صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم پینا ( Pina )

نقد و بررسی فیلم پینا ( Pina )

1

1- کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟!

بازیگر که نه اما تا دلتان بخواهد رقصنده در فیلم وجود دارد!

2- داستان فیلم درباره چیست ؟

بجای آنکه سعی کنید دنیا را تغییر دهید یا همدیگر را ناراحت کنید، بیایید با همدیگر پایکوبی کنیم واز زندگی طبیعی لذت ببریم!

3- بازیگران فیلم چه کسانی هستند؟

نداریم!

4-کارگردان کیست ؟

« ویم وندرس » که پیش از این در سال 2000 برای ساخت مستند « Buena Vista Social Club » کاندید دریافت اسکار شده بود . « وندرس » کهنه کار ، علاوه بر مستندهای جذا2بش،  چند فیلم خوب را هم کارگردانی کرده که از میان آنها می توانم به « پاریس ، تگزاس » ، « Wings of Desire » و « خیلی دور، خیلی نزدیک » اشاره کنم.

5- خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه کنند؟

« پینا » نه تنها برای کودکان مضر نیست، بلکه به نوعی باعث شادی آنها هم می شود!

6- نکات مثبت فیلم ؟

اولین نکته مثبت درباره « پینا » این است که خالص است. فیلم نه داستان دارد و نه شخصیت پردازی، تنها هنر پایکوبی هست که در این فیلم با تماشاگر صحبت می کند.

فیلم درباره نوعی پایکوبی معروف به ” تنزتیاتر ” است که توسط « پینا باوش » پایه گذاری شده است.گفته می شود این نوع پایکوبی با الهام گیری از تابلوهای اکسپرسیونیستی نقاشانی نظیر کوکوشکا خلق شده است. من که چیز زیادی نفهمیدم! ، اما آنچه که در تصویر می بینم بسیار زیبا است!.

یکی از ویژگی های بسیار جالب فیلم استفاده از فناوری 3D بوده که رنگ و رویی کاملاً رویایی به فیلم داده است. تکنولوژی 3D در این فیلم به زیبایی مورد استفاده قرار گرفته، بطوریکه هرلحظه امکان دارد شما تحت تاثیر فیلم…

بخش فیلمبرداری نیز در این فیلم فوق العاده است. باور کنید که ثبت تمام زوایای یک پایکوبی ( آن هم از نوع ” تیزتیاتر ” که کلاً بازی با اجزای بدن است3 ) یکی از دشوارترین وظائف فیلمبردار است اما خوشبختانه در « پینا » ، شما هرگز حتی یک فریم از جزییات پایکوبی را از دست نمی دهید!

لوکیشن هایی که در « پینا » مورد استفاده قرار گرفته، اگرچه در ظاهر ارتباطی به یکدیگر ندارند ( قطار ، کارخانه ، خیابان و… ) اما « وندرس » به زیبایی توانسته ارتباطی معنایی بین این مکان ها ایجاد کند. به عنوان مثال بعد از اتمام سکانس پایکوبی در قطار و آغاز سکانس طبیعت، شما می توانید همان قطار را ببینید که از پشت شخصیت ها در حال گذر است.

فیلم صحنه ایی جالب دارد که در آن یکی از رقصنده ها در عرض یک دقیقه ، چندین بار خود را محکم به زمین می کوبد و دوباره بلند می شود، هر جور که فکر می کنم نمی توانم این نوع پایکوبی را امتحان کنم!

با « پینا »  به راحتی می توانید سر خانمها را گرم کنید!

7- نکات منفی فیلم ؟

فیلم برای کسانی که اطلاعی از دنیای « باوش » ندارند ، بسیار گنگ و مبهم است.

شاید بهتر می بود که بجای استفاده کلی از جملات معروف « پینا باوش » ، زمان بیشتری در اختیار این طراح بزرگ پایکوبی قرار می گرفت.

جمله نهایی « پینا باوش » در انتهای فیلم که می گوید : « برقص ، برقص ، وگرنه از دست می رویم » بدجور احساسات تماشاگر را برمی انگیزد!

« پینا » یکی از رقبای اصلی « جدایی نادر از سیمین » در اسکار 2012 است!

 

منتقد: میثم کریمی

کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر دقیق لینک سایت MovieMag.IR و نویسنده مطلب مجاز است.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها