صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم ایرانی : نقد فیلم حکم تجدید نظر

نقد فیلم حکم تجدید نظر

نقد فیلم حکم تجدید نظر

خلاصه داستان:

پس از وقوع یک قتل، مادر قاتل (ژیلا صامتی) به دنبال راهی برای خارج کردن فرزندش از زندان و بازگشت به زندگی عادی است اما…

کارگردان:

محمدامین کریم پور: چهره مشهور فضای مجازی که عهده شهرتش را مدیون ساخت کلیپ های پربازدید در فضای اینستاگرام است. «حکم تجدید نظر» اولین تجربه فیلمسازی کریم پور در سینما به شمار می رود.

نقد فیلم «حکم تجدید نظر»:

اولین فیلم محمدامین کریم پور همانطور که انتظار می رفت ایرادات عجیب و ساختاری دارد. ایراداتی که بخش بزرگ آن به عدم تجربه فیلمسازی کریم پور در فضایی غیر از اینستاگرام می گردد. فیلمنامه «حکم تجدید نظر» به اندازه ای حفره و مشکلات عجیب دارد که حتی گاهی فیلم را تبدیل به اثری طنز می کند. کریم پور در طول فیلم، شخصیت ها و موقعیت های متعددی را به مخاطب معرفی کرده که به به طور شگفت انگیزی به حال خود رها می کند.

به عنوان مثال، در فیلم شخصیت پدر (همسر سابق مادر آرش) که در بخش هایی از فیلم حضور دارد اما نه می دانیم قبلاً کجا بوده و نه می دانیم الان کجاست و فیلم هم به یکباره او را از فیلم حذف می کند! این در شرایطی است که شخصیت پدر در ابتدای فیلم حضور فعالی داشت و حتی زمانی که نیاز به حضور او نبود، خود ر ا به معرکه می رساند تا بتواند موقعیت را به نفع خود تغییر دهد اما زمانی که موقعیت بغرنج شده و شرایط سخت تر می شود، هیچ خبری از شخصیت پدر نیست و به عجیب و غریب ترین شکل ممکن از داستان حذف می شود!

نقد فیلم حکم تجدید نظر

فارغ از شخصیت پدر، فیلم خرده روایت های دیگری را هم مطرح می کند که کارکرد مشخصی ندارند. مقوله اهدای عضو وصله ای کاملاً ناجور در کلیت قصه است به طوری که توازن داستان را برهم ریخته است. مقوله ای که هیچ ارتباطی به هسته اصلی داستان ندارد و پرداختن نصفه و نیمه به آن تنها زمان مفید فیلم را کاهش داده است. ایرادات تدوین و فیلمبرداری نیز در اثر قابل مشاهده است به طوری که گاهی هنگام صحبت با تلفن به یکباره سکانس کات نامربوطی می خورد و بحث به پایان می رسد. نمونه این مشکل را می توان در سکانس گفتگوی تلفنی پس از سرقت منزل مشاهده کرد که در نوع خودش عجیب است. وجود شخصیت های عجیب و غریبی همچون پرستاری که از موسیقی و صدای خوش برای بهبود وضعیت بیمار سخن می گوید نیز در نوع خودش جالب است!

اما یکی از بزرگترین ضعف هایی که می توان در فیلم مشاهده کرد، بازی بازیگران فیلم است که به جز ژاله صامتی، در وضعیت بحران قرار دارند! بازیگران مطرحی از جمله همایون ارشادی که یکی از بدترین بازی های دوران بازیگری اش را در فیلم به نمایش گذاشته و حتی در مقاطعی به راحتی می تواند باعث خنده مخاطب شود. بازیگران فرعی دیگر نیز وضعیت بهتری از ارشادی ندارند و عدم توانایی کارگردان در بازی گرفتن از بازیگران به وضوح در فیلم «حکم تجدید نظر» قابل رویت است.

نقد فیلم حکم تجدید نظر

محمدامین کریم پور راهی طولانی برای تبدیل شدن به یک فیلمساز پیش روی دارد. پشتوانه محکم او در فضای مجازی و محیط اینستاگرام هیچ تضمینی برای موفقیت او در سینما نخواهد بود چراکه مدیوم سینما تفاوت فراوانی با فضای مجازی دارد. در سینما قصه و شخصیت ساخته شده و سپس پرداخت می شوند، ویژگی که به طور مشخص در فیلم «حکم تجدید نظر» در ضعیف ترین حالت ممکن خلق شده است. به روایت پر ایراد کریم پور، گره گشایی نهایی فیلم را هم باید اضافه کرد که علامت سوال های منطقی فراوانی بر جای می گذارد که فیلمساز به آن پاسخی نمی دهد. «حکم تجدید نظر» هیچ شباهتی به یک فیلم سینمایی ندارد و در بهترین حالت می تواند تله فیلم یا یک اثر ویدیویی باشد.

10

 

 

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم: حکم تجدید نظردانلود فیلم حکم تجدید نظر

کارگردان: محمدامین کریم پور

فیلمنامه: رضا کریمی

تهیه‌کننده: رضا کریمی

بازیگران:

ژاله صامتی

همایون ارشادی

زیبا کرمعلی

شاهرخ فروتنیان

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها