صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : ژولیوس سزار ( Julius Caesar )

ژولیوس سزار ( Julius Caesar )

Julius Caesar - ژولیوس سزار

 

داستان فیلم :

ژولیوس سزار قرار است به زودی به مقام فرمانروایی روم برگزیده شود اما قتل او به وسیله نزدیک ترین دوستش ” بروتوس ” اتفاقاتی را رقم می زند و…

 

کارگردان:                        

جوزف ال. منکیه‌ویچ (Joseph L. Mankiewicz )  : او که اصلیت لهستانی داشت در رشته ادبیات زبانهای زنده از دانشگاه کلمبیا مدرک کارشناسی گرفت و پدرش وی را برای ادامه تحصیل به برلین فرستاد جایی که به عنوان خبرنگار شیکاگو تریبون و مترجم فیلمهای آلمانی برای بازارهای انگلیسی زبان هم فعالیت می‌کرد.

پس از بازگشت به آمریکا برادرش هرمان که برای پارامونت پیکچرز کار می‌کرد کمکش کرد که در همان استودیو به عنوان فیلمنامه‌نویس مشغول به کار شود. در بیست سالگی جوان ترین فیلنامه نویس استودیو بود و کمی بعد در استودیو مترو گلدوین مایر استخدام شد و برای فیلم‌های زیادی که در گیشه هم موفق بود فیلمنامه نوشت. وی کار تهیه کنندگی را هم دنبال می‌کرد و با تهیه کنندگی فیلم داستان فیلادلفیا به شهرت رسید و باز هم فیلمی با کاترین هیپورن و اسپنسر تریسی با نام زن سال تهیه کرد.

او که علاقه داشت کار کارگردانی را هم تجربه کند سر انجام در سال ۱۹۴۶ اولین فیلمش را با نام قلعه اژدها کارگردانی کرد.

در سال ۱۹۵۳ شرکت تهیه فیلمش را با نام فیگارو تاسیس کرد و یک سال بعد فیلم کنتس پابرهنه را ساخت فیلمهای بعدیش کمتر موفق بودند تا سال ۱۹۵۹ که فیلم ناگهان تابستان گذشته را با اقتباس از نمایشنامه تنسی ویلیامز تهیه و کارگردانی می‌کند. وی آخرین فیلمش را در سال ۱۹۷۲ با نام بازرس کارگردانی کرد.

جوزف ال. منکیه‌ویچ در سال 1993 بر اثر حمله قلبی درگذشت

منبع : ویکیپدیا

 5684e0f3284eac3723e66d85a18467bd34


بازیگران :

مارلون براندو (Marlon Brando  ) : مارلون براندو ۳ آوریل سال ۱۹۲۴در ایالت نبراسکا آمریکا به دنیا آمد.

براندو مدتی به مدرسه نظامی رفت و بعد به کارهای مختلفی مشغول شد و نهایتا برای شرکت در کلاس‌های بازیگری راهی نیویورک شد و نزد استادش؛ استلا آدلر، متد استانیسلاوسکی را آموخت.

مدتی بعد براندو به مدرسه بازیگری اکتورز استودیو که الیا کازان آن را اداره میکرد، راه پیدا کرد و در آنجا زیر نظر لی استراسبرگ متد اکتینگ (روشی کهبازیگر برای اجرای نقش باید مدتی آن نقش را زندگی کند) را تکمیل کرد.نخستین حضور براندو بر پرده سینما بازی در فیلم مردان ساخته فرد زینه مان در سال 1985 بود. او برای آماده کردن نقشش در این فیلم بیش از یک ماه خود را دربیمارستان بستری کرد. کاری که از دید بسیاری از بازیگران مجرب آن دوران مانند لارنس الیویه یا کلارک گیبل حماقت محض محسوب می‌شد.

اوی کی از تاثیرگذارترین بازیگران تاریچ سینما است. از فیلم‌های مشهوری که وی در آنها ایفای نقش کرده‌است می‌توان به اتوبوسی به نام هوس در نقش استنلی کووالسکی، در بارانداز در نقش تری مالوی هر دو به کارگردانی الیا کازان و پدرخوانده در نقش دون ویتو کورلئونه اشاره کرد. بسیاری بهترین نقش او راپدر خوانده می‌دانند.

این بازیگر آمریکایی در بین بسیاری از علاقمندان به سینما و منتقدان به عنوان بهترین بازیگر تاریخ سینما شناخته می‌شود. وی در نقش‌های متفاوتی بازی کرده است؛ از شکسپیر تا موزیکال، از درام تا کمدی. در مردها و عروسک‌ها در نقش اسکای مسترسون همه را مجذوب کرد. در شورش در کشتی بونتی نقش فلچرکریسچن ضعیف النفس را داشت.ساخت بونتی مصادف بود با قطع پیوند براندو با صاحبان هالیوود. در سال 1960 سربازهای یک چشم را کارگردانی کرد و در تعقیب و انعکاس در چشمان طلایی بازی کرد و سپس در سال 1972 در نقش دون کورلئونه در پدرخوانده ظاهر شد.

هنگامیکه آکادمی اسکار او را به عنوان برنده برگزید، وی زن سرخپوستی را برای گرفتن جایزه، از جانب خود مامور کرد تا به این وسیله توجه عموم را به وضع رقت‌بار سرخپوستان آمریکا جلب کند. وی روز به روز بیشتر معطوف مسائل و مشکلات بشری شد و فیلم‌های آخر او نشانگر این گونه تمایلات سیاسی و اجتماعی اوست.

براندوپ یشکسوت سبکی معروف به نام متدی بود که بلافاصله پس از او بازیگرانی مانندجیمز دین و مونتگومری کلیفت و سال‌ها بعد پل نیومن، داستین هافمن و رابرت دنیرو با درخشش خود این سبک را در سینمای آمریکا تثبیت کردند.چاقی مفرط درسال‌های پایانی برای براندو بسیار دردسر آفرین بود. فرانسیس فورد کاپولا کارگردان پدرخوانده برای متقاعد کردن تهیه‌کنندگان فیلم برای انتخاب براندو تلاش زیادی کرد. چرا که عقیده داشتند زمان این بازیگر دیگر گذشته است.پس از پدرخوانده دوباره نام براندو در جهان سینما مطرح شد. پس از این بود که براندو در فیلم‌های مطرحی مانند آخرین تانگو در پاریس، اینک آخر الزمان و آبگیرهای میسوری بازی کرد. نقش کوتاه او در انتهای فیلم اینک آخرالزمان نیزاز به یاد ماندنی‌ترین نقش‌های تاریخ سینماست.

مارلون براندو ستاره افسانه‌ای سینما روز جمعه 2 ژوئیه سال 2004 در سن 80 سالگی در لس آنجلس درگذشت.

 Julius - ژولیوس سزار

 

گریر گارسون (Greer Garson ) : هنرپیشه، خواننده و بشردوست انگلیسی-آمریکایی بود

گریر گارسون در ۲۹ سپتامبر ۱۹۰۴ در مانور پارک، اسکس، در انگلستان به دنیا آمد. وی در سال ۱۹۵۱ به شهروند ایالات متحده آمریکا شد.

گارسوت یکی از موفق ترین بازیگران زن هالیوودی در دهه 40 میلادی محسوب می شود. او در این دهه موفق به شش بار نامزدی اسکار برای فیلمهایی نظیر « خداحافظ آقای چیپس » و « شکوفه در غبار » شد و در سال 1943 نیز موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن برای فیلم « خانم ماینیور » گردید.

گارسون در ۶ آوریل ۱۹۹۶ بر اثر بیماری نارسایی قلبی در سن ۹۱ سالگی در بیمارستان پرسبیتری شهر دالاس، تگزاس، در ایالات متحده درگذشت و گورستان مموریال پارک اسپارکمن-هیلکرست به خاک سپرده شد

دبورا کار (Deborah Kerr) : دبورا، که تنها دختر یک مهندس عمران و آرشیتکت بوده‌است در گلاسکو اسکاتلند به دنیا آمد و در ۱۴ سالگی پدرش را از دست داد.

 او از ۵ سالگی به انگلستان نقل مکان کرد و یک بالرین شد. بعدها به صنعت نمایش روی آورد و نقش‌های کوچکی ایفا کرد و بعد از آن هم در رادیو برای بچه‌های انگلیسی، قصه می‌گفت. اما با نقشی که در تئاتر اقتباسی از جورج برنارد شاو ایفا کرد مورد توجه منتقدین قرار گرفت.

او در سال ۱۹۴۷ به هالیوود رفت و در ۱۹۵۳ با بازی در نقش همسر یک سروان که با یک افسر دیگر با بازی برت لنکستر آشنا می‌شود، خود را به عنوان یک ستاره هالیوودی مطرح کرد. او در فیلم سلطان و من نقش زنی را بازی کرد که همراه پسرش به شرق دور می‌رود تا تدریس بچه‌های بی‌شمار سلطان سیام با بازی یول براینر را به عهده بگیرد. از دیگر فیلمهای مطرح کر، می‌توان به «ماجرای به‌یادماندنی» (۱۹۵۷، لیو مک‌کری) با بازی کری گرانت، «شب ایگوانا» (۱۹۶۴، جان هیوستن) با حضور ریچارد برتن و «قرار و مدار» (۱۹۶۹، الیا کازان) با نقش‌آفرینی کرک داگلاس را نام برد.

او شش بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم‌های «ادوارد، پسر من» (۱۹۴۹)، «از اینجا تا ابدیت» (۱۹۵۳)، «سلطان و من» (۱۹۵۶)، «خدا می‌داند آقای آلیسون» (۱۹۵۷)، «میزهای تک‌نفره» (۱۹۵۸) و «ولگردها» (۱۹۶۰) شد اما به هیچ‌کدام دست نیافت تا این‌که در سال ۱۹۹۳ یک اسکار افتخاری به خاطر دوران حرفه‌ای شاخص‌اش به عنوان «هنرمند زیبایی و شکوه بدون نقص، ستاره از جان گذشته‌ای که دوران بازیگری‌اش در فیلم‌ها همیشه به خاطر کمال، نظم و وقارش پا برجاست.» به او اهدا شد.

دبورا کار در سال 2007 درگذشت.

منبع : ویکیپدیا

julius2776

نکاتی که احتمالا درباره « ژولیوس سزار» نمی دانید :

جوزف ال. منکیه‌ویچ زمانی که بازی جان گیلگد  را در یک تئاتر دید، تصمیم گرفت از او در این فیلم استفاده کند.

ابتدا قرار بود پُل اسکافید بازیگر نقش مارک آنتونی باشد اما تست تصویری مارلون براندو به حدی خوب بود که تصمیم گرفته شد از او در این فیلم استفاده شود.

مدت زمان فیلمبرداری 35 روز بود.

تهیه کننده جان هاسمن اعلام کرده بود که وی و کارگردان از ابتدا قصد نداشتند فیلم را بصورت رنگی فیلمبرداری کنند.

مارلون براندو به دلیل آنکه جیمز میسون در بسیاری از سکانس های کلیدی حضور داشت و دوست قدیمی کارگردان هم محسوب می شد، سازندگان را تهدید کرد که اگر توازن برقرار نباشد از پروژه کنار خواهد کشید!

مارلون براندو با حضور در « ژولیوس سزار » تجربه سه سال نامزدی پیاپی اسکار را بدست آورد. وی پیش از این برای « زنده باد زاپاتا! » در سال 1952 و « اتوبوسی به نام هوس » در سال 1951 نامزد اسکار شده بود.

جان هیوستن درباره متد اکتینگ سرسختانه مارلون براندو برای بازی در این فیلم گفته بود : « مثل یک کوره داغ در یک اتاق تاریک است! »

برای نقش کاسکا در فیلم، اسپنسر تریسی پیشنهاد شده بود اما نقش به ادمون اوبرین رسید.

18783464004

مارلون براندو در جریان فیلمبرداری، دوستی صمیمی با جان گیلگد برقرار کرد و از او خواست تا شعر و قافیه را در بازیگری برای او توضیح دهد! گیلگد نیز براندو را به لندن دعوت کرد تا تئاترهای شکسپیری لندن را مشاهده نماید و زیر نظر او تعلیم ببیند که این اتفاق هرگز نیفتاد.

این تنها حضور مارلون براندو در یک اثر شکسپیری است.

 « ژولیوس سزار » یکی از دو فیلم به کارگردانی منکیه ویچ است که ژولیوس سزار و مارک آنتونی در آن حضور دارند. فیلم دیگر « کلئوپاترا » می باشد.

«ژولیوس سزار » نخستین فیلم جان گیلگد پس از بازی در فیلم « نخست وزیر » در سال 1941 محسوب می شود. تفاوت زمان ساخت این دو فیلم به 12 سال باز می گردد.

جان گیلگد در سال 1970 در نقش اصلی این داستان در فیلم « ژولیوس سزار » به ایفای نقش پرداخت.

تهیه کننده جان هاسمن ، پیش از این در سال 1937 تهیه کننده نسخه تئاتری « ژولیوس سزار » با بازی اورسن ولز بود. اما بعدها این دو با یکدیگر اختلاف پیدا کردند و به همین جهت هنگام ساخت نسخه سینمایی خبری از ولز نبود.

 

 

 

 

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

 

ژولیوس سزار ( Julius Caesar ) s l300001

کارگردان : جوزف ال. منکیه‌ویچ

نویسنده : ویلیام شکسپیر

بازیگران :

مارلون براندو / مارک آنتونی

جیمز میسون / بروتوس

جان گیلگد / کاسیوس

دبورا کر / پورتیا

ادمون اوبرین / کاسکا

زمان : 120 دقیقه

محصول : 1953

مهمترین افتخارات : بنده اسکار بهترین کارگردانی هنری بصورت سیاه و سفید . نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای مارلون براندو، بهترین فیلم، بهترین فیلمبرداری بصورت سیاه و سفید و بهترین موسیقی. 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها