صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : پرونده فیلم ایثار (The Sacrifice) به کارگردانی آندری تارکوفسکی

پرونده فیلم ایثار (The Sacrifice) به کارگردانی آندری تارکوفسکی

ایثار (The Sacrifice) به کارگردانی آندری تارکوفسکی

داستان فیلم :

یک کمدین که حالا به عنوان روزنامه نگار و مدرس فعالیت می کند، متوجه می شود که فاجعه ای اتمی در حال رخ دادن است و…

 

کارگردان :

آندری تارکوفسکی (Andrei Tarkovsky) : پدرش شاعر برجسته آرسنی تارکوفسکی و مادرش ماریا ایوانووا ویشنیاکووا بود. پیش از نام‌نویسی در مدرسه فیلم در دو رشته موسیقی و عربی تحصیل می‌کرد. او زیر نظر میخائیل رم در مؤسسه سینمایی گراسیموف (VGIK)، تحصیل کرد. در هنگام تحصیل دو فیلم کوتاه ساخت: ۱ – امروز مرخصی در کار نیست (۱۹۵۹) و ۲ – غلتک و ویولن (۱۹۶۰) که فیلم پایان‌نامه‌اش بود و در جشنواره نیویورک برنده جایزه‌ای شد.

تارکوفسکی با ساخت اولین فیلم بلند خود با عنوان کودکی ایوان در سال ۱۹۶۲ موفق به دریافت پانزده جایزه بین‌المللی از جمله شیر طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز و جایزه بزرگ جشنواره سان فرانسیسکو شد. دید تلخ شاعرانه و ذهنیت بی‌نظیر او در نخستین فیلم بلندش متجلی است. بعد از این فیلم در سال ۱۹۶۶ آندری روبلوف را کارگردانی کرد. سولاریس فیلم بعدی این کارگردان است که در سال ۱۹۷۲ ساخته شد. تارکوفسکی آینه را در سال ۱۹۷۴ ساخت. می‌توان گفت که مضمون آینه (۱۹۷۵) نیز همین است.

ایثار (The Sacrifice) به کارگردانی آندری تارکوفسکی

این فیلم جنجالی اتوبیوگرافی تارکوفسکی است که بیشتر بر نوجوانی‌اش در دوران وحشت استالینی متمرکز است. تارکوفسکی با ساخت استاکر (۱۹۷۹) باز به دنیای داستان‌های علمی تخیلی با شالوده‌ای از جامعه‌شناسی و روان‌شناسی روی آورد. نخستین فیلمی که تارکوفسکی به کلی خارج از اتحاد شوروی ساخت نوستالژیا (۱۹۸۳) بود. تارکوفسکی زمانی که دولت شوروی اجازه ساخت نوستالژیا را به وی نداد، به ایتالیا رفت و پس از پایان فیلمبرداری این فیلم، با گرفتن پناهندگی سیاسی در اروپا ماند و دیگر به کشورش بازنگشت.

تارکوفسکی آخرین فیلمش ایثار را در سال ۱۹۸۶ در جزیره گوتلند به مدیریت سون نیک ویست فیلمبرداری کرد. ایثار به جشنواره کن رفت و جایزه ویژه هیئت ناقدان جشنواره را از آن خود کرد. بسیاری از منتقدان تارکوفسکی را پس از سرگئی آیزنشتاین مطرح‌ترین سینماگر سینمای شوروی می‌شمرند و او را فیلمسازی نخبه‌گرا می‌دانند. تارکوفسکی در طول سال‌های کارگردانی خود ۱۲ فیلم کوتاه و بلند ساخت. او ۲۹ دسامبر ۱۹۸۶ درگذشت و در پاریس به خاک سپرده شد.

منبع: ویکیپدیا

ایثار (The Sacrifice) به کارگردانی آندری تارکوفسکی

بازیگران :

ارلاند یوسفسن (Erland Josephson):  هنرپیشه، پدیدآور، و کارگردان اهل سوئد بود. وی بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۰۶ میلادی فعالیت می‌کرد.

از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به فانی و الکساندر، چهره، قربانی، سونات پاییزی، چهره‌به‌چهره، نگاه خیره اولیس، پس از تمرین، فریادها و نجواها، صحنه‌هایی از یک ازدواج، فلوت جادویی، سبکی تحمل‌ناپذیر هستی، نوستالژی، ساراباند، عصر بخیر، آقای والنبری، گاو نر و انتقام اشاره کرد. او بیشتر به دلیل بازی در فیلم‌های اینگمار برگمان و آندری تارکوفسکی شناخته می‌شود.

ایثار (The Sacrifice) به کارگردانی آندری تارکوفسکی

نکاتی که احتمالا درباره ایثار (The Sacrifice) نمی دانید :

در زمان فیلمبرداری ویلا آتش گرفت و وسایل فیلمبرداری نیز در آتش سوخت. پس از این حادثه ویلا دوباره بازسازی شد اما برای بار دوم در آتش سوخت!

برداشت بلندی که در فیلم مشاهده می شود حدود 9 دقیقه و 26 ثانیه به طول می انجامد که طولانی ترین شات یکسره در آثار تارکوفسکی محسوب می شود.

کل فیلم تنها با 115 برداشت گرفته شد!

در بخشی از فیلم آلکساندر درباره زمان پیدا کردن خانه اش صحبت می کند. این داستان، قصه واقعی آندری تارکوفسکی و همسرش لاریسا تارکوفسکایا درباره پیدا کردن منزلشان در اتحاد جماهیر شوروی بود!

در زمان فیلمبرداری « ایثار » تارکوفسکی درگیر مبارزه با سرطان ریه بود و حال مساعدی نداشت به حدی که آخرین برداشت فیلم در حالی به او نشان داده شد که در بیمارستانی در پاریس بستری بود.

دیالوگ « کدامیک از شما مسبب این واقعه هستید؟ » برگرفته از رمان « مکبث » است.

گفته می شود که « ایثار » برای ادای احترام به فیلمساز مشهور سوئدی، اینگمار برگمان ساخته شده است.

« ایثار » آخرین فیلمی است که تارکوفسکی کارگردانی کرد.

« ایثار » از طرف واتیکان به عنوان 45 فیلم برتر با موضوع ” مذهب ” انتخاب شده است.

تمام دیالوگ های فیلم در مرحله پس از تولید بار دیگر توسط بازیگران تکرار شد.

« ایثار » در لیست 250 فیلم برتر « Letterboxd » قرار دارد.

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

ایثار (The Sacrifice)ایثار (The Sacrifice) به کارگردانی آندری تارکوفسکی

کارگردان : آندری تارکوفسکی

نویسنده : آندری تارکوفسکی

بازیگران :

ارلند ژوزفنسن / آلکساندر

سوزان فلیت وود / آدلاین

آلن ادوال / اوتو

زمان : 149 دقیقه

محصول : 1986

مهمترین افتخارات : برنده جایزه بفتا بهترین فیلم خارجی.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها