صفحه اصلی > نقد و بررسی سریال : نقد و بررسی قسمت سوم فصل هشتم سریال بازی تاج و تخت ( Game of Thrones )

نقد و بررسی قسمت سوم فصل هشتم سریال بازی تاج و تخت ( Game of Thrones )

قسمت سوم فصل هشتم بازی تاج و تخت

 

سومین اپیزود سریال « بازی تاج و تخت » با عنوان « شب طولانی » منتشر شد. اپیزودی که یکی از غافل گیر کننده ترین و هیجان انگیزترین اپیزودهای این مجموعه از سریالها و یا حتی تاریخ سریالهای تلویزیونی محسوب می شود. برخلاف دو اپیزود قبلی که بیشتر به تقابل شخصیت ها و صحبت هایشان تا پیش از جنگ بزرگ با مردگان بودیم، در این اپیزود از اولین دقیقه تا آخرین ثانیه شاهد نبرد عظیم و هیجان انگیزی هستیم که امکان ندارد طرفداران این سریال را شوکه نکند!

اپیزود سوم از بدو آغاز تکلیف خودش را مشخص می کند. شمالی ها به خط شده اند تا به مقابله با مردگان و « پادشاه شب » بپردازند. آنها می دانند که در این نبرد سخت شکست خواهند خورد چراکه توان مقابله با مردگانی که هر لحظه مرده و دوباره زنده می شوند را نخواهند داشت. با اینحال آنها تا آخرین نفس در مقابل ارتش مردگان ایستادگی کردند و نبردی حماسی را رقم زدند که سراسر وحشت، هیجان بود و نفس مخاطبان را در سینه حبس کرد.

قسمت سوم فصل هشت بازی تاج و تخت

قسمت سمت را میگل سپاچنیک کارگردانی کرده و باید گفت که یکی از بهترین تجربه های کارگردانی سازی خودش را پشت سر گذاشته است. نبرد وینترفل بیشتر از اینکه حماسی باشد، آغشته به عناصر وحشت بود. سکوت محض پیش از وقوع جنگ و صدای باد و صورت های ماتم زده شمالی ها، خبر از یک تراژدی بزرگ می داد. حتی زمانی که ملیساندر به میدان آمد و آتش ها را بر سر نیزه ها برافروخت، باز هم خبری از روشنایی در دل شب نبود و سپاچنیک با هوشمندی از غالب شدن نور به تاریکی صحنه خودداری کرد تا فضای وحشت در سراسر این اپیزود باقی بماند.

اما همه اینها مربوط به پیش از جنگ و مقدمات وقوع نبرد وینترفل است. نبردی که همه ما مدتها منتظر آن بودیم تا ببینیم چطور ارتش مردگان می توانند بر انسانها چیره شوند. در اینجا باید به سازندگان تبریک گفت بابت اینکه ارزش صبر زیاد مخاطبینشان را می دانستند و یکی از بی نظیرترین جنگ های ساخته شده در تاریخ تلویزیون را به تصویر کشیدند. جنگ ترسناکی که 80 دقیقه به طول می انجامد و شاهد تقابل انسانها و مردگان تا پای جانشان هستیم. جنگی که در آن هیچ تاکتیک جنگی نمی تواند جلوی حمله مردگان را بگیرد و آنها که چیزی برای از دست دادن ندارند، با تمام وجود به انسانها حمله می کنند.

قسمت سوم فصل هشتم بازی تاج و تخت

اما فارغ از نبرد حماسی وینترفل که می توان مدتها درباره آن نوشت و از تماشای آن لذت برد، نکته مهمی در انتهای این اپیزود اتفاق می افتد که تمام طرفداران سریال منتظرش بودند ( خطر لو رفتن داستان، اگر این اپیزود را ندیده اید، باقی مطلب را نخوانید! ) و آن کشته شدن پادشاه شب توسط آریا استارک می باشد. برخلاف پیش بینی بسیاری از مخاطبین سریال که فکر می کردند پادشاه شب قرار است توسط جان اسنو کشته شود تا شایستگی او برای تاج و تخت و مردمانش بیش از هر زمان دیگری عیان شود، این آریا استارک بود که در یک غافلگیری کامل به سراغ پادشاه شب رفت و او را برای همیشه از بین برد.

جدا از اینکه لحظه کشته شدن پادشاه شب هیجان ویژه ای برای تماشاگران داشته، باید گفت که احتمالاً باید نقطه ضعف بزرگ سریال را نیز در لحظه از بین رفتن پادشاه شب دانست چرا که نحوه مرگ او به شدت ساده و در عین حال عجیب بود. جایی که مشخص نیست آریا استارک چگونه توانست در موعد مقرر از راه برسد و به یکباره به سمت پادشاه شب رفته و او را غافلگیر نماید. آیا ارتش مردگانی که در کنار پادشاه شب بودند نمی توانستند آریا را مهار نمایند؟ و اینکه آیا پادشاه شب که در فصل های قبل گفته شد کسی توان مواجه با او را ندارد می بایستی به این سادگی داستان حضورش در سریال خاتمه می یافت؟ شاید همه ما انتظار این را داشتیم که مرگ شایسته تری در انتظار پادشاه شب باشد نه آنکه مانند جمله خود آریا استارک به سانسا پرونده اش بسته شود یعنی : « فقط با استفاده از تیزی خنجر ضربه بزن! »

قسمت سوم فصل هشتم بازی تاج و تخت

نکته مهم درباره این اپیزود حضور ملیساندر و کمک در نبرد وینترفل بود. بانوی سرخ که یک دیالوگ کلیدی هم در سریال داشت که اشاره به فصل سوم بازی « تاج و تخت » بود. او در فصل سوم خطاب به آریا استارک گفته بود : « من درون تو تاریکی می بینم و در این چشم های تاریکی که پشت من می درخشند ، چشم های قهوه ای، چشم های آبی، چشم های سبز. چشم هایی که تو آنها را خاموش خواهی کرد. ما دوباره با یکدیگر ملاقات خواهیم کرد. » این دیالوگ در این اپیزود به آریا یادآوری شد تا او که پس چند بار فرار از چنگال مرگ در قصر پناه گرفته بود، متوجه شود که سرنوشت او با خاموش کردن چشم آبی های از دنیا رفته رقم خورده است و اوست که باید این نبرد را به پایان برساند. او در این ماموریت تنها نبود. بریک دانداریون که پیش از این ارباب روشنایی به او گفته بود که ماموریت ناتمامی دارد و برای همین باید زنده بماند، حالا ماموریتش را به خوبی به اتمام رساند و در کنار آریا باقی ماند تا او پادشاه شب را خاموش کند. هاند نیز که همواره از آریا محافظت کرده نیز به همراه بریک و البته ملیساندر در کنار ماندند تا همه نقشی در پایان نبرد وینترفل داشته باشند.

اما از تمام ویژگی های جذاب قسمت سوم از فصل هشتم « بازی تاج و تخت » گفتیم و بد نیست اشاراتی هم به نقاط ضعف آن داشته باشیم. پیش از این تصور می شد که در این نبرد عظیم می بایست شاهد خداحافظی با بسیاری از شخصیت های محوری سریال باشیم و حتی یک سوگواری پیش از آغاز جنگ در انتهای اپیزود دوم این سریال شاهد بودیم که به مانند خداحافظی قبل از مرگ بود. اما در کمال تعجب سازندگان سریال هیچ شخصیت مهمی را از سریال حذف نکردند و آنها را در جنگ وینترفل نکشتند! عجیب است که در این جنگ تنها چند شخصیت فرعی از سریال حذف شدند. شاید این تصمیم را باید به این موضوع مرتبط دانست که آنها می خواهند در اپیزودهای باقی مانده بر شخصیت های اصلی تمرکز نمایند و با حذف فرعی ها، زمان کافی برای تقابل نهایی آنها با سرسی داشته باشند. اما شاید بهتر می بود سازندگان حداقل به یک یا دو مورد حذف در این نبرد بزرگ راضی می شدند. چه کسی باور می کند که ارتش صد هزار نفره مردگان حتی یک شخصیت اصلی سریال را را در این جنگ از بین نبرد!

قسمت سوم فصل هشتم بازی تاج و تخت

باید گفت که کماکان قسمت سوم فصل هشتم « بازی تاج و تخت » یکی از به یاد ماندنی ترین اپیزودهای این سریال می باشد که در خاطر بسیاری باقی خواهند ماند. البته در کنار این تحسین و تمجید ها، باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که بسته شدن پرونده پادشاه شب به این شکل سطحی یکی از نقاط ضعفی است که خیلی ها را غافلگیر خواهد کرد. اگر از حماسه صحبت می کنیم و شخصیت مرموز و خبیثی خلق می کنیم که باعث وحشت تماشاگر در طول تماشای یک سریال می شود، می بایست مرگ او را هم به شایستگی رقم زد تا در یاد مخاطب باقی بماند. اما به نظر می رسد که حداقل سازندگان « بازی تاج و تخت » اینطوری فکر نمی کنند! یادمان بماند که در انتهای اپیزود سوم پادشاه شب، آریا را لمس می کند؛ این شاید حاوی پیام کلیدی در ادامه سریال باشد.

 

در همین ارتباط بخوانید :

نقد و بررسی قسمت اول فصل هشتم سریال بازی تاج و تخت ( Game of Thrones )

نقد و بررسی قسمت دوم فصل هشتم سریال بازی تاج و تخت ( Game of Thrones )

نقد و بررسی قسمت چهارم فصل هشتم سریال بازی تاج و تخت ( Game of Thrones )

 

منتقد : رضا توسلی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها