صفحه اصلی > زرین سینمایی هفته : از موفقیت های اصغر فرهادی در فرانسه تا وحشی خطاب کردن مردم آمریکا از طرف یک کارگردان ایرانی! / زرین سینمایی هفته ( شماره 24 )

از موفقیت های اصغر فرهادی در فرانسه تا وحشی خطاب کردن مردم آمریکا از طرف یک کارگردان ایرانی! / زرین سینمایی هفته ( شماره 24 )

2-1-2014111334432

Zarinلوح زرین هفته : این هفته اتفاق فرخنده ای برای سینمای کشورمان رخ داد و آن این بود که اصغر فرهادی موفق شد نشان عالی هنر و ادبیات فرانسه را از وزیر فرهنگ این کشور دریافت کند که یک نشان بسیار ارزشمند در سطح بین المللی محسوب می شود. فرهادی طی مراسمی با حضور اورلی فیلیپتی، وزیر فرهنگ کشور فرانسه به دلیل خلاقیت‌های هنری و تاثیر فرهادی بر هنر و ادبیات فرانسه و سراسر جهان این جایزه را دریافت کرد.

بنابراین لوح زرین هفته سایت مووی مگ خیلی شیک و تمیز، تقدیم می شود به اصغر فرهادی عزیز که توانسته پرچم سینمای ایران را در سطح بین الملل برافراشته نگه دارد و باعث افتخار این مرز و بوم باشد.

2-222013925165745

Zarinدومین لوح زرین هفته تعلق میگیرد به بنیاد سینمایی فارابی که اعلام کرده در روز یکشنبه 11 اسفند ، قصد دارد از 5 استاد و پیشکسوت بازیگری ( عزت ا… انتظامي، جمشيد مشايخي، محمدعلي کشاورز، علي نصيريان و داوود رشيدي ( بازیگری در سينما فرهنگ تهران تقدیر و قدردانی بعمل بیاورد.

این اقدام شایسته از سوی بنیاد سینمایی فارابی که خوشبختانه اینبار خودجوش و بی دلیل در حال رخ دادن است، یکی از خبرهای خوب حوزه هنر بود که در هفته جاری منتشر شد و باعث شد که خیلی ها بار دیگر یاد افرادی همچون محمدعلی کشاورز که اینروزها وضعیت چندان مساعدی ندارد و با مشکلات حرکتی مواجه شده، بیفتند.

بنابراین دومین لوح زرین هفته سایت مووی مگ تعلق میگیرد به بنیاد سینمایی فارابی که همت به خرج داده و قرار هست تا یک مراسم بزرگداشت در روز یکشنبه 11 اسفند 1392 در سینما فرهنگ برگزار کند و ما هم امیدواریم که مراسمی در شان و جایگاه این استادان برگزار شود.

 

ebrahim-444

68466تمشک زرین هفته : به نظر می رسد که ابراهیم حاتمی کیا قرار نیست که دست از اظهار نظرهای عجیب و غریبش که مدتی هست در محافل مختلف هنری بیان می شود بردارد.

حاتمی کیا که به نظر می رسد هنوز هم بابت نگرفتن چند سیمرغ بلورین حسابی عصبانی هست و قصد هم ندارد که عصبانیتش را فراموش کند، در یک سخنرانی در جمع دانشجويان بسيجي درباره کسانی که دلیل اظهار نظرهای تندش را نگرفتن سیمرغ عنوان کرده اند گفته : « اينکه ميگويند انتقادهاي من به دليل نگرفتن سيمرغ است از نگاه منافقانه گويندگان اين نقدهاست؛ سياه لشکرهاي قلم به دستي که آب به لانه شان ريخته و دچار خطر شده اند » .

حاتمی کیا در ادامه سخنرانی اش هم به نوعی اعلام کرده که سینما برایش اهمیتی ندارد و اصلاً حوصله سینما و فیلم هم ندارد و این وسط اگر سوژه جنگی گیرش آمد، شاید حالا یک نگاهی بهش کرد!

سخنان جناب حاتمی کیا در حالی مطرح می شود که وی در سالهای اخیر اصولاً اعتقادی به انتقاد از هیچکس و هیچ چیز نداشتع و از اختتامیه جشنواره فیلم فجر ( که قبل از اعلام نام برندگان از تعداد جوایزش آگاه شده بود، چطوری؟ نمی دانیم! ) به این سمت، یکدفعه به یادش افتاده که علیه دیگران سخنرانی کند و منتقدانش را کسانی معرفی کند که آب به کاشانه شان ریخته شده و ظاهرا موقعیت آنها را خدشه دار کرده است!

از اینرو اولین تمشک زرین هفته سایت مووی مگ تقدیم می شود به ابراهیم حاتمی کیا که فیلمساز خوبی هست اما خدا نکند که ناراحت باشد، چراکه هیچکس جلودارش نخواهد بود و منتقدانش هم که آب و لانه و اینا !

33220l

68466دومین تمشک زرین هفته تقدیم می شود به این آقایی که تصویرش را در بالا مشاهده می کنید یعنی جناب سهیل سلیمی ، کارگردان محترم فیلم « فرشتگان قصاب » که در واقع این فیلم، اولین فیلمش هم محسوب می شود.

قضیه از این قرار هست که جناب سلیمی در مراسمی که از طرف گروه سینما اقتباس دانشگاه مازندران برگزار شده بود، شرکت کرد و مورد تقدیر قرار گرفت اما در حین سخنرانی صحبت های نه چندان جالبی بر زبان می آورد. سهیل سلیمی در این سخنرانی عنوان کرد : « خنده دار است که امروز وحشی ترین تمدن تمام طول تاریخ مدعی حقوق بشر است. با نگاهی به تاریخ تمدن غرب در می یابیم که اساسا از خیلی قبل تر از دوران هلنی کشتن برای تفریح موضوعیت داشته تا دوران هلنی، که بحث گلادیاتوریسم تحقق پیدا می کند تا به امروز که انسان غربی برای ارضائ خشونتش دست به ساخت فیلمهایی می زند که در آن بُکش تا زنده بمانی تقدیس می شود » .

ما در اینجا قصد موشکافی تاریخ و بحث اینکه آمریکا در طول تاریخ چه قومی بوده و آیا و غرب وحشی لقب مناسبی برایشان هست یا خیر نداریم، اما این لحن صحبت کردن از جانب یک کارگردان سینمایی که داعیه اخلاق و فرهنگی بودن دارد، چندان در شان یک کارگردان سینما نیست. اینکه شما راه بیفتید و در یک محیط فرهنگی، به مردم یک کشور دیگر وحشی بگویید و در ادامه هم اعلام کنید که آدم کشتن جزو تفریح آنها محسوب می شود صحبت زیبایی نیست ،حال می خواهد طرف صحبت شما آمریکا باشد یا هر ملت دیگری، این لحن صحبت کردن در یک محیط دانشگاهی و فرهنگی جالب نیست!

از این رو دومین تمشک زرین هفته سایت مووی مگ تعلق میگیرد به کارگردان فیلم « فرشتگان قصاب » به دلیل اظهار نظر نه چندان محترمانه درباره ” مردم ” یک کشور دیگر که در هر حال عملی ناپسند تلقی می شود.

8100036300032050

68466سومین و آخرین تمشک زرین این هفته سایت مووی مگ تقدیم می شود به استاندار محترم استان چهار محال و بختیاری که در روزهایی که نوک پیکان انتقادات به سوی سریال « سرزمین کهن » نشانه رفته و هر فردی درباره بایدها و نبایدهای این سریال سخن می گوید، پا را یک قدم جلوتر قرار داده و گفته که مشاوران و کسانی که این داستان را نوشته اند باید پای میز محاکمه بنشینند تا ببینیم حرف حساب این افراد چه بوده!

استاندار چهار محال و بختیاری در ادامه اظهاراتشان عنوان کرده اند که : « اگرچه در این باره ( تظاهرات مردم در این استان بر علیه سریال « سرزمین کهن » ) مدیریت لازم اتخاذ شد، ولی به هر ترتیب چنین مسأله‌ای 10 تا 15 روز وقت ما و اغلب مدیرانمان را گرفت. من از سویی به مدیرانمان می‌گفتم که برخورد قهری و بگیر و ببند در این باره وجود نداشته باشد و از سوی دیگر به مردم می‌گفتم اگر شما به خیابان‌ها بیایید به اعتبار من لطمه وارد می‌شود؛ بنابراین بگذارید من از راه‌های قانونی مسأله را پیش ببرم.

ضمن عرض خسته نباشید به استاندار محترم استان چهار محال و بختیاری به خاطر اتفاقات اخیر ، باید بار دیگر تکرار کنیم که بحث توهین یا عدم توهین در یک سریال، نیازمند اختصاص دادن زمان کافی به مجموعه و قضاوت نهایی درباره آن، پس از تماشای کامل سریال هست و احتمالا استاندار گرامی مطلع نبوده اند که در هیچ کجای دنیا سابقه نداشته که با پخش چند قسمت از سریال و سپس توقف پخش اش، سریال مذکور را نقد و به چالش بکشند چراکه اولین پاسخ درباره این نقدها چنین خواهد بود : « مگه سریال را کامل مشاهده کرده اید؟! »

بهرحال، سومین تمشک زرین هفته سایت مووی مگ تعلق میگیرد به استاندار محترم چهار محال و بختیاری که ایشان هم در مجموعه اظهار نظرهایی که اینروزها درباره سریال « سرزمین کهن » روا می گردد، سازندگان این سریال را بی نصیب نگذاشتند و خواستار پای میز محاکمه نشاندن مشاورین این مجموعه شده اند.

 

 

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها