صفحه اصلی > رپرتاژ : پنجره تهران رو به هنر هفتم

پنجره تهران رو به هنر هفتم

53129474363

پنجره تهران رو به هنر هفتم

سینماهای تهران

  سینما از هنگام پیدایش یکی از مهمترین علاقه‌مندی‌های عموم مردم جهان بوده است. ما نیز در این مطلب به خلاصه‌ای از تاریخ سینمای ایران، روند ساخت سینماهای مدرن و معرفی چند سینمای مهم پایتخت، می‌پردازیم. اطلاعات بیشتر را می‌توانید در سایت گشتوک پیدا کنید.

مختصری از تاریخ سینمای ایران

  بیش از صد سال از عمر صنعت سینما در جهان می‌گذرد؛ صنعتی که گذر زمان پر سود بودنش را ثابت کرد. سینما با چندین سال تاخیر وارد ایران شد; اگرچه دوربین فیلم‌برداری در دوره مظفرالدین شاه به ایران آورده شد. فیلم معروفی نیز از مظفرالدین شاه وجود دارد که سوار بر کالسکه می‌گذرد در حالیکه که خود و همراهانش با تعجب به لنز خیره‌اند و با گذشتن کالسکه از مقابل دوربین، سرهایشان را برمی‌گردانند که تا امکان دارد به این شی عجیب نگاه کنند. احمدشاه نیز به هنر، برخلاف پدرش که بیشتر درگیر به توپ بستن مجلس بود، علاقه داشت. اما کودکی بود به شاهی رسیده و این طبع کودکی، وی را از گردونه مملکت‌داری خارج کرد و ایران را به دست نظامی استخوان‌داری سپرد که بسیاری از تغییرات ایران به سوی مدرنیزاسیون را رقم زد. رضا شاه البته دیکتاتور بود ولی کارهای بسیاری نیز کرد. نخستین فیلم سینمایی دوبله‌ای که در ایران ساخته شد در دوره رضا شاه بود؛ دختر لُر به نویسندگی و کارگردانی عبدالحسین نوشین که به گردن تئاتر ایران نیز حقی بزرگ دارد. کسی که صابون استبداد رضاشاهی نیز به تنش خورده است. ساختن سالن سینما و تئاتر از همان روزگار آغاز شد. تماشاخانه‌ها و سینماهای لاله‌زار از نخستین جاهایی بودند که مردم برای تماشای فیلم به آنجا می‌رفتند. همچنین تماشاخانه سنگلج نیز از نخستین جاهایی بود که تئاترهای بزرگ را روی صحنه برد و هم اینک نیز یکی از سالن‌های تئاتر مهم تهران است.

در دوره پهلوی دوم هم ساخت سالن‌های سینما و تئاتر افزایش یافت و هم ساخت فیلم و با ورود تلویزیون و تاسیس ‘رادیو و تلویزیون ملی’، ساخت سریال. فیلم‌هایی که بازیگران بزرگی چون محمد‌علی فردین، بهروز وثوقی، ناصر ملک‌مطیعی، ایرج قادری و … در آن به ایفای نقش می‌پرداختند. تئاتر شهر که در تقاطع خیابان انقلاب و ولیعصر قرار دارد نیز یادگار همان دوران است. و اما سینماها. جایی که نه فقط هنرمندان و اهالی سینما را در سرما و گرما به خود جذب می‌کند، بلکه تمام اقشار جامعه کمابیش به آن علاقه دارند. مردم برای خرید بلیط جشنواره‌ها ساعت‌ها توی صف می‌ایستند تا بتوانند فیلمی را از کارگردان یا بازیگر مورد علاقه‌شان، ببینند. اما فقط انتخاب فیلم کافی نیست؛ باید سینمایی را که می‌خواهید فیلم را در آن تماشا کنید نیز، انتخاب کنید. ما منتخبی از بهترین سینماهای تهران را برای معرفی به شما برگزیده‌ایم که با رجوع به گشتوک می‌توانید از امکانات آنها آگاه شوید.

5312947436314

چند سینمای کهنه‌کار

   ابتدا با چند سینمای قدیمی شروع کنیم. سینما آفریقا از باسابقه‌های این صنعت است. در سال 1343 افتتاح شد و نامش پیش از انقلاب، سینما آتلانتیک بود. این سینما یک سالن نمایش با 430 نفر ظرفیت و یک بالکن برای تماشای فیلم دارد. همچنین بوفه سینما برای تهیه تنقلات در دسترس هنردوستان است. سینما فلسطین نیز قدیمی است. این سینما در سال 1348 و با نام سینما گلدن‌سیتی افتتاح شد. سالن این سینما 1039 نفر ظرفیت داشته، که البته امروز تبدیل به سه سالن با ظرفیت کمتر شده است، و دارای امکانات نورپردازی پیشرفته و سیستم صوتی دالبی است. هر دوی این سینماها در مرکز شهر و در محدوده انقلاب، ولیعصر و طالقانی قرار دارند. سینما شکوفه نیز پیش از انقلاب با نام سینما سیلوانا در سال 1340 و در ضلع غربی میدان شهدای امروزی، ساخته شد. این سینما سه سالن با مجموع ظرفیت 770 نفر دارد و بوفه سینما نیز برای خرید تنقلات در دسترس شماست.

پردیس‌های سینمایی

  پردیس‌های سینمایی نیز چند سالی است که جای خود را در دل شهر و مردم باز کرده‌اند. این پردیس‌ها شامل سینما، کافه، رستوران، فروشگاه و … می‌شوند و مکان‌های مناسبی برای برگزاری جشنواره‌های سینمایی هستند. مثلاً پردیس سینمایی چارسو و پردیس سینمایی ملت چندین سال میزبان برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و جشنواره بین‌المللی فیلم حقیقت بوده‌اند.

  پردیس سینمایی  چارسو روبروی پاساژ علاءالدین و در دل شهر قرار گرفته است. مجتمعی تجاری-تفریحی که بخش سینمایی آن در طبقه هفتم قرار گرفته است. چارسو، شش سالن حرفه‌ای نمایش فیلم با مجموع ظرفیت 1100 نفر دارد که با صندلی‌های راحت و بهترین کیفیت صدا، نور و تصویر، فیلم دیدن را برایتان تبدیل به یک تجربه لذت‌بخش می‌کنند. همچنین سالن اصلی این مجموعه برای اجرا نمایش و تئاتر مناسب است. محیط بیرونی سالن‌ها برای گپ‌وگفت عالیست. اگر هم خواستید پس از فیلم ساعتی بنشینید، چیزی بخورید و درباره داستان فیلم بحث کنید، فود کورت چارسو، یک طبقه پایین‌تر از بخش سینمایی، بهترین مکان برای این کار است. چندین رستوران و کافی‌شاپ، غذاهای متنوعی از سوخاری‌ها، غذاهای ایتالیایی، غذاهای یونانی، انواع فست‌فود، غذاهای ایرانی، انواع دسر و نوشیدنی و … را برای شما سرو می‌کنند.

  پردیس سینمایی کوروش در غرب تهران و در کنار بزرگراه شهید ستاری، یکی از مدرن‌ترین و بزرگترین مجتمع‌های تجاری-تفریحی تهران است. بخش سینمایی این مجتمع لوکس در طبقات پنجم و ششم قرار گرفته است. 12 سالن این پردیس سینمایی با مجموع ظرفیت 2800 نفر، به نام سینماهای قدیمی لاله‌زار نامگزاری شده‌اند تا به پیشکسوتان این عرصه ادای دینی کنند. گفتنی است که دو سالن این مجموعه مخصوص اجرای تئاتر هستند. همچنین در طبقات پایین‌تر مجتمع کوروش انواع مختلف رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها برای استراحت و میل کردن غذا، آماده شده است. شهربازی سرپوشیده و فروشگاه‌های مختلفی نیز در این مجتمع در دسترس است. البته باید اشاره کنیم که بخش سینمایی در طبقات فوقانی قرار گرفته است تا محیط آرام و دلنشین هنر، به دور از غوغا باشد. نکته دیگر اینکه مدیریت هنری این مجتمع با استاد امیرشهاب رضویان، هنرمند گرانقدر ایرانی است.

  پردیس سینمایی مگامال، در کنار فاز دوم شهرک اکباتان نیز، از دیگر مجتمع‌های تجاری-تفریحی تهران است که غیر از داشتن فروشگاه، کافه و رستوران به فکر اعتلای هنر و اندیشه نیز هست و بخشی برای سالن‌های سینما در نظر گرفته است. مگامال با ده سالن سینما که مجموع ظرفیتشان 1350 نفر است، یکی از پردیس‌های سینمایی خوب غرب تهران است.

531294725254363

  پردیس سینمایی ارگ در میدان تجریش یکی دیگر از مجموعه‌های مدرن نمایش فیلم را داراست. مجتمع تجاری-تفریحی ارگ با داشتن تعداد زیادی فروشگاه، رستوران و کافی‌شاپ، یک گشت‌وگذار و تفریح عالی را برای هر کسی رغم می‌زند. قسمت سینمایی این مجتمع دارای سه سالن سینما با مجموع ظرفیت 290 نفر است. یکی از سالن‌های این سینمای لوکس قابلیت رزرو بلیط به صورت خانوادگی را برای مهمانان هنردوستش فراهم کرده‌است. البته باید اشاره کنیم که پردیس سینمایی ارگ، پخش فیلم‌های اجتماعی برای کودکان زیر هفت سال را ممنوع می‌داند.

  تهران پایتخت ایران است. کلان‌شهری پر از هیاهو و غوغا. سینماهایش یکی از جاهایی هستند که می‌توان در آنها، لحظه‌ای از این هیاهو دور شد. تهران با داشتن بیش از صد سینما، از این نظر در ایران پیشتاز است. از سینماهای باسابقه‌ای مثل آفریقا و فلسطین و شکوفه گرفته تا پردیس‌های سینمایی چون چارسو و کوروش و ارگ و مگامال، شما را از زندگی روزمره جدا می‌کنند و با جادوی پرده‌نقره‌ای به ماورای زندگی کسانی می‌برند که اگر واقعی‌تر از ما نباشند، خیالی‌تر نیستند. با گشتوک همراه باشید تا سینماهای تهران و دیگر شهرهای ایران را بشناسید.

{jcomments off}

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها