صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : بررسی فیلم کلاسیک وقتی شهر می خوابد (While the City Sleeps)

بررسی فیلم کلاسیک وقتی شهر می خوابد (While the City Sleeps)

وقتی شهر می خوابد - While the City Sleeps

داستان فیلم:

پس از این که یک قاتل سریالی زنان در شهر شهرتی به دست می آورد، والتر که پدرش نیز قربانی این قاتل سریالی بوده، تصمیم می گیرد تا این قاتل را بیابد اما…

 

کارگردان:

فریتز لانگ: فریتز لانگ (Fritz Lang) کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده فیلم آلمانی بود که در سال 1890 در وین، اتریش به دنیا آمد و در سال 1976 در بورگشتاین، آلمان درگذشت. او به عنوان یکی از بزرگترین کارگردانان کلاسیک سینماشناسی شناخته می‌شود و فیلم‌هایش، تأثیر فراوان در صنعت سینما داشته‌اند.

زندگی و شغل حرفه‌ای فریتز لانگ در سال 1910 آغاز شد. پس از اتمام تحصیلاتش در رشته مهندسی، به سمت بازیگری روی آورد و در تئاترهای کوچک و بزرگ وین بازی کرد. در سال 1916، به عنوان کارگردان فیلم‌های کوتاه و سینمایی وارد صنعت سینما شد. فیلم اولی که به کارگردانی او ساخته شد، فیلم کوتاه “Der Herr der Liebe” بود.

در سال 1920، لانگ به همراه همسرش، تئودورا روزیک، به برلین نقل مکان کرد و به کارگردانی فیلم‌های سینمایی بزرگ پرداخت. فیلم “دوم” (Das Cabinet des Dr. Caligari)، که در سال 1920 ساخته شده بود، از جمله فیلم‌های مهمی است که لانگ در آن نقش داشته است. لانگ در دهه ۱۹۲۰ با ساخت فیلم‌هایی همچون متروپلیس (Metropolis) و «M» به عنوان یکی از برجسته‌ترین کارگردانان آلمانی شناخته می‌شد. فیلم “متروپلیس” که در سال ۱۹۲۷ ساخته شده بود، به عنوان یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما و یکی از اولین فیلم‌های علمی-تخیلی شناخته می‌شود.

فریتز لانگ، یکی از تأثیرگذارترین کارگردانان سینمای جهان بود و فیلم‌هایش، تأثیر فراوانی بر دیگر کارگردانان و صنعت سینما داشت. او با توجه به استفاده از تکنیک‌های نوین و متفاوت در ساخت فیلم، به عنوان یکی از نوآوران در صنعت سینما شناخته می‌شود. لانگ با استفاده از نورپردازی و کار با فضاهای سینمایی، صحنه‌هایی با ظرافت و شکوه فراوان در فیلم‌های خود به نمایش گذاشت.

وقتی شهر می خوابد - While the City Sleeps

بازیگران:

روندا فلمینگ (Rhonda Fleming): بازیگر آمریکایی بود که در دوران طلایی هالیوود فعالیت می‌کرد. او در سال ۱۹۲۳ در لس آنجلس، کالیفرنیا به دنیا آمد و در سال ۲۰۲۰ درگذشت.

فلمینگ در دوران کودکی خود با همراهی مادرش به تئاترها و سینماها می‌رفت و به تدریج علاقه‌ای به بازیگری پیدا کرد. پس از اتمام تحصیلاتش در مدرسه، به دنبال شغلی در صنعت سینما بود و در سال ۱۹۴۱، شروع به بازیگری کرد. اولین نقش فلمینگ در فیلم “In Old Oklahoma” بود که در سال ۱۹۴۳ اکران اکران شد.

فلمینگ در دهه ۱۹۴۰ به عنوان یکی از بازیگران مورد توجه هالیوود شناخته شد. او در فیلم‌هایی مانند (Spellbound)،  (The Big Circus)، (The Great Lover) و (A Connecticut Yankee in King Arthur’s Court) بازی کرد.

در دهه ۱۹۵۰، فلمینگ در فیلم‌هایی همچون  (Slightly Scarlet) و  (While the City Sleeps) بازی کرد. او همچنین در فیلم‌های موسیقی‌ای همچون  (Tennessee’s Partner) و  (Jivaro) نیز حضور داشت.

فلمینگ در طول دوران حرفه‌ای خود، بارها توانست با بازی در فیلم‌های موفق، به عنوان یک بازیگر برجسته شناخته شود. او با استعداد خود در بازیگری، جذابیت و ظاهر زیبای خود، توانست محبوبیت بسیاری را پیدا کند و در صنعت سینما موفقیت‌های بسیاری را کسب کند.

فلمینگ در سال 2020 درگذشت.

دانا اندروز (Dana Andrews): بازیگر آمریکایی بود که در دوران طلایی هالیوود فعالیت می‌کرد. او در سال ۱۹۰۹ در کالیفرنیا به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۲ درگذشت.

پس از اتمام تحصیلاتش در دانشگاه پرینستون، اندروز به نیویورک رفت و به عنوان بازیگر در تئاترهای مختلف شرکت کرد. اولین نقش او در فیلم “The Westerner” بود که در سال ۱۹۴۰ منتشر شد.

اندروز در دهه ۱۹۴۰ با شرکت در فیلم‌هایی همچون  (Laura)، (The Ox-Bow Incident) و (Days of Wine and Roses) شهرت بسیاری بدست آورد. در دهه ۱۹۵۰ نیز بازیگری خود را با فیلم‌هایی همچون  (The Best Years of Our Lives) و  (Battle of the Bulge) ادامه داد.

یکی از نقش‌های برجسته اندروز نقش “دکتر بنجامین مک‌لین” در فیلم  (Beyond a Reasonable Doubt) محسوب می‌شود که در سال ۱۹۵۶ اکران شد. او همچنین در فیلم‌های (Cry of the City) و  (Where the Sidewalk Ends) نیز حضور داشت.

در کنار بازیگری، اندروز به عنوان یک فعال سیاسی و حقوقی نیز شناخته می‌شد. او در سال ۱۹۴۱ به ارتش آمریکا پیوست و در جریان جنگ جهانی دوم، در جبهه‌های اروپا خدمت کرد. پس از بازگشت به زادگاهش، او به فعالیت در امور حقوقی و سیاسی ادامه داد و در سال ۱۹۵۷ به عنوان رئیس اتحادیه بازیگران سینمای هالیوود منصوب شد.

اندروز همچنین در دوران حرفه‌ای خود، بارها توانست با بازی در فیلم‌های موفق، به عنوان یک بازیگر برجسته شناخته شود. او با بازیگری طبیعی و ساده‌ای که به تصویر کشیدن شخصیت‌های پیچیده و چالش برانگیز، مهارت بسیاری داشت. همچنین شخصیت دلنشین و مهربان او، او را به یک بازیگر محبوب در میان جمعیت علاقمندان به سینما تبدیل کرد.

وقتی شهر می خوابد - While the City Sleeps

وینست پرایس (Vincent Leonard Price Jr): وینسنت لئونارد پرایس پسر بازیگر آمریکایی بود که بیشتر به علت صدای نافذ و بازی در فیلم‌های ترسناک شناخته‌شده‌است. از فیلم‌های او می‌توان به قصر ارواح، پادشاه خانه‌به‌دوش، مأموریت خطرناک، پسر سندباد، آتش گرفتن و آهنگ برنادت اشاره نمود.

از وی می‌توان در کنار پیتر کوشینگ و کریستوفر لی به عنوان یکی از افسانه‌های ژانر وحشت یاد کرد.

صدای او به عنوان راوی، در انتهای ترانه و همچنین موزیک‌ویدئوی ترانهٔ «تریلر» (مایکل جکسون) شنیده می‌شود.

وی در بیشتر فیلم‌هایی که بر پایهٔ کتاب‌های ادگار الن پو ساخته شده‌اند ایفای نقش کرده.

به دلیل علاقهٔ زیاد تیم برتن، کارگردان مشهور هالیوود به او، انیمیشنی به نام وینسنت ساخته شده که وظیفهٔ روایت داستان را هم خود وینسنت پرایس بر عهده دارد و همچنین نقش کوتاهی در فیلم ادوارد دست قیچی ایفا کرده.

وقتی شهر می خوابد - While the City Sleeps

نکاتی که احتمالاً درباره فیلم وقتی شهر می خوابد (While the City Sleeps) نمی‌دانید:

گفته شده که دانا اندروز در تمام مدت زمان فیلمبرداری این فیلم مست بوده است!

این فیلم بر اساس یک پرونده قتل واقعی بود که در سال 1946 اتفاق افتاد. در آن سال ویلیام هیرن سه زن را کشت و پس از قتل دوم پیامی با رژ لب روی آینه حمام حک کرد. او در این پیام از پلیس خواست قبل از اینکه دوباره کسی را بکشد او را دستگیر کنند. به همین دلیل مطبوعات به او لقب «قاتل رژ لبی» دادند.

در حالی که سندرا وایت تنها در ابتدای فیلم حضور داشت، تصاویر او در تمامی پوسترها و کپی های دی وی دی این اثر درج شده بود.

هاوارد داف و ایدا لوپینو در زندگی واقعی زن و شوهر بودند اما در این فیلم هیچ سکانس مشترکی ندارند.

سه بازیگر اصلی این اثر در فیلم بتمن (1966) در نقش شخصیت های شرور حضور داشتند. وینسنت پراسک در نقش اگ هد، ایدا لوپینو در نقش دکتر کسندرا و جورج سندرز در نقش آقای فریز.

در ابتدا قرار بود تهیه‌کنندگان این فیلم را از طریق United Artists توزیع کنند، اما فیلم را به قیمت 500000 دلار (4.7 میلیون دلار در سال 2019) به RKO فروختند تا از اکران سریع‌تر و گسترده‌تر اطمینان حاصل کنند.

نام اصلی فیلم قرار بود «اخباری که شبانه ساخته می شوند» باشد.

این فیلم نخستین اثر سندرا وایت محسوب می شود.

 

نازنین آفاق

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رامین
رامین
10 ماه قبل

به به….ندیدم فیلمو اما بسیار فریتز لانگ رو دوست چه زیباست شناساندن فیلم های کمتر دیده و ارج نهاده شده