صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : معرفی 10 فیلم علمی ـ تخیلی که جلوه‌های ویژه بهتری دارند

معرفی 10 فیلم علمی ـ تخیلی که جلوه‌های ویژه بهتری دارند

ej4r

 

به گزارش مووی مگ به نقل از بانی فیلم،نشریه هالیوود ریپورتر لیستی تهیه کرده تحت عنوان «ده فیلم علمی تخیلی کلاسیک که جلوه های تصویری بهتری از فیلم های مدرن دارند» این فیلم‌ها عبارتند از:

1- 2001 : یک اودیسه فضایی

بزرگ‌ترین فیلم علمی تخیلی تاریخ سینما، با جلوه های تصویری که از واقع نمایانه ترین و شگفت انگیزترین نمونه های شبیه سازی سفر فضایی هستند که تا به حال بر پرده سینما درخشیده اند. قبول اینکه ساخت چنین جلوه های غریبی در ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۸ امکانپذیر بوده، واقعا سخت است. تصویر ورود شاتل به ایستگاه فضایی چرخان، همیشه یکی از بهترین سکانس های بصری خلق شده در تاریخ سینمای علمی تخیلی باقی می ماند.

ورطه

برای جیمز کامرونی که کارش را در سینما با جلوه های ویژه شروع کرده، عجیب نیست که فیلم‌هایش به طور فزاینده ای انقلابی در جلوه های ویژه ایجاد کنند. متحرک سازی کامپیوتری این فیلم، هنوز هم سرپا و قانع کننده است و البته زمینه ساخت بعضی از نماهای مشهور ترمیناتور۲ را هم در سالهای بعدی فراهم آورد.

بیگانه

دنیای دوزخی اچ آر گیگر، منبع الهام جلوه های تصویری شاخص این شاهکار سینمایی بود. رویکرد فیلم در نمایش جزئیات تکنیکی داخل سفینه معدنکاو، لحن واقع گرایانه ای را پایه ریزی می کند که در ادامه فیلم، با تصویر محیط خصمانه سیاره بیگانه و سفینه غیرقابل درک آن و لحظه ترسناک بیرون پریدن بیگانه از سینه کین، ادامه پیدا می کند.

بلید رانر

جزئیات تکنیکی جلوه های تصویری بلیدرانر، این فیلم را به زیباترین فیلم علمی تخیلی بدل کرده. این جلوه ها نه تنها ظاهر فیلم را شگفت انگیز و مدرن می کنند، بلکه چاشنی ای به فیلم می افزایند که تعریف جدیدی به کلیت فیلم می دهد. از آنجایی که تم داستان عمیقا با تجربه تصویری فیلم سرشته شده، مناظر شهری و محیط اطراف هم تبدیل به کاراکترهای داستان شده اند.

برخورد نزدیک از نوع سوم

هیچ فیلم دیگری درباره بیگانگان به اندازه این اثر کلاسیک اسپیلبرگ نتوانسته به کمال نزیک شود. در فیلم،‌ صحنه ورود بیگانگان با جلوه های تصویری شگفت انگیزی نمایش داده می شود. آن لحظه ای که سفینه مادر، مثل شهر درخشانی در شب، روی کوه برج شیطان بالا می آید، آن را باور می کنید و در مقابل شکوه این جلوه های متعالی احساس فروتنی می کنید.

ای تی (موجود فرازمینی)

جلوه های دیجیتال مدرن، کاراکترهای معرکه زیادی را تنها با استفاده از متحرک سازی کامپیوتری خلق کرده، ولی ای تی، این کار را با روش های قدیمی انیماترونیک (روبات‌ها و عروسک های قابل کنترل) و کاستوم (لباس های مخصوص) انجام داد. جلوه های تصویری صحنه سفینه فضایی به اندازه لحظه های دیگری مثل صحنه مشهور دوچرخه سواری جلوی ماه،‌ واقع گرایانه، دوست داشتنی و به یادماندنی است.

پارک ژوراسیک

متحرک سازی کامپیوتری با این فیلم، جهش قابل توجهی رو به جلو داشت، اما جلوه های میدانی پارک ژوراسیک به مراتب بیشتر از گرافیک کامپیوتری آن است. ترکیب نامحسوس پیشرفت های تکنیکی جلوه های دیجیتال با جلوه های ویژه مکانیکی، انیماترونیک، عروسک گردانی و دیگر جلوه های ویژه میدانی، فیلم ماجراجویانه علمی تخیلی ای خلق کرد که هنوز هم از بیشتر فیلم های هیولایی امروزی بالاتر می ایستد.

جنگ ستارگان: اپیزود۴

فیلمی که سلیقه مدرن ما درباره جادوی جلوه های تصویری را تثبیت کرد و این کار را با بودجه ای ناچیز (برای چنین فیلمی) و با استفاده از جلوه های میدانی و چند قطعه مدل طراحی شده اضافی انجام داد. کار جلوه های تصویری جنگ ستارگان افسانه ای است. این فیلم، نیاز به ابزارهای جدید برای تغییر در روش ثبت نماهای دارای جلوه های تصویری را مطرح کرد.

ترمیناتور۲: روز داوری

فیلم های جیمز کامرون، بیش از دو دهه در خط مقدم نوآوری در جلوه های تصویری بوده اند. بیشتر مردم ترمیناتور۲ را به عنوان فیلمی تعیین کننده به یاد می آورند که بیننده را با پتانسیل گرافیک کامپیوتری آشنا کرد و نشان داد چطور این جلوه دیجیتال جدید می تواند تقریبا هرچیزی را روی پرده بزرگ سینما ممکن کند.

چیز

بهترین فیلم علمی تخیلی ترسناکی که تا به حال ساخته شده. این فیلم بیانیه سینما در مورد قدرت جلوه های ویژه میدانی و انیماترونیک است. افکت هیولاهای فیلم، نبوغ آمیز است و بعضی‌های‌شان از واقع نمایانه ترین و وحشتناک ترین تصاویر تاریخ سینما هستند. (هیچ صحنه علمی تخیلی یا ترسناک دیگری هست که بتواند با صحنه قطع شدن سر انسان و بعد جوانه زدن پاهای عنکبوتی از توی سر و خزیدن آن، رقابت کند؟) تصویرسازی موجودات فیلم جان کارپنتر تقریبا از هر فیلم مدرن دیگری بالاتر می ایستد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها