صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم کاپیتان آمریکا : سرباز زمستان ( Captain America: The Winter Soldier )

نقد و بررسی فیلم کاپیتان آمریکا : سرباز زمستان ( Captain America: The Winter Soldier )

ph4432 8

بازگشت شخصیت کاپیتان آمریکا به پرده سینماهای جهان پس از سالها انتظار ، با استقبال بسیار خوب مردم ایالات متحده در سال 2011 مواجه شد. این فیلم با نام « کاپیتان آمریکا : اولین انتقام جو » به اکران عمومی درآمد و به سرعت توانست گیشه های سینما را به تسخیر خود در آورد و بار دیگر نشان دهد که این کاپیتان کهنه کار سینما هنوز هم می تواند هواداران زیادی را به سالن های سینما بکشاند. کاپیتان آمریکا در سال 2012 نیز در فیلم معروف و بسیار پرفروش « انتقام جویان » در کنار دیگر قهرمانان مارول نظیر مرد آهنی و هالک قرار گرفت و توانست حضور خود را بیش از پیش در بین قهرمانان مارول تثبیت کند. حال پس از گذشت 2 سال از آخرین باری که این شخصیت را بر پرده سینماها دیده بودیم، اینبار فیلمی دیگری با محوریت داستان زندگی « کاپیتان آمریکا » روانه سینماها شده است و امید دارد که بتواند بار دیگر فاتح گیشه ها شود.

داستان فیلم پس از اتفاقاتی که انتقام جویان در شهر نیویورک رقم زدند ، اینبار در شهر واشینگتن آمریکا رخ می دهد. استیو راجرز یا همان کاپیتان آمریکا ( کریس ایوانز ) که پس از نجات دنیا به همراه دوستانش، در حال برقرار کردن ارتباط با دنیای جدید پیرامون خودش است، پس از یک ماموریت نجات کشتی که بطور غیرمنتظره ای در آن با ناتاشا ( اسکارلت یوهانسون )http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/04/phoca_thumb_l_3-26f.jpg همکار می شود، متوجه می شود که رئیس گروه S.H.I.E.l.D یعنی نیک فیوری ( ساموئل ال جکسون ) در جریان انجام این ماموریت بیشتر تمایل به حفظ منافع سازمان داشته تا نجات جان مردمان بی گناه. از این رو استیو دچار تردید فراوانی نسبت به فیوری می شود.اما به فاصله کوتاهی پس از این اتفاقات، فیوری در مسیر خیابان مورد حمله یک فرد مرموز قرار میگیرد و راجرز پس از کسب اطلاعات درباره افرادی که پشت این ماجرا هستند به سرنخ هایی درباره یک قاتل خطرناک به نام « سرباز زمستان » می رسد که از طرف افراد رده بالای سازمان حمایت می شود و…

« کاپیتان آمریکا : سرباز زمستان » تمام ویژگی های یک اثر بلاک باستری را به همراه دارد و در مقایسه با دیگران آثار اَبَرقهرمانی ضعیف نظیر قسمت دوم فیلم « ثور » که اخیراً به اکران درآمده بود، یک سر و گردن بالاتر است. خوشبختانه کارگردانان تازه فیلم « سرباز زمستان » که پس از انصراف جوی جانستون از کارگردانی این فیلم ( البته گفته می شود که اصلاً کمپانی مارول علاقه ای به همکاری مجدد با او نداشته! ) ، جایگزین وی شدند، به خوبی موفق شده اند تا روح و جان تازه ای به این داستان بدمند و مخاطبین راضی تری را نسبت با سالهای گذشته روانه منزل کنند.

احتمالاً از شخصیت کاپیتان آمریکا و همچنین همراهان همیشگی اش یعنی فیوری و ناتاشا ( همان بیوه سیاه ) انتظار ندارید که بتوانند فیلمنامه ای پر جزئیات و دقیقhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/04/phoca_thumb_l_7-d37.jpgی در « سرباز زمستان » به نمایش بگذارند چراکه انتظار بیهوده ای است! فیلمنامه « سرباز زمستان » مطابق انتظارات و کلیشه های رایج آثار اَبَرقهرمانی فاقد مغز و نوآوری هست و مسیر روایت داستان هم بدون هرگونه پیچ و خمی، بصورت خطی و قابل پیش بینی به جلو هدایت می شود. در اینجا باز هم ما با قهرمانی مواجه هستیم که با شکل و شمایلی که احتمالاً فقط خود آمریکایی ها از آن لذت می برند در خیابان راه می افتد و امکان ندارد که بتواند یک سوال ساده را بدون متلک پرانی پاسخ دهد! در مجموع باید گفت که شخصیت کاپیتان آمریکا نسبت به گذشته تغییر محسوسی نکرده و کماکان آمریکانیزه ترین شخصیت کمیک بوکی مارول است.

با اینحال در قسمت دوم، در کنار کاپیتان آمریکا شخصیتی به نام ” فالکون ” قرار گرفته که توسط آنتونی مکی نقش آفرینی شده است. حضور این شخصیت تا حدودی باعث شده تا تمرکز تماشاگر از کاپیتان آمریکا سلب شود که تصمیم بسیار هوشمندانه ای بوده است. آنتونی مکی که از معدود قهرمانان سیاه پوستی است که در یک اثر کامیک بوکی ایفای نقش کرده ، به خوبی توانسته با شخصیت نسبتاً گیج فالکون با آن بالهای بلندش، توجه مخاطب را به خود جلب کند و در مجموع می توان گفت که تمرکز زدایی از شخصیت کاپیتان آمریکا با آن حال و روزش یکی از مثبت ترین اتفاقاتی است که در قسمت دوم فیلم « کاپیتان آمریکا http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/04/phoca_thumb_l_1-5c3.jpg» رخ داده است. رابطه میان ناتاشا و کاپیتان آمریکا هم در قسمت دوم باورپذیر تر شده و به نظر می رسد که باز گذاشتن دست اسکارلت یوهانسون و کریس ایوانز در نوشتن دیالوگ های متقابلشان حسابی مثبت واقع شده باشد.

البته ضعف شخصیت منفی داستان های کمیک بوکی کمپانی مارول کماکان پابرجاست و در « سرباز زمستان » هم به چشم می خورد. متاسفانه در سالهای اخیر و بخصوص در فیلم « مرد آهنی 3 » شخصیت های منفی داستان ابداً جذاب و کاریزماتیک نبوده اند و این مشکل سنتی نیز در « سرباز زمستان » به چشم می خورد. قطعاً یکی از تفاوت های مهم آثار کمپانی DC و Marvel در پرداخت شخصیت های منفی داستانشان است که فاصله بسیاری از یکدیگر دارند.

اما هرچقدر که روایت و هسته اصلی داستان « کاپیتان آمریکا : سرباز زمستان » نچسب و بی مزه از آب درآمده، اکشن فیلم سرزنده و پویاست. خوشبختانه « کاپیتان آمریکا : سرباز زمستان » از حیث جلوه های ویژه کامپیوتری نسبت به قسمت اول پیشرفت های چشمگیری داشته و بدون شک آدرنالین خوamerc52525ن مخاطبین در هنگام مشاهده قسمت جدید این مجموعه به مراتب بالاتر خواهد رفت. شخصیت های جالبی نظیر فالکون با آن بالهای بزرگش که باعث می شود در آسمان و زمین در حرکت باشد، یا خودِ شخصیت منفی فیلم به نام سرباز زمستان که فستیوالی از توانایی های رزمی و عملیاتی است، باعث شده تا « کاپیتان آمریکا : سرباز زمستان » لحظات اکشن فراوانی داشته باشد و خوشبختانه می توان با اطمینان گفت که کارگردانی صحنه های اکشن فیلم به درستی و با وسواس صورت گرفته. بخش مهمی از اکشن نفس گیر فیلم مدیون فیلمبرداری زیبای ترنت اوپالوچ است که پیش از این تجربه های موفقی را با فیلمهای « ایلیزیوم » و « منطقه 9 » گذرانده بود و حال با « سرباز زمستان » ثابت کرده که می توان در آثار اکشن به او اعتماد کامل داشت.

کریس ایوانز در نقش کاپیتان آمریکا کماکان همانی است که آمریکایی ها عاشقش هستند؛ سرشار از بذله گویی و ادا و اطوارهایی که همانطور که گفتم آمریکایی ها عاشقش هستند. ایوانز تغییر رفتاری محسوسی در نقش « کاپیتان آمریکا » نداشته است و کماکان محبوب تماشاگران است. اسکارلت rab23743یوهانسون در نقش بیوه سیاه رابطه گرمتری با کریس ایوانز در « سرباز زمستان» تجربه کرده که روی هم رفته کارآمد بوده و تماشاگر اینبار قادر هست این دو را در کنار یکدیگر باور کند. ساموئل ال جکسون هم که احتمالاً در سالهای آینده حضورش در نقش فیوری دو رقمی خواهد شد، اینبار سهم بیشتری در فیلم دارد و آنتونی مکی هم که روند رو به رشدی را در سالهای اخیر طی کرده، در نقش فالکون قابل قبول است. اما معروفترین بازیگر فیلم که گفته می شود به دلیل اصرار نوه اش بازی در این فیلم را پذیرفته ، رابرت ردفورد است که اخیرا بحث بر سر نامزد نبودن وی در اسکار 2014 بسیار داغ بود. حقیقتاً مشاهده رابرت ردفورد در نقش آلکساندر پیرس پس از حضور فوق العاده وی در فیلم « همه چیز از دست رفته است » لذت چندانی ندارد و شاید بهتر می بود که زمان بیشتری را با نوه اش سپری می کرد تا شاید بتواند او را از خواسته اش منصرف کند!

در مجموع باید گفت که « کاپیتان آمریکا : سرباز زمستان » یک اثر سرگرم کننده با جلوه های ویژه تماشایی و اکشن نفس اگیر است و به غیر از این دو ویژگی، نمی توان نکات مثبتی در آن یافت. فیلمنامه درب و داغان و دیالوگ های حماقت آمیز از ابتدا تا انتهای فیلم همراه مخاطب است و لحظه ای او را به حال خود رها نمی کند. با در نظر گرفتن تمام این موارد باید بگویم که کماکان « سرباز زمستان » در مقایسه با آثار ضعیفی همچون « ثور 2 » یک سر و گردن بالاتر است و برای کسانی که از سینما فقط اکشن اش را می خواهند، « سرباز زمستان » می تواند یک گزینه عالی باشد.

6                                    Photo Gallery2                                            trailer icon2

منتقد : میثم کریمی                                                      

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!

 

 

کاپیتان آمریکا : سرباز زمستان america153

Captain America: The Winter Soldier

کارگردان : Anthony Russo ، Joe Russo

نویسنده : Christopher Markus ، Stephen McFeely

بازیگران :         

Chris Evans…Steve Rogers / Captain America

Samuel L. Jackson…Nick Fury

Scarlett Johansson…Natasha Romanoff / Black Widow

Robert Redford…Alexander Pierce

Sebastian Stan…Bucky Barnes / Winter Soldier

Anthony Mackie…Sam Wilson / Falcon

Cobie Smulders…Maria Hill

و…                     

ژانر : اکشن

رده سنی : PG-13( مناسب برای افراد بالای 7 سال)

زمان : 136 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها