برخورد تلویزیون و دستهبندی فیلمهای سینمایی به ارزشی و غیر ارزشی مدتهاست موجب دلخوری اهالی سینما از رسانه ملی شده است. به تازگی عبدالعلی علیعسگری رئیس صداوسیما درباره تفاوت فاحش میان تعداد تیزرهای تلویزیونی فیلمها صحبت کرده، موضوعی که دیگر نه تازه است و نه تعجببرانگیز؛ اما اینبار صحبتهای او با ادبیاتی همراه شده که تندتر از همیشه است، علیعسگری فیلمهایی را که از سوی تلویزیون حمایت نمیشوند از نظر سطح فرهنگی پایینتر و غیرقابل قبول توصیف کرده است.
به گزارش مووی مگ به نقل از آی سینما، در حالی که شورای صدور پروانه ساخت و پروانه نمایش زیر نظر وزارت ارشاد همه فیلمها را تا رسیدن به روی پرده بررسی میکنند و در بسیاری مواقع فیلمها چندین مرحله اصلاحیه و تغییر را تجربه میکنند تا به اکران عمومی برسند، صداوسیما برای پخش تیزر فیلمهای سینمایی شورایی تشکیل داده که همین فیلمهای مجوزدار را دوباره بررسی میکند و جالب است که گاهی اوقات آنها را غیر قابل قبول نیز تشخیص میدهند. به نظر میرسد موضع قهرآمیز تلویزیون و سینما هر روز تندتر از قبل میشود و به تازگی رئیس رسانه ملی درباره فیلمهایی که از سوی تلویزیون مورد حمایت قرار نمیگیرند اصطلاح «سطح فرهنگی پایینتر» را به کار برده است.
روز گذشته عبدالعلی علیعسگری در گفتوگو با خانه ملت، پاسخ جالب توجهی به انتقاد سینماگران درباره نبود تبلیغات مناسب و البته عادلانه فیلمهای روی پرده در تلویزیون داده و گفته است: «تبلیغات فیلمهای سینمایی که استانداردهای قابل قبول رسانه ملی را داشته یا بدآموزی و مشکلی نداشته باشد، در حجم بسیار بالا پخش میشود.»
او درباره میزان تبلیغات محدود دیگر فیلمها که معلوم نیست با چه معیارهایی در اولویت پایینتری قرار میگیرند نیز توضیح جالب توجهی داده است: «اگرچه تبلیغات فیلمهایی که سطح فرهنگی پایینتری دارند و چندان مفید نیستند نیز پخش میشود و حتی ممکن است تبلیغ اینگونه فیلمها در قالب زیرنویس تلویزیونی و پخش رادیویی تا صد مرتبه تکرار شود اما فیلمهایی که در سطح قابل قبول قرار میگیرند تا 500 مرتبه نیز تبلیغ شوند؛ بنابراین ما به همه فیلمهای سینمایی با توجه به کیفیتشان کمک میکنیم مگر آنهایی که دیگر واقعا قابل قبول نیستند.»
او با اشاره به به اینکه رسانه ملی مرجع مشخص و مستقلی برای گزینش فیلمها دارد، اضافه کرده است: «رسانه ملی فیلمهایی را که مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارند، برای پخش تبلیغاتشان از صدا و سیما مجددا گزینش و بررسی میکند هرچند برخی از این آثار کیفیت ندارند اما سعی داریم به تعداد بیشتری از فیلمهای سینمایی کمک کنیم، به هر حال تعدادی از فیلمها نیز قابل قبول رسانه ملی و ارزشی نیست لذا برای آنها تیزر مجانی پخش نمیکنیم، اما برای فیلمهای با کیفیت و ارزشیتر تا 500 مرتبه رایگان تبلیغ کردهایم.»
علیعسگری همچنین در پاسخ به انتقادها درباره اینکه چرا سریالها و فیلمهای کرهای، چینی و هالیودی از سوی صدا و سیما خریداری میشود اما فیلمهای ایرانی خیر، اینطور توضیح داده است: «برخی منابع تصویری رسانه ملی داخلی است و تعدادی هم باید از خارج خریداری شود لذا فیلمهای خارجی که علاوه بر جذابیت برای مردم مفید هستند شناسایی و خریداری شوند که این فیلمها میتوانند اروپایی، شرقی یا غربی باشند.»
به گفته او، فیلمهای سینمایی داخلی نیز خریداری میشود اما تلویزیون بیشتر با سریال عجین است: «با این وجود ما فیلمهای سینمایی را هم میخریم، همانطور که قبلا خریداری شده از این به بعد نیز فیلمهایی که برای مردم مفید هستند خریداری میشوند.»
با توجه به چنین مواضعی سوال اصلی اینجاست که قول مساعد صداوسیما برای حمایت از فیلمهای سینمایی که پس از جنجال تیزرهای ماهوارهای به راه افتاد، دقیقا به معنای چه نوع حمایتی بوده است؟ و فیلمهایی که از نظر این سازمان غیرقابل قبول تشخیص داده میشوند باید از چه راهی برای تبلیغ و اطلاعرسانی استفاده کنند؟