.
مجتبی رشوند مدیرعامل ناجی هنر، به انتقاد از فیلم « متری شیش و نیم » پرداخته و تصویری که در آن از پلیس ارائه شده را غیر واقعی عنوان کرده است.
به گزارش مووی مگ به نقل از خبرآنلاین،. رشوند در پاسخ به درخواست شفافسازی پیرامون این موضوع که چرا همکاری عوامل «متری شیشونیم» و «ناجی هنر» اتفاق نیفتاد توضیح داد: «من معتقدم فیلم «متری شیشونیم» فیلم شریف و محترمی است فقط ایراداتی دارد که غیرقابل کتمان است. ایرادات فیلم لابهلای پروپاگاندای زیاد برای آن گم شد. مثلا به عنوان یک مخاطب میگویم نه کسی که در این حوزه دارد کار میکند؛ روایت این فیلم جوری پیش میرود که تا نیمه داستان قهرمان پلیس است و در نیمه دوم همان شخصیت ضدقهرمان میشود. نیروی انتظامی با فیلم مشکلی نداشت که نشود حلش کرد و حتی خود سعید روستایی کارگردان این فیلم هم شاهد بود که من از فیلم دفاع هم کردم و گفتم تا فلان دقیقه قصه دارد خوب پیش میرود یا به طور نمونه گفتم که این فیلم مصائب یک پلیس را خیلی خوب نشان میداد؛ استرسها، سختیها، لحظات سخت تصمیمگیری و … اما اگر بخواهید از منظر نیروی انتظامی ببینید، فیلم چند خطای سیستماتیک داشت که پیام بدی را داشت منتقل میکرد.
مثلا زجر دادن زن رضا مرادی وقتی سگ میآید سراغش را ما نمیدیدیم بهتر بود. یا نباید بد شدن حال بچهها را در همان پلان میدیدیم. بچه آینده کشور است و گناهی ندارد چرا تصویر او را باید از پلیس خراب کنیم، پلیس باید حافظ خانواده باشد و ما در آن صحنهها کنار خانه رضا مرادی استرس و عذاب یک زن و بچه را از حضور پلیس میبینیم که تصویر همه بچهها را درباره پلیس بهم میزند. رفتار پلیس برای یک کودک میشود ایجاد ارعاب و ترس و بهم زدن آرامش یک خانواده. درحالی که ماجرا از این قرار است که پلیس تا وقتی درصد زیاد و نزدیک به یقین مطمئن نباشد وارد خانه کسی نمیشود که آن خانه را به هم بزند و دنبال مواد بگردد.
او ادامه داد: «مورد دیگر اینکه ما اصلا بازداشتگاه اینچنینی نداریم، بازداشتگاه رده سنی دارد و نمیتواند یک بچه و قاتل و قاچاقچی همه در یک بازداشتگاه باشند یا مثلا در هیچ بازداشتگاهی شما نمیتوانید دستشویی پیدا کنید و این حجم از آدم را در هیچ زندانی در بازداشتگاه با این ابعاد نگه نمیدارند و معمولا به محیط های باز با انواع نگهداریهای بهداشتی میبرند تا احیانا بیماری بین این افراد منتقل نشود. شما همه این موارد را کنار هم بگذارید و ببینید این باگهای سیستمی قطعا برای ما به عنوان «ناجی هنر» جوری نیست که بتوانیم از آن عبور کنیم و توافق کنیم.»
وی با عنوان اینکه همکاری لازم تا همان زمانی که ارتباط فیلم با «ناجی هنر» برقرار بود به صورت کامل انجام شده است بیان کرد: «آنها اینجا رفت و آمد کردند، صورت جلسه کردند، امکانات لجستیک و چیزهای زیادی در اختیارشان قرار دادیم اما درنهایت این همکاری بنا به همین دلایل شکل نگرفت. »
او اضافه کرد: « نکته دیگر اینکه پلیس حق ندارد هیچ فردی را ولو اینکه مجرم هم باشد به سمت دستگاه بادی اسکنر هول بدهد و این منع قانونی دارد. فقط میتواند از او بخواهد که اگر انجام نداد 12 ساعت او را نگه دارد تا اگر چیزی در معدهاش است تخلیه کند اما اینجا برعکس اتفاق افتاده و اگر این پلان را یک فرد خارجی ببیند میتواند بگوید این اقدام ناقض حقوق بشر است. یا مثلا در جایی دیگر فردی به نام رضا ژاپنی وجود دارد که بردن این اسم با این لقب کار اشتباهی است و اگر در یکی از نمایش های خارج از کشور یک ژاپنی فیلم را ببیند حق اعتراض دارد. آن هم کشوری که 13سال است که یک گرم شیشه نه به آنجا وارد شده نه صادر شده است. به هرحال وقتی ما خودمان نسبت به فیلم هایی که به کشورمان توهین میکنند موضع منفی داریم نباید خودمان هم در فیلممان کشوری را ولو با یک اسم زیر سوال ببریم و ملاحظات را باید رعایت کنیم. هر خبرنگاری دلش بخواهد ما میتوانیم برای ورود به هر بازداشتگاهی در سطح کشور به او مجوز بدهیم تا ببیند آیا بازداشتگاهی شبیه آنچه در فیلم «متری شیش و نیم» وجود داشت دیده میشود یا نه؟»
خواندن مقالات زیر توسط مووی مگ پیشنهاد می شود :
پنجاهمین آزمون سینمایی مووی مگ / متری شیش و نیم
نقد و بررسی فیلم متری شیش و نیم
سکانس پایانی حذف شده فیلم « متری شیش و نیم » منتشر شد + ویدئو
فتوکال عوامل فیلم « متری شیش و نیم » در جشنواره ونیز 2019
واکنش تند سعید روستایی به قاچاقیچان « متری شیش و نیم » / روی تان سیاه!