باشد و هرگونه موارد حقوقی دیگری که میتواند از اختلافات احتمالی بعدی جلوگیری نماید نیز در آن درج شود تا انشاالله تا پایان مراحل تولید، پخش و اکران و درآمد زایی و سود آوری پروژه، مناسبات فیمابین بر مبنای آن قرارداد تنظیم و بر اساس اعتماد متقابل و احترام به حقوق طرفین مفاد قرارداد اجرا گردد.
در خاتمه یادآوری میکنم مبنای اینجانب در انشای این رای صرفاً مستندات قابل قبول و مورد پذیرش و توافقی بوده است که درحین بررسی چند ماهه قابل دستیابی بود.
به همین جهت طرفین (آقای نیک نژاد و مرکز گسترش) میتوانند بر مبنای تفاهمات جدیدتری در آینده نسبت به تنظیم قرارداد فی مابین و یا تنظیم متمم قراردادهای دیگری اقدام کنند.