صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : جشنواره فیلم کودک و نوجوان به پایان خط رسید

جشنواره فیلم کودک و نوجوان به پایان خط رسید

13-10-12-10252913920720091743880 photol

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیهٔ جشنواره فیلم کودک تصریح کرد: «وقتی فیلمنامه‌نویس، کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای با عشق و علاقه پا به فیلمسازی کودک و نوجوان می‌گذارد باید از او حمایت کرد، من به مسوولان سازمان سینمایی توصیه می‌کنم از تولید فیلم کودک حمایت کنند.»

 در ابتدای مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که شامگاه ۱۹ مهر در اصفهان برگزار می‌شد، سیداحمد می‌رعلایی (دبیر جشنواره و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی) با تاکید بر لزوم مهربانی و توجه به کودکان، داستانی از محبت پیامبر اکرم (ص) به کودکان را بیان کرد.

 او سپس با اشاره به سپری شدن چهار سال از مسوولیتش در بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: «همیشه سعی کرده‌ام مثل پدرم و مثل تمام آموزگارانی که از آن‌ها نیکی‌ را آموختم، بدون وابسته شدن به چیزهایی که موقتی است، زندگی کنم.»

 مدیرعامل بنیاد فارابی با تاکید بر اینکه سعی کرده در کارش کم‌فروشی نکند، گفت: «چهارسال توفیق خدمت در بنیاد سینمایی فارابی را داشتم که در سه سال اخیر وظیفه دبیری جشنواره فیلم کودک و نوجوان را نیز برعهده داشتم. در این مدت با تمام توان خودم و همراه با همکاران بی‌ادعا و زحمت‌کش‌ام تلاش کردیم و سعی کردیم که کم فروشی نکنیم.»

میرعلایی همچنین با تاکید بر اینکه وضعیت سینمای کودک نسبت به سه سال قبل قابل مقایسه نیست، بیان کرد: «سه سال قبل وضعیت سینمای کودک مساعد نبود. البته امروز هم سینمای کودک با شرایط ایده‌آل خود فاصله دارد اما حداقل می‌توان گفت سینمای کودک ایران از کُما خارج شده است. امروز کاروان سینمای کودک در مسیری روشن گام برمی‌دارد و دیگر کسی را یارای توقف آن نیست.»

 او در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اینکه ممکن است روزهای پایانی فعالیتش در بنیاد فارابی باشد، گفت: «از همکارانم در بنیاد فارابی و ستاد اجرایی جشنواره کودک متشکرم که در سال‌های مسئولیتم پشتگرمی‌ام بودند. از این عزیزان که چند برابر توانشان تلاش کردند و حتی خارج از وظایفشان مرا یاری کردند.»

 سیداحمد میرعلایی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: «جشنواره کودک امسال به نام پیامبر رحمت (ص) مزین بود؛ پیامبری که عاشقانه کودکان را دوست داشت. در پایان آرزو می‌کنم همه کسانی که پیامبرگونه سعی کردند کودکانمان را در این جشن بزرگی که به نام پیامبر (ص) برگزار شده شاد کنند، از سفره رحمت ایشان بهره‌مند شوند و برایشان رزقی را طلب می‌کنم که حضرت فاطمه زهرا (س) ‌ برای بلال طلب کرد.»

میر علایی در ادامه این برنامه به‌پاس تلاش‌های شهردار اصفهان، تک‌تندیس فلزی «درنا» به او اهدا کرد.

 دبیر جشنواره فیلم کودک در این زمینه توضیح داد: «با حضور مهمانانی از هیروشیما و عراق برنامه روز صلح را همزمان با روز جهانی کودک برگزار کردیم و یک درنای کاغذی از سوی خانواده ساداکو ساساکی به ایران اهدا و تندیس دو متری آن روبروی شهرداری اصفهان نصب شد.»

 او افزود: «اصفهان یکی از شهرهای صلح جهانی و محل برگزاری جشنواره فیلم کودک است. ما یک تندیس کوچک «درنا» را به منظور تقدیر از اهداف صلح‌آمیز و همچنین تلاش‌های شهردار اصفهان برای برگزاری جشنواره فیلم کودک به ایشان اهدا می‌کنیم.»

 شهردار اصفهان نیز در سخنانی ضمن تشکر از اهدای این تندیس گفت: «خدا را شاکریم که اصفهان تنها شهری است که در آن تمام ادیان مختلف از جمله زرتشتی‌ها، ارامنه، مسیحیان‌ و مسلمانان کنار هم با صلح زندگی می‌کرده‌اند. این چیزی است که تازه اروپاییان درصدد ایجاد ایجاد آن هستند در حالی که این اتفاق سال‌هاست که در اصفهان می‌افتد.»

 اوهمچنین از نصب پنجمین نمونه از تندیس بین‌المللی «درنا» در اصفهان ابراز خوشحالی کرد.
 
در ادامه این مراسم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی سن رفت و ضمن یادآوری جایگاه فرهنگ و هنر در اصفهان گفت: «هرگاه نام اصفهان به زبان می‌آید ناخودآگاه زیبایی و ظرافت در ذهن نقش می‌بندد. اصفهان پیشینه‌ای دیرینه در هنرآفرینی دارد. گویی این دیار را همزاد هنر آفریده‌اند تا هنرمندان فراوان در دامنش‌زاده و بالنده شوند. از دیرباز تاکنون بخش مهمی از تاریخ هنر ایران مدیون ذوق هنرمندان شهیر این شهر بوده است.»

 او ادامه داد: «اگر نبود سپاهان، نبود فضل هنر. برخی از هنر‌ها در اصفهان متولد شده و در گردش ایام به ‌‌نهایت تکامل رسیده است اما با این همه ساحت هنر پرور این دیار پذیرنده هنرهای نوپدید چون سینما نیز بوده است همانگونه که می‌دانید بسیاری از هنرمندان عرصه سینما از این کانون هنر سربرافراشته‌اند و افتخارات زیادی به‌ارمغان آورده‌اند. سینما در همین زمان کوتاه، گوی رقابت را از دیگر هنر‌ها ربوده و به عنوان رسانه‌ای قدرتمند بیشترین ضریب نفود را دارد تا‌ جاییکه می‌تواند آموزه‌های خود را تا دورافتاده‌ترین نقاط عالم بگستراند. در این میان کودکان و نوجوانان تحت تاثیر این رسانه قراردارند.»

 وزیر ارشاد سپس با اشاره به تاثیر سینما روی کودکان خاطرنشان کرد: «این تاثیر سریع و شگرف بر کودکان و نوجوانان در شکل‌گیری نسلی خشن و بی‌قید و بند موثر خواهد بود. ظرفیت معرفت‌سازی در هنر هفتم قابل چشم‌پوشی نیست. برای کشوری جوان و نظامی آرمان‌گرا مثل نظام جمهوری اسلامی استفاده از ظرفیت سینما در شکل‌گیری نسل آینده ضرورت دارد.»

 جنتی همچنین به رسالت جشنواره کودک اشاره کرد و گفت: «یکی از رسالت‌های مهم سینمای کودک و نوجوان دفاع از حقوق قربانیان جنگ است و سینمای کودک نیازمند صلح و آرامش است. سینما می‌تواند ندای صلح طلبی کودکان ایرانی را به جهان برساند. وقتی فیلمنامه‌نویس، کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای با عشق و علاقه پا به فیلمسازی کودک و نوجوان می‌گذارد باید از او حمایت کرد و من به مسئولان سازمان سینمایی توصیه می‌کنم از تولید فیلم کودک حمایت کنند.»

 وزیر ارشاد در پایان سخنانش از همه دست‌اندرکاران جشنواره فیلم کودک، مدیران، داوران کودک، صداپیشگان همزمان فیلم‌ها و نیز مسئولان برگزاری جشنواره در اصفهان تشکر کرد.

 رویا شریف تهیه‌کننده «عملیات مهدکودک» هنگام دریافت جایزه‌اش اظهار کرد: از مدیران بنیاد سینمایی فارابی که از ساخت این فیلم حمایت کردند، متشکرم. خوشحالم اگر توانسته باشم به لبان کودکان لبخندی نشانده باشم.

 مهرداد موفق نیز پس از دریافت پروانه زرین جایزه ویژه هیات داوران در بخش فیلم‌های کوتاه گفت: «اینجایزه را به همه کودکان و نوجوانان مرزنشین به خصوص کودکان جزیره ابوموسی در خلیج فارس تقدیم می‌کنم.»

 دبیر اول سفارت ژاپن هم پس از دریافت جایزه بهترین فیلم آسیایی برای فیلم «اوشین» به زبان فارسی و در میان استقبال حاضران بیان کرد: «از اینکه اینجایزه به «اوشین» اهداء شد، متشکرم. سریال «اوشین» در ایران پخش شده و طرفدار زیادی دارد و امروز هم این فیلم به صورت سینمایی ساخته شده است.»

 اوهمچنین از نصب تندیس «درنای کاغذی» در اصفهان تشکر کرد.

ابراهیم اصغری تهیه‌کننده «او خوب سنگ می‌زند» هم پس از دریافت پروانه زرین بهترین فیلم بخش بین‌الملل گفت: «بچه‌های امروز ما خیلی شبیه شهدا هستند چون پاک و زلال و بی‌ریا هستند. شهدا جانشان را دادند تا بچه‌های ما بهتر زندگی کنند. می‌خواهم به پاس رشادت‌های آن‌ها یک دست و هورا بکشید.»

 امیر شهاب رضویان کارگردان «سفر زمان» پس دریافت جایزه هیات داوران یونیسف از سیمافیلم، منوچهر شاهسواری و سعید رضویان برای کمک در تولید فیلمش تشکر کرده و جایزه خود را به مادرش تقدیم کرد. او همچنین یاد رضا خمسه‌ای، هنرمند خیمه شب باز که در «سفر زمان» بازی کرده و در روز نخست جشنواره کودک درگذشته بود، یاد کرد.

 همچنین در بخشی از این مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کودک، دبیرکل یونیسف در ایران، تندیس این تشکل بین‌المللی را به پاس تلاش برای خدمتگزاری به کودکان به سیداحمد می‌رعلایی اهدا کرد.

 حافظ احمدی عکاس سینما م در بخشی از مراسم تقدیر شد.

 

ایسنا

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها