صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : پرونده کامل فیلم سرپیکو ( Serpico ) به کارگردانی سیدنی لومت

پرونده کامل فیلم سرپیکو ( Serpico ) به کارگردانی سیدنی لومت

سرپیکو : Serpico

داستان فیلم :

سرپیکو ( آل پاچینو ) پلیسی است که به مبارزه با خلافکارهای شهر می پردازد اما به زودی متوجه می شود که فساد در اداره پلیس و کارکنان آن گسترده است و…

کارگردان:

سیدنی لومت (Sidney Lumet ) : در دوران زندگی هنری‌اش بیش از ۵۰ فیلم ساخته ‌است و از برجسته‌ترین آنها می‌توان به ۱۲ مرد خشمگین (۱۹۵۷)، بعد از ظهر سگی (۱۹۷۵)، شبکه (۱۹۷۶) و حکم (۱۹۸۲) اشاره کرد که برای لومت ۴ نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را به همراه داشته‌اند.

طبق ادعای دانشنامهٔ هالیوود، لومت یکی از پرکارترین کارگردانان سینمای دوران مدرن است و میانگین ساخته‌های او از سال ۱۹۵۷ به این سو رقمی بیش از ۱ فیلم در هر سال بوده‌است. لومت به واسطهٔ توانائی در جذب بازیگران بزرگ به پروژه‌هایش شناخته شده‌است. نگرش او به مسائل مالی پروژه‌ها، هدایت درست هنرپیشه‌ها، داستان سرایی قوی و استفاده از دوربین به‌عنوان ابزاری در جهت تاکید بر تم اثر، نقاط قوت او هستند.

سیدنی لومت کار هنری‌اش را در نیویورک اما خارج از محفل تئاتر برادوی آغاز کرد و به یکی از کارآمدترین کارگردانان تلویزیون تبدیل شد. او در سال ۱۹۵۷ اولین اثر سینمایی خود با نام ۱۲ مرد خشمگین (که اغلب بعنوان بهترین اثرش هم شناخته می‌شود) را ساخت. یکی از نتایج ساخت این فیلم شناخته شدن لومت به عنوان سردمدار اولین گروه کارگردانان تلویزیونی که با موفقیت به سینما پیوستند بود. لومت در سال ۲۰۰۵ «جایزهٔ اسکار افتخاری» را به خاطر خدمات درخشان‌اش به فیلم‌نامه‌ نویسان، نقش‌آفرینان و هنر تصویر متحرک دریافت کرد. وی در سن ۸۶ سالگی بر اثر سرطان غدد لنفاوی درگذشت.

 سرپیکو : Serpico

بازیگران:

آل پاچینو (Al Pacino) : آلفرد پاچینو در  25 آوریل  1940 در محلة هارلم نیویورك به دنیا آمد. او تنها فرزند سالواتور (Salvator ) و رز (Rose‌) پاچینو بود كه وقتی آل تنها 2 سال داشت از یكدیگر جدا شدند. او از آن پس همواره مادرش زندگی می‌‌كرد. نمایش از همان كودكی برایش جذاب بود طوری كه دیدن نمایش‌های مختلف همراه مادر، برایش سرگرمی بزرگی بود.او بازی كردن در مدرسه را با اجرای نمایش‌‌های بداهه برای بچه‌ها آغاز كرد. تا اینكه در 14 سالگی تصمیم گرفت به دبیرستان هنرهای نمایشی برود ولی چون در زبان انگلیسی ضعیف بود، مجبور شد خیلی زود از دبیرستان بیرون بیاید.

بعد از آن برای اینكه بتواند در مدرسة بازیگری ثبت نام كند نیاز یه پول داشت پس شغل‌های مختلفی را مثل كارگری و كنترل چی سینما تجربه كرد تا اینكه آن اتفاق غم‌انگیزی یعنی مرگ مادرش رخ داد. این واقعه سبب شد كه او چند روزی در بیمارستان روانی بستری شود. پس از مرگ مادر او تصمیم گرفت تا تمام وقت خود را صرف نمایش كند و بلاخره موفق شد در مدرسة«هربرت برگهف»زیر نظر چارلز لاتن آموزش ببیند. او مهارتهایش را تقویت كرد تا اینكه توانست در نمایش«كافه سینو»نقشی را به عهده بگیردو با تلاش بسیار موفق شد وارد«اكتور استودیو»شود. و این بار از«لی استراسبرگ»درس‌های فراوانی گرفت و با بازی در نقش كوچكی، در نمایش«آیاببر كراوات می‌زند؟»بار دیگر خوش درخشید. پس از یك سال كار كردن، توانست جایزه ابی(Obie) را برای نمایش«سرخ پوستی كه برانكس را می‌خواهد»از آنِ خود كند. بازیش در فیلم بعدی یعنی«وحشت در نیدل پارك»توجه فرانسیس فوردكوپولا را به خودجلب كرد، كسی که با وجود مخالفتهای تهیه‌كننده و استودیو، او را برای نقش مایكل كورلئونه در«پدر خوانده»انتخاب كرد. بازیگران دیگری هم مثل:جك نیكلسون، كلینت ایستود و بسیاری دیگر برای این نقش كاندیدا شده‌بودند اما نظر كوپولا فقط روی پاچینو بود. در تمام مدت فیلمبرداری این ترس در او وجود داشت كه هر لحظه، ممكن است كنار گذاشته شود.

ba5f9dadb29f4d3dae889c625

نقش مایكل، بسیار ظریف و دوگانه بود كه پاچینو با بازی خودجوش و تلاش زیاد به خوبی از عهده آن برآمد و با این نقش ماندگار شد. مطمئناً كمتر كسی می‌توانست این گونه، نقش را به سامان برساند. بازی در این فیلم، به خصوص هم‌بازی بودن با مارلون براندو، درس بزرگی برای تمام زندگی هنری اوبود. این نقش نامزدی اسكار را برایش به ارمغان آورد. او با فیلم«سرپیكو»، كه تجربه‌ای متفاوت بود، كارش را ادامه داد. تا اینكه برای«پدر‌خوانده (2)»دعوت شد و باز هم برای هر دو فیلم سرپیكو و پدر‌خوانده(2)نامزد دریافت جایزه شد. بعد از آن در فیلم«بعدظهر نحس»بازی كرد. او حتی خود را با فیلم«مؤلف! مؤلف! »در ژانر كمدی، محك زد.

آل بدون هیچ كندی و لغزشی، راهش را برای ایجاد لحظه‌های بهتر، روی پرده ادامه داد. او تنها بازیگر مردی است كه در طول سال، هم برای بهترین بازیگر نقش اول و هم برای بهترین بازیگر نقش دوم، نامزد دریافت جایزه شده‌است.

روش او در بازیگری، طرز عمل بسیاری از دیگر بازیگران در طول دوران‌های مختلف بوده‌است. تعدد بی‌نظیر نقش‌هایش او را در بین بازیگران هم‌عصرش به یك ستاره تبدیل كرده و تسلطش بر روی پرده او را در عالم سینما، پابرجا كرده‌است.

منبع : ویکیپدیا

 سرپیکو : Serpico

نکاتی که احتمالا درباره سرپیکو (Serpico) نمی دانید :

صحنه های فیلم از آخر به اول فیلمبرداری شده تا موها و ریش های آل پاچینو بصورت طبیعی نمایش داده شوند. به همین دلیل صحنه های ابتدایی فیلم در روزهای آخر، فیلمبرداری شده است.

زمانی که آل پاچینو به عنوان نقش اصلی فیلم انتخاب شد، فرانک سرپیکوی واقعی را به نیویورک دعوت کرد تا مدتی در کنار او در منزلی که اجاره کرده بود اقامت کند تا بیشتر با او و شخصیتش آشنا شود.

آل پاچینو از بازی در « سرپیکو » به عنوان یکی از بهترین دستاوردهای دوران بازیگری اش نام برده است.

فرانک سرپکیو پس از اینکه مدتی با پاچینو برای نزدیک شدنش به نقش همراه شد، درخواست کرد که در صحنه های فیلمبرداری هم حضور داشته باشد. اما مارتین برگمن، تهیه کننده فیلم، به دلیل اینکه حضور او باعث حواس پرتی می شد، از حضور او در صحنه جلوگیری کرد!

سیدنی لومت در یک مصاحبه گفته بود که آل پاچینو برای باقی ماندن در نقش، حتی در زمانی که فیلمبرداری در کار نبود، مانند سرپیکو رفتار می کرد!

سرپیکو : Serpico

در فیلم سرپیکو دو دوست دختر دارد. اما در دنیای واقعی سرپیکو با هر دوی آنها ازدواج کرد و علاوه بر آنها، با یک دختر دیگر هم ازدواج کرده بود!

به دلیل موفقیت های فیلم « بوچ کسیدی و ساندنس کید »، در ابتدا قرار بود رابرت ردفورد و پل نیومن بازیگران فیلم « سرپیکو » شوند.

گفته شده که آل پاچینو چنان در نقش خودش فرو رفته بود که یکبار یک راننده تریلی را تهدید کرده که به دلیل ایجاد آلودگی صوتی او را دستگیر خواهد کرد!

بخش زیادی از واکنش های عصبی آل پاچینو در آخرین ملاقاتش با کاپیتان فی البداهه است و در فیلمنامه وجود نداشت.

در ابتدا جان جی آویلسن به عنوان کارگردان « سرپیکو » انتخاب شده بود اما پیش از آغاز فیلمبرداری به دلیل اختلاف دیدگاه با تهیه کننده از پروژه جدا شد.

داستان فیلم بین سالهای 1960 تا 1972 رخ می دهد.

بودجه فیلم 2.5 الی 3 میلیون دلار بود.

« سرپیکو » در لیست « 1001 فیلمی که باید قبل از مرگ ببینید » استیون شریدر حضور دارد.

آل پاچینو و بازیگر اف. مورای آبراهام ده سال بعد در « صورت زخمی » نیز با یکدیگر همبازی شدند.

 

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به کانال رسمی مووی مگ در تلگرام بپیوندید!

 

سرپیکو  : سرپیکو : SerpicoSerpico

کارگردان : سیدنی لومت  

نویسنده : والدو سالت , پیتر ماس  

بازیگران :

آل پاچینو / فرانک سرپیکو

تونی رابرتز / باب

جان راندولف / سیدنی

زمان : 130 دقیقه

محصول : 1973

مهمترین افتخارات : نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای آل پاچینو، نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها