صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم Hereafter ( از این پس )

نقد و بررسی فیلم Hereafter ( از این پس )

1 005
 

ارتباط با مردگان پدیده ای است که از قرن ها پیش صحبت آن بر سر زبان ها بوده است. دانشمندان زیادی سعی در کشف این موضوع داشته اند که چگونه یک انسان می تواند با عالم ماوراء ارتباط داشته باشد؟ ولی در کنار آنها افراد زیادی هم بوده اند که با دریافت مبالغ کم و زیاد ادعا می کردند که می توانند با مردگان ارتباط داشته، مانند مجلس های زیادی که در گذشته در کشورهای اروپایی تشکیل می شد و عده ای در حضور جمع شروع به احضار مردگان می کردند. کما اینکه تقریبا همه آنها کلاهبردار بودند!. اما گزارش هایی هم وجود داشته که بر مبنای آن کسانی لحظه ای از دنیا رفته اند و چند لحظه بد دوباره به دنیا بازگشته اند و نکته مهم درباره آنها این است

که تقریبا همگی آنها از رویت یک نور سفید شدید در هنگام مرگ خبر داده اند. فیلم جدید ” کلینت ایستوود ” 80 ساله درباره ارتباط با دنیای پس از مرگ است.

جورج لونگان ( مت دایمون ) یک کارگر ساده ی آمریکایی است که متوجه می شود دارای نیروی ویژه ای است که از راه آن می تواند با ارواح مردگان ارتباط برقرار کند . از همین رو او یک وب سایت راه اندازی می کند و از این راه به افرادی که قصد دارند تا با درگذشتگان خود ارتباط برقرار کنند کمک می کند.ماریا لیلی ( سیسیلی دفرانس ) روزنامه نگاری موفقی است که در کشورش بسیار محبوب است. ماریا اکنون برای تعطیلات در اندونزی به سر می برد که ناگهان خود را در مقابل تک تسونامی بسیار بزرگ می بینید. او بعد از مواجه با این فاجعه خود را بین زندگی و مرگ می بیند و تجربه های شخصی متفاوتی از مرگ بدست می آورد. مارکوس ( فرانکی مک لارن ) یک دانش آموز مدرسه ای است که بعد از مرگ غیر منتظره برادر دو قولویش یعنی جیسون ( جورج مک لارن ) دچار ناراحتی و افسردگی زیادی شده است. او سعی دارد با استفاده از قدرت ارتباط با دنیای ماوراء با برادر خود ارتباط برقرار کند.اما اوضاع کمی پیچیده می شود هنگامی که جورج با ماری و مارکوس آشنا می شود که هر یک به شکلی مرگ را از نزدیک درک کرده اند  و این گونه است که هر سه نفر دچار تغییری اساسی در باور خود نسبت به مرگ و آخرت می شوند.

نویسنده فیلم ” پیتر مورگان ” مشهور است که او را با فیلمهایی مانند ” آخرین پادشاه اسکاتلند ” و ” فراست/نیکسون ” و بسیاری دیگری از فیلمهای مشهور آمریکا می شناسیم. همکاری ” مورگان ” و کارگردانی که جاه طلبی ها و کله شقی هایش! در سن 80 سالگی هم تمامی ندارد یعنی ” ایستوود ” باعث خلق فیلمی شده است که همه صحنه های آن برای تماشاگر تازگی دارد. برخلاف تصور عمومی این یک فیلم اکشن نیست، شاید صحنه های انفجار و آن تسونامی ترسناک در تریلر فیلم این شک را بوجود بیاورد که این فیلم یک اکشن است،2 47f اما باید بگم که این فیلم یک درام بسیار زیبا است و بیشتر لذت دیدن فیلم در دیالوگهای آن است. ” ایستوود” در ” از این پس ” موفق شده 3 داستان موازی را به خوبی رهبری کند و توازن مناسبی بین همه آنها ایجاد کند. به جز آن صحنه  تسونامی که البته به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده است، بیشتر زمان مدت فیلم درباره اعتقاد و قدرت تاثیر گذار آن است. ” ایستوود ” در ادامه ساخت فیلمهای غیر متعارف این بار سعی در به چالش کشیدن باورهای اعتقادی انسانها داشته است. خوشبختانه ” ایستوود ” اجازه نداده است که در فیلم موضع گیری خاصی بین قبول داشتن یا نداشتن ایجاد شود و ترجیح داده است فیلم را به مسیری سوق دهد که در آن خود تماشاگر با استفاده از اتفاقاتی که در فیلم به وقوع می پیوندد بتواند تصمیم نهایی را بگیرد.بدون شک بهترین بازیگر این فیلم را باید ” مت دایمون ” معرفی کرد، بازیگری که چند سالی است او را با فیلمهای اکشنی مانند سه گانه ” بورن ” بخاطر می آوریم. اما این بار بر خلاف چند سال اخیر ” دایمون ” در یک نقش کاملا آرام! حضور پیدا کرده است و البته بازی بسیار خوبی هم از خود به نمایش گذاشته است. ” از این پس ” فیلمی است که تماشاگر را نسبت به باورهای اعتقادی اش مورد بازخواست قرار می دهد و سوالات بیشمار زیادی را مطرح می کند که فقط خود شخص تماشاگر قادر به یافتن پاسخ آن خواهد بود. جدیدترین ساخته ” ایستوود ” را به هیچ عنوان از دست ندهید.

منتقد : میثم کریمی
3 7a9

از این پس: Hereafter

کارگردان : Clint Eastwood

نویسنده : Peter Morgan

بازیگران :

Matt Damon  …  George Lonegan

Cécile De France  …  Marie LeLay

Frankie McLaren  …  Marcus / Jason

George McLaren  …  Marcus / Jason

و……………

ژانر : درام – فانتزی

درجه سنی :  PG-13( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

زمان : 129دقیقه

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها