صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : بی توجهی حکومت چین به اسکار تاریخی کلئویی ژائو

بی توجهی حکومت چین به اسکار تاریخی کلئویی ژائو

01 chloe zhao 2424

«کلوئی ژائو» کارگردان «سرزمین خانه‌به‌دوشان» (Nomadland) یکشنبه شب در نود و سومین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار دو جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را دریافت کرد و تاریخ‌ساز شد. این موفقیت او را به اولین زن آسیایی تباری تبدیل می‌کند که اسکار بهترین کارگردانی را به خانه می‌برد. با این حال، پیروزی تاریخی ژائو در چین، کشور زادگاه کارگردان پوشش رسانه‌ای داده نشده است.

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، «هالیوود ریپورتر» می‌نویسد: «تا چند ساعت پس از برگزاری مراسم، نه آژانس خبری شین‌هوا نه نشریه پوپولیت گلوبال تایمز هیچ گزارش از پیروزی‌های متعدد ژائو در مراسم اهدای جوایز آکادمی منتشر نکرده‌اند… یکی از معدود مقالات منتشر شده در وبسایت خبری خصوصی 163.com است که اتفاقاً از این فرصت استفاده کرده تا نه‌چندان-زیرکانه، از یکی از مهم‌ترین اولویت‌های جئوپولیتیک چین دفاع کند. در این مقاله دو خطی آمده است که ژائو به «دومین فیلمساز چینی برنده اسکار پس از «انگ لی»» تبدیل شده است.» این در حالی است که هم اسکار و همه دنیا لی که متولد تایوان است را فیلمسازی تایوانی می‌داند، نه چینی.»

یک روز پس از برگزاری اسکار «گلوبال تایمز» مقاله‌ای تحت عنوان «فیلم «سرزمین خانه‌به‌دوشان» به کسانی که میان رقابت ایالات متحده و چین گرفتار شده‌اند یادآور می‌شود که امید خود را از دست ندهند» این مقاله پیروزی ژائو را «خوب» می‌خواند اما اضافه می‌کند: «امیدواریم که بیشتر و بیشتر بالغ شود.» در بخش دیگری از مقاله آمده است: «کسانی که در زمینه [مبادلات فرهنگی میان دو کشور] به دنبال فرصت می‌گردند با مشکلات و مزاحمت‌هایی برخورد خواهند کرد که در در گذشته بی‌سابقه بوده. آن‌ها سخت بتوانند هر دو طرف را راضی کنند.»

اسکار قابل‌پیش‌بینی ژائو در چین پوشش داده نشد اما پیش از برگزاری مراسم نیز کمپین بازاریابی فیلم «سرزمین خانه‌به‌دوشان» در این کشور با سانسور شدید همراه بود و احتمال اکران آن در چین را تضعیف کرد.

مصاحبه‌ی ژائو که فیلمسازی زاده‌ی پکن است سبب بروز چنین مشکلاتی شد است. ژائو در به مجله «فیلم‌میکر» گفته بود: «به زمانی برمی‌گردد که در چین نوجوان بودم، جایی که سراسرش را دروغ پوشانده.» دومین نقل قول بحث‌برانگیز این کارگردان در یک نشریه استرالیایی منتشر شد اما در این مورد اشتباهی روی داده بود. این نشریه به نقل از ژائو نوشته بود که «ایالات متحده حالا کشور من است»، در حالی که او در واقع گفته بود: «ایالات متحده کشور من نیست.»

انتشار تصاویری از نقل قول‌های ژائو در شبکه‌های اجتماعی چین سبب شد که بعضی از هشتگ‌ها، پوسترها و تاریخ پخش فیلم «سرزمین خانه‌به‌دوشان» از دسترس خارج شود.


خواندن مقالات زیر توسط مووی مگ پیشنهاد می شود:

چینی ها از اکران « شکارچی هیولا » جلوگیری کردند!

حمله دادستان آمریکا به هالیوود و دیزنی بابت تعظیم در برابر چین!

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها