صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم S.uper

نقد و بررسی فیلم S.uper

1

یکی دو سالی است که موج ساخت فیلمهایی به اصطلاح عامیانه ” تو هم می توانی یک اَبر قهرمان باشی” به راه افتاده و بنظر هم نمی رسد به این زودی ها قصد پایان یافتن را داشته باشد. Defendoor را شاید بتوان اولین فیلم معروف شده در این این موضوع به حساب آورد. بعد از آن نوبت به فیلم اردنگی ( kick a.s ) بود که اینبار با فروش خیره کننده اش ضربان قلب تهیه کنندگانش را بالا ببرد و چشمکی هم به دیگر کمپانی ها برای ساخت فیلمهایی با موضوع مشابه بزند. اردنگی یک کمدی سیاهی بود که میزان خشونت آن دقیقا نقطه مقابل فیلمهای اَبر قهرمانی بود. در فیلمهای اَبر قهرمانی، معمولا خشونت خاصی نمایش داده نمی شود اما اردنگی با به تصویر کشیدن خشونت زیادش توانست فیلمی متفاوت از آنچه که تا به حال از اَبر قهرمان ها سراغ داشتیم باشد. فوق العاده جدیدترین فیلمی است که با فرمولی مشابه ساخته شده. در فیلم یک نفر از نظر اجتماعی توفیق چندانی ندارد و با رفتن در لباس قهرمان ها قصد لاپوشانی بر این قضیه را دارد.

فرانک ( رین ویلسون ) مرد خوش قلب اما بی عرضه ای است که نمی تواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد.فرانک به عنوان آشپز در یک رستوران مشغول به کار است و وضعیت کاری مناسبی هم ندارد. او ظاهراً  تنها از یک جهت خوش شانس بوده و آن هم همسر است. اما ظاهراً سارا ( لیو تیلور ) همسر زیبای فرانک هم به تازگی به جمع مشکلات فرانک اضافه شده؛ وی به تازگی فرانک را ترک کرده و تصمیم گرفته تا با یک دلال مواد مخدر به نام ژاک ( کوین بیکن ) زندگی کند! فرانک ناراحت از اتفاقات بدی که هر لحظه برای او رخ می دهد، تصمیم می گیرد تا این بار تبدیل به شخصیتی شود که همه از او حساب ببرند. فرانک برای اینکار به یک فروشگاه کتابهای کمیک می رود تا در آنجا بتواند شخصیت مورد نظرش را از دل کتابهای کمیک بیرون بکشد. در این فروشگاه او با دختری به نام لیبی ( الن پیج ) آشنا می شود که به وی کمک می کند تا بهتر تصمیم گیری کند. فرانک بعد از مطالعه فروان و البته مشورت با لیبی، شخصیت مورد نظرش به نام ” گلوله قرمز ” را پایه ریزی می کند و البته لیبی هم  که تصمیم گرفته تا در کنار این قهرمان باشد، تصمیم می گیرد نام بولتی ( چیزی شبیه به گلوله ایی ! ) را برای خود برگزیند .هدف این دو از این کار گوشمالی دادن خلافکارانی است که آسایش شهر را به خطر می اندازند. اما خلافکاران شهر افرادی نیستند که کسانی مثل فرانک و لیبی از عهده آنان برآیند.

تیمٍ فرانک و لیبی که اصطلاحاً بولت و بولتی نامیده می شوند در فیلم بسیار خوب جواب داده است. شخصیت ساده و بی آلایش بولت در مقابل شخصیت عجیب و غریب بولتی باعث خلق موقعیت هایی ش2ده که می تواند لبخند را به لبان هر تماشاگری به ارمغان آورد. بهترین شخصیت فیلم بدون شک بولتی است. بولتی دختری ظاهراً دوست داشتنی است که در ابتدای فیلم دل هر تماشاگری را بدست می آورد اما در ادامه داستان خلق و خوی مخفی او نمایان می شود و در این لحظه تماشاگر با شخصیتی روبرو می شود که به تنهایی می تواند تمام اَبر قهرمان های داستان های کمیک مصور را اغوا کند! اما شخصیت جالب بولتی با ورود به ورطه خشونت ناگهان رنگ می بازد. خشونت شخصیت بولتی یکی از نکات منفی فیلم به شمار می رود که بدون شک باعث خواهد شد تا خانواده ها احتیاط بیشتری در تماشای فیلم با فرزندشان به خرج دهند. خشونت فیلم حتی در قیاس با اردنگی فراتر است و مشخص نیست که به چه دلیل سازندگان علاقه داشته اند تا چنین خشونتی را در چنین فیلمی به تصویر بکشند. در فیلم اردنگی، خشونت در اختیار داستان بود و هرگز پا را فراتر از داستان نگذاشت. اما فوق العاده داستانی به مراتب سر راست تر از اردنگی دارد که لزوم وجود خشونت در آن کمتر حس می شود . با این حال مشاهده می کنیم که خشونت اصلی ترین بخش فیلم را تشکیل می دهد و این نکته شاید باعث شود تا نوجوانان که اصلی ترین مخاطبین این نوع فیلمها هستند با محدودیت های زیادی از جانب والدین شان برای تماشای فیلم مواجه شوند. خشونت های فیلم که عمدتاً توسط بولتی خلق می شود، یکی از نکات مهمی است که باید در هنگام تماشای فیلم آن را مد نظر قرار داد.

ستاره فیلم بدون شک الن پیج است. الن پیج که خودش یکی از طرفداران سرسخت داستانهای کمیک مصور است، به خوبی توانسته در پوست شخصیت بولتی فرو رود. پیج بازیگری است که عمدتاً در فیلمهای درام و کمدی ایفای نقش کرده و حضور او در چنین فیلم خشنی جالب توجه است. احتمالاً تصور ذهنی شما از پیج بعد از مشاهده این فیلم دیگر آن دختر بامزه و دوست داشتنی فیلم جونو نخواهد بود. شخصیت فرانک اما بیشتر از یک تیپ پیش نمی رود. رین ویلسون توانسته بولت را به شکل قابل قبولی پرورش دهد اما بیشتر از آن پیش نمی رود. کماکان معتقدم بهترین نقش آفرینی ویلسون در سریال محبوب اداره شکل گرفته است. کوین بیکن کهنه کار هم در نقش دلال مواد مخدر یادآور خاطرات خوش گذشته است. چهره بیکن از همان ابتدا برای چنین نقشهایی مناسب به نظر می رسید اما هنوز هم برای من نامشخص است که به چه دلیل بیش از 3  دهه است که کارگردانان علاقه دارند تا او را در نقشهای مثبت قرار دهند!

فوق العاده فیلم فوق العاده خشنی به عنوان یک فیلم اَبر قهرمانی هست! در اینجا 2 اَبر قهرمان داریم که با هیچکس شوخی ندارند و طرف مقابلشان را به راحتی قلع و قعم می کنند. دیدن فوق العاده تجربه بسیار خوبی است که پیشنهاد می کنم اگر بزرگسال هستید آن را از دست ندهید.

 

منتقد : میثم کریمی 3_star

کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر نام سایت و نویسنده مطلب مجاز است.


3

 

فوق العاده : Super

کارگردان :  James Gunn

نویسنده : James Gunn

بازیگران :

Rainn Wilson  …  Frank D’Arbo / The Crimson Bolt

Ellen Page  …  Libby / Boltie

Liv Tyler  …  Sarah Helgeland

Kevin Bacon  …  Jacques

و……………

ژانر : اکشن – کمدی

درجه سنی :  PG-13( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

زمان : 96دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها