صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : غارتگر ( Predator )

سینمای کلاسیک : غارتگر ( Predator )

Gore vital232

داستان فیلم :

یک گروه ضربت آمریکایی برای نابودی مزدوران به جنگلی وارد می شوند اما در این جنگل با اجسادی که به شکل فجیعی کشته شده اند مواجه می شوند. آنها به زودی متوجه می شوند که این افراد نه توسط مزدوران، بلکه توسط یک موجود غیر انسانی نابود می شوند و…

کارگردان :

جان مک تیرمن : تیرمن متولد سال 1951 در شهر نیویورک می باشد. ور یکی از کارگردانان موفق سینما در دهه ی 80 و 90 میلادی محسوب می شود. وی سازنده اولین قسمت از سری فیلمهای « جان سخت » با بازی بروس ویلیس بوده که از جمله بهترین های اکشن تاریخ سینماست و همچنین فیلم « غارتگر » که قسمت اول آن بسیار موفق بود. تیرمن پس از اینکه در سال 2003 فیلم « Basic » را کارگردانی کرد، درگیر مسائل حقوقی و جنایی شد و مدت زیادی را در زندان سپری کرد تا اینکه در اواخر سال 2014 آزاد شد و حالا هم درگیر مسائل مالی مربوط به پرداخت مالیاتش می باشد و فعالیتی در سینما ندارد.

predator333

بازیگران :

آرنولد شوارتزنگر : « آرنولد الویز شوارزنگر » در 30 ام جولای 1947 در شهری کوچک از ایالت « اشتایر مارک » کشور « اتریش » بدنیا آمد. او از چهارده سالگی به سوی بدنسازی و پرورش اندام کشیده شد و از آن پس در مسابقات بزرگ و کوچک بدنسازی در سرتاسر اروپا شرکت کرد و تا سال 1970، 5 بار در مسابقات پرورش اندام « مستر یونیورس » و 7 بار « مستر المپیا » شد. او توانست با این عناوین پر افتخار نام خود را بعنوان بهترین بدنساز تاریخ در کتاب رکورد های گینس به ثبت برساند.

شوارزنگر خود را به مسابقات پرورش اندام محدود نکرد و اولین حضور رسمی اش در فیلم های سینمایی با فیلم کم هزینه « هرکول در نیویورک » رقم خورد. مدتی بعد « باب رافلسون » او را در فیلم Stay Hungry در کنار بازیگرانی چون « جف بریجز » و « سالی فیلدز » قرار داد. این نقش باعث شد شوارزنگر گلدن گلاب هم به استعداد او پی ببرد و از طرف این موسسه موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر تازه کار شد. در سال 1975 او در مستند Pumping Iron حضور یافت. این مستند درباره مسابقات مستر المپیا آفریقای جنوبی بود. در ضمن این مستند در زمره یکی از بهترین مستند های قرن بیستم قرار گرفت.

سال 1979 شوارزنگر مقابل « کرک داگلاس » در کمدی Villain بازی کرد و در فیلم های تلویزیونی هم موفقیت های قابل توجهی بدست آورد ولی فیلمی که آرنولد نیاز داشت اینها نبود او به فیلم قهرمانی نیاز داشت تا هم استعداد بازیگری و هم اندام ورزیده او را نشان دهد و بالاخره این نیاز هم بر آورده شد و در نقش اصلی فیلم « کونان وحشی » ظاهر شد. این فیلم در سطح جهانی به شهرت خوبی رسید و فورا قسمت دومش هم ساخته شد و بر شهرت شوارزنگر افزود. با این همه سری کونان هنوز چیزی نبود که بتواند او را به اوج شهرت برساند و بالاخره او نقش اول فیلم « ترمیناتور » را عهده دار شد. فیلم تبدیل به یکی از بهترین آثار علمی تخیلی و اکشن شد و آرنولد را هم تبدیل به اکشن کار درجه یک هالیوود کرد. از آن پس شوارزنگر در فیلم های متوسط و بزن بهادر بسیاری حاضر شد و در سایه حضور شوارزنگر این فیلمها به شهرت و موفقیت نسبتا خوبی در سطح جهان دست یافتند.

63220rttt1

مدتی کوتاه پس از اولین فیلم سری ترمیناتور، آرنولد شروع بازی در نقش های کمدی کرد و همزمان بر تعداد طرفدارانش نیز افزود. سال 1990 سالی بینظیر برای شوارزنگر و تهیه کنندگان فیلم هایش بود. دو فیلم « پلیس مهد کودک » و « یادآوری مطلق » به فروشی بی نظیر در باکس آفیس دست پیدا کردند. اما سال 1991 سال تجدید دیدار شوارزنگر با کامرون بود. بودجه « ترمیناتور : روز داوری » به 100 میلیون دلار رسید. هزینه تولید فیلم قبلی ترمیناتور فقط شش میلیون دلار بود. فیلم باز هم با موفقیت خوبی هم در باکس آفیس و هم در آکادمی اسکار مواجه شد. این موفقیت در شهرت شوارزنگر بی تاثیر نبود و او از طرف « اتحادیه ملی سینما داران » ستاره دهه نام گرفت.پس از فیلم نچندان جالب Last Action Hero آرنولد با دوست قدیمی خود کامرون همکاری را از سر گرفت و در فیلم « دروغ های حقیقی » به ایفای نقش پرداخت. این فیلم عامه پسند سود قابل توجهی را روانه جیب سازندگانش کرد. پس از اکشن ها موفق بار دیگر شوارزنگر سراغ فیلم های خانوادگی رفت و در دو فیلم « جونیور » و Jingle All The Way حضور یافت اما این پایان اکشن های نفس گیرش نبود او برای طرفداران پر پرو پا قرصش فیلم Eraser را داشت. فیلم با استقبال خوب تماشاگران مواجه شد اما سال بعد شوارزنگر در فیلم « بتمن و رابین » یکی از نقش های اصلی را بازی کرد. این فیلم هم اکنون به عنوان مزخرف ترین بتمن ساخته شده در تاریخ شناخته می شود. بتمن و رابین به زور هزینه تولید خود را جبران کرد و تبدیل به یک شکست تمام عیار شد.

در آخرین سال قرن بیستم فیلمEnd of Days   از او اکران شد و در گیشه هم موفق عمل کرد ولی با شروع قرن بیست و یکم همه چیز تغییر کرد دیگر فیلم های شوارزنگر گیشه ها را تسخیر نمی کردند، « 6 روز » در سال 2000 اکران شد و فروشی تقریبا معادل بودجه اش داشت و Collateral Damage هم شکست تجاری خورد. دوباره نوبت ترمیناتور شد تا به پرده سینما ها برگردد نقش طبق معمول به شوارزنگر رسید ولی کارگردان تغییر یافت و به جای کامرون « جانتان موستو » بر صندلی کارگردانی نشست. حذف بازیگران قسمت های قبلی و جایگزینی آنها هم عاملی در شکست هنری فیلم شد. هر چند فیلم با بودجه ی دوبرابر فیلم یعنی قبلی 200 میلیون دلار ساخته شد ولی از لحاظ هنری ضعیف ترین فیلم سری نام گرفت. ( البته در بین ترمیناتور هایی که شوارزنگر بازی کرده ). سال های 2003، 2004 و 2005 شوارزنگر از نقش های اصلی کنار رفت و در سه فیلم « دور دنیا در 80 روز »، « بچه و من » و Roundownنقش هایی جزیی بر عهده گرفت. و اما در سال 2003، 38 امین فرماندار کالیفرنیا شد ( از حزب جهموری خواه ) و شغل بازیگری اش را به تعلیق در آورد. ولی در 3 ژانویه 2011 کرسی فرمانداری را به « جری براون » واگذار کرد و شایعات از فیلم های آینده او شروع شد. و بالاخره پس از تایید خبر های پراکنده او بازیگری را دوباره آغاز کرد.

600px Pred3433

نکاتی که احتمالا درباره « غارتگر » نمی دانید :

جسی ونتورا که همبازی آرنولد شوارتزنگر در این فیلم بود، به وی پیشنهاد کرد تا قطر بازوهایشان را اندازه گیری کنند و برنده این مسابقه دیگری را مهمان یک نوشیدنی کند. در این مسابقه شوارتزنگر پیروز شد به دلیل اینکه به کارکنان بخش لباس فیلم گفته بود به ونتورا بگویند قطر بازویش بیشتر هست!

به دلیل شرایط سخت فیلمبرداری، اغلب بازیگران دچار مشکلات پوستی و تنفسی شده بودند.

ژان کلود ون دام بطور رسمی برای بازی در نقش غارتگر انتخاب شده بود اما به دلیل کوتاهی قدش نسبت به بازیگران اصلی از پروژه کنار گذاشته شد.

زمانی که سانی لندهام برای حضور در فیلم قرارداد امضا کرد، شرکت بیمه یک بادیگارد 24 ساعته برای او استخدام کرد اما نه برای محافظت از او، بلکه برای محاظفت دیگران در مقابل او به جهت اینکه لندهام سابقه زیادی در راه انداختن دعواهای فیزیکی داشت!

آرنولد شوارتزنگر شخصا جیسی ونتورا را برای بازی در نقش بلین به تهیه کنندگان پیشنهاد کرد.

Predator433rr

شین بلیک از اینکه در فیلم عینک بر چهره داشته باشد ناخرسند بود. با اینحال کارگردان دوست داشت تا او نسبت به دیگر بازیگران فیلم درس خوان تر به نظر برسد!

پیتر کالن به دلیل آسیب دیدن حنجره اش در هنگام صداپیشگی شخصیت « کینگ کنگ » ، علاقه ای به صداپیشگی غارتگر نداشت اما پس از اینکه چهره بدون ماسک او را دید، پذیرفت تا این کار را انجام دهد.

شوارتزنگر برای بازی در این فیلم 25 پوند از وزنش را کاهش داد تا شباهت بیشتری به یک مامور عملیات ویژه پیدا کند.

شین بلیک در اوقات فراغتش به نوشتن فیلمنامه « The Last Boy Scout » مشغول بود.

2 نفر از بازیگران « غارتگر » بعدها تبدیل به سیاستمدار شدند. اولی آرنولد شوارتزنگر که فرماندار کالیفرنیا شد و دیگری جسی ونتورا که فرماندار ایالت مینوستا شد.

منبع الهام بخش نویسندگان « غارتگر » برای خلق این شخصیت، فیلم « بیگانه » بود.

ازدواج ماریا شریور با آرنولد شوارتزنگر در جریان فیلم دردسرساز شده بود چراکه شریور دائما از طریق تلفن درباره طراحی دکور داخلی منزل با شوارتزنگر تماس می گرفت. وی حتی برای مدتی به مکزیک رفت تا در کنار شوارتزنگر در محل فیلمبرداری باشد!

شین بلیک که نقش هاوکینز را در فیلم ایفا می کند، در اصل فیلمنامه نویس می باشد و تهیه کنندگان به این دلیل او را به عنوان بازیگر انتخاب کردند تا بتوانند از نظرات او درباره فیلمنامه کمک بگیرند.

pretat5ttgettg

آرنولد شوارتزنگر هرگز دوباره با تهیه کننده فیلم ، جوئل سیلور ، همکاری نکرد.

آرنولد شوارتزنگر گفته بود که دلیل موفقیت فیلم « غارتگر » به این دلیل بوده که بازوهای بازیگران فیلم بزرگ بوده!

مچ دست جان مک تیرمن در جریان فیلمبرداری شکسته بود.

در نسخه اصلی فیلمنامه قرار بود داتچ به تنهایی در مقابل غارتگر قرار بگیرد. اما شوارتزنگر با این ایده مخالفت کرد و نتیجه این شد که در بازنویسی فیلمنامه چند کماندوی دیگر در کنار شوارتزنگر قرار گرفتند.

نام فیلم از « شکارچی » به « غارتگر » تغییر پیدا کرد تا با فیلم « شکارچی » محصول سال 1984 اشتباه گرفته نشود.

بازیگری که ایفاگر کالبد غارتگر در فیلم می باشد، همان خلبان سیاه پوستی است که در انتهای فیلم به مدت چند ثانیه در تصویر مشاهده می شود.

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به کانال رسمی مووی مگ در تلگرام بپیوندید!

 

 

غارتگر : pretat5ttgettg334Predator

کارگردان : جان مک تیرمن

نویسنده : جیم توماس، جان توماس

بازیگران :

آرنولد شوارتزنگر / داتچ

کارل ویدرز / دیلون

بیل دوک / مک

جسی ونتورا / بلیک

زمان : 107 دقیقه

محصول : 1987

مهمترین افتخارات : نامزد اسکار بهترین جلوه های ویژه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها