صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : سینمای کلاسیک : انزجار ( Repulsion )

سینمای کلاسیک : انزجار ( Repulsion )

Repulsion2311

داستان فیلم :

کارول ( کاترین دنوو ) زن جوانی است که از لحاظ روحی شکسته و پریشان است و به مردان نیز حس بدی دارد. وی پس از اینکه خود را در آپارتمانش حبس می کند، دچار بیماری های روانی می شود و…

کارگردان:

رومن پولانسکی (Roman Polanski ) : رومن پولانسکی متولد 18 آگوست 1933 پاریس میباشد. رومن در خانواده ای یهودی، لهستانی در پاریس به دنیا آمد و در سه سالگی همراه خانواده اش به لهستان بازگشت. در لهستان پدر و مادر پولانسکی به اسارت نیروهای آلمان نازی درآمدند و سپس به بازداشتگاه های نازی ها فرستاده شدند. مادر پولانسکی در آشویتس کشته شد و رومن توسط یک خانواده کاتولیک از ماندن در بازداشتگاه نجات یافت. پولانسکی تحصیلاتش را در مدرسه سینمایی لودز در ورشو گذراند. مهمترین فیلم او در لهستان «چاقو در آب» 1962 است. پولانسکی سپس به لندن رفت و در آنجا فیلم «انزجار»1965 را با شرکت کاترین دونوو را ساخت. اولین فیلم پولانسکی درهالیوود «بچه رزمری» 1968 نام دارد.

 این فیلم یکی از بهترین فیلم های سینمای وحشت محسوب می شود. فیلم های مهم دیگر او «مکبث»، «مستاجر»، «محله چینی ها» و «تس» هستند. در سال 1969 همسر پولانسکی، شارون تیت هنرپیشه آمریکایی، که باردار نیز بود، همراه تعدادی از مهمانانش در خانه خود توسط گروهی منسوب به “خانواده منسون”، که از قاتل معروف آمریکایی چارلز منسون پیروی می کردند، به قتل رسید. پولانسکی در سال 1977 به علت فریب دادن یک دختر سیزده ساله و سو استفاده جنسی از او، از طرف دادگاه متهم شد ولی قبل از پایان محاکمه آمریکا را ترک کرد و به فرانسه رفت. او به همین علت در طی 26 سال گذشته به آمریکا نرفته است، چرا که به محض ورود به این کشور توسط پلیس دستگیر و زندانی خواهد شد. شاید پولانسکی از ترس بازداشت در مراسم اسکار 2003 که برای فیلم «نوازنده پیانو» نامزد اسکار بهترین کارگردان شده بود، شرکت نکرد. فیلمی که سال 2002 برنده جایزه نخل طلایی از جشنواره فیلم کن شد.

 در تاریخ سینمای آمریکا و جهان کارگردان های مطرحی بوده اند که با وجود شهرت و مهارت فوق العاده شان در دنیای هنر هیچ گاه موفق به دریافت اسکار بهترین کارگردان نشده اند. البته عدم دریافت این جایزه تاثیری بر روند زندگی هنری آنها نداشته است. ولی همیشه رقابت کارگردان ها برای کسب این جایزه، اعتبار خاصی به این مراسم بخشیده است که پولانسکی نمونه ای از آنهاست.

منبع : ویکیپدیا

10 repulsion 22231


بازیگران :

کاترین دنوو (Catherine Deneuve  ) : در سال‌های آغازین فعالیت‌اش به‌واسطهٔ زیبایی اسرارآمیزش و با ایفای نقش‌های فرعی در فیلم‌های کارگردانانی هم‌چون لوئیس بونوئل و رومن پولانسکی به شهرت رسید.

دنو در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۲ میلادی و به‌خاطر بازی در فیلم‌های «Le Dernier Métro» و “Indochine” برندهٔ ۲ جایزهٔ سزار شده‌است. او هم‌چنین نامزد دریافت جوایز بفتا و اسکار به‌عنوان «بهترین هنرپیشهٔ زن» بوده‌است.

دنو در سال ۲۰۰۸ در ۱۰۰امین فیلم‌اش با نام «Un conte de Noël» بازی کرد.

از جمله افتخارات او می توان به جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن جایزه سزار بهترین بازیگر نقش اول زن هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز اشاره کرد.

 repulsion deneuve 01056

نکاتی که احتمالا درباره « انزجار» نمی دانید :

این فیلم به همراه « آپارتمان » و « بچه رزماری » سه گانه ترسناک آپارتمانی رومن پولانسکی را تشکیل می دهند.

خودِ رومن پولانسکی در حدود دقیقه 101 در نقش یک زن در فیلم حضور دارد.

رومن پولانسکی در آن زمان برای ساختن این فیلم گفته بود که به بازیگر زنی نیاز دارد که فرشته باشد با هاله ای غبار آلود در اطرافش!

پریمیر این فیلم را به عنوان یکی از « 25 فیلم خطرناک » دسته بندی کرده است.

« انزجار » نخستین فیلم انگلیسی زبان پولانسکی است.

صحنه از دست دادن تعادل کارول بر روی پُل، بر روی هَمراسمیت لندن فیلمبرداری شده است.

این فیلم در لیست « 1001 فیلمی که باید پیش از مرگ ببینید » استیون اشنایدر قرار دارد.

آنتونی چین در دقایق ابتدایی حضوری بسیار کوتاه در فیلم دارد. وی بعدها بازیگر اصلی نقش اصلی بیگانه در سریال « UFO » شد.

 

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

 

انزجار : Repulsion23113Repulsion

کارگردان : رومن پولانسکی

نویسنده : رومن پولانسکی , جرارد براچ

بازیگران :

کاترین دنوو / کارول

ایان هندری / مایکل

جان فریزر / کالین

زمان : 105 دقیقه

محصول : 1965

مهمترین افتخارات : –

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها