صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم ایرانی : نقد و بررسی فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا»

نقد و بررسی فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا»

ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا

خلاصه داستان:

این فیلم داستان سه زن جوان را روایت می کند که تصمیم گرفته اند زندگی روزانه داشته باشند و وقت خود را با مردان و دورهمی های مختلف بگذرانند.

کارگردان:

عبدالرضا کاهانی: کارگردان مطرح سینمای ایران که در کارنامه اش آثاری از جمله «بی خود و بی جهت» ، «استراحت مطلق» و «هیچ» دیده می شود. کاهانی کی از مهم ترین فیلمسازان پس از انقلاب اسلامی در ایران محسوب می شود که چند سالی است از ایران مهاجرت کرده است.

نقد فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»:

«ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» یکی از آثار سینمای ایران است که ماجرای ساخته‌شدن و سپس توقیف آن احتمالاً از خود فیلم بسیار مهم‌تر است! فیلمی که توسط کاهانی در سال 1394 ساخته و سال‌ها توقیف ماند و در این دوران، بسیاری از مسئولان دولتی و سینمایی به اظهارنظر درباره این فیلم پرداختند و به‌نوعی بابت ساخته‌شدن آن به کاهانی تاختند. حالا پس از گذشت سال‌ها، نسخه غیرقانونی آن مانند چند فیلم دیگر از جمله «تفریق» و «بی رویا» منتشر شده است و تماشاگران ایرانی فرصت این را یافته‌اند که سوار ماشین زمان شوند و به گذشته سفر کنند تا فیلمی را ببینند که دغدغه جامعه در میانه دهه 90 شمسی را روایت می‌کند!

ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا

«ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» مانند اغلب ساخته‌های کاهانی است. فیلمی که روایتی شبه ابزورد از شخصیت‌های طبقه اجتماعی متوسط و مرفه جامعه ارائه می‌دهد و صرفاً قصد به نمایش گذاشتن بُرشی از زندگی شخصیت‌هایش را دارد. این آدم‌ها در اینجا زنان جوانی هستند که تصمیم گرفته‌اند زندگی بی‌قیدوبندی داشته باشند و زندگی را برای یک شب بخواهند. آن‌ها عاشق شبکه‌های اجتماعی شده‌اند و دوست دارند در آن فضا دیده شوند. باتوجه‌به دوران ساخته‌شدن فیلم، به نظر می‌رسد که پیش‌بینی کاهانی از کشیده‌شدن جامعه به ابتذال‌های شبکه‌های اجتماعی کاملاً درست بوده است!

بااین‌حال، تماشای این روایت بی فرازوفرود چندان هم آسان نیست. «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» فاقد قصه مشخصی است و شخصیت‌پردازی‌هایش را از لابه‌لای دیالوگ‌های شخصیت‌هایش می‌سازد و در واقع، هرآنچه که ما می‌بایست از شخصیت‌های داستان بدانیم، از دیالوگ‌های پراکنده و غیرمتمرکز متوجه می‌شویم. البته که این فرم از روایت برای طرف‌داران عبدالرضا کاهانی غریب نیست و در ساخته‌های پیشین این کارگردان نیز می‌توان رویکرد مشابهی را شاهد بود، بااین‌حال به دلیل حساسیت موضوع فیلم و محدودیت‌های مشخص فیلمساز، فیلم به شکل عجیبی کُند و بی‌مسئله است و صرفاً به گفتگوهای پرتکرار گذشته بی آن که بتوان نقطه عطفی برای فیلم متصور شد. این روایت به‌احتمال زیاد برای مخاطب امروز سینمای ایران بسیار خسته‌کننده‌تر خواهد بود. مخاطبی که می‌توان گفت از اواسط دهه نود شمسی تا به امروز، سلیقه اش کاملا تغییر کرده است.

ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا

با این حال نمی توان از بازی های خوب فیلم چشم پوشی کرد. تیم بازیگران فیلم نقش آفرینی مناسبی در مقابل دوربین داشته اند و در این بین، وضعیت مهران غفوریان از دیگر بازیگران فیلم بسیار بهتر است. بازیگری که اگر این فیلم در سال 1394 اکران می شد، خیلی زودتر از امروز می توانست توانایی هایش برای بازی در نقش های جدی را به تصویر بکشد.

نکته حائز اهمیت این که برخلاف صحبت مسئولان سینمایی، «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» فاقد هر نوع مشکل خاصی برای انتشار است! آنچه که در فیلم بیان شده، در مقایسه با وضعیت امروز جامعه هیچ است! به نظر می‌رسد که سیاست عدم انتشار فیلم براین‌اساس بنا شده که فیلم مذکور تبدیل به اهرمی برای تبلیغ این سبک از زندگی نباشد، درحالی‌که سال‌ها پس از توقیف فیلم جامعه با شیب تندی به آنچه که در این فیلم به تصویر کشیده شده سوق پیدا کرده و در برخی موارد تبدیل به لایف‌استایل برخی از شهروندان شده است.

ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا

«ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» امروز تنها ارزش بررسی تاریخی دارد و همان‌طور که اشاره شد، ماجرای توقیفش از خود فیلم بسیار مهم‌تر است. فیلم عبدالرضا کاهانی نه ویژگی مهمی دارد که بتوان به آن استناد کرد و نه در فرم و محتوا ارزش چندانی برای بررسی دارد. فیلم بَرشی از زندگی چند زن جوان است که از نقطه A به نقطه B می‌روند و خود را تکرار می‌کنند؛ حقیقتاً ماجرای توقیف‌شدن فیلم از تماشای خود فیلم هیجان بیشتری رقم می‌زند!

 

نمره: 3/10

منتقد: میثم کریمی

 

شما می توانید نقد ویدئویی فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» را در ادامه تماشا کنید:

اشتراک در
اطلاع از
guest
24 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
1 سال قبل

برای تماشای این فیلم وقتتون رو هدر ندین . یک فیلم بی سر و ته و بدون خط و ربط و داستان . داستان سه تا دختر که کارگردان حتی نتونسته جلف بودن اونها رو به بیننده القا کنه . معلوم نمیشه که از شرایطشون راضی هستند یا ناراضی . تو کل فیلم تماشاچی منتظره یک اتفاق خاصی بیفته ولی … . افتضاح بود

مهران
مهران
1 سال قبل

یک فیلمی که در آینده احتمال کالت شدن را دارد افرادی که زمانی جوان بودن ولی حالا نمی خواهند متوجه بالا رفتن سن خود شوند حتی سیگنالی که پسرها به آنها می دهند قبول ندارند نازنین را هم برای جذب پسرها در گروه خود دارند جا جای فیلم انواع سیگنال ها را می دهد از جایی که پسرها خسته می گویند کجا برویم تا خواندم کامنت زیر دابسمش یکنفر هم که می خواهد در این سر و سامانی به آنها بدهد پس می زنند با صحنه اواخر فیلم و فضای پوچ داخل ماشین انتخاب بازیگرها هم بر اساس این منطق کاملا درست است و نمی دانم منتقد محترم چرا به آن توجه نکرده مطمئنا با دیده شدن در سال های بعد شانس کالت بودن را دارد باید از بازی عالی مهران غفوریان نیز یادی شود

فرخنده
فرخنده
1 سال قبل

خب وقتی که از بیرون زندگی اینجور آدمها را ببینی شاید همه اش خوشگذرانی و بی قیدی باشد اما توی فیلم لایه های زیرین این زندگی ها را هم نشان داده …مثلاً نازنین دغدغه مالی نداره و پدرش همه جوره ساپورتش می کنه ولی عقده ای وار یک انگشتر بی ارزش را می دزده که حتی اندازه انگشتش نیست و نمی‌تواند آنرا دست کند و هر سه آنها بی دلیل دست به دزدی می زنند …تینا اینقدر بی قید هست که شوهرش را با یک زن دیگه تنها می گذارد و اثری از واکنش زن ایرانی در این زن دیده نمی شود و بهاره که بالاخره آثار خستگی از این روش درش دیده می شود تا با ترفندی این مهمانان همیشگی را از خانه اش دک کند
و یک پارتنر جدی حتی اگر شده با دزدی از دوستش به چنگ بیاره ….اونها هر سه بازنده و مغموم هستند اگرچه در ظاهر به نظر می رسد که به خواسته های مادی شون می رسند

منتقد
منتقد
1 سال قبل

فیلم روایتگر زنانی بود که حتی به خود هم رحم نمی کنند. بهاره حتی به دوست پسر نازنین رخم نمی کند و نازنین هم در اقدامی جالب همینکار را انجام می دهد. فیلم درباره زنانی است که اگر هستند نتیجه وجود مردانی است که انها را پروبال می دهند. وجود شماره تلفن های بیشمار در گوشی ایدا ……….گویای این است. شاید باید گفت اگر بهاره و نازنین و ایدایی هست نتیجه نویدها و پویان ها و شهاب ها و سامان ها و هزاران هزار مرد دیگر است. اخر فیلم گویای تمام حرف است……. از بهاره میپرسند امشب چه کنیم و او می گوید امشب…امشب……. این یعنی قطعا دیگری خواهد بد و با پول و خانه اش به سر خواهد رسید……………………………………………

مهتی
مهتی
1 سال قبل

فیلم فاقد داستان و بازیگری و کارگردانی ضعیف که اصلا مشخص نیست کارگردان هدفش چیه فقط سه تا دخترن از اول تا آخر دارن میخندن

آیدا
آیدا
1 سال قبل

فقط واسه زمانی که به تماشای این فیلم اختصاص دادم تاسف میخورم .تازه اونم لای تبلیغات مزخرف ماهواره ۴ساعت طول کشید

ال پاچینو
ال پاچینو
1 سال قبل

دوستان در نظر بگیرید فیلم برای چه تاریخی هست

Sareh
Sareh
1 سال قبل
پاسخ به  ال پاچینو

دوست گرامی من دوازده مرد خشمگین رو خیلی وقت نیستم دیدم با اینکه خیلی قدیمیه ولی کف کردم!!!اگه نظرتون اینه دوازده مرد فیلم بدیه که هیچ،،حرفی ندارم ولی اگه فیلم خوبیه پس میشه یه فیلم بازیگر زن و صحنه های سانسوری و دیالوگ های زشت و زننده نداشته باشه ولی فیلم خوبی باشه پس میشه بدون ابزارهای غیرانسانی فیلم خوبی ساخت اگه کارگردان هنرمند باشه و نویسنده کار بلد

sfmmmm
sfmmmm
1 سال قبل

بهتر وقت و اینترنتتون رو برای همچین فیلمهایی به باد ندید

یک فیلم بسیار مزخرف که اصلا ارزش دیدن نداره

از اول فیلم تا آخر فیلم دخترها دنبال برنامه و جای خوابن آخرشهم هیچی

پدره هم همینجوری دنبال لودگی

نه سناریوی خوبی داره نه جذابیتی نه طنزی توش هست

نه خط داستانی رو دنبال میکنه

بازیگرها هم به غیر از مهران غفوریان لوس و بی معنی

از اون فیلمهای بی معنی .و بی سر و ته

به هیچ عنوان نگاه نکنین به شدت توصیه نمیکنم

نکات لوندی، شوخی های رکیک جنسی و اعمال منافی عفت عمومی هم داره ولی نسبت به فیلمهای الان مثل گربه سیاه و…

نمایان نیست

درکل فیلم مزخرف و بی سر و ته که حتی ارزش یکبار دیدن هم نداره

بیتا
بیتا
1 سال قبل

اصلا ارزش دیدن نداره وفیلم پوچی بود ودقیقا تبليغ این نوع سبک زندگی بود چون به هرچه میخواستن میرسیدن

ایدین
ایدین
1 سال قبل

اَشغال

ژاله بنایی
ژاله بنایی
1 سال قبل

چرا انقدر اکثر فیلم سازهای ما به فساد علاقه دارن و شرکت زن، چرا فیلم نمی‌سازند از دختری که زندگی خودش رو ساخت و بعد دنیا رو تغییر داد

علی
علی
1 سال قبل
پاسخ به  ژاله بنایی

دقیقا

بلوط
بلوط
1 سال قبل

ابتذال..من چیزی ندیدم میگن فیلم خوب یه دانشگاهه.اما این فیلم خیلی بی خود بود رفتارهای زننده و جلف فقط از دیدنش حالم بد شد …تاسف خوردم خانوم طباطبایی چطور قبول کرد این نقش رو بازی کنه واقعا پول مهم تر از یه کاراکتر خوب و عالیه .۴ از ۱۰ هم براش زیاده..۲ از ۱۰.اونم بهدخاطر بازی عالیه مهران غفوریان که نشون داد تواناییش فقط در طنز نیست

جورج
جورج
1 سال قبل
پاسخ به  بلوط

تو دبگه خیلی داغونی
اسفالت تو مغزته

eli
eli
1 سال قبل
پاسخ به  بلوط

واقعا افتضاح بود

ابوالفضل
ابوالفضل
1 سال قبل

فکر می کردم خیلی فیلم مهمی باشه ولی متأسفانه انتظار الکی ایجاد شده بود که اونم بخاطر همین حواشی بوپ

فائزه
فائزه
1 سال قبل

بنظرم خیلی خوب زندگی پوچ و مزخرف عده ای که بهشون میگیم “پلنگ” رو نشون داده بود. زندگی هایی که شاید ظاهرا جذاب باشن ولی واقعا پوچ هستن

SsS
SsS
1 سال قبل

چرت و پرت کامل

احسان
احسان
1 سال قبل

فیلمی که اینقدر ممیزی شده باشه طبیعیه چیزی ازش متوجه نشیم. یادمه فیلم خانه دکتر نسخه ای که اکران شد ، ۷۵ دقیقه بود . الان تله فیلم بالای ۹۰ دقیقه ست . به قول مایلی کهن شما یه فیلم دیگه رو دیدی انگار

صدرا
صدرا
1 سال قبل

منم این فیلم جدید کاهانی رو دیدم واقعا مزخرف بود حالم بد شد اصلا
از فیلمای قبلیشم چرت تر و بی محتوا تر بود
فقط باورم نمیشه طناز طباطبایی چطور حاضر شده تو همچین فیلم سخیفی بازی کنه

سینا
سینا
1 سال قبل

1 هم برای این آشغال بی سر و ته زیاد بود که شما 4 دادی

فرزاد
فرزاد
1 سال قبل

مسائلی برای مسئولان ما دغدغه است که چند سال دیگه باعث خنده‌ است…
یه زمان ‘خوردن معجون’ ممنوع بود، بعد آزاد شد!
یه زمان ‘ویدیو’ ممنوع بود، بعد آزاد شد!
فیلم ‘مارمولک’ به خاطر داستانش توقیف شد، بعد آزاد شد!
فیلم ‘سنتوری’ به خاطر صدای خواننده‌اش توقیف شد، بعد آزاد شد!
فیلم ‘اسب حیوان نجیبی است’ ۷ ماه توقیف بود، بعد مجوز گرفت شد!
نشان دادن ‘ساز’ در تلویزیون ممنوعه، چند سال دیگه آزاد میشه!

این داستان ادامه دارد…

امیر
امیر
1 سال قبل

به جاش امنیت داریم . بسجی این گفت و از اسنپ پیاده شد. تا دم در خونشون طوری دویید که انگار خفت گیرها دنبالش بودند . البته شب پیش در همان محل خفت گیری شده بود .