صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : بررسی فیلم کلاسیک مویزی در آفتاب (A Raisin in the Sun)

بررسی فیلم کلاسیک مویزی در آفتاب (A Raisin in the Sun)

مویزی در آفتاب (A Raisin in the Sun)

داستان فیلم:

این فیلم داستان زندگی یک خانواده سیاه پوست آمریکایی در یکی از مناطق حاشیه ای واشنگتن پارک در محله وودلاولن شیکاگو و سختی هایی که تجربه کرده اند را روایت می کند.

 

کارگردان:

دنیل پتری (Daniel Petrie): کارگردان فیلم، و تهیه‌کننده فیلم اهل کانادا بود.

پتری برندهٔ جوایزی همچون جایزه امی ساعات پربیننده و جایزه انجمن کارگردانان آمریکا شده‌است. « Mark Twain and Me» ، « My Name Is Bill W» از جمله آثار این کارگردان به شمار می روند.

پتری در سال 2004 درگذشت.

مویزی در آفتاب (A Raisin in the Sun)

بازیگران:

سیدنی پواتیه (Sidney Poitier): سيدني پواتيه Sidney poitier زاده 20 فوريه 1927 در فلوريدا است.وقتی یک جامعه تئاتری متعلق به سیاهپوستان به نام تئاتر سیاهان امریکا پس از برگزاری آزمون دوم ، سیدنی پواتیه 19 ساله را پذیرفت ، هیچ کس باور نمی‌کرد که این جوان نحیف در سالهای بعد به یکی از چهره‌های معروف و محبوب سینماي آمريكا و هالیوود تبدیل شود.

پواتیه پس از چند سال کار تئاتری مداوم ، در سال 1955 برای ایفای اولین نقش مهم خود در سینما، در فیلم جنگل تخته سیاه بازی کرد. هدایت و رهبری ریچارد بروکس در این فیلم به پواتیه کمک شایانی کرد تا بتواند در اولین فیلم مهم خود، چهره‌ای در خور داشته باشد.

بروکس در این فیلم ، فیلمنامه را از کتاب ریچارد هانتر اقتباس کرد و گلن فورد معروف را برای ایفای نقش اول در نظر گرفت . همبازی شدن پواتیه با گلن فورد با تجربه نیز سبب شد او فرصت را مغتنم شمارد و تجارب زیادی را از فورد کسب کند. اما با فیلم ستیزه جویان برای پواتیه تجربه دیگری رقم خورد و این فیلم به نوعی یک سکوی پرتاب به سوی موفقیت و تثبیت برای وی بود.

در این فیلم که استنلی کریمر کارگردان آن بود، پواتیه در نقش یک محکوم زندانی باتونی کریتس همبازی می‌شود دو محکوم زندانی فرصتی برای فرار پیدا می‌کنند؛ در حالی که هر دو به هم زنجیر شده اند. جان (تونی کرتیس) که یک سفید پوست است ، بشدت از سیاهپوستان بیزاری می‌جوید. این در حالی است که هم زنجیرش که حالا با او فرار کرده ، یک سیاهپوست جوان به نام نوا است که تنفر او از سفیدپوستان کمتر از تنفر جان نیست.

تا سال 1963 پواتیه در فیلمهای پورگی و بس ، همه مردان جوان ، کشمکش در آفتاب ، نقطه فشار و دو فیلم دیگر بازی می‌کند؛ اما سرانجام بازی در فیلم “زنبق‌های مزرعه ” است که در سال 1963 برای پواتیه اسکار بهترین بازیگر مرد سال را به ارمغان میآورد.

مویزی در آفتاب (A Raisin in the Sun)

فیلمهای بعدی پواتیه مانند کشتیهای بلند1964 ، حادثه بدفورد1965 و جدال در دیابلو1966 چیز زیادی از توانمندی‌های او ظاهر نکردند اما در سال 1927 پواتیه با فیلم تقدیم با عشق ، باز هم چشمها را خیره کرد. پواتیه در این فیلم تجربه بازی در جنگل تخته سیاه را به همراه داشت و آن را به کار گرفت. مارک تکری به رغم تمایلش به سراغ شغل معلمی می‌رود و شاگردانش جوانانی هستند که پیشتر در مدرسه اجتماع آن هم در شرق لندن رشد کرده اند و خشونت و نزاع دو درسی است که بیش از همه دوست دارند.

دوسال پس از فیلم تقدیم با عشق و “حدس بزن چه کسی برای شام می آید، پواتیه شرکت فیلمسازی خود را به نام فرست آرتیست پایه گذاری کرد و سه سال بعد در سال 1972 اولین فیلم او به نام باک و واعظ ساخته شد این تجربه در سال 1973 با فیلم دسامبرگرم ” و در سال 1974 با شنبه شب در حومه شهر ادامه می یابد.

از سال 1984 به بعد پواتیه در سینما کم کار می شود و به تلویزیون روی می آورد. فیلم تلویزیونی فرزندان بلغار در سال 1995 و قسمت دوم تقدیم با عشق در سال 1996 همچنین فیلم شغال در سال 1997 از مهمترین فعالیت‌های تلویزیونی پواتیه به شمار می رود.

سیدنی پواتیه در مقام یک بازیگر سیاهپوست برای تمام تاریخ سینما جزو ده نفری است که در تارک و قله سینما، مکانی ثابت خواهند داشت . بسیاری اعتقاد دارند سینما بدون حضور پواتیه ، یکنواخت ، بی روح ، بی طراوت و یکطرفه می‌شده زیرا او تنها سیاهپوستی بود که در دهه های شصت و هفتاد در میان خیل عظیم بازیگران سفید که نقش اول به دست می آورند، به عنوان بازیگر اصلی ایفای نقش می کرد و این بهترین و متنوع ترین چیزی بود که پواتیه به سینمای جهان داد.

سیدنی پواتیه در سال 2022 درگذشت.

مویزی در آفتاب (A Raisin in the Sun)

نکاتی که احتمالاً درباره فیلم مویزی در آفتاب (A Raisin in the Sun) نمی‌دانید:

در طول ساخت فیلم « A Raisin in the Sun» رابطه‌ای پرتنش و متضاد بین سیدنی پواتیه و کلودیا مک نیل وجود داشت. تنش بین بازیگر و هنرپیشه برای اولین بار زمانی ایجاد شد که آنها این نقش ها را در تئاتر در برادوی ایفا کرده بودند. مک نیل احساس می کرد که فیلم باید براساس دیدگاه شخصیت او در فیلم پیش برود، موضعی که توسط نمایشنامه نویس لورین هانسبری حمایت می شد، در حالی که پواتیه معتقد بود مبارزات شخصیت او باید نقطه کانونی فیلم باشد. تنفر بازیگر و هنرپیشه نسبت به یکدیگر هرگز کاملاً از بین نرفت.

این نمایشنامه در ابتدا توسط دوست قدیمی فیلیپ رز، که تهیه کننده فیلم نیز بود، مورد توجه سیدنی پواتیه قرار گرفت. این نمایشنامه با الهام از خرید خانه ای توسط خانواده لورین هانسبری نمایشنامه نویس در محله ای کاملا سفیدپوست نشین در شیکاگو ساخته شد.

عنوان فیلم برگرفته از شعر لنگستون هیوز، “هارلم (چه اتفاقی برای یک رویا به تعویق افتاده رخ داده؟)” است.

سیدنی پواتیه و روبی دی در این فیلم، لبه شهر (1957) و باک و واعظ (1972) نقش زن و شوهر را بازی کردند.

«مویزی در آفتاب» اولین فیلم لوئی گست جونیور است.

اگرچه کلودیا مک نیل نقش مادر سیدنی پواتیه را بازی کرد، اما کمتر از ده سال از او بزرگتر بود.

شخصیت آقای لیندنر در این فیلم توسط جان فیدلر ایفا شده است. بیست و هشت سال بعد، فیدلر همان شخصیت را در بازسازی این فیلم به تصویر کشید. در یک نمایش تلویزیونی که دنی گلاور و استر رول در آن نقش آفرینی کردند و بیل دوک آن را کارگردانی کرد. اما نام کوچک شخصیت او در نمایشنامه «کارل» بود در حالی که در این فیلم نام کوچک او «مارک» است.

تولید فیلم در 6 جولای 1960 در شیکاگو آغاز شد، اما تهیه کنندگان فیلم با مشکلات غیرمنتظره ای مواجه شدند. یکی از مشکلات خانه هایی بود که برای اجاره در نظر گرفته بودند. خانه هایی که وقتی مالکانشان متوجه موضوع فیلم می شدند، اجازه استفاده از آن را به عوامل سازنده نمی دادند!

بودجه ساخت « A Raisin in the Sun» 1.5 میلیون دلار بود.

 

نازنین آفاق

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mohsen
mohsen
8 ماه قبل

یه فیلم درجه یک؛ و یکی از ماندگارترین مادرهای تاریخ سینما