صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم ایرانی : نقد و بررسی فیلم خون شد

نقد و بررسی فیلم خون شد

خون شد

 

خلاصه داستان:

فضلی ( سعید آقاخانی ) از زندان که بیرون می آید و به خانه پدری می رود، متوجه می شود که خانواده و کاشانه اش در حال نابودی است. او تصمیم می گیرد به اوضاع سر و سامانی بدهد اما..

 

کارگردان :

مسعود کیمیایی : یکی از مشهورترین و محبوب ترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران و سازنده آثار ماندگاری همچون « قیصر » و « گوزن ها » می باشد. از مسعود کیمیایی به عنوان شناسنامه و ارکان اصلی سینمای ایران یاد می کنند.

 

نقد فیلم « خون شد »:

برای نقد « خون شد » پیش از هرچیز باید این نکته را مد نظر داشت که مسعود کیمیایی پس از چند دهه هنوز از تفکرات دهه 40 خود عبور نکرده و به اعتقاداتش پایبند مانده است. این موضوع در ذات مشکلی برای کارگردان پیشکسوت ایرانی ایجاد نمی کند. در سینمای جهان نیز کوئینتین تارانتینو سال هاست با آثار خونین خود به سینما می آید و همواره نیز مورد ستایش مردم و منتقدین قرار می گیرد. مسعود کیمیایی نیز از جمله پیشرو ترین و موفق ترین کارگردانان تاریخ پیش از انقلاب اسلامی در ایران است اما تفاوت اینجاست که ایده های کیمیایی در طی دهه های گذشته، هیچ تغییر و تحولی نداشته اند و با همان حال و هوای قدیمی،هر بار در قالب یک داستان تکراری دوباره به سینما می آیند.

قهرمانان آثار کیمیایی کماکان چیزی شبیه به قیصر هستند. قصیری که یکی از محبوب ترین شخصیت های تاریخ سینمای ایران است و تبدیل به یک نماد برای سینمای کیمیایی شده است. اما مشکل اصلی « خون شد » نه سوژه داستان، بلکه پرداخته کهنه فیلمساز به قصه اش است. به نظر می رسد کیمیایی هنوز نتوانسته قواعد فیلمسازی عصر حاضر را درک کند و کماکان ترجیح می دهد به سبک و سیاق فیلم های پیش از انقلاب داستانش را روایت کند. نتیجه این رویکرد، فیلم « خون شد » است. فیلمی که به جای دیالوگ، مونولوگ می گوید و به سختی می توان عناصر دنیای مدرن را در آن یافت.

خون شد

متاسفانه فضلی، قهرمان جدید دنیای سینمایی مسعود کیمیایی نیز مانند ساخته های دو دهه اخیر کارگردان، حرف تازه ای برای گفتن ندارد. مسئله او، مسئله تکراری دنیای کیمیایی است. از ناموس گرفته تا اعتیاد و کمی هم کنایه به سیاست و حاکمیت،شاکله فیلم « خون شد » را تشکیل می دهد. ایده های کارگردان برای ثبت خشونت در فیلم زمانی که بازوی اجرای قوی ندارد، از فیلم مضحکه ای ساخته که در برخی از سکانس های آن تماشاگر به راحتی می خندد و کارگردان را دست می اندازد.سکانس هایی که کارگردان به زورِ تصویر می خواهد پیام های اخلاقی و اجتماعی به مخاطب بدهد اما مشکل اینجاست که او نمی داند مخاطب او دیگر کسانی نیستند که در مقابل سینما لاله زار صف بکشند!

سینما از زمانی که کیمیایی « قیصر » را می ساخت تغییر کرده و مخاطب امروز هم ارتباط چندانی با دنیای قدیمی کیمیایی برقرار نمی کند. در این وضعیت، تنها راه نجات فیلمساز توجه به دنیای پیرامون و خروج از انزوای خود خواسته اش است. انزوایی که نتیجه آن غیر واقعی بودن دیالوگ ها و موقعیت های فیلم و در برخی مواقع، کمیک شدن آن ها شده است. فیلمی که در آن شخصیت واقعی ساخته نمی شود و همگی آدم های آن فقط و فقط در دنیای ذهنی مسعود کیمیایی قابل درک هستند.

خون شد

« خون شد » در آن سکانس چاقوکشی نهایی که مهر و امضاء همیشگی کارگردانش را پای اثر دارد، قصه را به پایان می رساند. قصه ای تکراری که بارها گفته شده و بدتر اینکه فیلمساز حتی ذره ای از خلاقیت های دهه های اخیر را در روایت قصه تازه اش به کار نگرفته است. « خون شد » بی حوصلگی محض مسعود کیمیایی را نشان می دهد که گویی تنها از روی عشق و علاقه فیلم می سازد و اهمیتی به کیفیت آن ها نمی دهد. شاید « خون شد » برای عاشقانه و شیفتگان دنیای کیمیایی اثری لذت بخش باشد اما با معیارهای امروز سینمایی، قطعاً « خون شد » در رده بدترین فیلم های کیمیایی قرار می گیرد. فیلمی که حتی اگر آن را با معیارهای سینمای مسعود کیمیایی در دهه 40 مقایسه کنیم، فیلمی ضعیف و فراموش شدنی است.

 

10

 

 

منتقد : مائده اکبریان

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : خون شد خون شد

کارگردان : مسعود کیمیایی

فیلمنامه : مسعود کیمیایی

تهیه کننده : جواد نوروزبیگی

مدیر فیلمبرداری: علیرضا زرین دست

بازیگران :

سعید آقاخانی

لیلا زارع

هومن برق نورد

سیامک صفری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها