صفحه اصلی > پنج برتر : 5 فیلم برتر آلفرد هیچکاک که باید دید!

5 فیلم برتر آلفرد هیچکاک که باید دید!

5- پنجره عقبی (Rear Window):

آلفرد هیچکاک یکی از برترین فیلمسازان تاریخ سینما بوده که از او به‌عنوان استاد تعلیق هم یاد کرده اند.

این بار در پنج برتر هفته تصمیم گرفته‌ایم تا به معرفی «پنج فیلم برتر آلفرد هیچکاک» که حتماً باید دیده شوند بپردازیم. اگرچه در لیست هیچکاک آثار تحسین شده بسیاری قرار دارند اما در مجموع پنج فیلمی که در این لیست قرار گرفته‌اند، مشهورترین و بهترین فیلم‌های این کارگردان به شمار می‌روند.

5- پنجره عقبی (Rear Window): این فیلم داستان عکاسی را روایت می‌کند که پس از اینکه خانه‌نشین می‌شود، با دوربینش خانه همسایه را زیر نظر می‌گیرد و از نظرش در آن خانه جنایتی رخ‌داده که باید بررسی شود اما مسائل به شکلی دیگر پیش می‌رود و…

علاوه بر تعلیق جذاب همیشگی که در آثار هیچکاک به چشم می‌خورد، در این فیلم به‌خوبی در یک فضای بسته شخصیت بیمار مردی چشم‌چران ترسیم می‌شود که در طول قصه اتفاقات گوناگونی را رقم می‌زند. نتیجه کار درخشان و بازی خوب گریس کلی نیز یکی دیگر از دلایل موفقیت فیلم به شمار می‌رود.

4- شمال از شمال غربی (North by Northwest):  

4- شمال از شمال غربی (North by Northwest): تریلر جاسوسی جذاب «شمال از شمال غربی» کماکان یکی از مناقشه‌برانگیزترین آثار هیچکاک به شمار می‌رود چراکه کدگشایی عنوان فیلم هنوز بحث بسیاری از کارشناسان و محافل سینمایی است!

داستان فیلم درباره مرد میان‌سالی است که با فرد دیگری اشتباه گرفته می‌شود و پس از این اتفاق او در پی فرار و یافتن حقیقت است.

«شمال از شمال غربی» در سه بخش نامزد دریافت اسکار شد که از جمله آن ها بهترین فیلمنامه بود. بخشی که نقطه قوت فیلم محسوب می‌شود و کماکان پس از گذشت بیش از نیم‌قرن، تعلیق عالی آن مخاطب را تا انتهای داستان کنجکاو نگه می‌دارد.

3- بدنام (Notorious):

3- بدنام (Notorious): هیچکاک کمتر در آثارش عناصر عاشقانه را به کار می‌گرفت اما در «بدنام» ترک عادت کرد و در روایت جاسوسی خود، عشق را هم به تصویر کشید.

«بدنام» درباره مردی جوان است که دلباخته دختر یک نازی می‌شود. بااین‌حال، به او دستور می‌رسد که از دختر در جهت شناسایی عناصر نازی در کشور برزیل استفاده کند و …

«بدنام» اثری بی‌رحم است که در بستری عاشقانه روایت می‌شود. تلفیقی که هیچکاک به‌خوبی از مدیریت آن برآمد و نتیجه کار چنان درخشان است که کماکان پس از گذشت سال‌ها می‌توان به تماشای آن نشست و از قصه و مخصوصاً بازی دوستاره اصلی فیلم یعنی انگرید برگمن و کری گرانت لذت برد.

2- روانی (Psycho)

2- روانی (Psycho): «روانی» یکی از الهام‌بخش‌ترین آثار هیچکاک برای فیلمسازان ژانر وحشت در سال‌های بعد بود. فیلمی که در آن مقطع ساختارشکن بود و تبدیل به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های هیچکاک در گیشه شد.

داستان فیلم درباره زن جوانی است که پس از سرقت از محل کارش به یک متل می‌رود. متلی که توسط پسر جوان هدایت می‌شود. فردی که تحت سلطه مادرش قرار دارد و …

هیچکاک «روانی» را با بودجه‌ای اندک ساخت و حتی از بازیگران نسبتاً ناشناخته تلویزیونی در آن استفاده کرد اما نتیجه کار تبدیل به یکی از درخشان‌ترین آثار هیچکاک شد. فیلمی که برخی سکانس‌های آن از جمله قتل در حمام هنوز هم یکی از پر ارجاع ترین سکانس‌های تاریخ سینما به شمار می‌رود.

1- سرگیجه (Vertigo):

1- سرگیجه (Vertigo): پیچیده‌ترین اثر هیچکاک که به گفته بسیاری زوایای پنهان وجود او را هویدا کرد، «سرگیجه» است.

داستان فیلم درباره مرد جوانی است که دو تراژدی مختلف برای او به دلیل ترسش از ارتفاع رقم می‌خورد که یکی از آن ها ازدست‌دادن همسرش است. اما در ادامه او با زن دیگری آشنا می‌شود که کاملاً شبیه همسر سابقش است و…

«سرگیجه» پس از اکران با استقبال چندانی مواجه نشد اما گذر زمان ارزش‌های آن را به اثبات برساند و حالا در صدر لیست معتبر سایت Sight and Sound به‌عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما قرار دارد. «سرگیجه» روایت ساده‌ای ندارد و برای درک کامل آن نیاز به مشاهده چندباره آن دارید تا بتوانید نبوغ یکی از بهترین فیلمسازان تاریخ سینما را بیشتر درک کنید.

 

 

مائده اکبریان

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها