صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : پرندگان ( The Birds )

سینمای کلاسیک : پرندگان ( The Birds )

The45454

داستان فیلم :

ملانی دختر جوان و ثروتمندی است که با وکیلی جوان به نام راد تیلور آشنا می شود و این دو برای رساندن هدیه تولد خواهر کوچکتر که دو مرغ عشق است با یکدیگر همسفر می شوند اما…

کارگردان :

آلفرد هیچکاک : متولد 13 آگوست 1899 لیتوناستون لندن، انگلیس میباشد. هیچکاک که بیشتر در زمینه فیلم های معمایی و مهیج فعالیت داشت، فعالیت های سینمایی اش را از سال 1920 در انگلستان به عنوان نقاش و طراح صحنه آغاز کرد، سپس به تدریج نویسنده، دستیار کارگردان و سرانجام کارگردان شد. او که در آلمان تحت تأثیر سبک هیجاننمایی (اکپرسیونیسم) قرار گرفته بود، نام وی با شروع به کارگردانی به سرعت مترادف با فیلم ساز ماهر و حرفه ای شد، فیلم سازی که در هر اثرش امضایش را نیز به جا می گذاشت. حتی در فیلم اولیه ای چون مستاجر که در آن هیچکاک ویژگی های مختلف را با هم ترکیب کرد: آرایش تصویری نور و سایه، حرکات دوربین پیچیده ای که یاد آور سینمای صامت آلمان بودند، تدوین استعاری مونتاژ شوروی با برش موازی رایج در سینمای آمریکا. در واقع هیچکاک در مستاجر اولین اثر مشخصا هیچکاکی اش را خلق کرد. فیلمی که مورخین سینما آن را یکی از چند فیلم برجسته و با اهمیت انگلستان در دهه بیست به شمار می آورند. هیچکاک در سال 1939 برای ساخت فیلم ربکا به پیشنهاد یک تهیه کننده فیلم بنام دیوید سلزنیک به آمریکا رفت.

با وجود اینکه هیچکاک با کار برای شاخه انگلیسی کمپانی پارامونت تا حدودی با نظام استودیویی هالیوود آشنا شده بود ولی کار در آمریکا آغازگر رابطه ای بغرنج با نظام استودیویی بود. هیچکاک به سازمان یافتگی استودیوها متکی بود، ولی در مقابل از مداخله تهیه کننده ها بر می آشفت. در این میان سلزنیک از همه بدتر بود زیرا او خود را شخصا مالک تمام محصولاتش می دانست. هیچکاک هم تلاش می کرد به نوعی دست او را از سر فیلم هایش کوتاه کند مثلا در فیلم برداری تنها صحنه های لازم را فیلم برداری می کرد و در نتیجه نمی شد فیلم را به شیوه ای غیر از شیوه مورد نظر او تدوین کرد. هیچکاک طی شش دهه در ساخت بیش از پنجاه فیلم شرکت داشت (از فیلم های صامت تا فیلم های تکنیکالر) تا به امروز به عنوان سرشناس ترین و محبوب ترین کارگردان فیلم های سینمایی شناخته میشود. یکی از ویژگی های بارز فیلم های هیچکاک این است که خود او در همهٔ فیلم هایش در یک صحنه، حتی بسیار کوتاه به عنوان بازیگر حضور دارد. از فیلم های معروف او میتوان به سر گیجه، پنجره عقبی، شمال از شمال غربی، روانی، نتریوس، ربکا و پرندگان اشاره کرد. همچنین او از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۲ مجموعه سریالی تحت عنوان «آلفرد هیچکاک تقدیم میکند» را کارگردانی کرد که در این فیلمها او به عنوان راوی داستان در فیلم حاضر میشد. نکته مهم در مورد وی این است که وی هیچگاه به جایزه اسکار دست نیافته است اگرچه در یکسال مانده به فوتش یک اسکار افتخاری دریافت کرد. در سال ۱۹۴۰ فیلم ربکا جایزه بهترین تولیدکنندگی را از آن سلزنیک کرد و تنها ۵ فیلم وی به نامهای قایق نجات، طلسم شده، پنجره عقبی، روانی و ربکا نامزد اسکار گردید. وی همچنین: نامزد دریافت نخل طلای کن به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم های مردی که زیاد می دانست در سال 1956 و بدنام در سال 1946، نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب برای فیلم جنون در سال 1973و نامزد دریافت شیر طلایی از جشنواره ونیز برای فیلم دستگیری دزد در سال 1955شد. آلفرد هیچکاک در تاریخ 29 آوریل 1980 در کالیفرنیای آمریکا درگذشت. از نظر او فیلم خوب، فیلمى است که به قیمت شام بیرون و بلیت سینما و پول پرستارى که میدهید تا بچه تان را در خانه نگه دارد بیارزد. اگر فیلمى خوب باشد، حتى اگر صداى فیلم هم قطع شود باز هم تماشاگر مى‌تواند کاملا بفهمد فیلم چطور پیش میرود.

the birds7786

بازیگران :

تیپی هدرن: بازیگر و مدل آمریکایی زاده ۱۹۳۰میلادی در نیوآلم، مینه سوتا به دنیا آمد. در سال ۱۹۵۰میلادی وارد سینما شد؛ و در سال ۱۹۶۳میلادی در فیلم دلهره آور پرندگان ساخته آلفرد هیچکاک ظاهر شد؛ و در فیلم بعدی خود بنام مارنی ساخته آلفرد هیچکاک و در کنار شون کانری باز ایفای نقش کرد. تیپی هدرن در سریالهای خیال باطل، جسور و زیبا و آرلیس ، قلب من هاکبی هم ایفای نقش داشت.

منبع : ویکیپدیا                   

راد تیلور : تیلور تنها فرزند ویلیام استوارت تیلور، پیمانکار ساخت و ساز فولاد و هنرمند تجاری، و مونا تیلور (موسوم به تامپسون)، نویسنده بیش از یک صد کوتاه داستان ها و کتاب های کودکان در 1 ژانویه 1930 در لیدموبه، در حومه سیدنی، متولد شد. نام میانی او از نام عموی پدربزرگش، کاپیتان چارلز استوارت، کاشف انگلیسی، جزایر دور افتاده استرالیا در قرن نوزدهم می آید. او در بیش از 50 فیلم، از جمله نقش پیشرو در ماشین زمان، هفت دریا به کاله، پرندگان، یکشنبه در نیویورک، جوان کسیدی، تاریکی خورشید، انحلال، تیره تر از کهربا، و سارقان قطار، ظاهر شد.

منبع : ویکیپدیا                   

The Birds Alfr565ic 2

نکاتی که احتمالا درباره « پرندگان » نمی دانید :

پس از نمایش فیلم در لندن، هنگامی که تماشاگران در حال خروج از سالن سینما بودند بلندگوهایی بر روی درختان بصورت مخفیانه قرار داده شده بود تا سر و صدای پرندگان را با صدایی بلند پخش کند و باعث وحشت تماشاگران شود!

دورن لنگ در جریان فیلمبرداری از تیپی هدرن درخواست کرد تا واقعا در یک صحنه کشیده ای به صورت او بزند. هدرن راضی به انجام اینکار نبود اما لنگ در نهایت او را متقاعد بر انجام اینکار کرد.

در جریان فیلمبرداری یکبار صورت تیپی هدرن توسط یک برنده خراش دید.

« پرندگان » اولین فیلمی بود که از نام ” یونیورسال پیکچرز ” استفاده می کرد. این کمپانی پیش از این با نام ” یونیورسال اینترنشنال ” شناخته می شد.

پیش از اکران فیلم پوستری از تیپی هدرن بر روی جلد مجله لوک قرار گرفته بود که این عنوان بر روی آن حک شده بود : « گریس کلی جدیدِ هیچکاک! »

زمانی که فیلم در شبکه NBC-TV در تاریخ 6 ژانویه 1968 منتشر شد، دارای بالاترین رتبه یک فیلم به نمایش درآمده در تلویزیون بود. این رتبه بعدها به فیلم « داستان عشق » در سال 1970 رسید.

The Bi56644ds 2

هیچکاک علاقه ای به فیلمبرداری در لوکیشن نداشت و تا جایی که امکان داشت فیلم را در استودیو فیلمبرداری کرد.

جشن تولد سیزده سالگی بازیگر فیلم، ورونیکا کترایت سر صحنه فیلمبرداری گرفته شد.

آلفرد هیچکاک و فیلمنامه نویس اوان هانتر علاقه مند بودند تا نقش ملانی دنیلز توسط آدری هپبورن ایفا شود.

مجله تایمز در سال 2006 « پرندگان » را به عنوان هفتمین فیلم ترسناک برتر تاریخ سینما برگزید.

آلفرد هیچکاک برای نوشتن فیلمنامه از جوزف استفانو که قبلا فیلمنامه « روانی » را نوشته بود دعوت بعمل آورد اما سوژه فیلم جدید هیچکاک مورد علاقه وی نبود و به همین دلیل اوان هانتر وظیفه نگارش فیلمنامه را برعهده گرفت.

« پرندگان » فاقد موسیقی می باشد.

هیچکاک برای بازی در نقی میچ، شان کانری را مد نظر داشت اما موفق به جذب او نشد. کانری در فیلم بعدی هیچکاک به نام « مارنی » حضور یافت.

آلفرد هیچکاک برای بازی در نقش ملانی از بازیگر ساندرا دیی تست بازیگری گرفته بود.

 

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به کانال رسمی مووی مگ در تلگرام بپیوندید!

 

 

پرندگان : The Birds ori3434The Birds

کارگردان : آلفرد هیچکاک

نویسنده : اوان هانتر

بازیگران :

تیپی هدرن / ملانی

راد تیلور / میچ برنر

سوزان پلشت / آنی

زمان : 119 دقیقه

محصول : 1963

مهمترین افتخارات : برنده اسکار بهترین جلوه های ویژه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها