صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم The Social Network

نقد و بررسی فیلم The Social Network

1 18d

شاید بتوان از آن به عنوان پدیده دهه اخیر نام برد، شاید هم بتوان نام انقلاب آنلاین بر آن گذاشت، کسانی هم که می گویند یک کشور آنلاین هست دروغ نگفته اند یا.. در مورد ” فیس بوک ” صحبت می کنم، سایتی که در سال 2004 راه اندازی شد و هدف از آن ایجاد ارتباط میان دانشجویان دانشگاه هاروارد بود. این سایت با توجه به اینکه ساختار بسیار جذابی داشت توانست در کمتر از 2 هفته تقریبا تمام دانشجویان هاروارد را مجذوب خود کند و امروز بعد از 6 سال کاربران آن از مرز 500 میلیون نفر گذشته است. شاید در ابتدا خود خالق اصلی آن یعنی ” مارک زوکربرگ ” هم تصور نمی کرد که روزی بتواند لقب جوانترین میلیاردر جهان را به خودش اختصاص دهد اما با نگاهی کوتاه به این سایت می توان اهمیت آن را در بین مردم جهان درک کرد. فیس بوک دیگر یک سایت معمولی نیست بلکه کشوری است که بیشتر از 500 میلیون نفر در آن زندگی می کنند و هر روز هم بر تعداد آنها افزوده می شود. کشوری که در آن به تمام زبان های زنده ی دنیا صحبت می کنند، هر نوع فرهنگی در آن وجود دارد، و هر کسی می تواند تبدیل به یک قهرمان یا یک بازنده شود.

داستان فیلم اینگونه روایت می شود : مارک روکربرگ ( جسی اسنبرگ ) دانشجوی دانشگاه هاروارد در سال 2004 تصمیم میگیرد تا یک وب سایت ایجاد کند تا از طریق آن دانشجو های دانشگاه بتوانند در دنیای مجازی به راحتی با هم ارتباط برقرار کننند.اما کم کم این وب سایت  کوچک به دومین سایت پرطرفدار در اینترنت تبدیل می شود.سایتی با پانصد میلیون عضو که به آن ” فیس بوک ” می گویند.

شبکه اجتماعی ” درباره فیس بوک نیست،  حتی درباره ” زوکنبرگ ” هم نیست، بلکه درباره به قدرت رسیدن و داشتن قدرت تاثیرگذاری است. جایی که یک انسان عادی تبدیل به یکی از قدرتمندترین انسانهای جهان می شود و البته هر روز هم بر قدرت او افزوده می شود. ” دیوید فینچر ” (باشگاه مشت زنی  ،  هفت ) به همراه نویسنده این فیلم ” آرون سورکین ” ( چند مرد خوب ، بال شرقی ) یکی از بهترین همکاری های خودشان را انجام داده اند. ” سورکین ” تحقیق زیادی در زندگی خصوصی ” زوکنبرگ ” کرده است و نتیجه اش اطلاعاتی است که تا بحال هیچکس درباره خالق سایت فیس بوک نمی دانست. ” فینچر ” در این فیلم سعی ن2 5f7کرده که ” زوکربرگ ” را مردی عالی یا خیلی نابغه توصیف کند که به تنهایی این سیستم را طراحی و پیاده کرده ، بلکه ترجیح داده داستان شکل گیری فیس بوک را براساس مجموعه اتفاقاتی که در آن زمان در زندگی ” زوکربرگ ” افتاده است نشان دهد. در واقع ” فینچر ” داستان شکل گیری فیس بوک را نه براساس نبوغ فردی بلکه براساس سلسله اتفاقاتی که در آن زمان شکل گرفته بود به تماشاگر نشان می دهد. ” فینچر ” با تمرکز بر داستان زندگی ” زوکربرگ ” تمامی اتفاقاتی که در خلال ایجاد فیس بوک شکل گرفته است را به تصویر کشیده است ، از جمله آن می توان به پیدا شدن مدعيان جدید فیس بوک و دعواهای حقوقی آنها اشاره کرد. خوشبختانه فیلم بی طرفانه عمل کرده است و تنها نشان می دهد که چنین اتفاقاتی افتاده است و خودش در این قضیه هیچ دخالتی نمی کند ( دعوا بر سر مالکیت فیس بوک بسیار پیچیده است و هنوز هم اگر فرصتی شود مدعيان جدید پیدا خواهد شد! ). دیالوگهای فیلم بسیار سریع گفته می شوند و تعداد آنها هم زیاد هستند و تماشاگران باید در هنگام دیدن فیلم حواسشان کاملا به آن باشد وگرنه یک جای کار می لنگد!. بازی بازیگران فیلم عالی است، ” جسی اسینبرگ ” (سرزمین زامبی ) بازی بسیار خوبی در نقش زوکربرگ داشته است و توانسته عمش شخصیت قدرت طلب وی را بخوبی به تصویر کشیده است.

خیلی ها می گویند این فیلم یک ” همشهری کین ” جدید است! شاید این تشبیه کمی اغراق آمیز باشد اما دیدن ” شبکه اجتماعی ” یکی از لذت بخش ترین تجربه هایی سینمایی است که می توان داشت. ” شبکه اجتماعی ” را از دست ندهید

منتقد : میثم کریمی

شبکه اجتماعی : 3 621The Social Network

کارگردان : David Fincher

نویسنده : Aaron Sorkin. Ben Mezrich

بازیگران :

Jesse Eisenberg  …  Mark Zuckerberg

Rooney Mara  …  Erica Albright

Bryan Barter  …  Billy Olsen

Dustin Fitzsimons  …  Phoenix Club President

و……………

ژانر : درام

درجه سنی : PG-13( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 120دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها