صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم 1917

نقد و بررسی فیلم 1917

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9019/1917/thumbs/phoca_thumb_l_3.jpg

« 1917 » یکی از بی سر و صداترین فیلمهای سینمایی امسال بود. در سالی که عنوان های سینمایی یکی پس از دیگری ما را غافلگیر و هیجان بی وصفی در وجودمان برای فرا رسیدن فصل جواز سینمایی ایجاد کردند، فیلم جدید سم مندس هیچ سهمی در تبلیغات نداشت! این تصمیم البته نه به دلیل اینکه فیلم مستقل بوده و احتمالاً می بایست در جشنواره ای مانند ” ساندنس ” اولین نمایشش را پشت سر می گذاشت، بلکه سیاست کمپانی بود که می خواست از انتشار جزئیات فیلم جلوگیری شود. برای کارگردانی که در یک دهه گذشته نام او را فقط با دو فیلم پر سر و صدای « جیمز باند » شنیده بودیم، این یک تصمیم غیرمنتظره محسوب می شد. اما این روش در نهایت خیلی هم بد نشد چراکه « 1917 » به حدی تماشایی است که ارزش چشم پوشی از این مخفی کاری بی جهت را داشته باشد!

داستان فیلم مانند عنوانش، در سال 1917 یعنی زمان وقوع جنگ جهانی اول آغاز می شود. دورانی که توپخانه های آتش برای نابودی مردان جنگ آماده بودند و خون های بسیاری بر روی زمین جاری می شد. فیلم درباره دو سرباز انگلیسی به نام اسکافیلد ( جرج مکای ) و بلیک (دین-چارلز چپمن ) است. دو سرباز وظیفه ای که تفاوت خاصی با همرزم هایشان ندارند اما ماموریتی قهرمانانه به آنان محول شده تا جان بیش از 1000 نفر از نیروهایشان را نجات دهند. این دو سرباز باید از خط مقدم جهبه که دشمن بمباران کرده عبور کنند و پیامی را به گروهان دیگر برسانند که در آن به حقه های دشمن و لزوم اتخاذ تصمیم متناسب در ارتباط با آن اشاره شده است.  

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/12/phoca_thumb_l_1-679.jpg

احتمالاً تا قبل از تماشای فیلم به این موضوع پی برده اید که « 1917 » بصورت تک سکانس ( سکانس پلان ) کارگردانی شده است. ویژگی که یکی از مشهورترین نمونه های آن را چند سال پیش آلخاندرو گنزالس ایناریتو در فیلم « بیردمن » بکار گرفت و قصه فیلم را بدون کات برای تماشاگر روایت کرد. البته در آن فیلم ایناریتو با شعبده بازی های تصویری ذهن مخاطب را به بازی گرفت تا متوجه کات های نسبتاً زیاد فیلم نشویم اما کاری که سم مندس در اینجا انجام داده به مراتی پیچیده تر، سخت تر و خیره کننده تر از هر فیلم سکانس پلانی است که تا به امروز ساخته شده است. مندس در « 1917 » یک جنگ واقعی را بازسازی کرده و تماشاگر را در سالن سینما به داخل جنگی پایان نپذیر می برد که طرفین ماجرا قصد کوتاه آمدن در رقم زدن تراژدی را ندارند و دائم در حال ضربه زدن به یکدیگر هستند.

« 1917 » اثری ضد جنگ نیست و نمی خواهد که پیامی سیاسی درباره جنگ و تبعات آن ارائه کند. مندس به جای اینکه به تماشاگران در سالن های سینما درس اخلاق بدهد، از آنها خواسته که به داخل جنگ بروند و به تماشای داستان واقعی جنگ در جبهه ها بنشیند به طوریکه حتی نتوانند پلک بزنند و هیچ صحنه ای را از دست ندهد. فیلم دو سرباز را به عنوان قهرمانانی که قرار است یک پیام مهم را به مقصد برسانند معرفی می کند اما به آنها اعتباری برای قهرمان بودن نمی دهد. خود سربازان هم وحشت زده هستند و حتی یکی از آنها می داند که مدال های جنگ احتمالاً احمقانه ترین افتخاری است که می تواند نصیب کسی شود. آن دو سفر ترسناک و مهیبی را در دل جنگ و خط مقدم آغاز می کنند که تماشای لحظه به لحظه آن تن مان را می لرزاند.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/12/phoca_thumb_l_5-921.jpg

فضایی که مندس در « 1917 » ترسیم کرده یک نمونه از واقعیت جنگ است. در این فضاسازی جنگ تقدیس نشده و از دل آن قهرمان زاده نمی شود. در این محل نزاع تنها بوی لاشه موش های کثیف و جسد انسان های به رگبار بسته شده یافت می شود که درباره آنها هیچ چیز نمی دانیم. ما نمی دانیم آنها که هستند و چه آرزوهایی در زندگی داشته اند. دقیقاً همان ویژگی که درباره دو نقش اصلی یعنی اسکافیلد و بلیک نیز صدق می کند. مندس می خواسته که دو سرباز نقش اصلی فیلم مانند دیگر مردان جنگ باشند. بی هویت و وحشت زده و ناامید از اینکه بتوانند تاریخ ساز شوند. استرس و پوچی این دو در مسیر سفرشان چنان دقیق پایه ریزی می شود که تماشاگر هم در سالن سینما به یک پوچی عمیق می رسد!

 اما آیا این جنگ سرد و مهلک قرار است نقطه پایانی هم داشته باشد که ما بتوانیم سرانجام رستگار شدن دو سرباز را ببینیم؟ این پایان شاید اجازه بدهد تا نفس آرامی بکشیم و بر روی صندلی مان نشسته و بگوییم: « این جنگ لعنتی بهرحال تمام شد! » اما سم مندس در اینجا با ما چندان هم عقیده نیست! او باهوش است و می داند که در جنگ هیچ نشانی از رستگاری نیست. هیچکس در جنگ به مرتبه بالاتری در انسانیت دست نیافته و برعکس، در چرخه خشونت بارها و بارها تکرار می شود. این داستان جنگ هاست که برای کسانی که در میدان نبر نبوده اند با افتخار روایت می شود، اما در واقعیت همیشه حقایق جنگ به پلیدی و پوچی می رسند و یک زخم عمیق بر جای می گذارند؛ همانطور که « 1917 » آن را روایت می کند.

 

 

10                                                         imdb logo22

 

منتقد : دیوید ساندرلند

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

19171917

کارگردان : Sam Mendes

نویسنده : Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns

بازیگران :

Dean-Charles Chapman…Lance Corporal Blake

George MacKay…Lance Corporal Schofield

Daniel Mays…Sergeant Sanders

Colin Firth…General Erinmore

رده سنی : R (مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : جنگی

زمان : 119 دقیقه 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها