یكتا ناصر ـ بازیگر سینما و تلویزیون ـ كه در حال حاضر مینی سریال «رهایی» را روی آنتن شبكه چهار دارد، گفت: ناراحتم از اینكه «رهایی» تبدیل به سریال شد؛ چرا كه شاخصههای یك تلهفیلم با سریال تفاوت دارد و اصلا درست نیست كه قصه كشدار شود.
بازیگر نقش «نرگس» در مینی سریال «رهایی»، خاطرنشان كرد: «رهایی» قرار بود تلهفیلم باشد ولی نمیدانم كه چطور شد كه به سه قسمت تبدیل شد؛ گویا این اتفاق هم ترفند جدیدی است. من زمانی كه فیلمنامهی «رهایی» را خواندم به نظرم بد نیامد اما در حد یك فیلم تلویزیونی بود و اصلا مناسب مینی سریال نبود؛ چرا كه احساس میكنم به اندازهی یك سریال در آن نه كشش و نه متریال وجود داشت. به دنبال این شاید اگر این كار در قالب فیلم تلویزیونی نمایش داده میشد، خیلی بهتر و بیشتر دیده میشد.
وی با تاكید بر اینكه شاخصههای كار سینمایی، تلویزیونی و سریال با یكدیگر تفاوت دارند، خاطرنشان كرد: یك بازیگر زمانی كه میخواهد در یك فیلم تلویزیونی بازی كند، خیلی تفاوت دارد تا اینكه بخواهد در یك سریال ایفای نقش كند؛ مثل این است كه تلهفیلمها را تبدیل به فیلم سینمایی كنند. البته منظورم از این صحبتها این نیست كه من در كار بازیگری كم میگذارم و برای سریال بیشتر زمان میگذارم، خیر؛ ولی شاخصههای كار سینمایی، تلویزیونی و سریال هر یك تفاوتهایی با هم دارند مقدار قصهای كه برای شخصیتهای یك فیلم تلویزیونی نوشته میشود با یك سریال فرق میكند. من فكر میكنم قصهی «رهایی» برای تلهفیلم بهتر بود تا اینكه بخواهیم با كشش دادن یكسری سكانسها یك كاری را تبدیل به سریال كنیم و این اصلا كار درستی نیست.
همچنین او در ادامه صحبت كوتاهی دربارهی حضورش در مینی سریال «رهایی» داشت و گفت: فیلمنامهی «رهایی» بد نبود و برایم جذاب بود كه یك بازیگر بخواهد نقش یك بازیگر را ایفا كند؛ بنابراین همین برایم انگیزه شد و بیشتر باعث شد تا برایم جالب باشد كه نقش نرگس ـ یك هنرمند تئاتر ـ را بازی كنم؛ به دلیل اینكه بازیگران و هنرمندان هم زندگی خانوادگی دارند و ممكن است تمام مسائلی كه مردم عادی با آنها درگیرند بازیگران هم نیز با این مشكلات درگیر باشند كه شاید كمی دور از ذهن مخاطبان باشد.
ناصر دربارهی لوكیشن مینی سریال «رهایی» بیان كرد: اینكه «رهایی» در كاشان تصویربرداری میشد، دوست داشتم و دلم میخواست تجربه یك جایی غیر از تهران را داشته باشم؛ البته من در شهرستانهای مختلف هم كار كردم اما راستش تا به حال به كاشان نرفته بودم و برایم توفیق اجباری شد كه به آنجا بروم.
وی اضافه كرد: در ساخت فیلمهای تلویزیونی كارگردانان جوانی تازه شروع به كار میكنند؛ برخی از آنها اطلاعات خوبی دارند و با سینمای روز دنیا آشنایی زیادی دارند. به همین خاطر معتقدم تا زمانی كه با آنها كار نكنیم و محك نزنیم نمیتوان تصمیم گرفت و من هم احساس كردم باید این اتفاق میافتاد؛ البته مینی سریال «رهایی» جزو كارهای مورد علاقهی من نیست اما امیدوارم آقای بخارایی ـ كارگردان «رهایی» ـ با این تجربهای كه كسب كرد در آینده كارهای موفقتری را از خودش نشان دهد.
كمبود بودجه، عاملی برای عدم تمایل بازیگران چهره به تلهفیلمها
این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه دربارهی عدم تمایل بازیگران چهره به حضور در فیلمهای تلویزیونی، خاطرنشان كرد: من فكر میكنم یكی از دلایل حضور كمرنگ بازیگران چهره در فیلمهای تلویزیونی به مسالهی بودجه برمیگردد؛ شاید از پس دستمزد بازیگران شاخص برنمیآیند. البته خدا را شكر كه در حال حاضر بسیاری از بازیگران خوب در اینگونه فیلمها كار میكنند و حتی كارگردانان خوبی وارد این كار شدهاند پیش از این ساخت تلهفیلمها به گونهای شده بود كه گویا محل تمرین بود و هر كس میخواست یك كاری انجام دهد ابتدا یك تله میساخت و ساخت آن را به عنوان یك بستری برای آزمون و خطایش قرار میداد و این مساله در همهی عوامل از گریم گرفته تا بازیگر و كارگردان و تهیهكننده حاكم بود، اما طی یك سال اخیر من فكر میكنم ساخت تلهفیلمها كمتر شده و این خیلی خوب است.
وی اضافه كرد: پدرست است كه برای هر كاری یك تجربه لازم است و با هر كاری تجربهی جدیدی به دست میآید، اما نه اینكه افرادی كه هیچ اطلاعی ندارند و صفر كیلومتر هستند با خود بگویند فلان كار را انجام میدهیم، ببینیم چطور است. همین اتفاق در بحث ساخت فیلمهای تلویزیونی باعث شد تا دید بسیاری از افراد به تلهفیلمها خراب شود و احساس كنند جای حرفهییها در اینگونه فیلمها نیست اما در حال حاضر با ورود كارگردانان شاخص افراد حرفهیی هم وارد كار شدند و همین امر موجب شد تا كیفیت حال حاضر فیلمهای تلویزیونی حتی از خیلی از فیلمهای سینمایی بالاتر برود.
او ادامه داد: گاهی یكسری فیلمهایی كه قرار است برای سینما ساخته شوند اما به دلیل اینكه قصهی تجاری ندارند و احساس میشود كه شاید فروش خوبی در سینما نداشته باشند، در تلویزیون ساخته میشوند كه اتفاقا هم خیلی خوب دیده میشوند و با چندین بار پخش استقبال زیادی هم از آنها میشود. به نظر من این موضوع به سیاستهای تلویزیون برمیگردد كه از همان ابتدا با فكر درست پیش نمیرود و گاهی هزاران بار آزمایش میكند تا راه درست را انتخاب كند.
پرهیز از سریال به دلیل نداشتن فیلمنامههای كامل
ناصر در ادامهی گفتوگوی خود با ایسنا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه فیلمنامههای ناقص تا چه حد میتواند به بازی یك بازیگر آسیب برساند؟ اینگونه اظهار كرد: راستش را بخواهید یكی از دلایلی كه من از بازی در سریال پرهیز میكنم نداشتن فیلمنامههای كامل است. زمانی كه یك نقش را در فیلمنامه مطالعه میكنیم یك خط برای خودمان ترسیم میكنیم كه در این موارد شخصیتپردازیها دقیقتر میشود و در نهایت یك كار شسته و رفتهتر و متفكرانهتری انجام میشود. اما متاسفانه زمانی كه فیلمنامههای ناقص به دست بازیگر میدهند این اتفاق نمیافتد؛ مثل اینكه یك عرف شده كه در سریالها قرار است فیلمنامههای كامل به دست بازیگران ندهند، این اتفاق حتی در كار برخی كارگردانان شاخص و خیلی معتبر هم دیده میشود.
او در این زمینه توضیح داد: دربارهی فیلمنامههای ناقص گاهی ممكن است یك سیناپس و خط داستانی ارائه شود اما اصلا نمیتوان به آن اطمینان كرد؛ چرا كه ممكن است در چنین شرایطی نگارش متن تغییر كند. علت این كار را نمیدانم این كار هم مثل بقیهی كارهای غلطی است كه انجام میدهیم چرا كه در خیلی از مواقع درباره كارهای غلط هم میگویند چون همه این كار را انجام میدهند پس ما هم انجام میدهیم بنابراین در مورد این مساله هم متاسفانه هیچ استدلالی برای این كار وجود ندارد و همین طور به جلویش میرویم.
این بازیگر جرقهی وجود فیلمنامههای ناقص را آغاز ساخت سریالهای مناسبتی دانست و افزود: فكر میكنم جرقهی این اتفاق با سریالهای مناسبتی زده شد و برای همه عادت شد كه این كار را ادامه دهند. من یكی از افرادی هستم كه دوست نداشتم سریال مناسبتی كار كنم به دلیل اینكه معمولا فیلمنامهها آماده نیست و مدام عوامل در دسترس هستند و مجبورند یكسری فشاریهای كاری را در حین كار متحمل شوند اما به دلیل اینكه سریالهای مناسبتی معمولا مورد استقبال قرار میگیرند، سازندگان فكر میكنند كه این كار خوب است و آن را یاد گرفتهاند. در نهایت به نظر من نبود فیلمنامههای ناقص ضررش خیلی بیشتر از محاسنش است.
از دست تلویزیون باید به كجا شكایت كرد؟!
ناصر در ادامهی صحبتهایش توضیح كوتاهی دربارهی حضورش در سریال «دختران حوا» داد و گفت: یك ماه پیش از ایام نوروز امسال تصویربرداری این سریال به كارگردانی حسین سهیلیزاده به پایان رسید اما متاسفانه هیچ اطلاعی از پخش آن ندارم؛ چرا كه این سریال قرار بود دی ماه سال گذشته به روی آنتن برود اما فكر میكنم به خاطر مشكلات مالی فعلا وضعیت پخش مشخص نیست و من از هر كسی پیگیر پخش شدم جواب درستی نگرفتم.
وی با گلهمندی از وضعیت قرارداد بازیگران و بدقولی برخی تهیهكنندگان در دستمزد بازیگران، اظهار كرد: ای كاش همانطور كه میگویند دستمزد سوپراستارها زیاد است و به همین خاطر جلسه تشكیل میدهند و حاشیه سازی میكنند، دربارهی تهیهكنندگان كه سیل عظیمی از بازیگران و دستاندركاران از آنها طلب دارند حاشیهسازی شود. چرا كه واقعا هیچ حسابی روی قراردادهای ما نیست و بعد از بستن قرار داد به ما میگویند تلویزیون پول ندارد؛ خوب از دست تلویزیون باید به كجا شكایت كرد؟! پول نداشتن تلویزیون كه نمیتواند مخارج ما را تامین كند، ما بازیگران هم مثل همه مردم زندگی میكنیم و قرار است روی دستمزدی كه میگیریم حساب باز كنیم اما متاسفانه در حال حاضر وضعیت اقتصادی بسیاری از كارها به همین شكل است.
او اضافه كرد: یك زمانی بود كه دربارهی پنج ـ شش بازیگر سوپر استار كلی حرف و حدیث و حاشیه سازی شد اما الان مهم نیست كه بسیاری از تهیهكنندگان ممكن است افراد بدقولی باشند. امیدوارم نكاتی كه به آنها اشاره كردم موجب شود تا یك ذره افرادی كه این مسائل به آنها مربوط میشود فكر كنند وای كارش برای این حرفها اهمیت قائل میشدند.
ناصر در پایان دربارهی فیلم سینمایی جدیدی كه در نوبت اكران دارد به ایسنا گفت: فیلم سینمایی «یكی میخواد باهات حرف بزند» را در نوبت اكران دارم كه برای این كارم در جشنواره جایزه گرفتم و فكر میكنم به زودی اكران شود.
ایسنا
ذره بین : وقتی پول های کلان می گیرد ساکت هستید اما حالا که یکم بدقولی دیده اید مصاحبه می کنید و شلوغش می کنید!؟