صفحه اصلی > پنج برتر : 5 فیلم اکشن برتر تاریخ سینما

5 فیلم اکشن برتر تاریخ سینما

face off870

 

همه ساله آثار اکشن زیادی در هالیوود ساخته می شوند که تنها تعداد معدودی از آنها ماندگار می شوند. در این مقاله سعی شده تا 5 فیلم برتر ژانر اکشن تاریخ سینما به شما عزیزان معرفی شود.

البته لازم به ذکر هست، نامهایی که در این لیست مشاهده می کنید ، براساس نظرات شخصی ، شخصِ نویسنده قرار داده شده و هرگز دلیلی بر برتر بودن مطلق آنها نیست. در تنظیم این لیست سعی شده از ذکر نام آثار اکشن کلاسیک و معروف سینما از جمله « بن هور » خودداری شده و به آثار ساخته شده از دهه ی 80 به بعد ، پرداخته شود.

شما می توانید نام فیلمهای اکشن مورد نظر خودتان را نیز در بخش نظرات اعلام نمائید.

5- تغییر چهره : جان وو را اکثراً با اکشن های اغراق شده و شخصیت های اغلب معلق در هوا (!) می شناسند. کارگردانی که علاقه بسیار زیادی به تکنیک اسلوموشن دارد و در آثارش معمولاً سکانس های تیراندازی مستقیم بصورت اسلوموشن فیلمبرداری می شود. اما در میان آثار اکشن ساخته شده توسط جان وو که اغلب آنها هم متوسط هستند، یک فیلم مسیرش را از دیگران جدا کرد و تبدیل به یکی از بهترین اکشن های سینما شد که آن فیلم « تغییر چهره » با بازی نیکلاس کیج و جان تراولتا بود. « تغییر چهره » یکی از اکشن های پر تعلیق و بسیار هیجان انگیزی بود که توسط جان وو ساخته شد و اگرچه فیلمنامه پر نقصی داشت ، اما یکی از خوش ساخت ترین آثار اکشن دهه ی 90 محسوب می شد که هنوز هم می تواند هر تماشاگری را به خود جذب کند؛ نماهای مشترک بین جان تراولتا و نیکلاس کیج در این فیلم ، در تاریخ سینما ماندگار شد.

predator2
4- شکارچی : قسمت اول فیلم « شکارچی » (در ایران این فیلم را با نام « غارتگر » هم می شناسند ) با بازی آرنولد شوارتزنگر، یکی از معدود آثار اکشن تاریخ سینما محسوب می شود که خوب شروع می شود و به خوبی هم پایان می پذیرد. این فیلم اکشن – تخیلی به دور از هرگونه شلوغی و جلوه های ویژه احمقانه و دست و پاگیر، صرفاً تماشاگر را در موقعیتی قرار می داد تا از طرفی از شخصیت منفی فیلم ( که تا یک سوم پایانی فیلم اصلا او را به درستی نمی بیند ) به شدت هراس داشته باشد و از طرفی هم از اکشن کم نقص فیلم لذت کافی ببرد. « شکارچی » یکی از بهترین آثار سینمای اکشن هالیوود محسوب می شود که البته دنباله هایش، نام فیلم اصلی را هم خدشه دار کردند!
theMatrix2 2379796k
 
3- ماتریکس : قسمت اول فیلم « ماتریکس » ( نه دو دنباله بعدی !) یک اتفاق جدید در سینمای اکشن محسوب می شد که حتی می توان گفت انقلابی در این ژانر به پا کرد. تا پیش از ساخته شدن « ماتریکس » ، اغلب ساخته های اکشن فاقد فیلمنامه ای قابل اعتنا بودند و جلوه های ویژه همگی آنها هم تقریباً یکسان بود!

اما « ماتریکس » با ورود به سینما ، معادله ساخت آثار اکشن را برهم زد و فیلمی به تماشاگران معرفی شد که فیلمنامه ای جذاب و حتی فلسفی داشت و جلوه های ویژه کامپیوتری اش نیز از فناوری های جدید ( از جمله طناب ) به بهترین شکل ممکن بهره گرفته بود. « ماتریکس » بدون شک یکی از چند فیلم اکشن برتر تاریخ سینماست که مخصوصاً به جهت استفاده از فناوری های جدید در ساخت مبارزات تن به تن که تا آن موقع دیده نشده بود، می تواند در رده سوم لیست ما جای بگیرد. لازم به ذکر است که دو دنباله دیگر « ماتریکس » هرگز در حد و اندازه های قسمت اول نبودند.

die hard 1
2- جان سخت : قسمت اول « جان سخت » و شخصیت جالب جان مک کلین، یکی از بهترین ساخته های اکشن دهه ی هشتاد و تاریخ سینماست که پس از گذشته نزدیک به 25 سال از اکرانش، کماکان می تواند هر تماشاگری را در جلوی تلویزیون میخکوب کند. ایده اولیه « جان سخت » این بود که یک پلیس معمولی را در موقعیت های وحشتناک امنیتی قرار دهد و این پلیس هم از حس وظیفه شناسی خودش به نحو احسن استفاده کرده و تقریباً با کمترین دانش نظامی ممکن، بزرگترین توطئه ها را خنثی سازد. این ایده در قسمت اول با بازی عالی بروس ویلیس و آن چهره همیشه خسته اش، تبدیل به یکی از ماندگارترین آثار اکشن تاریخ سینما شد اما در قسمت های بعدی در سراشیبی سقوط قرار گرفت و آخرین قسمت از این مجموعه هم که درست پس از 25 سال از ساخت اولین قسمت به نمایش درآمد، بدون شک یکی از بدترین اکشن های سال است!
 
terminator-2
1- ترمیناتور 2 : « ترمیناتور 2 : روز داوری » ( به این فیلم « نابودگر » هم می گویند ) ، بدون شک برترین فیلم اکشن ساخته شده در تاریخ سینماست که کمترین نقص ممکن را در این ژانر همیشه پر از مشکل(!) ، تجربه کرده است. جیمز کامرون با ساخت « ترمیناتور 2 » به واقع توانست معنی و مفهوم سینمای اکشن را دگرگون کرده و تصویری دیگر از این ژانر که تا آن زمان در بازوان قدرتمند مردان خلاصه می شد، ارائه دهد.

« ترمیناتور 2 » کماکان پس از گذشت 22 سال از ساخته شدنش، یک اکشن پرمغز ، کاملاً خلوت و بدور از شخصیت های مکمل اضافی و روایت یکپارچه است که به خوبی آغاز می شود و با استادی کامل به پایان می رسد. تماشای دوباره « ترمیناتور 2 » پس از گذشت 22 سال و میخکوب شدن بر صفحه تلویزیون وقتی که مرد جیوه ای با آن جلوه های ویژه نوپا دوباره شکل میگیرد، گواه بر این ادعاست که ایده و اجرا بسیار مهمتر از کامپیوتر و افکت های رنگارنگی است که اینروزها در اکثر آثار اکشن نظیر سری « ترنسفورمز » پیدا می شود.

میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها