صفحه اصلی > رپرتاژ : یو اس دی کوین (USDC) چیست؟

یو اس دی کوین (USDC) چیست؟

یو اس دی کوین (USDC) چیست؟

در این مقاله به بررسی و نحوه خرید USDC می پردازیم. یو اس دی کوین، یک استیبل کوین کاملاً ذخیره شده، برای اطمینان از برابری قیمت با دلار آمریکا ایجاد شد.

یو اس دی سی (USDC) یک استیبل کوین با وثیقه فیات است، یک دارایی دیجیتال غیرمتمرکز که بر روی بلاک چین بنا شده و برای تثبیت ارزش خود در برابر نوسانات بازار، به یک ارز فیات – در این مورد، دلار ایالات متحده – متصل است. با این حال، USDC تنها استیبل کوین موجود در بازار نیست. یک استیبل کوین دیگر با پشتوانه دارایی (دلار آمریکا) به نام تتر (USDT) در سال 2014 توسط Tether Limited راه اندازی شد.

صرافی Circle و Coinbase مستقر در بوستون، ارز (USDC) را در سال 2018 ایجاد کردند. USD Coin ادعا می کند که ارزش آن معادل یک دلار آمریکا است، به این معنی که به ازای هر USDC در گردش، یک دلار آمریکا در ذخیره نگه داشته می شود. در اصل، USD Coin سرویسی است که دلار آمریکا را توکنیزه می کند و استفاده از آن را از طریق اینترنت و در بلاک چین های عمومی آسان تر می کند.

برخلاف ارزهای دیجیتال، یو اس دی کوین را نمی توان مینت کرد. USDC به عنوان ERC-20، پرکاربردترین استاندارد برای برنامه های بلاک چین، در دسترس است، و قابلیت همکاری با سایر برنامه های غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم (DApps) را دارد. با این حال، فقط به شبکه اتریوم محدود نمی شود. در عوض، USD Coin با شبکه های بلاک چین قابل توجهی از جمله Solana، Stellar، Algorand، Flow و TRON سازگار است.

ارز USDC از زمان معرفی، خود را به عنوان یکی از اجزای مهم بازار استیبل کوین با نقدینگی فراوان و معامله در صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز در سراسر جهان تثبیت کرده است.

یو اس دی کوین چگونه کار می کند؟

هر بار که USD واریز می شود، یک قرارداد هوشمند USDC ایجاد می کند که ممکن است با یک دلار بازخرید شود.

صادرکنندگان تجاری USDC باید دارای یک یا همه مجوزهای مورد نیاز حوزه های قضایی اجرایی باشند. علاوه بر این، آنها باید از فرآیندهای ممیزی شده مبارزه با پولشویی و انطباق با الزامات گروه ویژه اقدام مالی اطمینان حاصل کنند.

آنها باید از مبادله قابل تعویض و بازخرید توکن های یو اس دی سی (USDC) از سایر صادرکنندگان معتبر حمایت کنند و از گزارش های بیشتر و بررسی مشخصات تعیین شده توسط مرکز پیروی کنند. ناشران USDC همچنین باید ذخایری را با نسبت 1:1 به مقدار توکن های صادر شده نگه دارند و با تاییدیه حسابرسان عمومی واجد شرایط، مدرک ماهانه منتشر شده از ذخایر ارائه دهند.

از نظر فنی، هر بار که یک دلار واریز می شود، یک توکن USDC از طریق یک قرارداد هوشمند ایجاد می شود. علاوه بر این، هر کوین USD قابل بازخرید برای یک دلار است و توسط یک دلار یا یک دارایی به دلار (ارز فیات) پشتیبانی می‌شود که در حساب‌های مؤسسات دارای مجوز در ایالات متحده نگهداری می‌شود.

برای اینکه استیبل کوین‌ها و USDC طبق برنامه عمل کنند، طرف‌های مسئول نظارت بر آنها باید قابل اعتماد و شفاف باشند. در نتیجه، Circle از Grant Thornton LLP، یک شرکت حسابداری ایالات متحده، برای حسابرسی آن حساب‌ها و ارائه به‌روزرسانی‌های معمول از طریق گواهی‌های ماهانه در مورد ذخایر حمایت‌کننده USDC استفاده می‌کنند.

سپس، برای حفظ پشتوانه ثابت، زمانی که مصرف‌کننده می‌خواهد USDC را به دلار بازخرید کند، کوین ها برای همیشه از بین می‌روند یا سوزانده می‌شوند و وجوه از ذخایر به بانک خارجی مشتری بازگردانده می‌شود.

ویژگی های منحصر به فرد USD Coin چیست؟

یو اس دی کوین یک استیبل کوین کاملا شفاف و حسابرسی شده است که به دلار آمریکا متصل است و می تواند برای پرداخت های جهانی فوری، خرید کالاها و خدمات، وام دادن و استقراض بدون دخالت اشخاص ثالث استفاده شود.

قیمت USDC ارزش دلار آمریکا را حفظ می کند و آن را به گزینه ای منحصربفرد برای نگهداری یک ارز دیجیتال بدون تحمل ریسک قیمت ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین (BTC) و اتر (ETH) تبدیل می کند. سایر ویژگی های قابل توجه USD Coin در زیر توضیح داده شده است:

پرداخت‌های جهانی فوری: USDC به افراد و کسب‌وکارها اجازه می‌دهد پرداخت‌ها را در دارایی‌های دیجیتال به صورت 24 ساعته بپذیرند. در نتیجه، امکان انتقال پول از مرزهای بین المللی به سرعتی مشابه ارسال پیامک وجود دارد.

خرید کالا و خدمات: خرده فروشان آنلاین به مشتریان اجازه می دهند اقلام مختلف را با استفاده از USDC خریداری کنند. به عنوان مثال، کاربران می توانند مجموعه NFT لحظات کمیاب بسکتبال را با USDC در بازارهای آنلاین معروف مانند NBA Top Shot خریداری کنند.

وام و استقراض فوری: USDC را می توان بدون دخالت اشخاص ثالث به افراد نیازمند وام داد. به طور مشابه، می توان به طور آنی USDC را قرض کرد و در عرض چند ثانیه شروع به استفاده از وجوه کرد به جای اینکه چندین هفته برای تضمین وام صبر کرد.

مزایا و معایب یو اس دی کوین چیست؟

ارز USDC پرداخت‌های فوری را ارائه می‌کند، کاربران را از نوسانات قیمت بازار ارزهای دیجیتال نجات می‌دهد و توسط یک شرکت حسابرسی تحت نظارت حسابرسی می‌شود و آن را به یک استیبل کوین شفاف تبدیل می‌کند. با این حال، فرصت‌های افزایش قیمت را ارائه نمی‌دهد و سرمایه‌گذاران ممکن است در هنگام معامله با USDC، هزینه‌های تراکنش و برداشت بالایی را متحمل شوند.

یکی از مزیت های کلیدی USD Coin سرعت تراکنش است. معمولاً برای ارسال و دریافت دلار باید مدت زیادی صبر کرد زیرا موسساتی مانند بانک ها و رویه های پیچیده آنها روند تراکنش ها را کند می کند. با این وجود، USDC اجازه تسویه و تسویه فوری پرداخت ها را می دهد.

علاوه بر این، استیبل کوین‌هایی مانند USDC، کاربران را از نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال نجات می‌دهند، زیرا موسسات مالی پیشرو آمریکایی اطمینان می‌دهند که ذخایر سرکل 100% توسط دلار آمریکا یا خزانه‌های کوتاه‌مدت همیشه پشتیبانی می‌شود. علاوه بر این، اکسچنج های دارایی دیجیتال متعددی وجود دارد که می توان USDC را از آنها خریداری کرد. بسیاری از صرافی ها نیز امکان برداشت USDC را از طریق بلاک چین های مختلف فراهم می کنند.

علاوه بر این، با استفاده از کیف پول کریپتو، می توان به سرعت پرداخت های برون مرزی یا حواله انجام داد. همچنین می توان با وام دادن به USDC در پلتفرم های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) مانند Aave درآمد غیرفعال به دست آورد.

صرف نظر از مزایای فوق، یو اس دی کوین ممکن است یک دارایی سرمایه گذاری ایده آل برای کسانی که به صورت حرفه ای بازار و اخبار ارز دیجیتال را دنبال میکنند به دنبال کسب درآمد از دارایی های دیجیتال هستند نباشد، زیرا USDC ممکن است فرصت های بالقوه افزایش قیمت را برای کسب سود ارائه ندهد.

همچنین، برخی از صرافی‌ها برای برداشت استیبل کوین USDC کارمزد بالایی دریافت می‌کنند و کارمزد تراکنش‌ها ممکن است بیشتر از انتقال بانکی معمولی یا انتقال پی پل برای تراکنش‌های کوچک‌تر باشد. علاوه بر این، حتی اگر پلتفرم‌های DeFi برای هر وام USDC سود بیشتری ارائه دهند، ریسک بیشتری دارند.

منبع: نیپوتو

{jcomments off}

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها